روحانی نمایه

دولتمردان تاکید کرده بودند که در دی ماه ۹۴ تمامی تحریم ها یکباره لغو خواهد شد. در آن مقطع هیچ خبری از ترامپ نبود و اتفاقا جو بایدن، معاون اول رئیس جمهور بود. پس چرا تحریم ها یکباره لغو نشد!؟

سرویس سیاست مشرق -  «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، پنج شنبه هفته گذشته در نشست خبری هفتگی در جمع خبرنگاران گفت: «همان طور که مشخص است در سال ۲۰۱۵ ( ۱۳۹۴) شورای امنیت سازمان ملل هیچگونه محدودیت تسلیحاتی در مورد ایران وضع نکرد».

زاخارووا در ادامه گفت: «تیم مذاکره کننده ایران [به ریاست ظریف] بخشی از محدودیت ها را بطور داوطلبانه برای تسریع روند مثبت مذاکرات در مورد برجام برعهده گرفت.از ابتدا برای همه طرف های شرکت کننده مشخص بود که این محدودیت ها هیچ ارتباطی با حل و فصل مسائل پیرامون برنامه هسته ای ایران ندارد. تاریخ ماده مربوطه منقضی شده است».

برجام، لغو تحریم تسلیحاتی را ۵ سال به تاخیر انداخت!

به عبارت دیگر، تحریم تسلیحاتی ۵ ساله ایران، زنجیری بود که برجام به پای توان دفاعی و نظامی ایران بست و تیم مذاکره کننده برای تسریع در امضای توافق، این امتیاز بسیار مهم و نقد را بدون دریافت هیچ امتیاز متقابلی، به طرف مقابل تقدیم کرد!

در حقیقت باید تحریم تسلیحاتی ایران در سال ۹۴ لغو می شد، اما برجام این اقدام را ۵ سال به تاخیر انداخت.

نکته قابل تأمل اینجاست که در ماهها و هفته های اخیر، برخی دولتمردان، زنجیری که برجام به پای توان تسلیحاتی ایران بست را فتح الفتوح نامیدند!

هدیه تیم مذاکره کننده به آمریکا و اروپا!

به عنوان نمونه، روحانی- ۲۳ مهر ۹۹- در جلسه هیات دولت گفت: «روز یکشنبه- ۲۷ مهر- شاهد خبر خوش رفع تحریم های تسلیحاتی هستیم. این تحریم ظالمانه ۱۰ ساله با مقاومت مردم و تلاش دیپلماتهای کشورمان، از روز یکشنبه ۲۷ مهرماه و به رغم تلاشهای ۴ ساله آمریکا، رفع می شود. آنها که می گویند برجام چکار کرده است این یکی از آنها است. از یکشنبه می توانیم تسلیحات بخریم و بفروشیم و این یکی از آن اقداماتی بود که دولت تدبیر و امید انجام داد».

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه- ۲۵تیر ۹۴-(دو روز پس از امضای برجام) تصریح کرده بود که طرف ایرانی با طرف غربی درباره تحریم های تسلیحاتی مصالحه کرده است. لاوروف تاکی کرد: «ما و چین می‌خواستیم تحریمهای تسلیحاتی لغو شود، اما با وجود حمایت ما، خود تیم ایرانی موافقت کردند که تحریم‌ها تا ۵ سال ادامه یابد!».

بی توجهی دولت به گزارش کمیسیون ویژه برجام

در ۱۲ مهرماه ۹۴ «علیرضا زاکانی» رئیس ‌کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس، گزارش نهایی این کمیسیون را پس از حدود ۴۰ روز تحقیق و ارزیابی توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ به عنوان سند کارشناسی قوه مقننه به صحن علنی مجلس فرستاد.

این گزارش شامل مقدمه ۸ بندی، بررسی جنبه‌های حقوقی برجام در ۱۳ بند، بررسی جنبه علمی و فنی و تحقیقاتی برجام در ۱۱ بند، بررسی جنبه‌های دفاعی و امنیتی برجام در ۶ بند، بررسی مسئله اقتصادی به ویژه تحریم‌ها در ۹ بند و بررسی جنبه‌های سیاسی و عمومی برجام در ۸ بند بود.

در بخشی از این گزارش آمده است: «دریافت کمیسیون از حفظ بخشی از تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد مرتبط با مسئله هسته‌ای در قطعنامه ۲۲۳۱، آن است که تحریم‌های تسلیحاتی و موشکی علیه ایران ولو با شدت و محدودیت زمانی کمتر نسبت به قطعنامه‌های گذشته ـ که هیچیک از آنها مورد قبول ایران نبوده‌اند ـ همچنان باقیمانده است».

در ادامه گزارش تصریح شده است: «کمیسیون معتقد است ایجاد محدودیت ۵ ساله برای واردات و صادرات سلاح ایران و مسئولیت بزرگ ما در قبال جبهه مقاومت و ایستادگی در برابر تروریسم دولتی و شبکه‌های سامان‌یافته از سوی آمریکا و هم‌پیمانان منطقه‌ای او سبب خواهد شد که در صورت قبول لوازم این محدودیت، شاهد رشد تروریسم در غرب آسیا و شمال آفریقا و تضعیف جبهه مقاومت در این منطقه باشیم؛ لذا کمیسیون بر عدم اجرای این بند از قطعنامه براساس بیانیه وزارت امور خارجه تأکید می‌نماید».

در بخشی از گزارش کمیسیون ویژه برجام تاکید شد: «کمیسیون سعی نمود با دقت در سیاست‌های کلی و خطوط قرمز نظام اسلامی پیرامون مذاکرات و نتایج اولیه صورت‌گرفته و با مرور الزامات مرتبط قانونی در این خصوص بررسی خویش را انجام دهد و... به همین منظور ضمن درخواست اسناد مذاکرات، ۴۰ سؤال درباره ابهامات برای وزارت امورخارجه و ۲۰ سؤال برای سازمان انرژی اتمی ارسال شد. لازم است از ارسال پاسخ به سؤالات خواسته‌شده توسط سازمان انرژی اتمی تشکر نموده و اعلام می‌دارد که تا لحظه تنظیم این گزارش اسناد و پاسخ به سؤالات درخواستی از وزارت امور خارجه ـ علی‌رغم مکاتبات مکرر ـ به کمیسیون واصل نشده است».

متاسفانه بی دستاوردی برجام و خسارت محض توافق هسته ای موجب شده است تا دولتمردان و رسانه های اصلاح طلب، در پی دستاوردسازی و به عبارتی «دستاوردتراشی» برآیند.

پالایشگاه ستاره خلیج فارس، میوه برجام!

این رویکرد تأمل برانگیز در سالهای اخیر مسبوق به سابقه بوده است. برای نمونه روحانی- ۲۸ اردیبهشت ۹۸- گفت: «در سال ۹۴ به توافقی دست یافتیم که توانست شرایط اقتصادی کشورمان را کاملاً تغییر دهد. به واسطه این توافق سرمایه‌گذاری‌های عظیمی در کشور شروع و پروژه‌های عظیمی افتتاح شد که از آن جمله می‌توان به پالایشگاه ستاره خلیج فارس اشاره کرد که به واسطه آن در بنزین خودکفا شدیم و این برجام بود که زمینه تکمیل ستاره خلیج فارس را فراهم کرد چرا که احداث این پروژه قبل از برجام آغاز شده بود، اما چرا افتتاح نمی‌شد؟ تمام پمپ‌هایی که برای تکمیل ستاره خلیج فارس نیاز بود، تحت توقیف و تحریم بودند و با افتتاح پروژه ستاره خلیج فارس همه پیمانکاران صراحتاً اذعان می‌کردند که این پروژه را آنها نساختند بلکه آن را برجام ساخت و اگر برجام نبود چه بسا ساخت آن ۱۰ یا حتی ۲۰ سال دیگر به اتمام می‌رسید».

این اظهارنظر در حالی مطرح شد که پالایشگاه ستاره خلیج فارس در سال ۸۵ کلید خورد و در سال ۹۲ با پیشرفت حدود ۷۰ درصدی تحویل دولت یازدهم (دولت اول روحانی) شد. مقامات ارشد دولت روحانی در سالهای گذشته بارها و بارها وعده افتتاح این پالایشگاه را مطرح کردند و در نهایت سه فاز از پالایشگاه ستاره خلیج فارس در زمستان ۹۷ به بهره برداری رسید.

«بیژن زنگنه» که اصلاح طلبان او را یکی از «ژنرال‌های دولت روحانی»! می‌نامند، از جمله کسانی است که همواره معتقد بود که واردات بنزین و گازوئیل اقتصادی‌تر از تولید آن در داخل است! و ساخت پالایشگاه به صرفه نیست! به همین دلیل پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس مورد بی مهری دولت قرار گرفت. لازم به ذکر است که واردات بنزین به کشور در دولت یازدهم ۶ برابر شد!

پالایشگاه ستاره خلیج فارس با تلاش جهادی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) ساخته شد. قرارگاه سازندگی سپاه پاسداران ساخت این پالایشگاه را در اوج تحریم‌ها در دولت نهم شروع کرد و در اردیبهشت ۹۸، علیرغم کم‌توجهی دولت، آن را به سرانجام رساند.

وعده لغو بالمره تحریم ها در سال ۹۴

روحانی- تیرماه ۹۴- در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی در سالن اجلاس سران اظهار داشت: «امروز به ملت شریف ایران اعلام می‌کنم تمام تحریم‌ها حتی تحریم‌های موشکی، تسلیحاتی و اشاعه‌ای به صورتی که در قطعنامه بوده لغو می‌شود. تمام تحریم‌های بانکی، بیمه‌ای، مالی، حمل و نقل، پتروشیمی، فلزات سنگین و تحریم‌های اقتصادی به طور کامل لغو خواهد شد و نه تعلیق».

دلار ۳۱ هزارتومانی و پراید ۱۴۰ میلیونی و سکه ۱۶ میلیونی، ثمره و میوه مذاکره و توافق با آمریکاست. به عبارت دیگر، موارد مذکور همان سیب و گلابی های برجام است، اما برخی دولتمردان و فعالین و رسانه های اصلاح طلب، بجای عذرخواهی از مردم به سبب تحمیل این شرایط و تلاش برای تغییر ریل گذاری خود و جبران خسارت ها، همچنان مشغول دستاوردسازی و دستاوردتراشی برای برجام هستند.  

دولتمردان تاکید کرده بودند که در دی ماه ۹۴ تمامی تحریم ها یکباره لغو خواهد شد. در آن مقطع هیچ خبری از ترامپ نبود و اتفاقا جو بایدن، معاون اول رئیس جمهور بود. پس چرا تحریم ها یکباره لغو نشد!؟

علت این بود که از ابتدا هم قرار نبود به واسطه بتن ریزی در صنعت هسته ای تحریم ها لغو شود. آمریکا از مذاکره به دنبال رسیدن به همان نتیجه ای است که با جنگ یا تحریم می خواست به آن دست یابد.

هدف آمریکا از مذاکره با کشوری همچون ایران، گرفتن توانمندی های استراتژیک است. دیروز هسته ای، فردا موشکی و منطقه ای و ...در این میان لغو تحریم ها و گشایش اقتصادی هیچ جایگاهی در برنامه مذاکراتی طرف آمریکایی ندارد و صرفا به عنوان «وعده نسیه» و به عبارتی «وعده سرِخرمن» بیان می شود. همانطور که در هسته ای بیان شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 98
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 61
  • م.خ IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    70 7
    خود تحریمی.!!!!!!!. پس خودمان به پیشنهاد خودمان تحریم تسلیحاتی شدیم. پس خوشحالی هم داره حالا؟؟!!!!!؟؟
    • IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      33 10
      لغو تحریم تسلیحاتی برای مردم نان و آب نمی شود تحریمهای کلیدی بانکی و نفتی چرا لغو نشدند؟!
    • حجت IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      39 2
      در واقع دولت، ایران را تحریم تسلیحاتی کردند و حالا جشن اتمام این تحریم خود ساخته را گرفته اند
    • حجت IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      36 0
      این چن سال دولت به ریش مردم ایران خندیدند
    • حجت IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      20 1
      این چن سال دولت خوب به ریش مردم ایران خندیدند
    • حجت IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      24 3
      خودشان خودشان را نه بلکه ایران را تحریم می کنند و بعد هم جشن لغو تحریم را می گیرند و به ریش مردم می خندند
    • حجت IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      20 2
      اف بر شما
    • IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      26 1
      دولت فشل
    • IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      7 20
      تمام تحریم ها لغو شده بودن دلواسا میگفتن وای چرا بریم ایرباس و بویینگ بخریم اینه عزت ما؟ چرا نریم سوخو100 بخریم؟ اینا رو هیچوقت فراموش نمیکنیم.یکی میگه تحریمها لغو شن که دولت افسانه ای خودش 8 سال باعث و بانی همین تحریمها نبوده باشه.یادمه تو اون 8 سال تحریم شدن ارزش به حساب میومد جزو دستاوردهای محمود به حسابش میاوردن میگفتن تحریم خوبه باعث خودکفایی میشه.برجام هم که امریکا ازش خارج شده
    • امینی IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      9 24
      خود تحریمی معنا نداره. هر چی میخونین قبول نکنید. اول تحقیق کنید بعد قبول کنید. تحریم تسلیحاتی مال سال 1386 است. (13 سال پیش در دولت نهم به دلیل قطعنامه شورای امنیت) اما با امضاء برجام قرار شد به مدت 5 سال این تحریم ادامه داشته باشه و بعد لغو بشه که شد. پروژه ستاره خلیج فارس هم به بن بست خورده بود. 70% پیشرفت کرده بود اما گیر برخی تجهیزات خاص بود که به ما نمیدادن. تا برجام تصویب شد، دولت زود اقدام کرد و اون تجهیزاتو خرید و پروژه رو راه اندازی کرد وگرنه تا 100 سال دیگه هم تموم نمیشد.
    • به امینی و 15.47 TR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      7 0
      اولا ما از اول انقلاب تحریم تسلیحاتی بودیم! ثانیا اگر قطعنامه شورای امنیت ایران را تحریم تسلیحاتی کرده بود فقط هم یک قطعنامه دیگر می توانست آن را بردارد! کدام قطعنامه گفته ایران حق دارد پس سال بعد از برجام تحریم تسلیحاتیش لغو شود؟ خود روسها گفتند متحیر شدند از اینکه ظریف تجریم تسلیحاتی ایران را در برجام گنجاند! ثالثا: هر قدر الان دارو می خری برو اسلحه هم بخر و هر قدر نفت می فروشی و پولش را می فروشی برو اسلحه بفروش و پولش را بگیر! رابعا: کره شمالی هفتاد سال است که از همه نظر تحریم است. اما الان نه بیکار دارد نه معتاد نه تورم. موشکهایش هم کل آمریکا را می زند.
    • IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      15 4
      تحریم تسلیحاتی بخاطر خیانت فتنه‌گران افسادطلب در سال ۸۸ به مردم و کشور بود بیخود واقعیات را تحریف نکنید
    • IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      7 3
      مغزهای غرب زده، چطور 70 درصد ستاره خلیج فارس رو ساختیم، فقط 30 درصدش رو نمیتونستیم و گیر برجام بودیم، نه داداش برجام اگر کارآمد بود الان دلار 1000 تومن بود تورم تک رقمی بود، سکه اینهمه بالا نمی رفت و.... ، اون 30 درصد هم گیر مدیران بی کفایت بود که شیش هفت سال طولش دادن همونهایی که بی کفایتیشون در دلار و تورم و مسکن و .... کاملا مشهوده
    • IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      5 2
      بعید نمیدونم که جماعت غربزده امشب سرچهارراه ها با کلاش رقاصی کنن که تحریم تسلیحاتی رفع شده!
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    54 5
    خودتان 5 سال قبل این محدودیت را در برجام گنجاندید! حالا هم نه کسی به شما اسلحه می فروشد ( مثل دارو) و نه اگر بفروشید می توانید پولش را بگیرید ( مثل نفت). حالا بروید شادی کنید!
    • IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      44 1
      با پایان یافتن تحریم های تسلیحاتی تعدادی از مسئولین را بعنوان مخربترین سلاح نابود کننده یک کشور جهت صادرات در سبد فروش قرار دهیم
    • IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      10 0
      راهکار از بین بردن استکبار جهانی یافته شد! کافی یکی دو تا از این مسئولا را نفوذ بدهیم در سیستم اروپا و آمریکا و ... خود به خود سیستمشون از کار میفته.
    • IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      6 10
      عزيز من از قبل تحريم تسليحاتي بوديم. يعني اولين چيزي كه تحريم شد همين تسليحات بود. قرار بود در برجام اين تحريم به همراه ساير تحريم ها برداشته شود. طرف غربي اصرار داشت كه اين كار با تاخير 5 ساله انجام شود كه در نهايت اين اتفاق افتاد. اين گزاره كه دولت خودش 5 سال تحريم را به زور در برجام گنجاند! از آن حرفاست. انصاف چيز خوبي است.
    • IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      4 6
      یادمه ده سال پول اس سیصد رو داده بودید و برادرای روسی بهتون تحویلش نمیدادن تا اینکه برجام صورت گرفت و بهتون تحویلش دادن. اگه همچین بندی 5 ساله گنجانده شده چرا حتی سلاح دفاعی بهتون نمیدادن اونم متحداتون؟
    • به 15.40 و 15.46 TR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      13 2
      دروغ حناق نیست. بگو تا نترکی. تو عمدا تحریمهای آمریکا علیه فروشندگان سلاح به ایران را تحریم جهانی سازمان ملل جا می زنی. اما یادت باشد ما ایران هیچ گاه تا قبل از برجام در تحریم تسلیحاتی سازمان ملل نبود و از خود روسیه و چین هم سلاح می خریدیم و آنها هم با وجود آنکه در خطر تحریم شدن توسط آمریکا بودند می فروختند. قرار داد اس سیصد هم مال قبل از برجام بود و البته تا روسها مطمئن نشدند که ما خودمان بهترش را ساخته ایم آن را نداده اند چرا که روسیه هم روابطی بسیار عالی با اسراییل دارد و دلش برای ما نسوخته. و هیچ قطعنامه ای هم فروش سلاح به ایران را ممنوع نکرد. اگر چنین قطعنامه ای وجود داشت باید دوباره قطعنامه ای دیگر برای رفع آن صادر می شد تا مثلا تحریم تسلیحاتی لغو شود! این ایران بود که در برجام خودش خودش را تحریم تسلیحاتی کرد. روسها هم این موضوع را به صراحت تایید کردند. الان هم برداشتن تحریم تسلیحاتی نمایشی بیش نیست چون بدوند مکانیسم انتقال پول، حتی خرید دارو هم ممکن نیست چه رسد به اسلحه.
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    32 0
    مدیر محترم دقت کن! این که تحریم تسلیحاتی با پنج سال تاخیر برداشته شود و بتوانید سلاح بفروشید، به این معنا نیست که اصل قدرت دفاعی را به دشمن بفروشید و کشور را خلع سلاح کنید! حکایت 9700 کیلوگرم اورانیوم غنی شده نشود که نیاز کشور بود؛ اما واگذار کردید و گفتید از امروز، صادر کننده شدیم!
    • IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      1 9
      ظریف امیرکبیر معاصر است
    • IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      8 2
      ظریف هرچه امیرکبیر برای مردم و کشورش در مبارزه با بیگانگان کرد را برعکسش را انجام داد اگر امیرکبیر جایی هم باشه اونجا آمریکا است نه ایران
  • محمد IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    30 1
    برخی با عملکردشان به آقاخان نوری تنه میزنند.
    • IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      2 4
      برجام را خدا آورد
  • خسارت محض IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    27 3
    برجام یک دروغ بزرگ و یک زمین شوره زار بی حاصل بود.
    • IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      2 16
      ما شنیده بودیم میگفید جوری از نظر تسلیحای تحریم بودید که سیم خاردار هم بهتون نمیدادن. بالاخره تحریم بودید یا نبودید؟ اگه نبودید نگید دست خالی بودیم اگه بودید پس این ها برای چیه؟
    • IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      9 2
      کمتر بی بی سی و ایران عنترنشان سعودی گوش بده تا برات واقعیات را تحریف نکنند
    • TR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      9 2
      تا قبل از سقوط شوروی تحریم همه جانبه بودیم. بعد از آن خریدهای تسلیحاتی از روسیه و چین انجام می دادیم که همیشه با تهدید و فشار آمریکا رو به رو می شد. اما برجام رسما ایران را به طور مطلق تحریم تسلیحاتی کرد.
    • IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      6 2
      ما پهباد داخل میسازیم، سیم خاردار چیه، دولت برای اینکه برجام بی فرجام رو تصویب کنه، حاضر شد پنج سال دیگه هم تحریم تسلیحاتی، اینو بهش میگن خود تحقیری
    • IR ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      4 9
      اتفاقا برجام عین زمینی بود که آقای روحانی و ظریف مرغوب کردند گندم رو کاشتند آماده برداشت که شد .از یک طرف گراز زرد حمله کرد و مزرعه رو خراب کرد و از طرفی دیگر از داخل خود مزرعه دچار آفت شد و محصول از بین رفت .اگه طرح به ثمر می‌نشست قطعه میوه های خوشمزه اش سر سفره همه ملت نوش جان میشد.
    • به IR ۲۱:۱۲ IR ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      4 2
      شما واقعا عقل ندارید؟ حرف جان کری در کنگره سند است. گفت تحریمها در حال شکسته شدن بود که مجبور شدیم برجام را بپذیریم. حالا به اینهمه وادادگی و دادن امتیاز نقد به ازای وعده نسیه افتخار می کنی؟ چه کسی راه گراز را باز کرد جز مکانیسم ماشه همان اوباما؟ که سبب شد ترامپ مطمئن شود ایران جرات خروج از برجام را ندارد؟
    • NL ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      2 3
      یادگار مملکتی با ده سال تلاش تازه برگشتیم به ده سال پیش
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    27 4
    #اقتدار_تسلیحاتی یعنی غول گلوبال هاوک ۲۲۲ میلیون دلاریو با سامانه سوم خرداد اوراق کنی
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    8 0
    جريان تحريف از لغو تحريم تسليحاتى هم خروجى وادادگى و ذلت استخراج ميكند و فقط وارداتش را ميبيند و اصولاً با توان صادرات و خود باورى بيگانه است
  • ایرانی IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    7 33
    تحریم تسلیحاتی در زمان احمدی نژاد اتفاق افتاده است
    • IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      3 3
      محمود از خودمونه.
    • احمد IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      9 3
      بله در زمان احمدی نژاد اتفاق افتاد بعد از فتنه سبز.
    • IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      12 3
      خیر. تحریمهای تسلیجاتی رسمی و جهانی ایشان را در برجام گنجاندند تا حتی روسیه و چین هم نتوانند به ایران اسلحه بفروشند. قبلش چنین محدودیتی نبود. آمریکا و اروپا هم که از همان اول انقلاب ایران را تحریم تسلیحاتی کردند.
    • ترابیان IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      16 2
      تحریم خود ساخته تسلیحاتی را به گفته لاورف وزیر امور خارجه روسیه افساد طلبان وطن فروش خائن تفرقه انداز برای خوش خدمتی به اربابانشان در کاسه ملت گذاشتند
    • حمید IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      4 2
      این پنج سال را چی اینم تقصیر اونه
  • IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    8 9
    یک پوکه هم به شما نمیفروشن خیالتون تخت
    • IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      4 2
      نیازی به موشکش هم نداریم چه رسد به پوکه اش. برو عمو جون خدا با ماست .
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    13 1
    چرا قبول داوطلبانه و غیر ضروری تحریم تسلیحاتی را خود تحریمی می نامیم چرا از زاویه دیگر به این موضوع نگاه نمی شود موضوعی که بوی خیانت می دهد
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    19 5
    اسم تمام اصلاح طلبان و طرفداران این دولت یک کلمه است خیانتکار
    • عبیدم CA ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      4 15
      خائن کسانی هستند که بی توجه به سحخنان رهبری چوب لای چرخ دولت گذاشتند مخصوصا درقضیه برجام ملت این رامی فهمد ولی بوق تبلیغات نمی گذارد واقعیات مشخص نشود .
    • IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      3 3
      آفرین
    • IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      13 2
      دولت اگر خطوط قرمز و شروط 9 گانه رهبری را در برجام لحاظ می کرد برجام به خسارت محض تبدیل نمی شد.
    • خداپرست IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      14 1
      جناب عبیدم! رویکرد رهبری همواره حمایت از منتخب ملت بوده است تا به نفع کشور و مردم کار کند؛ اما آیا دولت از بابت این حمایت کاری در راستای منافع ملی کرده که شما می‌فرمایید چوب لای چرخ دولت گذاشته شده است؟! این دولت دیگر باید چکار کنند تا ثابت شود خدمت نکردند؟ واقعاً عجیب است که عده‌ای هنوز از چنین دولتی حمایت می‌کنند!
    • محمد IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      1 1
      اقای عبیدم اشتباه این دولت از اول این بود که تمام مسائل کشور را به سیاست خارجی ومذاکره با امریکا گره زد اینهمه رهبری گفتن اقتصاد مقاومتی ولی کو گوش شنوا این دولت اصلاح طلب فکر کردن ایران یه کشور عادیه مثل امارات که سرمایه گذارای خارجی بیان ایران سرمایه گذاری کنن تا وضع اقتصادیمون خوب بشه این تفکر غلطه ایران با همه کشورها فرق داره در نتیجه مدل اقتصادیشم باید فرق داشته باشه برجام نکات خوب ومثبتی هم داشت نباید سیاه نمایی کنیم ولی حیف که ترامپ نذاشت کارها خوب پیش بره ترامپ فکر کرده بود کار این نظام تمومه بخاطر همین از برجام خارج شد باز این به ضعف این دولت برمیگرده که پیش بینی نکرده بودن اگه امریکا از برجام خارج شد باید بتونن کشور را اداره کنن من از همون اول فهمیدم این دولت هیچ برنامه ی مشخصی نداره شاید بگید از کجا فهمیدی از طرح مزخرف سبد کالا
    • IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      12 1
      خیانت یعنی دلار 31 هزار تومنی، پراید 140 میلیونی، تورم بالای 50 درصد،سکه 15 میلیونی، گرانی 600 درصدی مسکن
  • ايرانی IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    3 0
    این برجام نافرجام ملت رابدبخت کردخوتان تحزیم کردید امروز خوشحالی میکنید زمان تحریم تمام‌ شد نه کسی از شما اسلحه می‌خرد ونه کسی می‌فروشد حالا بفرماییدبا کدام ارز میخرید لابد بازهم هم مایحتاج مردم را گران میکنید وبادلار 40 هزارتومانی اسلحه میخرید ای واي بر ما
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    2 1
    ما طبق برجام،دراصل هیچی تحریم نیستیم واین آمریکاست که همه چیز را حتی تسلیحات (بجزدارو وغذا بجای نفت وگاز...)را تحریم کرده
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    7 3
    با این تدبیر دولت، وضع کارمندان، کارگران، جوانان تخصیلکرده و نخبه بیکار روز به روز بدتر و به نان شب محتاج تر میشوند
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    8 0
    یکی بیاد این جمله زیر رو تفسیر کنه: «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه- ۲۵تیر ۹۴-(دو روز پس از امضای برجام) تصریح کرده بود : «ما و چین می‌خواستیم تحریمهای تسلیحاتی لغو شود، اما با وجود حمایت ما، خود تیم ایرانی موافقت کردند که تحریم‌ها تا ۵ سال ادامه یابد!». خدایا!! اینا دیگه کی هستن؟؟؟؟!!!! خدایاااااا ، ما به کیا رای دادییییییییییم؟؟؟؟؟؟؟!!!!
    • بنده خدا IR ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
      0 0
      یکی از ذخائر آخرت من که ان شا الله خدا ازم قبول کنه اینه که تو ۹۲ و ۹۶ به روحانی رای ندادم. هر چند بخاطر کشور دوس داشتم موفق بشه اما نشد و هیچ غربزده ایی هم هیچوقت موفق نخواهد شد. این سنت خداست که اگه به جای توکل به خدا و استمداد از مومنین به کفار و دشمنان اسلام دل ببندی خدا حتما یه جوری کارت رو خراب میکنه. نتیجه اش هم با این ترامپ ملعون داریم میبینیم. مردمی هم که غربزدگی این دولت و تیمش رو ۴ سال دیده بودن و باز هم بهش رای دادن تو این گرونیهای الان مقصرن و برن استغفار کنن
  • محمد طاهری IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    5 0
    به نام خدا . یا حجت بالحسن (عج) مدد
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    6 0
    کاشکی قباحت هم حدواندازه ای داشت
  • کسمزان IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    1 10
    والله داشت خوب پیش میرفت برجام نذاشتن مرغ شده بود۳هزار
    • IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      13 0
      هرکه بغیرخدا (کدخدا) امید ببندد ناامید خواهد شد و این یک سنت الهی است که در قضیه برجام مشهود بود.
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    9 0
    خدایا این دولت مردم رو چی فرض کرده
  • علی IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    7 0
    وقتی مردم با نااگاهی و ضدیت با عده ای کار را بدست یک عده می سپارند باید هم وضعیت این شود
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    7 0
    ضررهای این دولت به ایران وایرانی ،، ناجوانمردانه و بیش از حد است
  • avdt IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    5 0
    خدا وکیلی آدم به این خودشیفتگی دیده اید!.خیلی علاقه به گرفتن عکسهای فیگوری دارد!.
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    7 0
    این است کلابی برجام دلار 33 هزارتومان تخم مرغ 2 هزار تومان حقوق 3 میلیون تومان با این حقوق فقط 1500 تخم مرغ می توانیم بخریم و فرضا اگر 5 نفر باشیم ماهی برای هر نفر چند تخم مرغ می رسد سال 1390 مبلغ یارانه ماهای برای هر نفر 45 هزار تومان بود و قیمت تخم مرغ 50 تومان و هر ماه هر نفر می توانست 900 تخم مرغ بخرد حالا معنای گلابی برجام قابل فهم می شود هر ایرانی حقوق کارگریش تقریبا همان قدرت خرید یارانه دو نفر در سال 1390 است حالا فهمیدید احمدی نژاد نفت را بر سر سفره ها اورده و اقای روحانی با سودای برجام قمار کرد و همه را یکجا از سفرهها بیرون کشید
  • محسن IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    1 0
    بعضیا میان میگن خب رفع بشه، قیمتا که تغییری نمیکنه... عزیز قرار هم نیست رو قیمت کالا ها تاثیری بذاره... اونی که باید تاثیر میذاشت برجام بود/// چه زود یادتون رفت؟!!!
  • IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    4 0
    خود گویی و خود خندی عجب مرد هنرمندی
  • IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    8 0
    امضای کری تضمین بود.برای موندن آقازاده ها درامریکا
  • IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    1 0
    حتما تا الان مغرب بودی تازه رسیدی
  • IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    0 0
    سلام نه کارخانهای امریکای ماشین گران در ایران میزنند ..و اشقال تولید میکند‌.
  • سعید IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    4 0
    برجام کلا خیانت آشکار بر علیه منافع ملی بود .
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    3 0
    حداقل ازخون شهدا خجالت می کشیدین کسایی ک مردونه جنگیدن خونشو‌ هدر دادین ب ریش مردم خندیدین اون از بورس اون از طلا و سکه اون از ماشین و خونه این ازگرونیا حیف ک کسی تو این مملکت دلسوز ما مردم نیست ازاون بالای بالای تا ته تهش ما ب حال خودمون رها شدیم تنها گلایه و درد دلامونم تو این کامنتا خلاصه میشه ...
  • IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    0 0
    مال بد بیخ ریش صاحبش
  • علی IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    0 1
    والا بلا خسته شده ایم از این همه تحریم چقد عمر می کنیم ک باید این همه سختی بکشیم
  • IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    0 4
    هموطنان خوب میدونم که خیلی تحت فشار هستیم و برجام هرگز آن چیزی که قرار بود باشه نشد.بررسی دلایل و علل بماند به زمانش انشالله ولی چیزی که میخوام تذکر بدهم و فرمایشات آقامون رهبری هم بوده همیشه، جانب انصاف رو رعایت کنیم.بدیها رو در کنار خوبیها ببینیم.اگر اقداماتی شده که خیلی هم شده این ۸ سال ببینیم و قدردانی کنیم و شکایت از کم کاریها و بدکاریها هم بکنیم.فقط انصاف و وجدان اسلامی اخلاقی ملاک حرفهامون و اعمالمون باشه.باور کنید که این روش اقرب للتقوی خواهد بود.
    • IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      3 0
      خوبی دیده ای ما را هم خبر کن. کاملا واضح است که همه این بدیها عمدی ایجاد شده است و خوبی هم اگر بوده مال غیرت برخی نیروهای مومن باقیمانده در گوشه و کنار کشور بوده. اما جریان کلی همان سیلاب غربزدگی است.
  • SE ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    1 0
    ای ناقلا! خوب کلید خزانه رو جای کلید تدبیر جا زدی
  • IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    1 0
    7 ساله دولت فقط خندیده به ریش ملت
  • IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    0 0
    تاریخ نشان خواهد داد ظریف و عراقچی از بی سوادی رییس جمهور چه استفاده هایی کردند و چه خیانتهایی مرتکب شدهاند حالا هم مردم را... گیر اوردند تحریم خو دخواسته را پیروزی قالب میکنند سرتاپای این دولت حقه بازی وبا احساسات و گذران زندگی مردم بازی کردنه
    • IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      8 0
      رییس جمهور بی سواد نیست و کاملا هدفمند دارد پیش می رود.
  • DE ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    3 0
    ! وقتی «خودتحریمی تسلیحاتی» را «فتح الفتوح» جا می‌زنند. این کدخدا پرستان همانگونه که در همه جا " بتن " ریختند و همه جا را تعطیل کردند و فراتر از خواسته های دشمن و برای خودشیرینی کمر به نابودی همه چیز ایران و حتی دین و باورهای دینی و فرهنگ ...بسته اند , اگر در دوران حمله مغول به ایران سر کار بودند یک نامه و نماینده به چنگیز خونخوار مغول میفرستادند و از او درخواست میکردند قربان چرا شما به خودتان زحمت میدهید و با لشکر تشریف میاورید ایران . شما کافیست یک لیست به ما بدهید و از ما بخواهید تا هرآنچه خواسته اید را تحت کنترل مستقیم و شبانه روزی نماینده شما اجرا کنیم . چند هزار ساختمان را بایستی سر صاحبانش خراب کنیم و چند شهر و روستا را قتل عام کنیم و چند شهر و قصبه و آبادی و کتابخانه.... را آتش بزنیم....
  • IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    3 0
    اسم خودشون را گذاشتن دیپلمات
  • عباسی IR ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    2 0
    این هدیه اصلاح طلبان است به ملت ایران هسته ای ما را نابود کردن دلار شد سی سه هزار تومان برجام نکو بلای جان بگو کالاهای اساسی پیدا نمیشود یخچال دو در شده سی دو میلیون جوان بیا ازدواج بکن .ای غربزدهها شما را به مقدساتی که میپرستید قسم کشور ما را سرافکنده نکنید اگر ایران را دوست ندارید برید همان غرب زندگی کنید همیشه خائینین هرکشور کشور خودشان را نابود کرده ودودستی تحویل دشمن نموده اند
  • امید IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    0 2
    جمع کنید بابا این تحریم های تسلیحاتی رو، اینا شد نون و نمک واسه مردم.. مردم دارن از فقر و بیکاری بدبختی دسته و پنجه نرم میکنن شما به فمر سلاح و کشت و کشتار هستین
  • ناشناس IR ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    0 4
    اولا واقعا نویسنده این متن خودش هم میدونه که چطور با کلمات بازی کرده که بعضی ها عین ایه قران قبولش کردند این حرفهای پوچ چیه راحت میتونستند بعد از انقضاء تاریخ تحریم تسلیحاتی ان را برگردانند اما هوشیاری تیم مذاکره کننده مانع از این توانای شد همین طوری که الان هم امریکا هر کاری کرد نتونست این تحریمها رو برگردونه
    • IR ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      0 0
      فورا به دکتر مراجعه کن که وضعت وخیم است. هر چند دارو تو را هم نمی توانیم وارد کنیم!
  • Sahabali IR ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    0 0
    تحریم برای ملت برای دولت تحریم نیست!!!!!
  • حامد IR ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    0 0
    سلام.رهبر چقدر سخنرانی کرد که نکنید کی گوش داد فقط فکر جیبشون بودن وملکو املاکو تجارتشون تو دنیا اخر سرم مردم دربدرو گشنه!خدا به فریادمون برسه فقط دیگه خاهشن به اصلاح طلب رای ندین این عاقبتمون
  • H IR ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    1 0
    خدا رحمت کنه شهیدان انقلاب.
  • بیژن IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    0 0
    از دست آورد های برجام همین وضعیه که الان مملکت داره
  • محمد IR ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    0 0
    سلام . هیاهوی هوچیگران در ماهیت حقایق هیچ تاثیری نخواهد گذاشت . وجدان داشته باشید . خود زنی نکنید .قبول برجام بد بسته شد ، اما این خیلی زشت است که هم نوا با دشمن بد سیرت ، یکی از امتیازات محرز ان را نیز به تمسخر بگیریم . واقعا ما چه جور ملتی هستیم ؟ پیرو کدام ولایت هیتیم ؟ ایا رهبری از رفع تحریم تسلیحاتی کشور ناراضی است ؟! ما از تفرقه و ایجاد شکاف به هر بهانه ای در بین نیروهای سیاسی واقعا چه نفعی می بریم ؟
  • ... IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    0 0
    مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل
  • شیطان IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    0 0
    مرگ بر شیطان پرستان آلبانی نشین
  • منتظر IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    0 0
    اگر هزار بار هم تاریخ برای اینها تکرار شود بازهم اینها عبرت نمگیرند،تنها راه علاج کوتاه کردن دست غرب گراها ازامور اداره کشور است
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    0 0
    درود بر روحانی و یارانش الی یوم القیامه
  • آل طه AF ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    0 0
    بعضی ها فطرتا نان ذلت خوری و بیگانه پروری و زیر دستی بودن را در خون شان دارند.
  • حسن IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    0 0
    پالایشگاه ستاره خلیج فارس را بچهای سبزپوش قرارگاه خاتم ساختند دولت غیرازکارشکنی درراه ساخت این پالایشگاه دیگه هیچ نکرد
  • رضا IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    0 0
    الان مردم دارن بدترین فشارهارو به دوش می کشن بعدشماها بجای اینکه به فکر اقتصاد کشورباشین نشستین درباره۱۰سال پیش حرف می زنین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس