کد خبر 1131911
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۹
داعش نمایه

ادعاهای ترامپ در شکست «تقریبا 100 درصد داعش از زمان انتخاب او» دروغ است. سوابق تاریخی بی طرفانه نشان می دهند این اوباما بود که این جنگ موفقیت آمیز را آغاز کرد و بر بخش عمده ای از آن نظارت داشت؛ موفقیتی که رئیس جمهور فعلی مدعی آن شده است.

به گزارش مشرق، یکی از ادعاهای رایجی که از سوی کارزار انتخاب مجدد پرزیدنت ترامپ تکرار می شود، این است که دولت او بوده که داعش یا گروه تروریستی دولت اسلامی را شکست داده است.

در تازه ترین مورد مایک پنس در مناظره معاونان ریاست جمهوری چنین لاف زد:«ما خلافت داعش را از  بین بردیم...می دانید وقتی که پرزیدنت ترامپ وارد کاخ سفید شد، داعش منطقه ای به وسعت شبه پنسیلوانیا از خاورمیانه  را درکنترل خود داشت. پرزیدنت ترامپ ارتش آمریکا را مامور این کار کرد و نیروهای مسلح ما خلافت داعش را از بین بردند و کار رهبر آنها البغدادی را بدون حتی یک نفر تلفات از آمریکاییان تمام کردند.»

بیشتر بخوانید:

موفقیت حشدالشعبی در ۳ حمله عناصر داعش

سفیر انگلیس در عراق: حشد الشعبی نقش مهمی در جنگ ضد داعش داشت

ادعاهای پیروزی مشابهی نیز از سوی خود ترامپ شده که به اکتبر ۲۰۱۷ بازمی گردد، از جمله یک بار که گفته بود: «ما ظرف نه ماه بیشتر از کارهایی که دولت قبلی در طول کل دوره خود انجام داده بود علیه داعش کارکرده ایم. خیلی خیلی بیشتر.» اظهار نظرات دیگر او در مارس ۲۰۱۸ و فوریه ۲۰۱۹ شامل این لاف نیز می شد که «در مورد تروریسم در عراق و سوریه ما در مدت زمانی بسیار کوتاه تقریبا ۱۰۰ درصد از اراضی که آنها تصرف کرده بودند را پس گرفته ایم. و تمام این اتفاقات از زمان انتخاب من افتاده است.»

من پژوهشگری هستم که گروه دولت اسلامی و گروه های وابسته به آن را دنبال کرده ام. من در این باره که این گروه در کجا فعال شده و کدام سرزمین ها را تصرف کرده است، در قالب بخشی از پروژه ام در دانشگاه ماساچوست-دارتموث با نام MappingISIS.com که سرپرستی آن را بر عهده داشته ام، دقیقا این موضوع را زیر نظر داشته ام.

بیشتر بخوانید:

دفتر ریاست جمهوری عراق: اهانت به الحشد الشعبی را برنمی تابیم 

داده هایی که من گردآوری کرده ام- از جمله از گزارش های رسمی منتشر شده توسط وزارت امور خارجه «ائتلاف جهانی ضد داعش»، پنتاگون، «نظارت بر کشمکش داعش» اندیشکده ای که داده های مربوط به جنگ ها را ارائه می دهد و اندیشکده های دیگر- نشان می دهند که ادعاهای رئیس جمهور دروغ است: دولت ترامپ عمدتا کار را تمام کرده، اما این دولت اوباما بوده که کارزاری موفق را علیه داعش آغاز کرد و دقیقا حدود نصف کاری را که رئیس جمهور می کوشد اعتبار آن را به نام خود تمام کند انجام داد.

با استفاده از این منابع، من از سرزمین های تصرف شده ای که تحت دولت اوباما و ترامپ برای اولین بار آزاد شده اند نقشه ای تهیه کرده ام. این نقشه روشن می کند که دولت اوباما بالغ بر ۵۰ درصد از اراضی تحت تصرف داعش را پیش از واگذار کردن این اقدام جنگی موفقیت آمیز به ترامپ آزاد کرده است.

بازپس گیری اراضی
در سال ۲۰۱۴ دولت اوباما کارزاری نظامی را با نام «عملیات راه حل ذاتی» به منظور استفاده از نیروهای آمریکا و هم پیمانانش و تامین کمک به سایر گروه هایی که با گروه دولت اسلامی می جنگیدند راه اندازی کرد.

ارتش، دولت و سایر تحلیلگران توافق دارند که تا پیش از ورود ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ این کارزار در تمام جبهه ها موفقیت آمیز بوده است. برای مثال هیئت اعزامی آمریکا به  ائتلاف ضد داعش در ژوئن ۲۰۱۶ –هفت ماه پیش از رئیس جمهور شدن ترامپ- شهادت داده است که دولت اسلامی «۴۷ درصد از سرزمین های تحت تصرف خود را در عراق و ۲۰ درصد این سرزمین ها را در سوریه از دست داده است.»

این ائتلاف که مرکب از ۷۲ کشور بود اعلام کرده بود که «تا نوامبر ۲۰۱۶ دولت اسلامی ۶۲ درصد اراضی تصرف شده خود در اواسط سال ۲۰۱۴ را در عراق  و ۳۰ درصد آنها را در سوریه از دست داده است.» و اندیشکده انگلیسی  آی اچ اس مارکیت گزارش کرد که تا ماه های آخر ریاست جمهوری اوباما، قلمرو دولت اسلامی در عراق از ۴۰ درصد خاک این کشور به تنها ۱۰ درصد کاهش یافته بود.

نقشه های پنتاگون و وزارت امور خارجه بیشتر نشان می دهند که طی دو سال و نیمی که این جنگ در زمان اوباما در جریان بود، دولت اسلامی  تنها مرز بین المللی خود (با ترکیه) را به همراه مناطق پنهاوری از سرزمین هایش از دست داده بود. این نقشه ها به روشنی نشان می دهند زمانی که اوباما ریاست جمهوری را ترک کرد، بالغ بر نیمی از سرزمین های داعش آزاد شده بودند.

به طور خاص در مورد عراق من از گزارش های  پنتاگون و وزارت امور خارجه برای تهیه نقشه ای استفاده کرده ام که نشان می دهد  این ائتلاف چه اندازه از خاک این کشور را در دولت اوباما از داعش باز پس گرفته است، از جمله نیمی از موصل، بزرگ ترین شهری که این گروه در کنترل خود داشت.

کشتن ستیزه جویان داعش

داعش تعداد زیادی از ستیزه جویانش را نیز در زمان اوباما از دست داد. در دسامبر ۲۰۱۶ یک ماه قبل از خاتمه ریاست جمهوری اوباما، سی ان ان گزارش کرد که پنتاگون گفته است ۵۰ هزار تن از ستیزه جویان این گروه را در حملات هوایی خود از سال ۲۰۱۴ کشته است و تنها ۱۵ هزار تن دیگر از افراد داعش برای دفاع از حکومت رو به فروپاشی شان باقی مانده اند. تنها چند هفته بعد از ترک کاخ سفید از سوی اوباما، ژنرال ریموند توماس، رئیس فرماندهی عملیات های ویژه آمریکا در سمپوزیومی در مریلند گفت که «ما بیشتر از ۶۰ هزار تن از اعضای داعش را کشته ایم.»

دولت اسلامی علاوه بر از دست دادن سرزمین ها و ستیزه جویان خود در دوران اوباما، بخش عمده ای از ظرفیت تولید نفت خود را نیز در سال ۲۰۱۵  و در نتیجه یک رشته بمباران های گسترده موسوم به  موج مدی۲  از دست داد که توان این گروه برای تامین هزینه عملیات هایش را به شدت محدود کرد.

در دوران اوباما دولت اسلامی، شهر ستادی پشتیبانی خود یعنی شهر سرت در لیبی را نیز از دست داد.ادعاهای ترامپ در شکست «تقریبا ۱۰۰ درصد داعش از زمان انتخاب او» دروغ است. سوابق تاریخی بی طرفانه نشان می دهند این اوباما بود که این جنگ موفقیت آمیز را آغاز کرد و بر بخش عمده ای از آن نظارت داشت؛ موفقیتی که رئیس جمهور فعلی مدعی آن شده است.

{مترجم: چیزی که متاسفانه عمدا یا سهوا از نگاه نویسنده این مطلب دور مانده این است که کشورهایی چون ایران، روسیه، سوریه، حزب الله لبنان و بویژه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بیش از هر دولت دیگر در نابودی داعش که بعضا مورد حمایتهای پیدا و پنهان دول غربی نیز بودند، نقش داشتند}

نویسنده: برایان گلین ویلیامز (Brian Glyn Williams) استاد تاریخ اسلامی در دانشگاه ماساچوست دارموث

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ایران IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    3 0
    تمام دنیا میدانند و انها که نمیدانند بدانند سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی داعش رو تا به اینجا در هم کوبید و ترامپه ترپچه و اوبامای افعی بی ما فقط تغذیه داعش و تغذیه از داعش رو انجام میدادن و میدن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس