سرنوشت نامعلوم ۴۴۰ هزار میلیاردتومان از درآمد فروش نفت

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت:حدود ۶۴۰ هزارمیلیارد تومان از فروش نفت به پالایشگاه‌ها عاید دولت می‌شود که ۲۰۰هزار میلیارد تومان آن صرف یارانه انرژی شده و مصرف باقی آن نامعلوم است.

به گزارش مشرق به نقل از برنامه پایش، حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، مهمان برنامه پایش با موضوع طرح مجلس در خصوص مقابله با گرانی‌ها و حمایت از اقشار ضعیف جامعه بود.

حاجی بابایی ضمن تاکید بر حمایت مجلس در شرایط جنگ اقتصادی از دولت گفت: مجلس آمادگی کمک به دولت جهت غلبه بر تورم و گرانی را داراست و علاوه بر این طرح‌هایی نیز در دست داریم که بتوان در کوتاه مدت قسمتی از مشکلات مردم را برطرف کند. مثلاً بتوانیم دغدغه حداقل ۶۰ میلیون نفر از ملت ایران در جهت تامین کالاهای اساسی مانند گوشت، برنج، روغن و… را برطرف کند، به ویژه ۲۰ میلیون از این دسته که ۳ دهک پایین جامعه به شمار می‌روند.

وی با اشاره به لزوم اعلام آمادگی دولت به عنوان نهاد کارگزار برای دریافت کمک‌های مجلس، از آمادگی مجلس برای کمک‌رسانی در این امر و نظارت بر اجرای آن خبر داد.

بیشتر بخوانید:

همتی این روزها درباره دلار روزه سکوت گرفته است

همچنین در پاسخ به اظهارات عده‌ای مبنی بر وجود اصطکاک میان دولت و مجلس تشریح فرموند که: هیچ اصطکاکی بین مجلس به معنای ما هوی آن و دولت وجود نداشته و مجلس اراده‌ای برای کند کردن حرکت دولت ندارد و در همین حال مدعی‌ست که دولت مکلف است که بصورت جهادی و با ریل‌گذاری مناسب، مشکلات مردم را رفع کند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص وظیفه نظارتی مجلس با اشاره به در دست داشتن تمامی ابزار نظارتی عنوان کرد: مردم از ما توقع نظارت بر دولت دارند، اما وقتی کشور در یک جنگ اقتصادی قرار گرفته که فرمانده این جنگ رئیس‌جمهور است، مجلس راهی جز کمک به فرماندهی ندارد. ضمن اینکه اشکالات اساسی و عمده‌ای در فرمانده می‌بیند و باید تذکراتی به او بدهد. نمای دولت و مجلس و قوه قضائیه ما در دنیا باید بصورت یک نظام منسجم باشد.

در ادامه حاجی بابایی ضمن اظهار تاسف از نحوه تصویب بودجه ۹۹ که ایرادات قانونی دارد، گفت: کل بودجه دولت ۵۷۰ همت است، که طبق بررسی‌های بنده در بحث مالیات، وصولات بیش از مقدار مصوب‌شده بود که این رقم در بعضی شهرها به ۱۲۰ درصد نیز رسیده. که نشان‌دهنده این است که زیرساخت‌های مالیاتی در کشور به شرط رعایت عدالت، پاسخگوی نیازهای ما در کشور است. در بحث مالیات‌ها به شرط جلوگیری از فرار مالیاتی و اجرای عدالت چیزی حدود ۲۳۰ همت، و در بحث فروش اوراق و واگذاری صندوق‌های قابل معامله (etf)، چیزی حدود ۲۵۰ همت که مجموعاً ۴۸۰ همت می‌شود، عاید دولت می‌شود.

وی ضمن اعلام حمایت از افزایش ۶۰ هزار میلیارد تومانی حقوق بازنشستگان اشاره کرد: کاری که باید در طول ۴ سال گذشته صورت می‌پذیرفت، به یکباره انجام گرفت که باعث افتخار است و نشان از دارا بودن دولت است.

حاجی بابایی در ادامه با اشاره به طرح جدید مجلس برای اصلاح ساختار بودجه گفت: ما در حال حاضر ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت تولیدی را به داخل کشور و ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه را به خارج صادر می‌کنیم. اکنون توانایی صادر کردن این مقدار تولیدی به خارج کشور را نداریم و با توجه به فرمایشات رهبری مبنی بر عدم فروش نفت خام، چه تحریمی وجود داشته باشد و چه نباشد. حال اگر همان ۲.۵ میلیون بشکه را با ریل‌گذاری مناسب برای فرآوری ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه به داخل کشور صادر کنیم، با فراخوان شرکت‌های خصوصی و متخصصین اعم از مهندسان و دکتر و کارگر برای احداث پالایشگاه و پتروپالایشگاه چند میلیون شغل ایجاد شده و همان نفت خام را با نرخی که به خارج صادر می‌کنیم به این پالایشگاه‌ها فروخته و شما نیز با فرآوری، محصول را به ۱۰ برابر قیمت صادر کنید.

این مقام مسوول همچنین ضمن ابراز گلایه از عدم شفافیت در درآمدها و قراردادها در دولت گفت: چیزی حدود ۶۴۰ هزار میلیارد تومان از محل فروش ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت به پالایشگاه‌ها عاید دولت می‌شود که ۲۰۰ هزار میلیارد تومان آن صرف یارانه انرژی می‌شود، ۴۴۰ هزار میلیارد تومان دیگر سر از کجا درمی‌آورد؟ این‌ها همه نشان از نبود شفافیت است. این سامانه‌ای که برای شفافیت حقوق و قراردادها و ترکیب هیات مدیره‌های شرکت‌ها و… ایجاد شده باید دسترسی بیشتری به مردم داده تا نیازی به نظارت وزارت‌خانه‌ها و مجلس و دیگر دستگاه‌های نظارتی برای ورود به این مساله نباشد و کار نظارت مردمی به راحتی انجام شود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    2 0
    معلومه دیگه نیازی به گفتن نداره
  • احمد IR ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    0 0
    آقای حاج بابایی آخه این همه پول پا نداشته فرار کند! بعد اینکه مردم مشکلات زیادی از صدقه سر دولت دارند چرا شما این قبیل موضوعات را به میان مردم می کشید؟ شما نماینده مجلس هستید و اهرم قانونی دارید خوب چرا استفاده نمی کنید؟
    • IR ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
      0 0
      سهم هر ایرانی از این پول 5میلیونو پونصده تازه با این پولا و احتکار ارز و طلا باعث فقز=ر بیشتر مردم شدن
  • سعید IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    0 0
    عزیزم با اعصاب نداشته مردم بیشتر از این بازی نکنید،این چه تیتر مشوش اذهان هست که میزنی؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس