جمعیت نمایه

زنگ خطر برای جمعیت ایران به صدا آمده، مسئله ای که امروزه به یک بحران جدی تبدیل شده و ممکن است آینده تلخی را برای ایران رقم بزند.

به گزارش مشرق، جمعیت ایران پیرتر می‌شود، ایران یک قدم تا سالمندی، بحران جمعیت، تله برای ایران و صدها تیتر تلخ خبری دیگر که در رسانه ها، فضای مجازی و روزنامه‌ها به صورت مرتب در چندسال اخیر در حال انتشار است، خبری که شاید به ظاهر تلخ نباشد، اما در صورت عدم کنترل می‌تواند آینده تلخی برای ایران داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

از سال۱۴۳۰ به بعد این اتفاقات بعید نیست!

خانواده‌های ایرانی با مرور زمان در حال کوچک و کوچکتر شدن هستند، خانواده‌های اصیل ایرانی که از ۷ و ۹ نفر به ۴ نفر و امروز به سه تا دو نفر رسیده است و امروزه گزارش‌های جهانی نشان از آن دارند که تعداد فرزندان در یک خانواده ایرانی کمتر از یک خانواده اسرائیلی، انگلیسی و آمریکایی است. متاسفانه نرخ فرزند آوری در ایران بیست پله از آمریکا پایین‌تر است و رژیم صهیونیستی دو برابر نرخ فرزندآوری ایران را در اختیار دارد. همچنین نرخ باروری در ایران نیز پایین‌ترین مقدار در میان کشورهای مسلمان است و آلبانی با رقم ۱.۵ رقیب اروپایی ایران محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید:

بحرانی خطرناکتر از کرونا در انتظار آینده کشور +آمار

کارشناسان و جمعیت شناسان در دنیا با بررسی‌هایی که بر روی جمعیت ایران داشته اند، به این نتیجه رسیده اند که جمعیت ایران در طی ۲۰ سال آینده به سمت پیر شدن خواهد رفت، این درحالی است که وحید قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی کشور در ۲۲ مهر ماه سال جاری با اشاره به اینکه ایران دارای ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار سالمند است، اظهار کرد: سن سالمندی ۶۰ سال تعریف شده و در برخی از کشورهای توسعه یافته سن سالمندی ۶۵ سال مدنظر است. در حال حاضر ۱۰ درصد جمعیت کنونی کشور ما را سالمندان تشکیل می‌دهند و این درحالی است که در سال ۵۵، فقط ۵ درصد جمعیت کشور سالمندان بودند و طی ۴۰ سال جمعیت سالمندان ایران دو برابر شده است.

ببینید:

عکس/ مو سپیدهای فراموش شده

وی با تاکید بر اینکه کشورهای توسعه یافته طی ۱۰۰ سال با جمعیت دو برابری سالمندانشان رو به رو شده‌اند، گفت: طی ۲۰ سال آینده جمعیت سالمندان کشورمان دو برابر می‌شود و ۲۰ درصد جمعیت در ۲۰ سال آینده سالمندان هستند. در سال ۸۵ به ازای هر ۱۱۶ مرد سالمند، ۱۰۰ زن سالمند وجود داشت اما از سال ۸۵ به بعد جمعیت زنان سالمند بیشتر از مردان سالمند شده است در واقع سالمندی زنانه‌تر می‌شود.

زنگ خطر برای جمعیت ایران/ ورود جمعیت به ایران از سایر کشورها

محمد اسماعیل اکبری مشاور سازمان جهانی بهداشت در اولین نشست تخصصی که در زمستان سال گذشته برگزار شد اظهار کرد: اصلاح ساختار جمعیتی باید هدف قرار گیرد و این نسبت‌ها اصلاح نمی‌شود مگر با فرزند آوری؛ لزوما تشویق ازدواج به نتیجه نمی‌رسد، زیرا سه تا ۶ سال طول می‌کشد تا یک زوج صاحب فرزند شوند.

اکبری با بیان اینکه حتما باید اعلام کرد که در هر خانواده ۴ فرزند هدف است، گفت: جمعیت سالمند باید زیر ۶ درصد باشد و جامعه سالمندی در کشور ما رشد کرده است که این یعنی یک خلاف دارد اتفاق میفتد.

متاسفانه برخی از کارشناسان جمعیت در کشور ما به سادگی از همه مسائل مهم و واقعیت‌های موجود دنیا در مبحث مدیریت جمعیت چشم پوشی کرده‌اند و کنترل جمعیت، تنظیم خانواده و بهداشت فرزندآوری را دقیقا در همان الگوی غربی و با همان دلایل، راهبردها و منابع پیگیری می‌کنند.

با تمام این حرف‌ها ایران تنها یک قدم تا تبدیل شدن به کشور سالمندان فاصله دارد، کاهش آمار ازدواج و در کنار آن کاهش آمار فرزندآوری دست به دست هم داده‌اند تا کشورمان ایران این یک قدم را خیلی سریع طی کند.

میزان ولادت در ۵ سال اخیر را اگر مورد بررسی قرار دهیم، به این نتیجه می‌رسیم که هر ساله آمار ولادت در حال کاهش است. در سال ۹۴ یک میلیون و ۵۷۰ هزار و ۱۸۳ نوزاد، در سال ۹۵ یک میلیون و ۵۲۸ هزار و ۳ نوزاد، در سال ۹۶ یک میلیون و ۴۸۷ هزار و ۸۶۱ نوزاد، در سال ۹۷ یک میلیون و ۳۶۶ هزار و ۴۹۱ نوزاد و در سال ۹۸ یک میلیون و ۱۹۶ هزار و ۱۳۴ نوزاد در ایران متولد شده‌اند.

کاهش نرخ فرزند آوری مسئله‌ای است که سال‌ها قبل رهبر معظم انقلاب به صورت مکرر آن را برای زوج‌های جوان یادآور شده‌اند. ایشان در تاریخ ۹۲/۰۸/۱۹ در یکی از سخنرانی‌های خود فرمودند: یکی از خطراتی که وقتی انسان درست به عمق آن فکر می‌کند، تن او می‌لرزد، این مسئله جمعیت است.

همچنین محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دهمین جلسه شورای ملی سالمندان که هفته گذشته برگزار شد، با اشاره به رشد جمعیت سالمندان اظهار کرد: سن ۰ تا ۱۵ سال در جامعه ما کاهش پیدا کرده و امید به زندگی کم شده است و این نشان می‌دهد که جامعه ما در حال حرکت به سمت پیر شدن است، البته از پیر شدن جامعه استقبال نمی‌کنیم، اما با پیر شدن، افراد باید بتوانند رشد خود را حفظ کنند و شرایط مطلوبی در دوره سالمندی داشته باشند، لذا ضروری است که برای سالمندان امید به زندگی ایجاد کنیم تا زندگی با نشاطی را در دوران سالمندی خود سپری کنند.

شریعتمداری با بیان اینکه شورای ملی سالمندان نگاه ویژه‌ای به حوزه سالمندی دارد، گفت: این شورا علاوه بر توجه به وضعیت معیشت و سلامت سالمندان، به نشاط اجتماعی سالمندان، حضور سالمند در جامعه و حضور فعال همزمان با سلامت سالمند تأکید دارد.

وی تصریح کرد: سند ملی سالمندان پیش بینی می‌کند با توجه به اینکه رشد جمعیت سالمندان قابل ملاحظه است، باید توجه ویژه‌ای به نیازهای سالمندان کنیم. جمعیت سالمندان از ۵ درصد به ۱۰ درصد رسیده و پیش‌بینی شده که در سال ۲۰۲۰ جمعیت سالمندان کشور دو برابر شود، این در حالی است که در کشورهای دیگر طی ۱۰۰ سال این رشد جمعیت سالمند وجود داشت.

زنگ خطر برای جمعیت ایران/ ورود جمعیت به ایران از سایر کشورها

کشور ایران که یکی از کشورهای پرجمعیت جهان در گذشته بوده است، اکنون با کمبود جمعیت دست و پنجه نرم می کند. رسول صادقی جمعیت شناس دانشگاه تهران نیز در این باره اظهار کرد: سیاست‌های کلی جمعیت در سال ۹۳ توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد که یکی از جامع‌ترین و موثق‌ترین سندهای سیاستی است که رویکرد پویا، سیستمی و چند بعدی به جمعیت دارد.

او در ادامه بیان کرد: با این حال ۶ سال از ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت در کشور می‌گذرد، اما موفقیت لازم را در حوزه جمعیت نداشته است، زیرا موانع و چالش‌هایی در اجرای این سیاست وجود دارد.

این جمعیت شناس با اشاره به موانعی که بر سر راه اجرای این سیاست‌ها بوده است، گفت: یکی از این موانع این است که برنامه راهبردی و اجرایی منسجمی در این زمینه وجود نداشته است و دلیل دیگر آن عدم تخصیص بودجه است.

صادقی افزود: خیلی از کشورهایی که آمار باروری‌شان کاهش داشته است برای حل این موضوع بودجه‌ای را برای حمایت خانواده و فرزند آوری اختصاص می‌دهند که این امر در کشور ما محقق نشده است.

او دلیل دیگر را آشفتگی نهادی دانست و گفت: ساختار منسجم و یک نهاد متولی برای اجرا و حمایت این موضوع وجود ندارد که همین موضوع سبب شده است که نهادهای متعددی به وجود آید که به صورت مجزا خودشان اقداماتی را انجام دهند.

صادقی تصریح کرد: یکی دیگر از موانع و چالش‌ها، عدم حمایت از اجرای پروژه‌های جمعیتی است که متاسفانه از این پروژه‌ها حمایت جدی نشده است. عدم حمایت از پروژه‌های جمعیتی و تخصیص ندادن بودجه‌ای خاص برای حمایت خانواده و تشویق آنان به فرزند آوری سبب شده است که مسئله جمعیت برای ایران به یک بحران تبدیل شود.

سید حسن حسینی کارشناس جمعیت نیز  این باره اظهار کرد: جمعیت ایران سالانه به صورت قابل توجهی در حال کاهش است و نرخ فرزندآوری در بین خانواده ها و زوج ها جوان کاهش یافته است.

او با اشاره به اینکه زوج های جوان انگیزه ای برای فرزندآوری ندارند، گفت: مشکلات اقتصادی سبب شده است تا زوج های جوان به فرزند فکر نکنند که این موضوع بسیار تلخ و بحران انگیز خواهد بود.

این کارشناس جمعیت با اشاره به اینکه مشکلات اقتصادی مانعی برای فرزندآوری نیست، بیان کرد: مشکلات اقتصادی، مشکل کوچکی برای عدم فرزندآوری که بهتر است زوج های جوان به آن توجه نکنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 42
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 18
  • جواد IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    51 13
    نمیخواد ب فکر پیری جمعیت باشید برای همین عده غذا تهیه کنید اون از روحانی اینم از مجلس انقلابی
    • IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
      8 11
      اینقدر بهانه بیارید تا نسلتون منقرض شه هر چند دیگه چنان خودخواه شدید که اصلا براتون مهم نیست
    • IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
      5 17
      یکی از گرسنه ها هم لابد تویی که بجای نون خریدن پول نت دادی تا کامنت های پرت و پلا بزاری
    • IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
      11 2
      حرف حق زده، اونا تو کنترل قیمت تخم مرغ و مرغ و گووووووجه موندن
    • IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
      1 0
      زنده باد حرف حق
  • جواد IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    34 6
    وقتی که حق فرزند در فیش حقوقی کارمندان به ازای هر یک فرزند زیر 100 هزار تومان است آیا واقعاَََ میتوان به تعداد فرزند بیشتری فکر کرد؟
    • IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
      8 0
      من که کارگرم بیمه هم ندارم 1.800 حقوق. بیمه خویش فرما ماهی 600 . آقایان مسئول اینو چی میگی؟
    • IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
      5 0
      شما ۹۴۳قلب آلبالویی براش بفرست مبادا طلاقت بدهد
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    11 1
    بنده خودم 7 سال ازدواج کردم بچه نمیخوام با این شرایط اقتصادی مگه عقلمو از دست دادم اخه بچه ارو بدبخت کنم شما حمال میخواین نه این خبرا نیست این جمعیت زیاده برای این بی کفایتی شما باید اونقدر کاهش پیدا کنه که به ازای هر نفر صدتا شغل وجود داشته باشه
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    14 1
    این کارشناس خیلی نادان هست که مشکل اقتصادی رو کوچک میشمرد
  • بی نام IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    12 0
    با این ا اوضاع و احوال کشور می شو د ازدواج کرد ۱_ قوانین و مقررات سربازی ۲_قیمت مسکن ۳_اجاره مسکن ۴_هزینه زندگی ۵_ هزینه تحصیل ۶_تغییر فرهنگ مصرف شما کدام را حل کردید که الان میگید جمعیت رو به کاهش هست شما این موارد را حل کنید خود مردم هم ازدواج می کنند هم فرزند آوری می آورند
    • IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
      0 5
      سربازی را که بی خود میگی 100 ساله ملت از جمله خود بنده سربازی رفتیم زمانی بود طرف سرباز که میشد تا دو سال خانواده و و شهرشون را نمیدید حالا نسل جنابعالی با معذرت خودخواه و راحت طلب شده بماند ( البته در مورد استخدام زنها که سربازی ندارند بجای مردها حق با شماست ) در مورد بقیه مشکلاتی هم که گفتی تماما در مسکن خلاصه میشه که با یک مدیرت غیر سرمایه سالار و مومن و جهادی دو سه ساله میشه همه مردان را صاحب یک خانه ویلایی 200 متری کرد با هزینه به مرتب کمتر از 18 میلیارد دلار جهانگیری که به باد دادند
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    10 0
    شماهنوزنمیتوانیدنیازاولیه مردم ؛مسکن وخودروراتامین کنیدبچه پیش کش بااین وضع افسارگسیخته گرانی
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    14 0
    صبر کن تا ببینی عواقب یک اقتصاد فروپاشیده از تورم به چه جاهایی ختم میشه
  • میهمان IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    14 0
    هدف گذاری 4 فرزند؟ بچه هم که خرج نداره حتما به مسکن نیاز نداره مخارج درمانی و ... هم نداره فقط بدنیا بیاد برای؟ همین که طرف بتونه با حقوقش ماه رو به سر برسونه خوبه فکر نمیکنم کسی از منقرض شدن بترسه چون عاقبت اولادشم عین خودشه و یا شاید بدتر باشه ضمنا هنوز اون فرزندان دهه شصت کلی مشکل دارن قراره دوباره اون قضیه هم تکرار بشه؟
  • اردشیر عابدیان ریزی IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    5 3
    اقتصاد و معیشت در رشد جمعیت حرف اول را می‌زند و در درجه دوم اینکه زنان را به خانه داری تشویق کنیم دولت باید به زنان خانه دار حقوق بدهد و آنها را بیمه کند و به تعداد فرزندی که می آورد به آنها حقوق بدهد یک زن شاغل نمی تواند بچه داری کند و فرزند زیاد بیاورد.
  • سجاد IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    12 0
    اگر سیاهی لشکر میخواهید مانند هند میشویم (با حداقل شرایط زنده ماندن).اگر حداقل زندگی با حداقل افراد ماهر درسطح استاندارد بین المللی باتوجه پتانسیل مالی و... کشورمیخواهیدایران باید 20 میلیون باید باشد.مشکل ایران ازدیاد جمعیت دهه 60 است بدون توجه به امکانات کشور وخانواده .
  • IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    13 0
    وقتی جوونها حتی خواب ازدواج هم نمیتونن ببینن، شما چه انتظاری دارین؟
  • ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    6 0
    ثروت مملکت را صرف مملکت بکنید وقتی برای جوان ایرانی کار وثروت فراهم شد ازدواج می کند مشکل کمبود جمعیت حل می شود وآنوقت لازم نیست پیر مردها را مجبور به گرفتن چند زن وآوردن فرزند بیشتر کنید ،فرمایشات معظم له ورهنمودهای راهگشایشان آدم را یاد ضرب المثل از کرامات شیخ ما اینست ماست را خورد گفت شیرین است می اندازد
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    11 0
    چرا به اين سوال پاسخي داده نمي شود كه چگونه سيستمي كه از تامين آب ونان و دارو براي جمعيت فعلي اش ناتوان است مي خواهد پاسخگوي جمعيت 120 ميليوني باشد؟ با وجود حاكميت فعلي جمعيت 20 ميليوني هم زياد است
  • بهنام IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    9 0
    دو دهه جوان ترین کشور بودیم چی شد؟ هیچی. همین الان استان سیستان بلوچستان جوان ترین استان کشور هستش چی داره؟ هیچی. قبول کنید برای جوان نگه داشتن جمعیت کشور به جمعیت زیادی از جوانان نیازه که به خاطر کمبود ها امکانات امکانات فقط به درصد کمی از اونها می رسه.
  • minax IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    11 0
    این کارشناس جمعیت با اشاره به اینکه مشکلات اقتصادی مانعی برای فرزندآوری نیست، بیان کرد: مشکلات اقتصادی، مشکل کوچکی برای عدم فرزندآوری که بهتر است زوج های جوان به آن توجه نکنند؟؟؟ یارو چی میکشه؟ اگر نمیکشه پس حتما دیوانست
  • IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    9 0
    به فکر جمعیت کیفی باشید.
  • هیچکس IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    10 0
    نظر این کارشناسها فقط بدرد ساخت برنامه طنز میخورد نوشته ""مشکلات اقتصادی مانعی برای فرزندآوری نیست"" فکر کنم بچه های خودش میذاره تو گلدون تا رشد کنن نون شب نداریم بخوریم بیاییم یه نفر دیگه رو به بدبختهایی دیگه اضافه کنیم بذار همین فرمون بریم تا کم کم تموم بشیم این نسل سوخته ... دوخته
  • ناشناس IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    9 0
    از اینکه میبینم خودم بازنشسته شدم و فرزندانم نیز بیکار هستند و هیچکدوم تمایلی به ازدواج ندارند ونه شغلی دارند که به آن امید داشته باشند دلم از این مسئولان غارتگر مملکت سیاه شده واز خداوند میخوام که نابودشان کنه و این نماینده هایکه در فکر منافع خود هستند دچار عذاب وجدان شوند
  • IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    9 0
    مدیران و مسئولان حال حاضر کشور توان مدیریت سی میلیون جمعیت را هم ندارند پس بهتره پنجاه میلیون نفر از جمعیت کشور کم بشه و ملت این را به خوبی درک کرده.
    • حسن IR ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
      3 0
      با اين اوضاع اقتصادي و هزينه هاي سرسام آور و بيكاري روز افزون نبايد به فكر بچه و ازدواج بود. شايد با كاهش جمعيت در آينده وضعيت بهتر بشه و بيكاري براي 20 سال ديگه حل بشه
  • افشار IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    6 0
    چه کسانی باعث پیر شدن کشور می شوند؟ چه کسانی مانع ازدواج و بچه دار شدن جوانان شده اند؟ بله کاسبان تحریم و مخالفان صلح و کسانی که از دیوار سفارت خانه ها بالا رفتند کسانی که باعث دلار ۳۰۰۰۰ تومانی شدند بله گرانی بظاهر هیچ . فاجعه ای برای کشور در آینده خواهد بود که باین زودیها قابل جبران نخواهد بود
  • IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    6 0
    این کارشناس جمعیت با اشاره به اینکه مشکلات اقتصادی مانعی برای فرزندآوری نیست، بیان کرد: مشکلات اقتصادی، مشکل کوچکی برای عدم فرزندآوری که بهتر است زوج های جوان به آن توجه نکنند. !!!!! آدم میمونه با این حجم از پررویی اینا چیکار کنه .مشکل اقتصادی نیست پس دقیقا مشکل چیه کارشناس نابغه ؟؟؟؟
  • IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    5 0
    مرد حسابي كل موجودات زنده در ايران پشيمان و شرمنده هستن تو بفكر پيري جمعيت هستي . صاحبان اصلي ايران در آينده نه چندان دور افغانستان و پاكستان خواهد بود به يمن سياستهاي غلط دولت و مسوولين .
  • IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    6 0
    نگران پیری مردم نباشید اگر بیماری مردم را نکشد گرسنگی و بی کاری گرانی مایحتاج زندگی مردم را خواهد کشت وضع زندگی هر روز بدتر از دیروز
  • IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    7 0
    داداشم ۲ سال ازدواج کرده و منم ۶ ماهی میشه ازدواج کردم ولی هیچ کدوم حاضر نیستیم با این وضعیت اقتصادی بچه دار بشیم ک فردا شرمنده شون بشیم؛ ای کارشناس هم چرت و پرت میگه چون یکی از مهمترین دلایل وضع موجود فرزند آوری مشکلات اقتصادی هست
  • کارشناس IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    4 1
    این ملت پیر نمیشن بلکه تجربشون بیشتر میشه. پدر و مادر خوبی نبودین بچه هاتون مجرد ماندند. اق ولد خواهید شد
  • موانع ازدواج و فرزندآوری IR ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    3 0
    خدمت سربازی با کیفیت و کمیتی که اجرا میشه یکی از موانع مهم سر راه ازدواج و فرزندآوری است، من به عنوان یه سرباز شاهدم که چطور همخدمتیم به خاطر مشکلات ناشی از خدمت طلاق گرفت، خواهش میکنم توی این شرایط سخت یه خورده هم به فکر معظل خدمت باشین، گزراش تهیه کنید.
  • ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    1 5
    یقین بدونید دشمنان وبخصوص دشمنان داخلی درلباس دوست سناریو تلخیرو برعلیه ایران بازی ودرحال نتیجه گیری هستند .یقینا این فاجعه .پیری جمعیت کمر ایرانو خاهد شکست .
  • IR ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    8 0
    شما در کنترل قیمت مواد خوراکی برای 80 میلیون ایرانی درمانده اید اونوقت حرف از جمعیت 120 میلیونی میزنید
  • IR ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    1 8
    اگرمسولان ومردم تاالان گوش به فرامین امام ره والان رهبرمان سیدعلی بودند یقین بدانید مملکت اینقدرمشکلات نداشت مسولان فردای قیامت بایدجوابگوی بوجودامدن این همه مشکلات خصوصا مشکلات اقتصادی معیشتی ... بیکاری جوانان نابودی صنعت وووو بایدباشند کدام دشمن توانست ایران رااینطورازلحاظ اقتصادی ویران کند؟ دشمن دربین خودمان است نه خارج ایران
  • IR ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
    4 0
    مثل اینکه صدایشان ازجای گرم بلند میشه مگرمی توان بااین وضعیت ناامیدکننده تورم ساعتی وبیکاری به فکرآینده فرزندبود!
  • IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
    6 0
    پوشک بسته ای ۸۰ هزار تومان ،و هزینه های سر سام آور زندگی و ناامیدی به بهبود وضعیت معیشتی و آینده بسیار تیره و تار اقتصادی کشور ،با این اوضاع کسی فکر فرزند آوری باشد.
  • ناشناس IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
    2 0
    چه حرف مزخرفی گفته آخرش.. مشکل اقتصادی مشکل بزرگی هست برای فرزند آوری چرا اینو نمی خواید بفهمید بچه های قرن بیست و یکم با بچه های قرن بیستم فرق دارن فرقشون هم به درازای یک قرنه ..نمیشه با نون خشک و آب خالی بزرگشون کرد
  • بهروز FR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    1 0
    آهای تویی که حرف ازدیاد جمعیت میزنی . یعنی مردم بیایند کارگر با ماهی صد دلار برایت تولید مثل کنند. خجالت نمی‌کشی . با این شرایط بد اقتصادی که از سه ازدواج یکی منجر به طلاق میشه باز هم حرف ازدیاد جمعیت میزنی . شغل ایجاد کنید .شرایط اقتصادی خانواده را قوی کنید. بعداً به فکر ازدیادجمعیت باشید . چوبان هم برای ازدیاد تعداد گوسفندانش ابتدا فکر طویله و خوراک دام .نظافت و بهداشت دام و آسایش دام را در نظر میگیرد و سپس نسبت به افزایش تعداد گوسفندانش دست بکار میشود. یعنی واقعا شما اینها را نمی‌دانید !!
  • IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    0 0
    حل مشکل گرانی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس