رابرت اوبراین

واشنگتن پیشنهاد پوتین مبنی بر تمدید یکساله معاهده «نیو استارت» بی قید و شرط را بی سرانجام دانست.

به گزارش مشرق، طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، رابرت اوبراین پیشنهاد ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه را مبنی بر تمدید یک ساله و بدون پیش‌شرط پیمان کاهش تسلیحات تهاجمی راهبردی موسوم به «استارت-۲» میان مسکو و واشنگتن را بی سرانجام توصیف کرد.

بیشتر بخوانید:

پیشنهاد پوتین درباره معاهده تسلیحات اتمی با آمریکا

مشاور امنیت کاخ سفید با بیان این موضوع که آمریکا پیش از این و با هدف ارائه فرصت به مذاکرات کنترل تسلیحاتی میان واشنگتن و مسکو، پیشنهاد تمدید یک ساله این پیمان را با این شرط که دو قدرت بزرگ اتمی جهان ساخت کلاهک هسته‌ای را در این مدت متوقف کنند، به کرملین داده بود.

وی خاطرنشان کرد: این موضوع به نفع هر دو طرف بود و ما گمان می‌کردیم زمانی که برای دیدار با همتای روسی خود به ژنو می‌روم، روس‌ها تمایل به پذیرش این پیشنهاد داشته باشند.

به نوشته ایتارتاس، پوتین پیش از این پیشنهاد داده بود که پیمان نیواستارت میان دو کشور برای مدت یک سال بدون  بدون توقف تولید تسلیحات هسته‌ای تمدید شود.

پیش از این مقام‌های آمریکایی از توافق اولیه مذاکره‌کنندگان آمریکا و روسیه بر سرتداوم کاهش زرادخانه‌های هسته‌ای دو کشور خبر داده بودند. 

منابع خبری این توافق را در راستای تلاش مسکو-واشنگتن برای نجاتِ تنها توافق کنترل تسلیحاتی موجود میان دو کشور قبل از انقضای آن در سال آینده میلادی دانسته‌اند.

 ان‌بی‌سی چندی پیش گزارش داد هنوز مشخص نیست این توافق اولیه به تمدید پیمان موسوم به «استارت نو» (New START Treaty) میان دو کشور منجر شود یا خیر. این پیمان ماه فوریه سال ۲۰۲۱ منقضی می‌شود.

به گفته منابع خبری، چنانچه روال کار به خوبی پیش رود ممکن است توافق میان آمریکا و روسیه قبل از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در روز ۳ نوامبر اعلام شود. چشم‌انداز دولت ترامپ این است که چین هم در نهایت، به این توافق ملحق شود.

گزارش‌ها حاکی است «دونالد ترامپ» و «ولادیمیر پوتین»، روسای جمهور آمریکا و روسیه توافق کاهش تسلیحات را امضا کرده‌اند، اما لازم است مذاکره‌کنندگان جزئیات در زمینه‌هایی مانند راستی‌آزمایی توافق و شرایط پایبندی به آن را مشخص کنند.

منبع ان‌بی‌سی که مجاز به فاش کردن هویتش نبوده گفته رایزنی‌های تکمیلی میان واشنگتن و مسکو در این خصوص هفته آینده انجام خواهد شد. به طرف روس گفته شده چنانچه طی هفته‌های آینده به توافق نرسند، ایالات متحده شرایطش را سخت‌تر خواهد کرد.

این خبر در شرایطی گزارش شده که دونالد ترامپ به دنبال به دست آوردن دستاوردهای سیاست خارجی در فاصله چند هفته مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری است.

اعلام توافق میان آمریکا و روسیه قبل از انتخابات احتمالاً با واکنش‌های مختلف در آمریکا روبه‌رو خواهد شد زیرا دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا گفته‌اند روسیه به دنبال پیروزی ترامپ در انتخابات است.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس