کد خبر 1132716
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۸
سوت‌زنی نمایه پزشک متخلف

پیگیری‌های سامانه سوت‌زنی در پی دریافت رشوه توسط یک پزشک باعث شد این فرد متخلف مجبور به عذرخواهی و بازگرداندن پول به بیمار شود.

به گزارش مشرق، «سامانه سوت‌زنی» با هدف تقویت نظارت عمومی، احیاء فریضه امر به معروف و نهی از منکر و آغازی بر مبارزه رسانه‌ای با فساد ایجاد شد. این کار در دنیا با عنوان (whistleblower) شناخته می‌شود و طبق تجربه جهانی بیش از نیمی از فسادهای اجتماعی و سیاسی از این طریق کشف و شناسایی شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

محکومیت ۱۱ میلیاردی ۴ پزشک متخصص در تهران

در این سامانه مردم گزارش‌های خود درباره تخلفات و مفاسدی که با آن مواجه می‌شوند را همراه با شواهد و مستنداتی که به آن دسترسی دارند ثبت کرده و می‌خواهند تا با استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای خود سوژه مورد نظر را از مراجع ذی‌صلاح پیگیری کند.

در یکی از گزارشات ثبت شده در سامانه سوت‌زنی توسط مخاطبان آمده است:

«در مورخه ۱۵ تیر ۱۳۹۹ به علت بیماری که همسرم مبتلا شده بود به یکی از پزشکان شهر قم مراجعه کردم و پس از معاینه و مطلع شدن از لزوم عمل جراحی هرچه سریعتر ایشان برای روز ۱۶ تیر نوبت جراحی در بیمارستان ...... را گرفتم. این بیمارستان خصوصی طرف قرارداد بیمه مکمل خانواده‌ام است و هیچ هزینه‌ای از ما نگرفت اما دکتر بعد از صحبت ابتدایی از من خواست برای دستمزد تیم جراحی و لوازم عمل ۶ میلیون تومن به شماره کارتی که منشی می‌دهد، واریز کنم که با کمی صحبت یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان آن هم با منت بسیار تخفیف دادند و بنده به دلیل شرایط خاص همسرم در روز ۱۶ تیر دو ساعت قبل از عمل این پول را واریز کردم. لازم به ذکر است این دکتر بسیار تاکید داشتند که از این ماجرا با کسی صحبت نکنیم به خصوص اینکه در بیمارستان بازرسانی از ما سوال خواهند کرد.»

پس از دریافت این گزارش و گفتگوی تکمیلی با ارسال‌کننده آن برای کسب اطلاعات بیشتر، نامه‌نگاری با بیمارستان مورد نظر انجام شد.

هر چند بیمارستان مذکور در پاسخ رسمی که برای خبرگزاری ارسال داشت، سعی در تبرئه خود نمود و مسئولیت رسیدگی تخلف فوق را  بر عهده سایر نهادها همچون سازمان نظام پزشکی دانست ولی چند روز بعد در تماس با گزارش‌دهنده فساد متوجه شدیم آن مرکز درمانی با پزشک مربوطه شدیدا برخورد و وی را مجبور به بازگرداندن رشوه، عذرخواهی و جلب رضایت خانواده بیمار کرده است.

محمد اکبرپور، گزارش‌دهنده فساد فوق در اعلام جزئیات بیشتر موضوع به خبرنگار ما گفت: پس از درج شکایت در سامانه سوت‌زنی، از خبرگزاری با بنده تماس گرفتند و سوالاتی در مورد چگونگی تخلف ذکر شده از من پرسیدند که به واقع باید بگویم که انتظار پیگیری نداشتم و با خود گفتم احتمالا همچون سایر نهادها به فراموشی سپرده خواهد شد.

وی افزود: پس از انکه جزئیات فساد را اطلاع دادم، حدود ۱۰ روز بعد همان خانم دکتری که آن مبلغ اضافی را از ما گرفته بود، تماس گرفت و با لحنی که مشخص بود ترسیده است، به من گفت که درست نبود آبروی مرا ببرید بنده در آن شرایط به شما کمک کردم ولی کل مبلغ را به شما باز می‌گردانم.

این گزارشگر فساد در مورد ادامه تلاش‌هایش در جهت به نتیجه رسیدن این موضوع و کمک‌های خبرنگار ما گفت: چند روزی گذشت ولی از این خانم خبری نشد. برای بار دوم با خبرگزاری تماس گرفتم تا ضمن تشکر و قدردانی موضوع تماس دکتر را اطلاع دهم و قصد شکایت از این خانم دکتر را نمودم تا  اینکه خود دکتر تماس گرفته و درخواست شماره کارت نمودند و تمام پول بنده را بازگرداندند. بنده با تلاش بچه‌های  سامانه سوت‌زنی به حق خود رسیدم و ضمن خدا قوت به تمام دست اندرکاران خببرگزاری و این سامانه برای همه آنها آرزوی توفیق و پایداری در این مسیر را دارم.

لازم به توضیح است نام پزشک متخلف و بیمارستان مذکور به علت رعایت مسائل اخلاقی در گزارش حذف شده و نام گزارش‌دهنده فساد نیز با رضایت شخص ایشان در خبر آمده است.

پیگیری فروش شکلات‌های خارجی حاوی الکل توسط یکی از فروشگاه‌ها در تهران، کوه‌خواری در منطقه عظیمیه کرج با احداث دو برج ۱۴ طبقه مسکونی-تجاری توسط یک پیمانکار، زیرمیزی توسط پزشکی در یکی از بیمارستان‌های بوشهر و ده‌ها گزارش فساد دیگر از جمله پیگیری‌هایی است که توسط سامانه سوت‌زنی به نتیجه رسیده است که به دلیل رعایت مسائل اخلاقی و محرمانه‌بودن گزارشات از انتشار خبر آنها پرهیز می‌کنیم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • بهنام ولی وند IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
    2 0
    افرین بچه های سوت زنی
    • ابراهیم GB ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
      0 0
      با این اوصاف همه ملت ایران باید سوت بزنن خدا خیرتون نده
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
    2 0
    آدرس سامانه رو هم می گذاشتید.
  • ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
    1 0
    برای دزدیهای اصلاح طلب ها جایی برای سوت زدن هست؟
    • IR ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
      0 0
      اون که شما میگی با شیپور هم به گوش کسی نمیرسه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس