کد خبر 1132109
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۳
چشم صدام به سوی تسلیحات نظامی عربستان

رژیم بعث عراق پس از عملیات ثامن‌الائمه (ع) همچنان به دنبال تأمین نیازهای نظامی خود از طریق مرزهای زمینی اردن، کویت و عربستان است که بخشی از آن از منطقه عرعر واقع در مرز عربستان انجام شد.

به گزارش مشرق، «آزادسازی سرزمین‌های ایران گام دوم: بستان» با عنوان فرعی «اوج‌گیری ترورهای کور؛ تشکیل دولت پس از بحران» شانزدهمین جلد از مجموعه روزشمار جنگ ایران و عراق است که وقایع روزهای ۱۵ مهر تا ۳۰ آذر ۱۳۶۰ را دربرمی‌گیرد.

این کتاب به قلم «علیرضا لطف‌الله زادگان» در ۱۲۰۸ صفحه مصور تدوین شده و توسط «مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس» منتشر شده است.

مطالعه روزهای جنگ تحمیلی به خصوص برای پژوهشگران و هنرمندانی که قصد ورود به این حوزه را دارند بسیار ضروری است و می‌تواند در خلق آثاری عاری از تحریف به آنها کمک کند.

بخش‌هایی از این کتاب طی روزهای آتی منتشر می‌شود که بخش دهم آن را در ادامه می‌خوانید:

حامیان عربی صدام 

«وضعیت جبهه‌های جنگ پس از عملیات ثامن‌الائمه (ع) ـ که چند هفته پیش انجام شد ـ چندان آرام نیست. ارتش عراق با حساسیت بیشتری تحرکات نیروهای خودی را به‌ویژه در منطقه جنوب دنبال می‌کند. از سوی دیگر، عراق می‌کوشد با واردکردن تجهیزات از طریق کشورهای همسایه‌اش توان نظامی خود را تقویت کند؛ این در حالی است که روزانه شماری از نظامیان و غیرنظامیان این کشور به ایران پناهنده می‌شوند.

تحرکات نیروی زمینی و هوایی ارتش عراق نشان می‌دهد که فرماندهان عراقی با دقت بیشتری جابه‌جایی‌های واحدهای نظامی ایران را دنبال می‌کنند.

امروز در محور شوش، تبادل آتش در مناطق زعن، شلیبیه و عنکوش بین نیروهای خودی و دشمن به‌طور پراکنده و در منطقه سندال به‌طور نسبتاً شدید ادامه داشت. همچنین گزارش‌های شناسایی نیروهای اطلاعات سپاه در دو روز گذشته تا به امروز، از میزان بالای تردد خودروهای دشمن در منطقه بین لیخضر و عبیس حکایت دارد. بر این اساس، امروز ارتش عراق ۲۰ دستگاه تانک خود را در منطقه سندال به شش دستگاه تقلیل داده است؛ گزارش‌ها حاکی است که به‌احتمال قوی این تانک‌ها به لیخضر منتقل شده‌اند.

در محور الله‌اکبر ـ بستان نیز بنا به گزارش رسیده از محور الله‌اکبر، تبادل آتش پراکنده بین طرفین ادامه داشته و شدت آتش دشمن بیشتر متوجه نیروهای خودی مستقر در تپه سبز بوده است. در محور حمیدیه نیز «دشمن در ۸۰۰ متری شرق روستای قیصریه در امتداد کرخه نور یک کانال ایجاد کرده که نفرات عراقی در این کانال رفت و آمد می‌کنند. فاصله این کانال تا رودخانه حدود ۵۰۰ متر است.

در این محور «تعدادی از افراد دشمن به قصد شناسایی به مواضع خودی نزدیک شدندکه با هوشیاری نیروهای خودی متواری شدند. آتش دشمن در این روز از شدت بیشتری برخوردار بود، ولی تلفاتی وارد نشد.

امروز دو فروند میگ عراقی در ساعت یک بامداد، پل هالوپ (شمال دارخوین) را بمباران کردند. از خسارت‌های واردشده گزارشی در دست نیست. در منطقه دارخوین نیز یک فروند میگ و یک فروند میراژ عراقی بر فراز انرژی اتمی ظاهر شدند که با آتش پدافند خودی آسمان منطقه را ترک کردند. در محور کارون نیز شناسایی‌های منطقه دارخوین حاکی از این است که دشمن مواضع جدیدی به طول یک تا ۵/۱ کیلومتر در سه کیلومتری مواضع روبه روی مشارع کهنه احداث کرده است.

همچنین چهار تپه دیده‌بانی در این منطقه در فاصله پنج تا هفت کیلومتری رودخانه، سه سنگر تانک و دو موضع پدافند و نیز تعداد دیگری سنگر ایجاد کرده است. دشمن جلو مواضع خود در مقابل دارخوین را مین‌گذاری کرده که یک تن از برادران پاسدار گروه شناسایی براثر برخورد با مین شهید و یک تن دیگر مجروح شد. بنا به گزارش واصله از آبادان، در غرب کارون، روبه روی شیر پاستوریزه، دشمن یک دستگاه تانک مستقر کرده که این تانک به‌طور مورب به‌طرف نیروهای خودی شلیک می‌کند.

علاوه بر این، ارتش عراق همچنان به دنبال تأمین نیازهای نظامی خود است و این نیازها از طریق مسیرهای زمینی کشورهای اردن، کویت و عربستان وارد عراق می‌شود. امروز ۳۵ دستگاه تریلر با محموله‌های مهمات و تجهیزات نظامی از منطقه عرعر واقع در مرز عربستان وارد عراق شد.

از سوی دیگر، اوضاع روحی مردم و نظامیان عراق چندان مناسب نیست. هرروز تعدادی پناهنده وارد خاک ایران می‌شوند که اوضاع داخلی عراق را ناآرام و غیرعادی توصیف می‌کنند. امروز نیز یک سرباز و یک غیرنظامی از طریق مرز سردشت وارد ایران شده، درخواست پناهندگی کردند در پاوه و نوسود نیز دو سرباز عراقی با عبور از مرز، خود را به نیروهای سپاه معرفی و تسلیم کردند.»

منبع: دفاع پرس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    11 3
    صدام شانس اورد اگه ایران توانایی موشکی و پهبادی الان رو داشت ظرف یک ماه ارتش صدام عقب نشینی میکرد با شکست سنگین
    • یک جانباز IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
      2 1
      ااستکبار تا ارتش یک کشور را ضعیف نکند حمله نخواهد کرد حتی اگر ایران قوی بود صدام هم حمله نمیکرد پس از ازهم پاشیدن نصف ارتش امید به پیروزی داشتند که آمریکا و عبری و عربی اقدام به حمله گرفتند که نتیجه را همه دیدند اما برای عده ای در داخل هنوز درس عبرت نشده در پی تضعیف قدرت دفاعی هستند تا آمریکا خوشش بیاد اینها یا خائن هستند و یا نفهم
  • IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    0 1
    اینجور‌ که ما داریم ساخت موشک و پهپاد رو به هم‌پیمانان یاد میدیم منطقه رو به باد میدیم و برای خودمون هم دردسرساز میشه
  • IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    5 0
    وای چقدر رفتار صدام و طمعش شبیه اردوغان هست. دوستای خوبی با هم میشدن.
  • محمد IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
    0 0
    یاد شهدای منطقه زعن. عنکوش شیار ربیعی در محور شلیبیه شوش گرامی باد این متن بنده رو سی هشت سال پیش برد روزهای بحران جنگ و کربلای شوش

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس