کد خبر 1130927
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۶
الگوی جدید توسعه چین؛ بستری برای تضمین پیشرفت اقتصادی جهان

اعتقاد کلی جامعه جهانی این است که تسریع عملکرد چین در زمینه طراحی الگوی جدید توسعه بر اساس «چرخه دوگانه»، می‌تواند فرصت‌های بیشتری را برای کسانی که مایل به استفاده از فرصت‌های توسعه چین هستند، فراهم آورد.

به گزارش مشرق به نقل از رادیو بین المللی چین، از آنجایی که چین از ماه مه سال جاری میلادی تاکنون، مکررا تاکید کرده است که باید به روند طراحی الگوی جدید توسعه این کشور، مبتنی بر «تشویق چرخه داخلی به عنوان چرخه اصلی و تعامل خوب و سازگار آن با چرخه بین المللی»،‌ سرعت بخشید، بر همین اساس، چرخه دوگانه به موضوعی داغ در عرصه های سیاسی و اقتصادی چین تبدیل شده است.

اعتقاد کلی جامعه جهانی این است که تسریع عملکرد چین در زمینه طراحی الگوی جدید توسعه بر اساس «چرخه دوگانه»، می تواند فرصت های بیشتری را برای کسانی که مایل به استفاده از فرصت های توسعه چین هستند، فراهم آورد.

با این وجود باید در نظر داشت که همیشه امکان سوء تفاهم درباره موضوعات داغ وجود دارد؛ به عنوان مثال، برخی «چرخه داخلی» را اینگونه تعبیر کرده اند که توسعه چین به معنای توسعه داخلی این کشور است و چین بر اساس این الگو، جریان درهای باز را مسدود خواهد کرد؛ این دسته افراد با این نوع برداشت از مفهوم چرخه داخلی تصور می کنند که چین با این رویکرد، به دنبال بستن درب های کشور در واکنش به فشارهای خارجی است.

بیشتر بخوانید:

هدف غرب از محاصره چین، به تعطیلی کشاندن این کشور است

بدیهی است که چنین برداشت های مغرضانه ای از مفهوم چرخه داخلی در الگوی جدید توسعه چین کاملا افراطی و بعضا تعمدی هستند.

«شی جین پینگ» رئیس جمهور چین در سخنرانی اخیر خود در تاریخ ۱۴ اکتبر برابر با ۲۳ مهر که به مناسبت چهلمین سالگرد تاسیس منطقه ویژه اقتصادی شن جن برگزار شد، تاکید کرد که الگوی جدید توسعه چین به هیچ وجه به معنای تشویق ایجاد یک چرخه بسته داخلی در کشور نیست بلکه به معنای تشویق ایجاد چرخه های داخلی و بین المللی با اتخاذ رویکردی استقبالی و باز است.

رهبر چین در ضمن سخنرانی خود تاکید کرد که اقتصاد جهان در حال حاضر با چالش های پیچیده فراوانی روبرو شده است ولی طوفان و امواجی که در جهت معکوس حرکت چین جریان دارند، نمی توانند مانع حرکت رو به جلوی این کشور شوند؛ شی جین پینگ گفت که باید در جانب درست تاریخ ایستاد و درب های کشور را به شیوه ای تزلزل ناپذیر و همه جانبه باز کرد.

بیشتر بخوانید:

الگوبرداری ونزوئلا از «اقتصاد مقاومتی» برای مقابله با تحریم‌های آمریکا

حقیقت این است که منطقه ویژه اقتصادی «شن جن» که بنا به تعبیر رهبر چین، نقاشی شگفت انگیزی از سوسیالیسم با ویژگی های چینی روی یک ورق کاغذ خالی است، مدت هاست که بزرگ ترین منطقه بهره مند شده از توسعه «چرخه دوگانه» است.

در مراحل ابتدایی تاسیس این منطقه ویژه اقتصادی، مقامات این شهر بر ضرورت واردات و صادرات تاکید داشتند و به طور فعال از دو بازار و دو منبع داخلی و بین المللی برای جذب فعال سرمایه گذاران خارجی استفاده کردند و متعاقب همین رویکرد بود که امروزه جهشی تاریخی در شن جن، این شهرک مرزی عقب مانده را به یک شهر بانفوذ جهانی تبدیل کرده است.

استان «گوانگ دونگ» که منطقه ای پیشگام و آزمایشی در زمینه اجرای اصلاحات و گشایش تلقی می شود، صرفا محدود به مطنقه ویژه اقتصادی شن جن نیست بلکه از چهار منطقه ویژه اقتصادی که پیش از همه در چین تاسیس شده اند، ۳ منطقه به نام های «شن جن، جوهایی و شان تائو» در استان گوانگ دونگ قرار گرفته اند.

این در حالیست که «گوانگ جو» مرکز استان گوانگ دونگ چین نیز، بیش از ۲ هزار سال است که در جاده ابریشم دریایی، به عنوان مرکزی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در جنوب چین در نظر گرفته شده است؛‌ این شهر همواره از جمله اولین شهرهای چین بوده است که درهای آن به سمت دنیای خارج باز شد و همیشه در صدر انجام اقدامات اصلاحاتی و گشایشی قرار دارد.

امروز پنج شنبه برابر با ۱۵ اکتبر /بیست و چهارم مهرماه، نمایشگاه ۱۰ روزه «گوانگ جو» با حضور حدودا ۲۵ هزار غرفه دار داخلی و خارجی به صورت آنلاین شروع به کار کرد؛ این نمایشگاه که در سال ۱۹۵۷ تاسیس شده، به عنوان نمایشگاه برتر و شماره یک چین شهرت دارد.

بیشتر بخوانید:

ارزش بازار شرکت‌های چینی رکورد تاریخی زد

این نمایشگاه در پیشبرد مسیر همکاری ها و مبادلات اقتصادی و تجاری چین و کشورهای خارجی نقش بسزایی ایفا کرده و به «هوا سنج» و «بادگیر» تجارت خارجی جهان معروف است.

راه اندازی مجدد این نمایشگاه به جهانیان نشان می دهد که چین با تمام توان، ثبات و جریان روان زنجیره صنعتی و زنجیره تامین جهانی را تضمین می کند و راهی جدید برای احیای اقتصاد جهان فراهم خواهد کرد.

روند نوآوری های ارائه شده در نمایشگاه گوانگ جو، هیچ گاه در مقابله با چالش های پیچیده ای که در اقتصاد جهان پیش آمده، متوقف نشده است؛ بخش بین المللی واردات این نمایشگاه در سال ۲۰۰۷ میلادی تاسیس شد و بستری فراهم کرد تا صادرات یک طرفه به صادرات و واردات دو طرفه تبدیل شود و چرخه بین المللی توسعه تجارت چین به شدت ارتقاء پیدا کند.

بر اساس برنامه ریزی های انجام شده قرار است در نمایشگاه امسال گوانگ جو و با هدف کمک به طراحی الگوی جدید توسعه چرخه های دوگانه چین، برای اولین بار فعالیت چرخه های دوگانه داخلی و بین المللی و پیشبرد همزمان تجارت داخلی و خارجی در دستور کار قرار بگیرد.

لازم به ذکر است که «چرخه های دوگانه» نه تنها به معنای بستن درب های کشور چین نیست بلکه بستری برای توسعه بهتر و فرصت های بیشتر برای جهانیان فراهم خواهد کرد.

چین برای پیشبرد چرخه داخلی خود، به افزایش سطح درآمد خانوار و کمک بازار مصرف کننده نیاز دارد؛ در حال حاضر چین یک بازار مصرفی بسیار بزرگ با جمعیتی ۱.۴ میلیارد نفری دارد و طبقه متوسط این بازار مصرفی به سرعت در حال گسترش است و به جمعیتی حداقل ۴۰۰ میلیون نفر رسیده است.

تشویق چرخه داخلی به عنوان چرخه اصلی به معنای آن است که چین باید امور داخلی خود را به خوبی مدیریت کند و به حد کافی از مزایا و فرصت های موجود در بازار داخلی استفاده نماید و تقاضای داخلی را در اولویت دستور کارش قرار دهد.

اقتصاد چین در شرایط فعلی با شرایط اقتصاد جهانی پیوند عمیقی برقرار کرده است؛‌ گسترش تقاضای داخلی در چین از ایجاد هماهنگی و همکاری در زنجیره صنعتی و زنجیره تامین بین المللی جدا نیست و به همین دلیل است که همه شرکت کنندگان در این جریان، سود خواهند برد.

باید توجه داشت که توسعه و پیشرفت چین موضوعی نیست که از جهان جدا باشد؛‌ شکوفایی جهان نیازمند توسعه چین است و همانطور که «شی جین پینگ» تاکید کرده است،‌ با یک گل بهار نمی شود و چین به شیوه ای محکم و تزلزل ناپذیر استراتژی گشایش بر اساس سود متقابل و برد- برد را پیش خواهد گرفت؛ جهان در عین حال که نیروی محرکه توسعه چین خواهد بود، از مزایای پیشرفت چین نیز نفع خواهد برد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس