کد خبر 1132139
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۸
آمریکا چین آمریکا

تونی بلینکن اعلام کرد سیاست خارجی دولت ترامپ باعث قدرتمندتر شدن چین شده است.

به گزارش مشرق، تونی بلینکن، مشاور سیاست خارجی جو بایدن، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی ان ان گفت: ترامپ وجهه آمریکا را در سطح جهان تخریب و تضعیف کرده است.

فرید زکریا، مجری معروف سی ان ان از وی پرسید: ما می‌دانیم که مواضع دونالد ترامپ درباره سیاست خارجی چیست. او آمریکا را از بسیاری از پیمان‌ها و توافق‌ها خارج کرد. در قلب سیاست خارجی جو بایدن چه چیزی قرار دارد؟

بیشتر بخوانید:

جامعه دوقطبی؛ این‌بار علیه ترامپ

بلینکن: ترامپ از مسئولیت شانه خالی کرده است. او از عمل به مسئولیت در برابر متحدان و هم پیمانان کشورمان سرباز زده است. او از سازمان‌های بین المللی خارج شده است. او ما را از توافق‌هایی که به سختی ایجاد شده بودند، خارج کرده است. در اینجا مشکلی وجود دارد. زمانی که ما وارد موضوع نیستیم و هدایت اوضاع را برعهده نداریم دو موضوع روی می‌دهد‎‏؛ یا اینکه کشور دیگری جایگاه ما را در جهان می‌گیرد که این احتمالا در جهت منافع و ارزش‌های ما نخواهد بود. دوم اینکه در سناریوی بدتر هیچ موضوعی روی نمی‌دهد و کشوری جایگاه ما را نمی‌گیرد که در آن زمان خلا قدرت ایجاد می‌شود؛ که همین امر باعث هرج و مرج می‌شود. به هر حال هر دوی این موارد برای ما بد است. جو بایدن پیشنهاد داده است که ما باید بار دیگر نقش رهبری آمریکا در جهان را احیا کنیم. او معتقد است روز و شب ما باید با دیپلماسی به پیش برویم. ما نباید کشور را همانند سال ۲۰۰۹ یا ۲۰۱۷ اداره کنیم. ما باید ظهور قدرت‌های جدید را قبول داشته باشیم. بسیاری از آن‌ها به خاطر فن آوری ابرقدرت هستند.

بیشتر بخوانید:

ترامپ: «لپ تاپ هانتر» برای «جو بایدن» یک فاجعه است

مجری: به نظر می‌رسد سیاست جو بایدن درباره چین همانند ترامپ باشد. در حالیکه که ترامپ خود را طرفدار چین جا می‌زند، اما جو بایدن انتقادات شدیدی از چین کرده است. نظر شما چیست؟

بلینکن در پاسخ گفت: تفاوت‌های زیادی در رابطه با چین مشاهده می‌شود. چین یک چالش بزرگ است و بزرگترین چالشی است که ما در رابطه با کشورهای خارجی با آن روبرو هستیم. ما با آن‌ها از نظر فن آوری، اقتصادی، نظامی و حتی دیپلماتیک دچار چالش هستیم. ما باید تلاش کنیم سیاست دشمنانه را به سیاستی رقابتی بدل کنیم. سوال این است که چگونه ما باید خود را در این وضع قرار دهیم. هم اکنون با هر معیاری چین از نظر راهبردی از ما قدرتمندتر است. این به خاطر اقدامات رئیس جمهور ترامپ است. رهبران چین معتقدند ۴ سال ریاست جمهوری ترامپ کمک زیادی به آن‌ها در رسیدن و تقویت اهدافشان کرده است. آن‌ها توافق‌های راهبردی خود را تقویت کرده اند.

بیشتر بخوانید:

تلاش بایدن برای بهبود روابط با گروه‌های موثر در پیروزی ترامپ در سال ۲۰۱۶

وی افزود: خارج شدن آمریکا از صحنه جهانی یک وضعیت خلا را به وجود آورده است که چین آن را پر می‌کند و ترامپ ارزش‌های ما را تضعیف کرده است. رشد چالش ناشی از چین بیشتر ناشی از تضعیف ما است. بایدن سیاستی متفاوت از رئیس جمهور ترامپ در پیش خواهد گرفت. او بر روی کارگران خودمان سرمایه گذاری خواهد کرد. ما دموکراسی خود را احیا می‌کنیم. با متحدان و هم پیمانان خود تعامل می‌کنیم و از طرف دیگر ارزش‌های خود را تقویت می‌کنیم. این موضوع سبب می‌شود چین در موضع ضعف قرار گیرد. در نهایت آمریکا و لیبرال دموکراسی موضوعی است که مردم درباره آن تصمیم گیری می‌کنند. ۴ سال گذشته نشان داده است که نقش آن‌ها تا چه اندازه می‌تواند در شکل گیری ارزش‌ها و تقویت دموکراسی ما تاثیر داشته باشد. ما باید رفتارمان با چین را بررسی کنیم.

در ادامه مجری پرسید: جو بایدن مخالف افزایش نیروها در افغانستان است. از نظر شما چه اشکالی در سیاست ترامپ برای خروج از افغانستان پس از ۲۰ سال حضور در این کشور وجود دارد؟

بلینکن تاکید کرد: جو بایدن مخالف افزایش نیروها در افغانستان است. او می‌خواهد شمار نیروها را کاهش دهد. او همچنین می‌خواهد شمار اندکی از نیروها را در افغانستان حفظ کند تا در صورت اقدامات گروه‌های تروریستی همانند القاعده و داعش بتوانند با آن‌ها مقابله کنند. اما تفاوت زیادی درباره پایان دادن به جنگ‌های بی پایان وجود دارد. بسیاری از مقامات نظامی از اقدامات ترامپ حمایت نکرده اند. یکی از مقامات طالبان گفته که ما امیدواریم که ترامپ بار دیگر انتخاب شود تا ما فعالیت خود را گسترش دهیم. ما باید هر گونه اقدامی را در رابطه با افغانستان به روشی مسالمت آمیز انجام دهیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس