عکس/ یادواره شهدای وحدت با حضور قالیباف

یک فعال اصلاح‌طلب به تازگی در یادداشتی جالب نوشت: شما به وضعیت بازار ارز، سکه، خودرو، مسکن، زمین و بورس نگاه کنید. همه این مسائل در زمان حیات مجلس یازدهم شکل گرفت!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.  

*** 

عارف: ما نباشیم نظام هم نیست!

محمدرضا عارف، فعال اصلاح‌طلب و از تحریم‌کنندگان انتخابات مجلس یازدهم به تازگی در اظهاراتی که خبرگزاری ایلنا آنها را منتشر کرد، گفته است:‌

"رسانه‌های فارسی‌زبانی که در خارج از کشور مدیریت می‌شوند در چند سال اخیر یک هدف را دنبال کرده‌اند و آن‌هم تخریب هدفمند اصلاح‌طلبان بوده است چراکه می‌دانند بقای نظام به حضور اصلاح‌طلبان پیوند خورده است. "

عارف همچنین در این اظهارات حضور مردم در رویدادهای مهم را تضمین‌کننده مشروعیت نظام دانسته و تأکید کرده است که "میزان مشارکت مردم در انتخابات مجلس یازدهم  به این مشروعیت آسیب زد"! [۱]

*البته بایستی در نظام سیاسی کشور این فرهنگ نهادینه شود که فردی که زیر حکم تحریم انتخابات را امضا می‌کند؛ مورد مؤاخذه و محاکمه قرار گیرد. ضمن اینکه به لحاظ منطق سیاست نیز صحبت‌های چنین کسی واجد ارزش نیست.

مع‌الوصف و از باب پاسخ به شبهات اما باید دانست این اصلاح‌طلبان و همه‌ی دیگر جریانات و طیف‌های سیاسی هستند که بقایشان به بقای نظام اسلامی پیوند خورده و نه بر عکس!

چه اینکه نظام اسلامی وامدار هیچکس جز مردم نیست و هرکس که سفره خود را به بهانه همین مردم از انقلاب جدا کرده است؛ ‌ در واقع پای حکم فنای خود را امضا کرده نه چیز دیگر.

کما اینکه در طول تاریخ انقلاب نیز امثال بنی‌صدرها، منتظری‌ها، موسوی‌ها و خاتمی‌ها کم نبودند که جملگی سفره خود را از نظام حقانی ایران جدا کردند و دست آخر نیز به بدفرجامی و سیه‌روزی و رسوایی مبتلی شدند.

در بحث ادعای عارف مبنی بر ارتباط مشروعیت با میزان مشارکت انتخاباتی نیز لازم به توضیح است که گویا ایشان پس از ۴۱ سال سیاست‌ورزی نمی‌دانند که مشروعیت یک نظام سیاسی به "قانون" و اجرای مُرّ قانون است و اگرچه افزایش مشارکت انتخاباتی یک امتیاز است اما این امتیاز به مشروعیت نامرتبط است زیرا عوامل بسیاری می‌تواند در آن دخیل باشد.

مثل رفتار شریرانه تحریم انتخابات مجلس یازدهم از سوی اصلاح‌طلبان که توانست کسانی از مردم را به عدم مشارکت در انتخابات تشویق کند.

گفتنیست، چند سال قبل بود که یکی از فرزندان مرحوم هاشمی نیز جمله مشهور امام راحل که فرمودند: هاشمی زنده است چون نهضت زنده است" را جعل کرده و این جمله عجیب را به امام(ره) نسبت داد که: "نهضت زنده است چون هاشمی زنده است"!

این جمله غیر عقلانی و نامنطبق با تاریخ اما توسط برخی خواص کشور تودهنی خورد و جاعلان نتوانستند چهره شریف و عقلانی امام راحل را تحریف کنند.

پیش از عارف، علیرضا علوی‌تبار، از تئوریسین‌های اصلاح‌طلب در اظهاراتی گفته بود: هدف اصلاحات حفظ حکومت نیست. [۲]

***

اگر قالیباف و نمایندگان اصولگرا قدرت اجرایی داشتند...

جلال جلالی‌زاده، فعال چپ و از نمایندگان مستعفی مجلس ششم در یک یادداشت در شماره پنجشنبه گذشته روزنامه آرمان ملی نوشته است:

"متاسفانه مجلس یازدهم هم با شعار انقلابی که به دنبال تحول در کشور بود و همه توان خود را برای توهین، حمله و هتاکی به دولت انجام داد و به موازاتش خود را ناجی ایران می‌دانست، در این مدتی که از عمر مجلس می‌گذرد تنها و تنها ما شاهد مواضعی حاشیه‌ای بدون تلاش لازم برای تغییر در وضعیت کشور هستیم. شما به وضعیت بازار ارز، سکه، خودرو، مسکن، زمین و بورس نگاه کنید. همه این مسائل در زمان حیات مجلس یازدهم شکل گرفت. چرا این آقایان همه مشکلات و گرفتاری‌ها را از چشم دولت می‌بینند؟ مگر نمایندگان نمی‌توانند با ابزار نظارت یا تنظیم قوانین، شرایط را مدیریت کنند پس چرا خود این مجلس به جای حل مشکلات با برخی چالش‌ها بار اضافی بر دوش دولت و مردم گذاشته است؟ "

او در این یادداشت همچنین ادعا می‌کند که اصولگرایان از پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا نگرانند! [۳]

*امروز کمتر کسی است که به بسط ید دولت و اختیارات و قدرت فراوان رئیس‌جمهور در ایران پی نبرده باشد و برای همینست که انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران به شدت حائز اهمیت است و شرایط روز کشور نیز اثر رأیی است که مردم به رئیس‌جمهور منتخب می‌دهند.

اما مشخص نیست که چرا یک فعال اصلاح‌طلب که از قضا سابقه نمایندگی هم دارد از فهم این حقیقت عاجز است و گرانی‌ها را به مجلسی ربط می‌دهد که هیچ اختیاری در اجرائیات کشور ندارد و اجرای مصوباتش از سوی دولت نیز با اما و اگر مواجه است.

بله! حتما مدیریت اصولگرایانه و مدیریت جهادی رافع مشکلات کشور است و اگر نمایندگان مجلس یازدهم درصدی از قدرت اجرایی دولت را داشتند حتما شاهد گرانی‌های امروز نبودیم. اما اصولگرایان قبل از انتخابات مجلس یازدهم به مردم گفتند که انتخابات مجلس گام اول رفع مشکلات است و برای ملموس شدن حل مسائل پس از قانون‌گذاری صحیح؛ بایستی منتظر رأی خوب مردم در گام دوم یعنی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ ماند.

در این میان البته بازی نخ‌نمای اصلاح‌طلبان نیز از همان ابتدا قابل رصد بود که پس از شکست از اصولگرایان در انتخابات مجلس؛ تقلا کردند تا حتی افتادن یک گربه از سر دیوار را هم به مجلس ربط بدهند و دامن خود و دولت ناکارآمدشان را از تمام وقایعی که خود به دست خویشتن ایجاد کردند؛ بشویند.

آنها در ایام آغازین مجلس یازدهم از این معنا گفتند که اکنون ریش و قیچی دست قالیباف است و حالا دیگر آقای روحانی می‌تواند برود شمال! [۴] و یا در حالی که هنوز فرایندهای اداری مجلس یازدهم طی نشده بود و کمیسیون‌های مجلس آغاز به کار نکرده بود؛ از این گفتند که کو دستاوردهای مجلس یازدهم!؟ [۵]

جالب است که این افراد حتی در میانه همین بازی ناجوانمردانه و در حالی که دولت اختیاردار بیش از ۹۵ درصد از اجرائیات و بودجه و درآمدهای کشور است اما حاضر به دیدن عزم نمایندگان اصولگرا برای کاهش قیمت مسکن و برای تأمین ارزان کالاهای سبد خانوار نیستند و حتی کاری مثل "مردمداری" و سفر به اقصی نقاط کشور که از دست مجلس برمی‌آید را نیز شوآف تبلیغاتی می‌نامند.

کاری که البته همین افراد در مجلس دهم حاضر به انجام عمومی آن نبودند و "سلفی حقارت" را ترجیح می‌دادند!

برخی معتقدند اگر نمایندگان مجلس یازدهم در قالب نطق‌های رسوا کننده و آتشین؛ خط و ربط‌های پیش‌گفته را افشا نکنند و از تنها ابزار کارای مجلس در شرایط فعلی، یعنی از تریبون آن به مردم نگویند که شرایط کشور چگونه در محاق ناکارآمدی اصلاح‌طلبان و دولت اصلاح‌طلبان قرار گرفته؛ سپهر سیاست کشور به سمت ناکجایی خواهد رفت که اصلاح‌طلبان ترسیم کرده‌اند...

***

پس از دولت اعتدال و گرانی

شورش کنید؛ ‌ هدیه جدید حامیان روحانی برای مردم

مصطفی معین، از حامیان رئیس‌جمهور روحانی، به تازگی در بخشی از یک مصاحبه که روزنامه شرق آنرا منتشر کرد با اشاره به تلفات کرونا در ایران اظهار کرده است:

"متأسفانه مرگ‌ومیرها ادامه دارد و همان‌گونه که قبلا پیش‌بینی و هشدار داده شده بود، در پاییز رو به افزایش گذاشت و در جامعه به‌صورت امری عادی درآمده است! فرصت‌طلبی رقبای سیاسی نیز بدون توجه به مصالح، ضرورت انسجام و منافع ملی ادامه یافته و رو به گسترش است. از سوی دیگر سنگینی فشار تورم و گرانی، بی‌کاری و مشکلات معیشت بر گرده مردم صبور و عدم کارآمدی و پاسخ‌گویی دولت و مجلس جدید در این شرایط می‌تواند زمینه‌ساز اعتراض باشد. "

او در اظهارات خود همچنین می‌گوید: اگر رویکردها علمی باشد و تصمیمات با مشارکت نخبگان و نهادهای مردمی اتخاذ شود و ضرورت‌ها و دلایل مربوط هم صادقانه با مردم مطرح شود، نباید دولت بیش از حد نگران پیامدهای اعمال محدودیت‌های قانونی مانند قرنطینه‌کردن مناطق آلوده، ممنوعیت تجمع افراد در مناسبت‌ها، تعطیلی موقت برخی مشاغل یا الزام همگانی به استفاده از ماسک باشد. [۶]

*ما و مردم عملا در حال خوانش اظهارات یکی از "فرماندهان فتنه آینده" هستیم که با فرصت‌طلبی در قبال مشکلات کشور که امروزِ روز در همه جای جهان وجود دارد؛ قصد ماهیگیری از آب گل‌آلود را دارد و تشویق‌گونه خطاب به مخاطب خاص، تأکید می‌کند که این مشکلات زمینه‌ساز اعتراض است!

جالب است که معین حتی در قامت یک کلمه هم حاضر به تقبیح اغتشاش و اعتراض خیابانی نیست و به مخاطبان خاصّش نمی‌گوید که هرگونه اعتراض خیابانی در شرایط فعلی موجب بدتر شدن اوضاع و به راه افتادن حمام خون خواهد شد.

این جریان طی ۱۰ سال گذشته دائما به هر بهانه‌ای "آدرس خیابان" را به مردم داده و اقدام به بزرگنمایی از مشکلات و سیاه‌نمایی از وضع موجود کرده است تا با فریب دادن مردم، آنها را به خیابان بکشاند. کما اینکه اصلاح‌طلبان در دوران دلار ۱۰ هزار تومانی هم می‌گفتند ما گرسنه‌ایم! [۷] و هرگز هیچ اشاره‌ای به مثبتات کشور نداشته‌اند.

ما طی سال‌های گذشته و پیش از اغتشاشات دیماه ۹۶ و آبان ۹۸، تحلیل‌هایی را با کلیدواژه "فتنه اقتصادی" در شمارگان مختلف وبلاگ مشرق منتشر و پیرامون نقشه فرماندهان فتنه آینده برای سوریه‌سازی ایران به بهانه مشکلات اقتصادی؛ توضیحات مفصلی را به مخاطبان محترم ارائه کرده‌ایم.

لازم به توضیح است که تأکید معین بر عدم نگرانی دولت از اعمال قرنطینه پلیسی و تعطیل کردن مشاغل نیز در واقع نوعی هدایت به سمت ایجاد اغتشاش و بلواست.

کما اینکه ثمره قرنطینه پلیسی در اسفند و اردیبهشت امسال به بیکاری حدود ۱ میلیون نفر منجر شد و جالب است که معین در خطوط قبلی اظهارات خود از این می‌گوید که بیکاری زمینه‌ساز اغتشاش است!

طراحی اشاره شده البته اگر مورد رصد و تدقیق خواص کشور قرار نگیرد؛ بسا که ایران اسلامی در ورطه فتنه اقتصادی فرو افتد و خواست فرماندهان فتنه محقق شود.

ما همچنین این سؤال را از آقای معین می‌پرسیم که گذاشتن یک گزینه ناکارآمد در دامن رأی مردم و سپس دادن آدرس اعتراض و خیابان به مردم به دلیل بروز مشکلات، از روی اتفاق است یا ما شاهد یک پروژه هستیم!؟

گفتنیست ارکانی از دولت نیز بر احتمال وقوع اغتشاش تأکید دارند و در عین حال هیچ تأکیدی بر راه‌حل‌هایی از قبیل "نظارت بر قیمت‌ها" برای رفع گرانی و یا بد بودن اعتراض خیابانی ندارند!

نقطه تلاقی اظهارات این ارکان با اظهارات فرماندهان فتنه که جملگی محفل انسی هم در ستادهای انتخاباتی رئیس‌جمهور روحانی داشته‌اند، می‌تواند معماهای امنیتی بسیاری را در قبال مشکلات اقتصادی امروز و البته تهدیدات امنیت داخلی حل کند و از خطرات آینده بکاهد.

***

1_ https://www.ilna.news/fa/tiny/news-983043

2_ mshrgh.ir/1087092

3_ http://www.armanmeli.ir/fa/print/main/299360

4_ mshrgh.ir/1045835

5_ mshrgh.ir/1090821

6_ http://sharghdaily.com/fa/main/detail/272131

7_ mshrgh.ir/1130569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 102
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    104 2
    پس چرا رسانه های فارسی زبان تا حالا هیچ وقت به یه اصلاح طلب حمله نکردن؟!!! و اینکه مگه اونایی که الان اونور هستن یه زمانی همین ور اصلاح طلب نبودن؟! :)))))))
    • حجت IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      42 12
      اقای عارف شما هم اهل تحریف هستید ،عدم حضور گسترده مردم در انتخابات مجلس یازدهم نتیجه عملکرد دولت اصلاحات است نه عدم حضور مفسدینی بنام اصلاحات
    • IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      18 1
      میزان رای ملت است
    • حمیدرضا IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      45 2
      با سلام ........ """ ... بقای نظام به حضور اصلاح‌طلبان پیوند خورده است __ ابداع کننده واژه ژن خوب و شاگرد بی صدای مجلس اینگونه سخن می گوید اما اگر گوش شنوایی و چشم بینایی برایتان مانده است هم بشنو و هم خوب بخوان *** یکی از دلایل بقای نظام روشن شدن تکلیفش با افرادی مثل عارف است و آنروز هم خواهد رسید . التماس دعا ***
    • IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      27 2
      آقای عارف با این جمله همه چیز را ریخته روی دایره
    • IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      42 1
      در پاسخ به "عارف: ما نباشیم نظام هم نیست": جمهوری اسلامی ما جاوید است. دشمن ز حیات خویشتن نومید است. آن روز که عالم ز ستمگر خالی است. ما را و همه ستمکشان را عید است. (شعر از امام روح الله)
    • IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      44 2
      اصلاح طلبان اقتصاد کشور و معیشت مردم را نابود کردند و فقط باید سکوت کنند.
    • IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      23 4
      برجامو پله کردند و ملتو ذله کردند دست بردار هم نیستن !
    • IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      41 2
      مگه نمیدونستی هر کدوم به اندازه ده قاسم سلیمانی زحمت کشیدند ، مگه آمریکا جرات میکنه با مردهای سینه سپر کرده ای مثل شما درگیر بشه ، شماها روز روشن را برای آمریکا شب تار کردید ای شیران روز و ای سالکان شب ، شما وطن فروشان امید آمریکا هستید
    • IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      26 1
      آره واقعاً ، کسی که در مناظره های انتخاباتی فرق معدن با یه محیط گردشگری رو ندونه باید چنین ادعای بزرگی داشته باشه
    • IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      26 2
      اصلاح طلبان بزرگترین مانع پیشرفت و آرامش کشور هستن.
  • IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    98 1
    اگر تو انتخابات آینده قدری همت کنیم و روشنگری کنیم میتونیم برای چند دهه کشور رو از وجود اصلاح طلبان پاک کنیم و آینده مردم خودمون و نسلهای بعد رو بیمه کنیم /// بخدا قسم مملکت ظرفیت یه دولت اصلاح طلب دیگه رو نداره /// بیایید کشور رو نجات بدیم /// یا علی ع مدد
    • IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      5 9
      اما ظرفیت یکه دولت پاکدست مثل آقا محمود را حتما دارد!!
    • IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      6 3
      اگه محمود نبود 80 تن طلا رو کی میخواشت بر باد بده؟ اگه مجمود نبود کی 18 میلیادر دلار ذخیره ارزی رو به باد می داد؟ اگه محمود نبود کی برای 6 میلیون نفر بدبخت خونه به قیمت 8 میلیون میساخت؟ اگه محمود نبود کی صندوق توسعه ملی رو سال 87 درست میکرد توش 55 مییلرد دلار پول میریخت که چپ و رایت ازش برداشت کنن برای لف و لیسشون؟ اگه محمود نبود کی میخواست 19هزار سانتریفیوژ رو خراب کنه 2 سال روزی 4 میلیون بشکه نفت بفروشه برای تامین دلار بچه هاش تو خارج؟
    • IR ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      0 0
      ۱۳:۴۰ - اشتباه منفي دادم
  • سید IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    34 2
    عثلاه تلبان طحوع عاور!!!!
  • avdt IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    24 2
    آخه شما ژن برترید!.
  • IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    32 2
    همه افساد طلبها خائن هستن
    • IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      2 1
      آقا عارف ؛ قدیما می گفتن خجالت هم خوب چیزی است؛ تو را که اصلاح‌طلب ها هم قبول ندارند چه میگی
  • سلام IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    29 1
    اصلاح طلبان که مملکت را غارت کردن
  • استقلالی IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    12 2
    روحانی اگه تو وبانک ها نبودند ایران الان 25 کشور وپولدار بودند بعد آن موقعه قبل تو دلار3000 و زمانتو 32800 آهان نظام ستون 6 دشمن خوبگفتی
  • احمد IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    13 1
    غلط بودن این نظریه توسط احمدی نژاد اثبات شد، که کشور بدون اصلاح طلبان می گرده، تازه خیلی هم بهتر. در دولت اول احمدی نژاد، خیلی از این اصلاح طلبان اتوبوسی بیرون ریخته نشدن، چون احمدی نژاد مثل خودشون عقده ای نبود. اونا فکر کردن خیلی کاره ای هستن. بعد برای اینکه زهره چشم بگیرن، استعفا میدادن، احمدی نژاد هم راحت جایگزینشون کرد. اتفاق خاصی نیفتاد، خیلی هم بهتر شد.
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    14 1
    جناب عارف اتفاقا شما نباشید این نظام با تکیه بر مردم بسوی اهداف عالیه حرکت های جهش خواهد داشت لطفا شر تان را کم کنید .
  • IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    22 1
    اصلاح طلبان به زباله دان تاریخ پیوستند
  • محمد IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    14 1
    عکس این حرف صادق است! اگر جمهوری اسلامی نباشد شما مفت خورها ، نجومی بگیرها و فرصت طلب های بی عرضه در هیچ شرایطی امکان بروز و ظهور ندارید! هر چه دارید از صدقه سری جمهوری اسلامی و نیروهای انقلابی ایثارگر دارید که هستی خودشان را به میدان آوردند و شماها از مواهب آن سوء استفاده کردید و بهره مند شدید و همچنان هستید! و با کمال پررویی از گرفتن حق نداشته و ژن معیوب خودتان حرف می زنید!
  • يحيا IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    13 2
    واقعا ژن تاثير دارد. اين عارف خانوادگي توهم ژن خوب دارند. آقاي عارف شما نباشيد نظام ليبرال نيست. اين نظام نباشد به والله شما نيستيد.نظام اسلامي و انقلاب و انقلابي گري بود. اما شما و خيلي از اصلاح طلبان کدخدا پرست نبوديد.
  • سید IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    10 3
    جناب عارف این روزها کشور درگیر مصیبت‌های بسیاری است. لطفا با این سخنان ... نمک بر زخم مردم نپاشید. ای کاش امثال شما و رفقایتان هیچ وقت به هیچ منصبی نمی‌رسیدید. حال ما را بیش از این به هم نزنید ........
  • جوادی IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    7 1
    با اینکه اکثر اصلاح طلبان تحصیلکرده های کالج های غربی هستند و تحصیلات آکادمیک داخلی دارند اما ادبیات محاوره ای آنها زیر صفر است و قطعا اگر اینان در رشته های انسانی تحصیل می کردند از مشروطی های قطعی بودند . ببینید یکی از ستارگانشان چی گفته :عارف: ما نباشیم نظام هم نیست! این جمله به استثنای برخی از صفات و قیود که باید به صراحت گفته می شود ظاهرا اشکال ندارد . اشکال آنجایی بوجود می آید که می فهمید آن صفات و قیود چیستند و در نتیجه در می یابید که خواسته اند با سیاستشان و منافقانه حقیقت را تغییر دهند . جمله صحیح را ملاحظه فرمایید : ما نباشیم فساد و ظلم به اقشار مستضعف و تحقیر پاسپورت ایرانی و گرانی لجام گسیخته و تهدیدات کشور های میکروسکوپی بر علیه ایران و فامیل سالاری و جعل مدرک دکترا و از بین بردن امید در بین ملت مسلمان ایران و نفاق و تسلیم در برابر هر کس ناکس و تضعیف حکومت دینی ونابود کردن اهداف والای امام راحل در باره نظام هم نیست! . حالا تصدیق می فرمایید که میان ماه این ها تا ماه گردون / تفاوت از زمین تا آسمان است .؟
  • IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    9 2
    پسرش کم بود. باباش هم اضافه شد
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    10 1
    عارف.! مطمئن باش اگر شماها نباشید نظام نفس راحت می‌کشد.!
  • IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    12 1
    به خدا این پررویی های اصلاح طلبان در کنار بی لیاقتی و بی کفایتی آنها در اداره کشور ، خیلی به زخم مردم نمک میپاشد. کاش یکی به اینها بگه بابا این همه گند زدین به اقتصاد و این شما اصلاح طلبان هستید که با ایجاد نارضایتی نظام را به خطر انداختین حداقل حرف نزنین. آقایان اصلاح طلب
  • IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    12 1
    حقیقتا ابوموسی اشعری دوم است اخه حدی دارد . در واقع اخرت خودش را به خاطر دنیای دیگران خراب که هیچ ویران می کند
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    10 1
    شما اصلاح طلبان فقط نباشید. مردم خودشون با جان و دل برای حفظ نظام و انقلاب اقدام خواهند کرد.
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    8 1
    معین ابعاد تازه ای رو از کرونا برا ما باز کردن الان بهتر میشه در مورد کرونا قضاوت کرد ویروسی که بیشتر جنبه سیاسی و اجتماعی داره تا بهداشتی صهیونیست ها و دوستانشون در ایران خوب این رو میدانند
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    10 1
    وای بحال فتنه گران ، عذاب ابدی سهمگینی به ازای چند روزه مقام و دنیای فانی را برای خود خریده اند حیرت انگیز است آیا به چه قیمت سنگینی آخرت و دین و وجدان و ابدیت خود را با دنیا معاوضه کرده اند ؟!!! و حقیقتا اینان بدبخترین و شقی ترین مردمان روی زمین هستند.
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    9 1
    اصلاح طلب ها وقتی میخوان به پستی ومقامی برسند حاضرند همه جای مردم راببوسند اما همین که به قدرت رسیدن میشوند حاکم وپادشاه کی بودکی بودمن نبودم به مردم قول دادم
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    4 0
    خوب یک نظرسنجی بذارید برای اصلاح طلب واصولگرا مردم نشون میدهند چقدرمحبوبیت دارند
  • IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    10 4
    یکی دوماه حقوق شون رو قطع کنید مثل سر به زیر می شن مشکل این مملکت اینه که امثال این هم از آخور می خورن هم از توبره هم پول بیت المال را بالا می کشن هم مردم رو تحقیر می کنن
  • محمدایوب IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    10 1
    اقای عرف یک سئوال داشتم فرزندتان فرمودند ژن ایشان با ما فرق دارد لطفا راهنمایی نمایید که چرا ژنشان فرق دارد.
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    9 1
    شما ها فیش های نجومی گرفتید تورم برای مردم درست کردید مملکت داری بلد نبودید
  • حسین IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    7 1
    ژن برتر... از بازماندگان پاریکال
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    4 1
    مثلا الان هستین ؟
    • IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      1 1
      ببین در کدام بخشها نشانی از دین نیست ، همونقدر اونها هستن . هر جایی جمهوریت هم حذف شده مثل مجلس سابق اونها هستن . پس جمهوری اسلامی هر جا نیست جاش توتالیتر از نوع لیبرال سرمایه داریه اونها هستن
  • یوسف ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    16 1
    یعنی شما دیگه وقاحت رو از حد گذروندید!!؟؟؟ خدا میدونه اگه شهروند یکی از کشورهای آمریکا یااروپایی بودید اینهمه کارشکنی میکردید،حالا اثری از آثارتون نبود!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    11 1
    اگر این اصلاح طلبان غرب پرست نبودند جمهوری اسلامی به یکی از قدرت های برتر اقتصادی و نظامی دنیا تبدیل شده بود افسوس این قشر نگذاشتند
  • امیر IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    6 1
    عارف :بقای نظام به حضور اصلاح‌طلبان پیوند خورده است. (ذهنیت یک انگل نسبت به میزبانش)
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    11 1
    بفرمایید اصلاح طلبان چه گندی میخواستند بزنند و نزدند یه شبه بنزین رو کرون میکنند و گردن نمی گیرند. یه شبه واردات ماشین ممنوع میشه یه شبه واردات قطعات کامپیوتر ممنوع میشه سهمیه بندی بنزین رو میگن بد بود برش میدارن دو باره میارن صدور کارت بازرگانی جدید ممنوع میشه صرافی ها یک شبه بسته میشه رسوب کالا هایی که مشکل ندارن توی گمرک بیداد میکنه آمریکا از برجام میره بیرو اینا هنوز میمونند تا فشار روی ایران بیشتر بشه تا بود می گفتند احمدی نژاد و حالا هم مجلس
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    3 1
    این بخش ثابت از روزنامه اتون ( هرچند برای اطلاع رسانی از افکاراین قشر است اما نبایداینها تریبون داشته باشند آزادی بیان خلاف شرع و عقل ممنوع هست چون باعث جریح تر شدن این افراد است) حال آدم رو _ از غیر انسانیت دیدن و شنیدن که در اسلام نامش وقاحت و بی شرمی و بی حیایی و بی باکی از دروغ پردازی و تزویراست _ بهم می زند!!!! ، آدم تا کجا می تواند پیش برود که «شیطان »در وجود او ورود کند و آدم «با خواست او » فکر کند ببیند احساس کند بشنود حرف بزند قلم بزند راه برود و.... غرق در شیطان بشود ، دیگر انسان نیست نام این آدمی زاده.
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    5 1
    اقای عارف شما و فرزندان و حتی نوادگان شما بعد از عمر طولانی خواهید رفت و خواهید پوسید ولی جمهوری اسلامی به مدد الهی استوار و پایدار خواهد ماند . ان شاء الله
  • محمد IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    6 1
    عارف جان شما فقط انگل این نظام هستید اگه بتونید بروید خانه اصلی تان اونور اب همه از شر غارت و وطنفروشی شما راحت می شوند
  • محمدایوب IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    2 1
    اقای عارف ژن پسرتان را از چه کسی گرفته اید. معمولا دیده ایم گاو یا اسب را یک اصیل می اورند. نسل کشی میکنند
  • Slim IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    5 1
    مردم رو هالو فرض کرده
  • عدالت IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    4 1
    تا دیروز که میگفتی نطفه ات ژن برتره حالا میگی نباشی نظام نیست چی میزنی؟؟ راست میگن هر چی مواده خالصش دست یه سریا میرسه بعد ناخالصش وارد بازار میشه
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    2 1
    ذلت طلبان ومدعیان ژن برتر ی .هدفشون ازین کار عصبانی کردن مجلسه .که مجلس بیکی ازوظیفهاش که رای دادن ببی کفایتی روحانیست عمل کنه .واینا شورش بپاکنن.وایرانو بیمن تبدیل وازکدخدا استمداد بطلبن. چون همه جوره بمردم فشاراوردند تا بخیابان بریزنو .تاشاید بدستور کدخدا وارزوشون که براندازی وجنگ داخلیس برسن.اما مردم تحمل کردن ونظام وانقلابیون ازروی ناچاری بعضی از کارارو بخاطر خلاف مصلحت کشور بودن .انجام ندادن.اما حالا دیگه شمشیرو برعلیه کشور ونظام ازرو بستند وروز بروز رابطه مخفیشون باکدخدا وخبث باطنیشون برملت واضحتر خاهدشد. باور کنید اخرین دستو پازدنهای کدخداباورانه
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    7 1
    اتفاقا تا روزی که دادگاه انقلابی به خیانت های شما و امثال شما و آقازاده ها و رانت خواران و اختلاس گران و خائنین به کشور رسیدگی کند باید بمانید و هیچ جا نروید
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    7 1
    شما علف هرز نظام هستید که نباشید باعث رشد بیشتر و پیشرفت بیشتر می شود
  • حسين DE ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    2 1
    آقاى عارف تو از عارف بودن فقط نام آنرا يدك ميكشى،كم سواد اگر ذره اى داراى شرف و وجدان و شعور سياسى هستى عملكرد اصلاح طلبان را در طى اين مدت يعنى از ابتداى پيدايش تا بامروز مرور كن ،هر جا بحران بوده در هر هر زمينه اى اصلاح طلبان آتش بيار معركه بودند و هرجا خيانت بوده شماها با افتخار در صدر آن قرار داريد،شما مثل موريانه از درون به جان انقلاب افتاديد واز ابتدا تا بامروز هيچ دستاوردى جز خيانت و طنفروشى نداشتيد، كم سواد كم شعور ژن باصطلاح برتر كسيكه انتخابات را تحريم ميكنه حق حرف زدن و يا اظهار نظر كردن نداره،انتخابات در هر جامعه اى نشانه دمكراسى و بالندگى سياسى است و انتخاب كردن و انتخاب شدن جزئى از دمكراسى است و هر فرد و يا جريانى تحت هر عذر و بهانه اى آنرا نفى و يا تحريم كند دمكراسى را نفى كرده است ميتونى بفهمى آقاى كم عارف؟شماها اگر نباشيد نظام نيرومند تر و تواناتر در جهت تحقق آرمانهاى انقلاب تلاش خواهد كرد،بقاى نظام يعنى نابودى جريان ضد انقلاب از درون كه مانند خوره افتاده به جان انقلاب،بقاى نظام يعنى تلاش در جهت پيشبرد اهداف و آرمانهاى انقلاب.
  • مجید IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    3 1
    زهی خیال باطل . واقعا خود گوید و خود خندد به به چه هنرمند است
  • AE ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    5 1
    لطفا شماها بروید به همان غرب خودتان اشکال ندارند در داخل خودشان کاری میکنند
  • محمد IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    3 1
    عارف و دارو دستش به دلیل نبود ارز دارن گرسنگی میکشن ...
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    5 1
    من را یاد حرف شاه در اواخر حکومتش می اندازد که می گفت من نباشم ایران تکه تکه می شود ای به اصطلاح اصلاح طلب به اخر کارتان رسیدید از رو هم نمی روید یک نصحیت بنشینید سر جایتان بنشینید مملکت را بیشتر از این خراب نکنید
  • ایرانی IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    5 1
    خدایا این اصلاح طلبان را از زمین پاک کن
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    4 1
    عارف: ما نباشیم نظام هم نیست! نمی دونم چرا داستان گنجشک و درخت به ذهنم متبادر شد...
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    5 1
    عارف اگر هم می آمد بعید بود رای بیاورد
  • علی IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    5 1
    اگر این وضعیت باشد که شماها هر چه زودتر بروید به نفع همه است
  • DE ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    3 1
    هدیه جدید حامیان روحانی برای مردم/ عارف: ما نباشیم نظام هم نیست! زیرا اگر امریکا به ایران حمله نمیکند برای اینستکه خرابی های امریکا فقط نظامیست و ساختمانها را خراب میکند که مانند جنگ 8 ساله ایران بهترش را میسازد( تازه خودشون گفتند 500000 پانصد هزارتا کشته میدیم و باز داخل ایران نمیتونیم مستقر بشیم) لیکن ما اصلاحاتچی ها مشغول خراب کردن ایمان و فرهنگ و دین ...و اقتصاد و باورهای مردم ... هستیم چیزی که امریکا در آن به گرد مانمیرسد .پس اگر ما نباشیم امریکا به ایران حمله میکند و نظام وجود نخواهد داشت...هههه خخخ .بدون ما نظام وجود نخواهد داشت خخخ وای خدا ترکیدم از خنده بیچاره این در تخیلات خود غرق است.
  • ماداکتو IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    5 1
    اصلاح طلبان و حامیان اونا هر چی که نداشتند یک چیز مهم رو ثابت کردند که انسان تا چه حد میتونه دروغگو باشه.
  • ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    4 1
    مخصوصا با شما اختلاس طلبها.
  • IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    1 1
    راست میگه !! برای همین دارن مردم رو میکشند...خدا مکرشان را بخودشان بازگرداند
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    2 1
    این است کلابی برجام دلار 33 هزارتومان تخم مرغ 2 هزار تومان حقوق 3 میلیون تومان با این حقوق فقط 1500 تخم مرغ می توانیم بخریم و فرضا اگر 5 نفر باشیم ماهی برای هر نفر چند تخم مرغ می رسد سال 1390 مبلغ یارانه ماهای برای هر نفر 45 هزار تومان بود و قیمت تخم مرغ 50 تومان و هر ماه هر نفر می توانست 900 تخم مرغ بخرد حالا معنای گلابی برجام قابل فهم می شود هر ایرانی حقوق کارگریش تقریبا همان قدرت خرید یارانه دو نفر در سال 1390 است حالا فهمیدید احمدی نژاد نفت را بر سر سفره ها اورده و اقای روحانی با سودای برجام قمار کرد و همه را یکجا از سفرهها بیرون کشید
  • IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    2 1
    نظام مقدس جمهوري اسلامي حاصل رهنمودهاي امام خميني و خون هزاران شهيد و مجاهدت لشكر مخلص خدا بسيج است و در زمان حال باحكمت رهبري معظم امام خامنه اي با مهرباني و اعتماد به جوانان دارند روز به روز مستحكم تر خواهد بود اين نهضت تا خميني زنده است تا شهدا زنده هستن تا وجود عزيز رهبرمان امام خامنه اي هست و تا انقلاب مهدي (عج) خواهد بود لبيك يا خامنه اي لبيك يا مهدي(عج)
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    1 1
    خوب برو!
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    2 1
    یه وقتی خودتون رو به عنوان تنها ناجی ملت به این مردم قالب کردید، در نتیجه‌ رسوایی فعلی نصیب‌تون شد که هیچ راه فراری ازش ندارید، حالا هم این ادعا جدید به امید خدا بنیان نحس و خسارت‌بارتون رو از زمین خوهاد کند، مکرو و مکرالله والله خیر الماکرین ....
  • 111 IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    1 0
    مشرق ایده برنامه شما چیه برای شرایط حال
    • IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      2 0
      لاخوف علیهم ولا هم یحزنون. نه از گذشته ونه از آینده ترس نداریم. چون خدا را در هر حال داریم.
  • IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    1 1
    شماها بهتره نباشید.!!!
  • IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    2 1
    آقای عارف! شما کی باشین که اینگونه گنده می گی!!!
  • ش. AE ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    1 1
    رو که نیست سنگ پای قزوین نظام و مردم تو رو انتخاب کردن البته به غلط وگرنه نه تو و امثال تو نباید از نظام اینجوری صحبت کنی
  • IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    1 1
    خود مهم پندار ..! شما نباشی یکی دیگه میاد جات!!!
  • مرصاد IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    1 1
    آقای عارف ! غریق ؛ به هر خاشاکی دست میزند ! نظام را مدیون خودتان نکنین !!
  • IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    0 1
    اینا از کجا امرار معاش میکنن. شغلشون چیه؟
  • IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    1 1
    انگار همه عالم منتظرند شماها نباشید.!!!
  • IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    1 1
    عارف چه از خود متشکری. چقدر خودتان را تحویل میگیری.!!!
  • IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    1 1
    دریکی از جنگها در صدر اسلام شایعه کردند پیامبراسلام(ص) شهید شدند یاران پیامبر اسلام(ص) سراسیمه بطرف محل حضور پیامبر اسلام(ص) رفتند دیدند آنحضرت زنده هستند. خوشحال شدند. پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند اگر من نباشم خدا که هست. پیامبراسلام (ص) با آنهمه عظمت فقدان خودشان را موردی برای خالی کردن جبهه اسلام وعدم یاری اسلام عزیز نمی بینند. اونوقت دقیقا شمااصلاح طلبان کی هستید که با نبودتان نظام از بین برود.؟؟؟!!!
  • IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    1 3
    شما نباشید بهتره خدا مراقب نظام هست.!
    • IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      0 2
      مدیریت چنین افرادی درهمه جامشکل ساز است دردوران سخت کرونادردانشگاه شهیدمدنی آذربایجان برای تحریک واذیت اساتید پایه سالانه رامشروط به شرایط سخت کرده انددرحالی که رییس ومعاونین بدون هیچ شرطی پایه می گیرند
  • ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    1 2
    دست همتون رو شده و روز حساب کتاب و اعترافات شما و همدستانتان نزدیکه.
  • IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    2 0
    چهار سال نماینده بود صد درصد منفعل حالا گویا تخم کفتر خورده این آقای عارف
  • IR ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    1 1
    عارف.! در توهم شدید بسر میبری.!
  • میرک IR ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    3 0
    اقای عارف سکوت وخجالت برای شما زیبنداست شمادرمجلس قبلی شاگردباادب ساکت بودی
  • CA ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    1 1
    تو انتخابات مجلس هم همین زرت و پرت ها رو بار رسانه میکردند ولی هنوز نظام هست ولی اشغال لیبرال توی مجلس دیگه نیست
  • IR ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    3 1
    درود خدا برمشرق واهالی مومن مشرق. خداقوت خسته نباشید.
  • IR ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    1 1
    خواب نما شده
  • IR ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    3 1
    هی عارف....خفه!
  • IR ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    1 0
    اون از نجفی که قاتل شد این هم از آقای استاد دانشگاه که شورش را توجیه می کند. خدا نصفتان کند.
  • DE ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    1 0
    هدیه جدید حامیان روحانی برای مردم/ عارف: ما نباشیم نظام هم نیست! خخخخ طرف سوار اتوبوس شده بود اون وسط شلوغی میله های زیر سقف اتوبوس را محکم گرفته بود . مسافر بغلی بهش گفت داداش بند کفشت بازه . طرف نگاه کرد گفت ممنون که گفتی پس بی زحمت محکم لوله بالای سر منو بگیر اتوبوس چپ نکنه تا بند کفشم رو ببندم. حالا این اصلا طلبکاران آویزون جیب مردم هستند فکر میکنند اگه نباشن که میله ها رو صفت بگیرن ایران چپه میشه .خخخخ
  • کسمزان IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    1 0
    راست گفته هررای گیری ۲۴میلیون رای میاران بااین همه کارشکنی
  • ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
    0 0
    مارکسیستهای قبل انقلاب شدند تند روهای اوایل انقلاب و از دهه سوم انقلاب عین آفتاب پرست شدند اصلاح طلب تا با فریب مردم از سفره چرب انقلاب محروم نشوند.
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
    0 0
    آقاي عارف شما نباشيد بدبختي هم نيست. نظام پابرجاست.
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
    0 0
    خيلياخوشحالن كه اين آقايان خودشان نسخه مملكتوپيچيدن
  • وطن پرست IR ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
    0 0
    تورا به خدا آقایان اصلاح طلب وطن فروش غارتگر دست از سر مردم برداریی
  • رضا IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
    0 0
    کاش مرعشی دیگه حرف نمیزدی جریان کارگزار اعتدال اصلاحات دار میره سمت افول

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس