آخرین نامه صدام به هاشمی رفسنجانی

وقتی غانم داخل آمد تا سال نو را تبریک بگوید و ما را ببوسد از دیدن آن عکس‌ها و آرم سپاه حسابی جا خورد و دهانش باز ماند. به علی بلال گفت: ولک علی! اینها را از کجا آوردید؟

به گزارش مشرق، نوروز سال ۶۷ بود. سال که تحویل شد غانم آمد و با لهجه خاص خودش به فارسی دست و پا شکسته گفت:

« من سال نو و جدید را تبریک می‌گید به شما! من دعا کرد که ان شالله سال آینده پیش زن و بچه بود. اما می‌دانم سال دیگر هم پیش غانم بود. همین غانم می‌آید و سال دیگر هم می‌گوید سال تبریک. خسته شدم، هر سال بگویم تبریک!

بچه ها هم به او شیرینی دادند. با اجازه غانم بچه ها آسایشگاه را آذین بسته بودند و ورق های رنگی و زرق و برق دار چسبانده بودند. جالب آنکه خود غانم هم خواسته بود که در مراسم نوروز ما شرکت کنند. بچه ها حتی عکس امام، آقای هاشمی و آیت الله خامنه ای و آرم سپاه را هم روی دیوار نصب کرده بودند. در مواقع معمولی محال بود بتوان این عکس‌ها را علنی کرد. اما آن سال خود غانم، مسئول کل قاطع از علی بلال خواسته بود که مراسم برگزار کنیم و می خواهد خودش هم در آن شرکت کند.

وقتی غانم داخل آمد تا سال نو را تبریک بگوید و ما را ببوسد از دیدن آن عکس‌ها و آرم سپاه حسابی جا خورد و دهانش باز ماند. به علی بلال گفت:

- ولک علی! اینها را از کجا آوردید؟

- همینجا بود.

- کجا؟

 بلال چیزی نگفت. غانم شروع کرد به روبوسی با ما. بچه‌ها اول سرود ای ایران ای مرز پرگهر خواندند و بعد برای سلامتی امام خمینی صلوات فرستادند. 

غانم حرص می‌خورد اما نمی خواست واکنشی نشان دهد. یکی از ته آسایشگاه گفت: برای سلامتی آقای هاشمی رفسنجانی صلوات. عراقی‌ها و غانم از آقای هاشمی خیلی بدشان می‌آمد و از او تنفر خاصی داشتند. تا همه برای سلامتی ایشان صلوات فرستادند، غانم روبوسی را کنار گذاشت و با بقیه زود دست داد و با بلال از آسایشگاه بیرون رفت. همه می‌دانستیم که این آخرین صلوات های بلند است و زنگ تفریح به زودی تمام خواهد شد.

بیرون آسایشگاه غانم و بلال با هم جرو بحث کرده بودند. غانم گفته بود بلال چرا صلوات فرستادند؟

- عادت داریم!

 نه برای لج من صلوات فرستادند. من موقعی ناراحت شدم که اسم رفسنجانی را آوردند.

 خلاصه هر طور بود علی بلال، غانم را آرام کرد و قضیه میان خودشان ماند و غانم چیزی به فرمانده اردوگاه نگفت.

آنچه خواندید، بخشی از کتاب «پنهان زیر باران» خاطرات آزاده، سردار علی ناصری است که سید قاسم یاحسینی آن را نوشته و انتشارات سوره مهر منتشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 38
  • AE ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    69 5
    دمشون گرم. ظاهرا بیشتر و زودتر از ما می شناختنش.
    • عزت FI ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
      5 58
      من فکر میکنم شماها جوانانی هستید که بعد از دوران جنگ بدنیا آمدید؟ برای همین است اینقدر با اطمینان مینویسید ظاهرا بیشتر و زودتر از ما می شناختنش؟؟
    • IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
      14 63
      آیت اله هاشمی ازارکان اصلی انقلاب وازمعماران انقلاب اسلامیست مردم قدرشناس ایران باتشییع جنازه 4میلیونی نشان دادن که هاشمی زنده هست تنفررژیم صدام ازایت اله هاشمی دلیل براین بودکه هاشمی فرمانده جنگ ونفردوم انقلاب بودوطبیعی بوداینکارشون مردی مشرق چاپ کن
    • IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
      34 1
      ارا بنی صدر هم زیاد بود، افتخاری براش داشت؟! خودتو سیاه کن.
    • IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
      23 0
      کاربر 10:05 ، شمایی که اینقدر ارادت به اقای هاشمی دارید انشاالله در اخرت و برزخ کنار ایشان باشید.
  • عزت FI ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    12 75
    چه بخواهید چه نه منکرش شوید؟مرحوم آیت الله رفسنجانی پایه ای از پایه های این انقلاب و نظام اسلامی بود.و این نوع سر تیتر زدن ها به نظر این حقیر تف سربالا انداختن است!
    • IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
      41 2
      تربیت نا اهل را چون گردکان بر گنبد است
  • عزت FI ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    6 43
    من نارحت میشوم با وجود اینکه شاید به من مربوط نباشد ولی وجدانم مجبورم میکند ازمرحوم آیت الله رفسنجانی دفاع کنم.میدانید که چه شبهای تا صبح خوابشان نبرده برای مشگلات کشور و نظام.خوب نیست همه چیز را فراموش کرد؟ چون کمی اختلافات عقیدتی پیش آمده!بیاد دارید در خبرها ایشان را حضرت آیت الله رفسنجانی مینامیدید و مینوشتید.پس حرمت شکنی بعد از فوت شدن اکیدأ ممنوع..
    • حسين IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
      39 0
      برادر عزيز. من هم قبول دارم كه نبايد خدمات ايشان را از ياد برد. ولي مشكل فقط اختلاف عقيده نبود. پايه‌گذاري اشرافيت و دور كردن كشور از ارزشهاي انقلاب، شاهانه زندگي كردن مسؤولان كه داريم نتايجش را مي بينم هم ببش از همه از اثرات كار و عقايد ايشان است. پس هم خدماتشان را بدانيم و هم مشكلاتي كه به وجود اورده اند.
    • IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
      30 0
      احساسات در سیاست جایگاهی ندارد . مسئولیت هر چه بالاتر مصائب سنگین تر . خربزه سیاست را خورده بود باید پای لرزش می نشست . عوامفریبی نکنید و شب بیداری یک مقام سیاسی را علم نفرمایید .
    • افتخار AU ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
      15 0
      خدمات آقای هاشمی رفسنجانی جای خود و شروع اشرافی گری بویژه مسئولین که او بانی آن بود جای خود
  • IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    8 8
    ما میگوییم نمکدان شکستن...
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    28 0
    آقای رفسنجانی اوایل انقلاب زحمت کشید اما بعد از انقلاب ومخصوصا پس از رحلت امام اشرافی گری را وارد دنیای سیاست کرد و در اواخر عمرش هم از فتنه گران و قاتلان مردم حمایت کرد البته با راه اندازی خصوصی سازی هم در حق مردم جفاهایی کرد کلش بود و می دید امضای کری تضمین نیست
  • IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    12 0
    بنی صدر هم فرمانده جنگ بود اما میگفت باید زمین بدهیم و زمان بخریم !!!
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    23 0
    حضرت علی میفرمایید: ( زبیر همیشه از ما اهل بیت بود تا زمانی که فرزند نا مبارکش، عبدالله بزرگ شد).
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    4 0
    اردوگاه لاکچری بوده انگار.اردوگاه های دیگه که جهنمی بوده واسه بچه ها.
  • hadi IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    0 9
    تاریخ نمیشه عوض کرد و حقیقت همیشه تلخ هاشمی ارکان انقلاب بوده و همیشه خواهد ماند
  • IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    3 0
    خطبه دفاع از تحمل ایشان را دوباره گوش کنید و نتیجه گفتمانی دولت ایشان در جامعه را ایشان خوب بود ولی بعد جنگ حداقل خوب عمل نکرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس