مقام صرب: جمهوری صربستان از تحریم های یکجانبه تبعیت نمی کند

دستیار وزیر امور خارجه صربستان در امور چندجانبه در ملاقات با سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلگراد گفت: صربستان همواره سعی کرده است که از اقدامات و تحریم‌های یکجانبه تبعیت نکند.

به گزارش مشرق، «آلکساندر تاسیچ» روز شنبه در ملاقات با «رشید حسن پور» همچنین تاکید کرد که جمهوری صربستان همواره پایبند مصوبات و قطعنامه های سازمان ملل متحد است.

وی در ادامه اشاره کرد: صربستان کماکان معتقد به حفظ و تقویت همکاری ها و تعاملات با جمهوری اسلامی ایران در عرصه های مختلف و سازمان‌های بین‌المللی  است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در این نشست نیز با بیان این که صربستان به عنوان یک کشور دوست که از سوابق خوبی در تبعیت از موازین و قوانین پذیرفته شده بین المللی برخوردار است، گفت: جمهوری اسلامی ایران از صربستان انتظار دارد که مانند سابق تعهدات سازمان مللی خود را محترم شمرده و بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل عمل نماید.

وی ادامه داد، همانطوری که جمهوری اسلامی ایران همواره سعی کرده است بر اساس تعهدات و اصول پذیرفته شده و بر اساس منشور سازمان ملل متحد با صربستان همکاری و تعامل داشته باشد.

حسن پور همچنین در این نشست به پایان یافتن محدودیت‌های تسلیحاتی و مسافرت افراد حقیقی بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل اشاره کرد و گفت:با فرا رسیدن موعد پنجمین سالگرد قبول توافق برجام در تاریخ ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ ( ۲۷ مهر ۱۳۹۹) از همان روز خاتمه برخی از محدودیت‌های باقیمانده در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، اتفاق خواهد افتاد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: رفع این محدودیت‌ها شامل صادرات و واردات اقلام نظامی مشخص شده در قطعنامه ۲۲۳۱ به و از ایران و ارائه خدمات مالی مربوطه و همچنین ممانعت از سفر برخی از اشخاص حقیقی است.

بنا به اظهارات سفیر کشورمان، با خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام و وضع مجدد تحریم‌های یک‌جانبه و اثرات فراسرزمینی آن، جمهوری اسلامی ایران از برجام انتفاع اقتصادی نمی‌برد و لذا از لحاظ سیاسی قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و رفع خودکار محدودیت‌ها، تنها منافع جمهوری اسلامی ایران از برجام و این قطعنامه است.

«بدیهی است در صورت عدم تحقق و انتفاع عملی  از رفع محدودیت‌ها، انتظار داشتن از جمهوری اسلامی ایران برای اجرا و تداوم حضور در برجام معنادار نخواهد بود. بنابر این، در صورت اتخاذ هر گونه اقدامی با اظهاری متضمن محروم‌سازی کشورمان از این رفع محدودیت‌ها باید توجه داشت که مسئولیت و عواقب آن متوجه دولت‌ها و اشخاصی است که احتمالا مانع تحقق این امر شوند.»

حسن پور تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ ( ۲۷ مهر ۱۳۹۹) پایان یافتن محدودیت‌های تسلیحاتی و مسافرتی افراد بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ را اعلام خواهد کرد. در نتیجه جمهوری اسلامی ایران از دولت جمهوری صربستان انتظار دارد که مطابق با تعهدات خود بر اساس منشور ملل متحد و قطعنامه ۲۲۳۱، در سطوح ملی و بین‌المللی اقدامات ضروری را انجام دهد.

به گزارش مشرق، سفارت جمهوری اسلامی ایران در صربستان در خصوص پایان یافتن محدودیت‌های تسلیحاتی و مسافرت افراد حقیقی بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل، بیانیه ای را صادر و آن را در اختیار رسانه های جمعی این کشور قرار داد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • NZ ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    0 0
    چیزی که مثل گاو پیشونی سفید جلوی چشم ما هست اوون شیوه خفت بار دیدار رییس جمهور صربستان در واشنگتن است از جای نشستن در صندلی بازجویی و امضاء کردن حماقت نامه تا ذوق زدگی دریافت ماژیک!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس