صادرات کالا

روزنامه اصلاح‌طلب همشهری در گزارشی پیرامون اثر تحریم‌ها بر صادرات غیر نفتی ایران تأکید کرد که این تأثیر بیش از ۳۵ درصد نبوده است.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.  

*** 

مردم از گرانی آزار می‌بینند ولی بابت قحطی خیالشان راحت باشد!

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور به تازگی در اظهاراتی که سایت جماران آنها را منتشر کرد با بیان اینکه با همت کشاورزان و دست اندرکاران وزارت جهاد کشاورزی کمبودی در کالاهای اساسی و مواد غذایی در کشور وجود ندارد، گفته است:

"البته گرانی مردم را آزار می‌دهد، اما از سوی دولت به مردم اطمینان می‌دهم که لحظه‌ای تردید نداشته باشند که امنیت غذایی و تأمین کالاهای اصلی مورد نیاز مردم در هر شرایطی تأمین خواهد شد"! [۱]

*این ادبیات از سر ضعف و ندانستگی آقای جهانگیری در حالی است که بعید به نظر می‌رسد ایران اسلامی با توجه به بزرگی اقتصاد، وسعت مرزها و صاحب‌اختیاری در بسیاری از امور خود دچار تهدیدی مثل کمبود کالا و غذا باشد.

ضمن اینکه اگر چنین تهدیدی در تمام سال‌های گذشته تا امروز وجود می‌داشت؛ آمریکا و صاحبان ابزار روانی تحریم؛ بدون لحظه‌ای تردید آنرا عملی می‌کردند.

مشکل امروز مردم و کشور "گرانی" است که البته همانطور که می‌بینیم هیچ از اثری از اطمینان‌بخشی برای حل آن در سخنان معاون اول رئیس‌جمهور نیست و از سمت دیگر نیز شاهدیم که رئیس‌جمهور هر از چندگاهی دستور نظارت بر بازار را صادر می‌کند و در ادامه اما قیمت‌ها بیشتر می‌شود! [۲]

جالب است که دولت آقای روحانی دارای ابزارهای کارای بسیاری در بحث مبارزه با گرانی هم هست که البته هیچکس نمی‌داند چرا این ابزارها از سوی دولت به کار گرفته نمی‌شود و چرا شاهد "نهضت واقعی‌سازی قیمت‌ها" نیستیم!؟

***

فاضل میبدی: دنیا، دنیای همدلی است نه جنگ!

فاضل میبدی، فعال اصلاح‌طلب و از حامیان روحانی در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری دولتی ایرنا در دفاع از اظهارات غلط رئیس‌جمهور پیرامون صلح اظهار کرده است: «ما در حال حاضر در روزگاری زندگی می‌کنیم که اگر بخواهیم در نشان دهیم که کشور اسلامی هستیم  بایستی با همه دنیا و با  همه ملت‌ها و حکومت‌ها  همزیستی داشته باشیم و اگر کسی بخواهد زور بگوید با این زورگویی با منطق مقابله کنیم. دنیا، دنیای جنگیدن نیست دنیای همدلی است!»

او همچنین می‌افزاید: در مسئله جنگ و صلح دقیقا باید به خواست مردم عمل شود و به منافع کشور هم توجه شود.   یکی از آقایان اخیرا گفته که مردم گرانی‌ها را تحمل می‌کنند خب این حرف حرف بی‌جایی بود. گرانی‌ها به مردم فشار آورده و باعث نارضایتی آن‌ها شده است. اما سخن این فرد نشان می‌دهد که اطلاعی از زندگی مردم ندارد. برای همین هم این جریانات با مذاکره مخالفت می‌کنند. زندگی این‌ها می چرخد و مشکلی ندارند برای همین به مردم می‌گویند مقاومت کنید. کاش خود هم به جرگه مقاومت کنندگان می‌پیوستند.

فاضل میبدی در بخش دیگری از اظهارات خود نیز می‌گوید: ما نمی‌توانیم در زمینه مسائل سیاسی کشور با استفاده ابزاری از دین و مذهب شعارهای تند و افراطی سر دهیم و همیشه خود را آماده جنگ نشان دهیم. به نظر من این با رویکرد قرآن و عقل هماهنگ نیست. نه تنها جنگ رویکرد قرآن نیست بلکه صلح و مذاکره راهبرد دینی و قرآنی ما است. بنابراین مسئولان و مطبوعات ما نباید تلاش کنند که تنش در روابط بین‌المللی ما افزایش پیدا کند.[۳]

*درباره اظهارات میبدی بیان چند نکته ضروریست:

_یکم: اینکه میبدی و همفکران او از همزیستی و همدلی با دژخیمانی مثل ترامپ و بن سلمان استقبال می‌کنند و می‌گویند: "دنیا، دنیای جنگیدن نیست دنیای همدلی است"! در حالت خوشبینانه به دلیل ضعف دلیل آنهاست.

چه اینکه یک عقل سلیم هرگز در مقابل دشمنی جرّار سر تعظیم فرو نمی‌آورد چون دشمن جرّار جز به نیستی حریفانش راضی نمی‌شود و بالنتیجه تصور خوب شدن اوضاع از قِبل همدلی با ترامپ و بن سلمان یک رؤیای ابلهانه بیشتر نیست.

تجربه‌ای که البته در جریان برجام نیز به اثبات شد و آقایانی که می‌گفتند اروپایی‌ها می‌خواهند به ما کمک کنند و ما با سایر کشورهای جهان همگی در یک کشتی نشسته‌ایم؛ چنان تودهنی محکمی از این تصورات غلط خوردند که در تاریخ ثبت شد. (البته همان عقل سلیم، در شرایط معقول و یا به هنگام مصلحت نیز هواخواه "نرمش قهرمانانه" خواهد بود. نرمشی که البته در شرایط بی‌ثمر شدن مقاومت امکان طرح دارد)

ما همچنین به آقای میبدی یادآوری می‌کنیم آن مقتدای اصلاح‌طلبان که می‌گفت دنیا، دنیای مذاکره است نه موشک! امروز مرده است و حرف او نیز به خیانت تعبیر شد.

_دوم: مسئله میبدی و همفکران او اینست که درباره گرانی حقیقت را نمی‌گویند.

اولا بیش از ۷۰ درصد گرانی‌های موجود به دلیل سیاست‌های لیبرالی دولت متبوع اصلاح‌طلبان است که اهل نظارت بر قیمت‌ها و بازار نیست.

آیا بدیهی نیست در بازاری که نظارت نباشد؛ به مثابه شهر احمق‌های رمان پینوکیو، هرکس با هر قیمتی که مایل باشد شروع به تاخت و تاز می‌کند!؟

و ثانیا فرض بر اینکه گرانی به دشمن مربوط باشد؛ میبدی و همفکرانش باید به مردم بگویند که صلح و همدلی ذلیلانه با دشمنی را تبلیغ و ترویج می‌کنند که سلاّخی کردن خاشقچی، به شهادت رساندن سردار سلیمانی، قتل عام چند میلیون ایرانی در بحران قحطی حوالی سال ۱۳۰۰، تحمیل جنگ ۸ ساله به ایران و سیاست سوریه‌سازی ایران با فتنه اقتصادی؛ تنها بخشی از جنایات و کارنامه اوست.

میبدی و امثال او باید درباره این انتخاب با مردم حرف بزنند که بین اشتباه یک فرماندار خطاکار علی(ع) و آمدن حجاج بن یوسف خونخوار؛ حتما و حتما و به هیچ قیمتی نباید از علی(ع) دست برداشت و باید به کارآمدی علی(ع) امید داشت.

_و سوم: در بحث قرآن کریم نیز میبدی همان خوانش ناقصی را ارائه کرده که در سایر موارد ارائه می‌کند.

ما قضاوت درباره آیات قرآن کریم پیرامون جهاد و قتال و شهادت در مواقع ضروری و اظهارات عجیب میبدی در این باره را بر عهده مخاطبان محترم می‌گذاریم.

گفتنیست، فاضل میبدی، چند سال قبل در بخشی از یادداشت خود در سالنامه ۹۵ روزنامه شرق آورده است: اگر نان نباشد، نماز و روزه و سایر فرایض را ادا نخواهیم کرد!

دقت شود که این افراد در دوران دلار ۴ هزار تومانی هم تظاهر به گرسنگی و گرانی داشته‌اند و از ناکارآمدی نظام اسلامی سخن می‌گفته‌اند...

***

"بزرگنمایی از تحریم‌ها" کار کیست!؟

تأثیر تحریم‌ها بر صادرات غیر نفتی ایران؛ فقط ۳۵ درصد

روزنامه همشهری (ارگان شهرداری اصلاح‌طلبان تهران) طی گزارشی در شماره سه‌شنبه گذشته خود که با عنوان "کوچ ناگزیر صادرات به کشورهای همسایه" منتشر شد، نوشته است: براساس آمارهایی که به‌تازگی از سوی مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران ارائه شده، مجموع صادرات ایران در ۶ماهه امسال بالغ بر ۱۳میلیارد و ۵۶۶میلیون دلار بوده که البته ۸میلیارد و ۱۶میلیون دلار از این رقم به صادرات ۱۵کشور همسایه اختصاص داشته است. در این دوره زمانی، عراق و امارات در رتبه اول و دوم مقاصد عمده صادرات ایران در منطقه قرار گرفته‌اند.

این گزارش می‌افزاید: با توجه به اینکه از ۲سال پیش و با اعمال تحریم‌های ظالمانه آمریکا، سیاست دولت دوازدهم بر تقویت دیپلماسی اقتصادی با همسایگان و عبور از تحریم با تجارت منطقه‌ای قرار گرفت، حالا طبق این آمارها می‌توان موفقیت نسبی این سیاست را اعلام کرد؛ اما این ارقام بسیار دور از ارقامی است که به‌زعم صادرکنندگان بخش خصوصی با رفع موانع صادرات منطقه‌ای قابل تحقق بوده است. نکته دیگر اینکه گرچه در تجارت ۶ماهه امسال، سهم تجارت با همسایگان از کل تجارت خارجی ایران رشد کرده اما سهم ۵۹درصد این کشورها از صادرات ایران بیش از اینکه ناشی از افزایش صادرات از مبدأ ایران به این مقاصد باشد، برخاسته از افول جدی صادرات ایران به سایر کشورها بوده است.

همشهری تصریح می‌کند:

"به‌عبارت‌دیگر؛ در حالی ۵۹درصد (معادل ۸.۱۶میلیارد دلار) از مجموع ۱۳میلیارد و ۵۶۶میلیون دلار صادرات ایران در ۶ماهه امسال به ‌حساب همسایگان نوشته شده که کل صادرات ایران با ۳۵.۲درصد کاهش از ۲۰میلیارد و ۹۴۸میلیون دلار در ۶ماهه سال۹۸ به ۱۳میلیارد و ۵۶۶میلیون دلار در ۶ماهه امسال رسیده و فقط حفظ بخشی از صادرات به کشورهای همسایه باعث بهبود سهم آنها از صادرات کشور شده است.[۴]

*از ادبیات تخویف دهنده این گزارش مثل "رشد صادرات به کشورهای همسایه ناشی از کاهش صادرات به دیگر کشورها بوده"! که بگذریم اما اذعان جالب این گزارش به کاهش تنها ۳۵ درصدی صادرات غیر نفتی ایران در شرایط جنگ اقتصادی و تحریم همه جانبه کاملا قابل توجه است.

 پیش از این در تحلیل‌های مختلفی در مجموعه وبلاگ مشرق برای مخاطبان محترم بر اساس ادلّه اقتصادی و سخنان منقول در صحبت‌های مقامات ارشد کشور؛ تأکید کردیم که اثر تحریم‌ها بر اقتصاد کشور هرگز بیش از میانگین ۳۰ درصد نبوده و نیست.

اکنون نیز کاهش سی و چند درصدی صادرات غیر نفتی ایران در شرایط کرونا و شرایطی که دشمن تمام تقلای خود را برای تعریف زمین بازی جدید برای تحریم‌ها انجام داده؛ سندی است که بر تحلیل پیش‌گفته‌ی ما صحّه می‌گذارد.

این عدد در سایر حوزه‌ها نیز می‌تواند کمتر یا بیشتر باشد که مجددا تاکید می‌شود در سرجمع و میانگین  بیش از همین میزان میانگین تقریبی ۳۰ درصد نیست. (البته بایستی فرض خرابکاری و نگاه امنیتی را نیز برای تأثیرگذاری‌های احتمالی بیشتر از سی و چند درصد در نظر داشت)

دقت شود که در اینجا بحث اعداد و ارقام است نه اثبات عقلانی فلذا کسانی که مدعی اثرگذاری ۱۰۰ درصدی تحریم‌ها هستند و به این بهانه مسئولیت خود در قبال گرانی و سایر مشکلات اقتصادی کشور را به گردن تحریم می‌اندازند حتما بایستی پاسخگو باشند که چرا تحریم‌ها فقط ۳۰ درصد از صادرات محصولات ایرانی را کاسته است و نه بیشتر!؟

آنها همچنین باید بگویند که چرا تحریم بر امر مهمی مثل صادرات که از شاهرگ‌های حیاتی کشور محسوب می‌شود تنها ۳۵ درصد اثر دارد اما بر قیمت اقلامی مثل گوشت و لبنیات و مسکن و خودرو گاه تا ۲۰۰ و حتی ۵۰۰ درصد اثر گذاشته است!؟

پرسشی که پاسخ آن نه به تحریم که به یله و رها بودن بازار ایران و عدم انجام وظیفه دولت در بحث کنترل قیمت‌ها مرتبط است.

جالب است که حتی از درون ستاد دولت نیز به جای تأکید بر کنترل قیمت‌ها اما اینطور می‌شنویم که دستور کار اصلی ما برای رفع مشکلات کشور، رفع تحریم‌هاست! [۵]

لازم به توضیح است که انگاره‌های فراوانی مبنی بر عمدی بودن گرانی‌ها در کشور وجود دارد که این مقوله و علل و هدف آن همچنان نیاز به اقتراح بیشتری در میان نخبگان سیاسی و امنیتی کشور دارد...

***

1_ https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1477515

2_ mshrgh.ir/1132349

3_ www.irna.ir/news/84076283/

4_ http://newspaper.hamshahrionline.ir/id/113634

5_ mshrgh.ir/1121424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 70
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    38 5
    میگویند دنیا دنیای همدلیست تا نعوذبالله زنان ایرانی را تسلیم سربازان آمریکایی_داعشی کنند.
    • سید IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
      18 2
      احتمالاً یکی از مقامات اروپایی که در دوره این دولت به ایران آمده است ( شاید موگرینی) با فاضل میبدی ملاقاتی داشته است و به وی گفته باشد که: این موشک زشت خطرناک از آن ما / این گفتمان دنیای فردا از آن تو! این خاک شوره زار فلسطین از آن ما / این اینترنت هم برای تماشا از آن تو!!!!
    • IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
      20 2
      این فاضل میبدی هم دیر از خواب پا شده، الان که همه حالشون از وادادگی و مذاکره و آشتی با دنیا به هم میخوره یادش افتاده که دنیای امروز دنیای گفتمانه /// کلا موجود جالبیه
    • IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
      3 2
      در دنیای امروز قانون جنگل حاکم است و قویترها ضعیف ترها را می بلعند نمونه بارز آن یمن و فلسطین است.
    • IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
      2 2
      اصلاح طلبان بی کفایت اقتصاد کشور و معیشت مردم را نابود کردند و فقط باید سکوت کنند.
    • حسین IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
      3 1
      اخه چقدر شما اسهال طلبا ......هستید
    • حجت IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
      4 1
      در قاموس فرهنگ اصلاحطلبی چیزی بنام شرم و حیا صداقت مردم داری وجود دارد یا
  • IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    31 0
    بابا صحبت از عدم نیاز به یارانه بود قبل انتخابات اما حالا میگید از قحطی خیالشون راحت باشه
    • IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
      25 0
      شک نکنید همونطور که گران کردند ،در پی ایجاد قحطی هم هستند ،.
    • IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
      33 1
      قدم بعدی نقشه شون رو ،اشتباهی لو داده ! فاز بعدی پروژه ناراضی سازی،برای زمینه واشینگتن لیسی=ایجاد قحطی دستوری.
    • IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
      3 0
      آنچنان رونقی ایجاد کنم که مردم احتیاجی به یارانه نداشته باشند ! خخ
  • IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    23 0
    حرف زدن تو برای مردم جز ضرر چیزی نبوده است
  • IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    9 0
    آقای جهانگیری ممنونیم از این همه لطف شما!!!!!!!!!!
    • IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
      2 0
      توزیع رانت ارز 4200 تومانی نشانه کم سوادی جهانگیری است.
  • IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    20 2
    آیا یعنی مردم آمادگی ذهنی و روحی خودشون رو تقویت کنند قراره در یک شبه جمعه‌ی دیگه مرحله قحطی سازی اجرا بشه؟ که یعنی یه وقت غافلگیر نشید ما از حالا اطلاع رسانی کردیم؟
  • علی IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    20 2
    البته شما جماعت افسادطلب در هدفتان واقعا همدل وهم عقیده وهمراه وپشتیبان هم هستید اما همدل مردم ورهبری نیستید. اگر بودید به حرفهای آقا گوش می کردید. در تقسیم دلارها هم شما همدل هستید وشکی نیست. جواب بده که دلار هارا به چه کسانی دادی ای........
  • سام IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    13 2
    این توپ ومیدانی که شما ودولتتان داری این مملکت رابه قحطی هم میرسانید هفت سال گذشت فقط وعده توخالی وخوب خواهدشد به مردم دادید
  • IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    2 0
    درایت ومدیریت شما در امور هر انسان فهیم را بیاد منگال سینک،هنرمند رئالیست بالیوود می اندازد،ما کارگران ،بوجود شما افتخار می کنیم؟
  • نا شناس IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    9 0
    آقای میبدی اول خودت به گفته خودت در محدوده هم لباسیهایت(و نه بیشتر) عمل کن و بعد برای دیگران نسخه بپیچ.لم تقولون ما لا تفعلون کبر...
  • IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    6 0
    یادت رفت چه وعده های دادید خداوند در دنیا و اخرت دروغ گو را لعنت کند امروز مردم دروغ را لعنت می کنند .
  • avdt IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    15 0
    آنروزی که دو انگشتت را بلند کردی و گفتی:دوباره ایران ،دوباره روحانی...
  • کمال IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    13 1
    ممنون اقای جهانگیری خیالمونو راحت کردی که یقینا قعحطی سراغ ما نمی اید چقدر تو خوبی اخیش و مشرق از شما هم سپاسکزارم که خیال جماعتی را راحت کردی و خبر خوش را سر صبحی به ما دادی
  • IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    10 2
    شرافت در گرانبهای نایاب این روزهای ماست
  • CA ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    16 1
    یعنی به مردم میخواد القا کنه که به کمبود خواهیم رسید! چون غرض سیاسی پشت این گرانی ها حتما هست. چرا با کشورهایی مثل هند‌وکره اصلا رفتند معامله کردند وقتی که جنس اینها رو میدونین. یا شما یعنی نمیتونید بازگشت دلار به بازار رو پیش بینی کنید بعد از این همه سال؟! چه چیز شما رو بایستی باور کنیم؟!
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    10 0
    جهانگیری در مناظره ها: رونق شروع شده!!
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    6 0
    دنيا ، دنياي هوشمندان است
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    3 0
    جناب جهانگیری ! معاون اول !! وقتی بشدت گرونه و نمیتونیم بخریم انگار نیست و قحطیه !!! همون بهتر مباشه تا کمتر حرص بخوریم ! بلدم بلدمتون این بود ؟! حرف زدن که بلد نیستید لااقل توی این نه ماه آزگاری ! که باقی مونده تمرین کنید حرف نزنید !!!!!
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    1 0
    خداااااااااااا
  • حمید IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    3 0
    خدا به دادمون برس قحطی نیاد صلوات
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    2 0
    بابت قحطی خیالشان راحت باشد!!!!! ما دنبال قدرتمند شدن هستیم، این میگه از قحطی خیالتان راحت باشد. باشه، ممنون که شرایطو طوری فراهم کردین که از گرسنگی نمیریم. متاسفم...
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    3 0
    مردم یادتان می آید همین آدم چه قول هایی می داد؟! حالا به جایی رسیدیم که میگه خیالتون راحت از قحطی نمیمیرین...
  • حسين DE ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    3 0
    آقاى فاضل ميبدى خان از اينكه شما اصلاح طلبان با شيطان بزرگ و شياطين اروپائى همدل و همزبان و هم سنگر هستيد شكى نيست بر منكرش لعنت.
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    3 0
    اتفاقا مردم میدونند دنیا دنیای جنگله.بوده و هست.هرجا رو تونستند این چند کشور استعمارگر حمله کردند و اشغال کردند و ویران کردند.یا خودشون یا توسط اجیرشدگان و مزدورانشون.دیگه منطقه خودمون که جلوی چشممون هست! تعامل با دنیا تسلیم شدن جلوی این چند کشور زورگو بخصوص آمریکای وحشی و تروریست نیست.اول قوی شدن بعد وادار کردن دشمنان به کرنش.بعد این چرا لباس روحانیت داره
  • مجید IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    2 0
    با این صحبت جهانگیری شک نداریم که قحطی هم فرا میرسه
  • شاکری US ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    2 0
    قحطی ؟؟؟؟شما که می خواستید موتور اقتصادی را راه بیندازید
  • علی DE ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    2 0
    واقعا که خیلییییییی رو دارید یعنی چی قحطی؟
  • محمود شمس IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    3 0
    این جهانگیری ....همونی بود که موقع انتخابات میگفت: مردم یادتان هست کِرِه نداشتید بخورید؟ حالا با وقاحت از قحطی میگوید! نان نیست اقای وزیر سابق و معاون فعلی!
  • GB ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    2 0
    خدایا شاهد باش.
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    3 0
    جداً دنیا دنیای همدلی است؟ شما همچین چیزی در دنیا می بینید؟ شاید منظورشان این است که خوب بود دنیا دنیای همدلی بود نه جنگ. اصلاً مگر کسی از جنگ طرفداری کرده؟ مگر کسی حرف از جنگ زده است؟ مگر این دولت در این 8 سال جنگیده است که حالا می خواهد صلح کند؟ صلح با کی؟ در قبال این صلح قرار است باز چه چیزمان را بدهیم؟ اگر قرار نیست چیزی بدهیم که این همه سر و صدا ندارد طرف مقابل دست از سر ما بردارد
  • کهنه رفیق IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    2 0
    مملکتی که پر از نعمت خدادادی است این بی دینان ملت را به قحطی تهدید میکنند!!! بایدم این اراجیف را بگن!!!!!
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    2 0
    بله دنیا دنیای همدلی است ، کو همدلی .. حالا فرض کنیم همدلی یک جاهائی هست. ممکنه این صحبت را با ترامپ، عوضی بکنید و بپرسید علیرغم اینهمه جنایت در ایران همدلی را تعریف کند ، شاید به قول شما یکدفعه این همدلی که شما تعریف میکنید معجزه شود و باایران بخواهند بدون خواستنن امتیازی با ملت ایران همدل شوند اقای جهانگیری در قبال خسارت محض برجام هنوز طلبکارند و مهلوم نیست تا کجا میخوان برن .. دولت روحانی بد کرد
  • سیامک بهاأآبادی IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    3 0
    آقای جهانگیری بعداز... استارت قحطی را هم زد! انشاءالله 10 ماهی مهلت بدهد درست می شود..
  • یوسف ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    5 0
    مردم از گرانی آزار می‌بینند ولی بابت قحطی خیالشان راحت باشد! یعنی وقاحت دیگه تا کجا!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ملت ایران یادتان هست چه وعده ها دادن و چه شد!!!!؟؟؟؟؟
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    4 0
    همان طور که تا اکنون عمل کرده اند قطعا به دنبال ایجاد قحطی هستند قطعا
  • DE ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    5 0
    دنیا، دنیای بیگ دلی است یعنی خیلی دنیا دل گُنده است همدلی دیگه کدومه از بس با مردم همدلی کردید پوست و استخوان شدید .آخِی بنده خداها./ جهانگیری: مردم از گرانی آزار می‌بینند ولی بابت قحطی خیالشان راحت باشد چون وقتی شما مردم 7 سال این دولت را و چند دهه اصلاحطلبکاران را تحمل کرده اید تحمل قحطی برایتان بسیار ساده است.
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    5 0
    اصلاح طلب حیا کن
  • علی IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    3 0
    دهان را بسته و ساکت شو
  • علی IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    3 0
    شما برید دنبال دلار 4200 خودتون
  • سربدار IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    7 0
    مردم یادتان می آید لحظه به لحظه قیمتها تغییر می کرد ولی الان تغییر نمی کندخجالتش با ما این که خجالت نمی کشد مردم یادتان می آیددلار هر روز تغییر می کرد الان اصلاً تغییر نمی کند حجالتش برای ما ایشان که خجالت نمی کشد !!!!! عمر تان را به بهای اندک فروختید جناب جهانگیری مردم کاری از دستشان بر نمآید ولی خداوند در جای حق نشسته تلافی خواهد کرد /از مکافات عمل غافل مشو
  • اسی خطر IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    2 0
    خاموش باش ....
  • ایرانی IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    2 0
    مردم از قحطی خیالشان راحت باشد علی برکت الله
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    3 0
    هروقت یکی از اعضای دولت تدبیر لفاظی می کند مو به تن ملت ایران راست می شود . اینطور که این ها می گویند و سابق حاکی از آن است قرار است بعد از گرانی ، قحطی هم داشته باشیم . خدا بخیر کند . باید دست به دعا برداریم تا خدا رحم کند و خرداد سال آینده را هر چه سریعتر برساند . تا خواب بنفش ها تعبیر نشود . اعوذ بالله من الفتن فی آخرالدولت التدبیر .
  • علی IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    3 0
    سلام به مردم ایران زمین فرق بین قحطی و گرانی اجناس رو یکی به این دولتمردهای ایران و جهانگیری بگه! اخه وقتی نمیتونی جنس بخری و قیمتش سر به فلک زده یعنی قحطی امده دیگه! خدا به داد این ملت برسه با شعور این دولت ایران
  • سلام IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    4 0
    تو فقط سکوت کن
  • ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    2 0
    اقای فاضل میبدی. بجای تحریف حقائق بهتره که فرمایش وزیر داخلی رژیم محبوبتون اسرائیلو درمورد خربودن اعراب وبنده یهودی بودن فرزندان هاجرو بخونی شاید چیزی بفهمی.البته اونا بهائیارم باهمین چشم میبینن.بلکه هرغیر بهودو
  • محسن بزرگی IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    2 0
    اره مردم خیالشون راحت باشه همه مردم این امکان رو خواهند داشت که برن از جلوی میوه فروشی ها وقصابی ها رد بشوند و به میوه ها وگوشت ومرغ ها نگاه کنن این امکان رو به همه مردم میدن وضمانت هم میکنن اخه ادم وقتی تامین بشه مواد غذایی ومردم نتونن بخرن این چه تضمینی هستش که به مردم داری میدی؟؟
  • IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    4 0
    واااای میخواهند قحطی بیاورند خدایااااا کمک
  • هم وطن IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    3 0
    معنی صلح با ذلت پذیر بودن فرق داره جناب اصلاح طلبان
  • مهدی IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    3 0
    یعنی تا اون حد خیلی بد هستش که ی مقام دولتی اسم قحطی بیاورد روی کلمات دقت کنید
  • محمد IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    3 0
    لطفا دیگه حرف نزن. نه تو نه رئیست
  • هم وطن IR ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    0 0
    این مهربونی شما ملت رو ب خاک سیاه نشوندتو رو خدا مهربون نباشید چون فرق مهربونی و ذلت رو هنوز نمی فهمید
  • IR ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    0 0
    خوشم نیومد
  • ب IR ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    0 0
    واقعاً شرم نمیکنید؟!!! حالا نوید به مردم میدید قحطی نمیشه. #تخم لق سیاسی
  • IR ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    0 0
    دوستان کمربندها را ببندید که قحطی پیش رو داریم////
  • IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
    0 0
    آقای میبدی شما یه عمر داری واسه پست و مقام له له میزنی و می جنگی !
  • ازاد IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
    0 0
    زرداست تمام این دیار زرداست دلها همه پرزنفرت و درد است
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
    0 0
    جان انتظار قحطی هم داری
  • تدبیر IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    0 0
    خاک عالم بر سر دولتی که تو معاون اولش باشی تو ایران با اینهمه منابع و نعمات خدادادی براحتی کلمه قحطی رو به زبان بیاری و از خدا نترسی و در برابر ملت خجالت نکشی
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
    0 0
    مرگ بر آمریکا
  • GB ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
    0 0
    هرچندقحطی هم وجوددارداماآقای جهانکیری مطمئن باش به زودی مردم ایران قحطی روهم تجربه خواهندکرد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس