کد خبر 1131208
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۳
مایک پمپئو نمایه مایک پامپئو نمایه - کراپ‌شده

وزیر امورخارجه آمریکا از مواضع ترکیه در قره‌باغ انتقاد کرد و خواستار حل‌وفصل سریعتر مناقشات میان جمهوری‌ آذربایجان و ارمنستان شد.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری رویترز، «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا، در بیانیه‌ای با انتقاد از مواضع ترکیه در قره‌باغ خواستار حل سریع مشکلات میان جمهوری‌آذربایجان و ارمنستان شد.

پمپئو در مصاحبه اخیرش با شبکه «دبلیواس‌بی آتلانتا» اظهار نظر جدیدی درباره آتش‌بس میان دو طرف بیان کرد.

بیشتر بخوانید:

رایزنی‌های باکو با تهران، آنکارا و لندن درباره قره‌باغ

پمپئو در این مصاحبه با انتقاد از رفتار ترکیه درباره مناقشات  بر سر قره باغ از  جمهوری آذربایجان و ارمنستان خواست به میز مذاکره بازگردند و افزود: «اکنون ترکیه مداخله می‌کند و تدارکات نظامی و لجستیکی در اختیار جمهوری آذربایجان قرار می‌دهد این رفتار مخاطره‌آمیز است و باعث می‌شود آتش میان دو طرف هرچه بیشتر زبانه بکشد.»

او همچنین گفت: «مناقشات میان دو طرف باید از راه رایزنی انجام شود و نباید در این میان کشور سومی مداخله کند یا تجهیزات نظامی در اختیار آنها قرار دهد

این مقام ارشد آمریکا همچنین گفت: «امیدواریم ارمنستان بتواند از خودش در مقابل آذربایجانی‌ها دفاع کند. و تا قبل از آن امید است دو طرف از آتش‌بس پیروی کنند و با مذاکره راه‌حلی برای مناقشات بیابند.»

بیشتر بخوانید:

بایدن: ایران و ترکیه در منازعه قره‌باغ دخالت نکنند

این اظهارات پمپئو در حالی مطرح می‌شود که پیش از این نیز هفته گذشته وزارت خارجه آمریکا ضمن انتشار بیانیه‌ای مدعی بود که واشنگتن خواستار  توقف درگیری‌ها بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان است. این بیانیه از دو طرف خواسته که برای گفت‌وگوهای دوجانبه ابراز آمادگی کنند.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده بود: «ایالات متحده از دو طرف می‌خواهد فوراً به خشونت پایان داده و بر ابزارهای موجود از جمله گفت‌وگوی مستقیم جهت کاهش تنش تکیه کنند».

امروز (جمعه) اخبار  حاکی از آن بود که به دنبال تشدید تنش نظامی در منطقه مورد مناقشه قره باغ میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان، ایروان تصمیم گرفته است واردات از ترکیه را به علت حمایتش از باکو ممنوع کند.

وزارت اقتصاد ارمنستان در بیانیه‌ای تاکید کرد که پیشنهاد ممنوعیت واردات از ترکیه و کالاهای ساخت ترکیه به مدت ۶ ماه در حال بررسی است و در صورت توافق این تصمیم از ۳۱ دسامبر اجرایی خواهد شد.

دور جدید درگیری‌های نظامی میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان از روز یکشنبه ۲۷ سپتامبر آغاز شد. جمهوری آذربایجان می‌گوید نیروهای مسلح ارمنستان به سوی مناطق مسکونی در خط تماس در جمهوری قره‌باغ شلیک کرده و سبب مرگ چندین غیرنظامی شده اند. این در حالی است که ارمنستان و مقامات قره‌باغ، جمهوری آذربایجان را متهم می‌کنند که حملات هوایی و موشکی به این منطقه انجام داده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • علی خدایی IR ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
    3 12
    اردوغان در صدد گسترش و ایجاد کریدور نوعثمانی در منطقه و الان هم به خصوص در باکو است حتا خود الهام علف در یکی از مصاحبه هایش علنن نا خواسته اعترافی کرد که خیلی جالب و مضحک بود گفت که ما میخواهیم ترکیه هم در میدان و هم در میز مذاکره باشد خوب این نمونه بازی از اسباب بازی شدن دولت الهام علف است که زیر فشار و تحریک های عثمانی اردوغان براش تحمیل میکنند نفوذ ترکیه در قفقاز خیلی خطر ناک است عین نفوذ صهیونیست ها هر دو تا یاینها دو روی یک سکه هستند ترکیه میخواهد که با مداخله به مسایل منطقه و حتا جهان خودش را بازیگر نشان دهد و بعضا با گستاخی نسبت به هر کشور دیگری شروع به تهدید و دهن کجی که دارن پروپاگاندا کنند.
    • IR ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
      10 3
      دانشمند منظورش گروه مینسک بود. تو گروه مینسک سه کشور روسیه و فرانسه و آمریکا هستن که هر سه کشور مسیحی هستن و به علاوه به خاطر لابی ارمنی مخصوصا روسیه و فرانسه طرفدار ارمنستان هستن. باید هم سه کشور مسلمان به این مجموعه اضافه بشه. ایران و ترکیه و پاکستان بهترین گزینه هستن.
    • IR ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
      2 2
      امریکا دروغ میگه ، بدش نمیاد اگه ناتو به دروازه های ایران و روسیه برسه توسط ترکیه
  • IR ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
    13 7
    عشق اولسون ازربایجانا
  • IR ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
    10 0
    یک کلمه از مادر زن عروس! ، ما کی این بوزینه های آمریکایی رو بعنوان مسئول جهان انتخاب کردیم؟
  • IR ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
    7 1
    فکر میکنم کثیفتر از ترامپ پمپئو باشه اونقدر خبیث و کثیفه و اصلا به آداب دیپلماتیک وارد نیست که نمیدونه در اینجور مواقع کشورها اگرم طرفدار یک کشور باشند در ظاهر خودشونو بیطرف نشون میدهند خیلی احمقی البته مشخصه پمپئو از اشغالگر جمایت خواهد کرد
  • حمید IR ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    2 0
    پمپگوبخیال خودش ازموضع خیرخواهی میخادجنگ تمام بشه خخخخخ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس