همتی: اتفاقات دیگری ممکن است در بازار ارز رخ دهد/ فشارها به ایران بیشتر خواهد شد

در حالی که دولت و بانک مرکزی تنها دلیل گرانی ۱۰ برابر ارز را تحریم‌های آمریکا عنوان می‌کنند، اما نقش رشد چند برابری نقدینگی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم را در این فاجعه اقتصادی نباید سانسور کرد.

سرویس اقتصاد مشرق - نوسانات بازار در ارز در دهه ۹۰ شمسی از یک سو موجب کاهش پیش‌بینی پذیری برای تولیدکنندگان و از سوی دیگر موجب التهاب دیگر بازارهای اقتصادی شد. در دوران دولت یازدهم و دوازدهم هم نرخ ارز به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یافت، به‌گونه‌ای که دلار از حدود ۳۰۰۰ هزار تومان اوایل دولت یازدهم تا حدود ۳۲ هزار تومان در روزهای اخیر افزایش پیدا کرد. در این میان دولت برای مهار تورم و کاهش نارضایتی مردمی سعی کرد از ابزارهای پولی و مالی بانک مرکزی و سایر نهادهای دولتی استفاده کند تا نرخ ارز را مدیریت کند اما این اقدامت موفق آمیز نبود.

به نظر می‌رسد یکی از علل موفق آمیز نبودن اقدامات دولت را باید در نبود نگاه جامع به بازار ارز جست‌وجو کرد. به عنوان مثال نقدینگی به عنوان یکی از مؤلفه‌های مهم در میزان تقاضای ارز اغلب در سیاستگذاری‌های کنترل قیمت ارز نادیده انگاشته شده و نقش افزایش نقدینگی بر نوسانات ارزی پنهان مانده است. در همین راستا می‌توان اشاره کرد در اوایل دولت یازدهم ناترازی در منابع بانک‌ها باعث شد تا بانک‌ها برای رفع بحران و رفع ناترازی، سود سپرده‌ها را افزایش دهند. افزایش سود سپرده‌های بانکی هم بدون اقدام اقتصادی و پشتوانه مالی موجب افزایش نقدینگی در کشور شد که این امر در کنار تحریم‌های آمریکا درنهایت به ترکیدن بمب نقدینگی و شوک ارزی سال‌های ۹۶ و ۹۷ منجر شد.

همچنین در انتهای سال ۹۸ با شیوع بیماری کرونا و افزایش کسری بودجه، دولت برای عبور از بحران با افزایش تنخواه‌گردان و افزایش خالص دارایی خارجی بانک مرکزی، میزان پایه پولی و نقدینگی را افزایش داد اما برای مدیریت تبعات تورمی سعی در هدایت نقدینگی به بازار سرمایه داشت اما این اقدام نیز نتوانست بازار ارز را کنترل کند و سود انتظاری بازار بورس و هجوم نقدینگی به بازارهای اقتصادی، موجب افزایش قیمت ارز و سایر دارایی‌های سرمایه‌ای شد.

این در حالی است که اگر خلق نقدینگی به شکل موثری کنترل شود، کشور از تبعات منفی خلق بی‌ضابطه نقدینگی در امان خواهد ماند. در حال حاضر بانک‌ها از مهم‌ترین بازیگران خلق و هدایت نقدینگی در اقتصاد کشور به شمار می‌آیند که با افزایش نقدینگی بی‌هدف، موجب تورم و کاهش ارزش پول ملی و به تبع آن افزایش قیمت ارز می‌شوند. برای حل این مسئله، انتظار می‌رود شیوه نظارت بانک مرکزی بر بانک‌های عامل با تغییراتی همراه شود و بانک مرکزی با نظارت عمومی و نظارت موازی، رفتار بانک‌ها را کنترل‌پذیر و شاخص‌های مختلفی نظیر تعهدات کل، معوقات تسهیلات و تسهیلات به اشخاص مرتبط را معیاری برای ارزیابی عملکرد بانک‌ها و کنترل نقدینگی قرار دهد.

علاوه بر این وابستگی بودجه دولت به درآمدهای نفتی موجب شده است تا در شرایطی تحریمی و ایجاد کسری بودجه، دولت برای جبران کسری بودجه نسبت به استقراض از بانک مرکزی و چاپ پول اقدام کند که این موضوع به افزایش بی‌ضابطه نقدینگی منجر شده است که این امر هم در نبود سازوکار موثری برای هدایت نقدینگی به تورم و کاهش ارزش پول ملی در نسبت با سایر ارزها خواهد شد. این در حالی است که بهترین روش جبران کسری بودجه را باید افزایش درآمدهای مالیاتی البته به شیوه منطقی و علمی دانست.

در این شرایط لازم است تا در کنار کنترل خلق نقدینگی، سازوکارهایی هم برای هدایت نقدینگی به بخش واقعی اقتصاد صورت گیرد تا از هجوم نقدینگی به بازار دارایی‌ها جلوگیری شود. برای انجام این کار لازم است تا اخذ مالیات‌های تنظیمی از بازار دارایی‌های مختلف در دستور کار قرار گیرد تا نقدینگی به سمت تولید هدایت شود. در همین زمینه لازم است تا انواع مالیات‌های تنظیمی همچون مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر خانه خالی و مالیات بر درآمد، توسط نهادهای مربوطه تصویب و اجرایی شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
    22 0
    غفلت یکبار دوبار ۳ بار ، واقعا فکر می کنید این حجم از کارهای خسارت بارشان فقط از روی غفلت است
    • IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
      1 0
      حقوق های نجومی هم از دلایل رشد نقدینگی است.
  • روزبه IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
    15 0
    دلار 1000 تومانی نیاز به مذاکره نداره یا به عبارتی ریال قوی نیاز به مذاکره نداره، یعنی پیش نیاز هر مذاکره ای در آتیه منوط به تاب نیاوری اقتصادی در جامعه با دولت ناهمراه هست، یعنی ارزش ریال در برابر دلار که امروز به این رقم رسیده 0.000003 راه زیادی تا میل کردن به صفر نداره
    • IR ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
      0 0
      واقعا درست گفتی ومتاسفانه دولتهای ما انگار با وزارت خزانه داری آمریکا هماهنگ شدن و با خلق نقدینگی وبرنامه ها غلط بیشتر از تحریمها به معیشت مردم واقتصاد کشور ضربه میزنن وهیچکسی هم بفکر حل اینمشکل نیست و فقط دنبال مقصر هستیم بابا یکبار برا همیشه یه فکر اساسی بکنید
  • محمد IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
    5 9
    همه در مقابل ظلم سکوت کردن انگار نه انگار. پس درسهای عاشورا چه شد مگر امام حسین(ع) به ما نگفت در برابر ظلم ظالم سکوت نکنیم و ظالم را رسوا کنیم
  • GB ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
    13 0
    همه شون دستشون با صراف های بی وطن و پول پرست در یک کاسه هست. اگر در صرافی ها را ببندند - ظرف 10 روز قیمت ارز به نصف می رسه. هرکی ارز می خواد بره از بانکها بخره. با وجود اینهمه شعب بانکها شغل صراقی که مال 100 سال پیش است بی معنا است. این جوری معلوم می شه کی ارز میخره و برای چی . تا این حرفه کثیف و زالو صفت بر چا است وضع همینه.
    • IR ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
      0 0
      برادر بابستن صرافی ها چیزی حل نمیشه وقتیکه دولت بی محابا حجم نقدینگی را بالا میبره وقتیکه بانک مرکزی مستقل نیست ودولت همیشه برا تامین کسری بودجه از بانک مرکزی پول میگیره که باعث افزایش حجم پول و تورم وحشتناک میشه اگر بانک مرکزی مستقل بود دولت مجبور بود برا تامین کسری بودجه هزینه هاشو کاهش بده و دیگه به خلق پول نمیپرداخت که باعث تورم وحشتناک بشه ما حتی با وجود این تحریمها اگر دولت هزینه هاشو کاهش میداد وبانک مرکزی کاملا مسقلی داشتیم الان اینجور تورم وحشتناکی وجود نداشت و میزان تورم حتی با وجود تحریم بمراتب کمتر بود
  • IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
    12 0
    اقای همتی چند ماه بیشتر نمانده ببینید با گرانی که برای مردم ایجاد کرده اید چه بر سر مردم امده شما جهنگیری نوبخت وامثال شما چه در دولت واتاق های بازرگان وبازاریانی که با شما مچ شدهانداین ملت از شما دولتیهای فشل انتقام خواهند گرفت پیاده نظام صهیونیسم داخل ایران . با امریکا واروپا یک ساز میزنید .
  • IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
    9 0
    مقصر این همه بی عدالتی دولت بانک مرکزی است چرا پول ملی را رها کرده خلق پول چرا دولت اندازه در آمد خرج نمی کند چرا بانک مرکزی بانک را مدیرت نمی کند که نقدکبنکی به تولید رود این ارز سکه خودرو کالا مسکن دست مردم احتکار شده اکر سوداگری دلالی سود جویان صرافی های چه کار می کنند در اقتصاد کشور چرا چهل سال دست این ظالمان قطع نمی شود این سازمان های مسول چه کار می کنند در کشور تا که اشتباه مردم چقدر باید کرانی نا حق را تحمل کنند به قول وزیران این حباب های که جمع می شود بس کنید
  • احمد IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
    8 0
    ژست همتی وقتی رئیس بانک مرکزی شد جوری بود که انگار ظرف 6 ماه مشکلات اقتصادی را حل خواهد کرد!!
    • بوئین زهرا IR ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
      1 0
      اون موقع که تو بانک ملی بود هی قمپز در می کرد که مردم ما بد عادت شدند و شبها منتظر زنگ اس ام اس واریز سود هستند
  • ناشناس IR ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
    1 0
    امروز گوجه فرنگی کیلویی ۱۰تومان مرغ گرم ۲۷ هزار تومان لبنیات هر قالب پنیر۱۱ هزار و شوینده های دست وصورت ۴لیتری بالی ۵۰ تومان و حالا صف دلار و فردا صف سکه پس فردا صف ماشین فردا صف مسکن پنیوکیو با یک دماغ بلند صف بورس وعلی برکت اله
  • IR ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
    0 0
    متاسفانه مسئولین ما بجای کاهش هزینه ها و مالیات همیشه راحت ترین راه را که خلق ندینگیه را برا تامین کسری بودجه انتخاب میکنن وافزایش نقدینگی به تورم وحشتناک و از بین رفتن تولید وایجاد نارضایتی خواهد شد که این شیوه از اول هم بوده وعلت هم عدم اسقلال بانک مرکزی و شیوه نادرست اداره کشوره و ما این۴۲ سال بقدری نهاد موازی درست کردیم که دولت برا تامین بودجه اینها بناچار به چاپ پول متوسل میشه وبجای اینکه نهادها موازی و گاها زائد ادغام بشن تا از هزینه ها دولت کم بشه چاپ پول یه رویه جاری شده وتا زمانیکه این شرایط اصلاح نشه حتی اگر همه تحریمها هم برداشته بشه مشکل تورم واقتصاد کشور درست نخواهد شد وانگار ما از جیب مردم پول در میاریم تا حقوق وبودجه را تامین کنیم
  • ارسلان IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
    0 0
    این جمله "هدایت نقدینگی به سمت تولید" توهمی بیش نیست. نقدینگی باید جمع بشه. بانک مرکزی باید حجم ریال رو کاهش بده. هر ارز یا سهامی که از طرف دولت یا بانک مرکزی فروخته می شه، ریال جمع آوری شده نباید به چرخه برگرده.
  • IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
    0 0
    این همه آه وناله مردم مظلوم بالاخره سر یکی هوار میشه
  • حسن زبیدی IR ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
    0 0
    بهترین کار عاجلی که دولت باید انجام دهد، این است که مالیات بر خرید و فروش ارز و طلا و جمع آوری بازار های غیر رسمی آنها
  • جاوید IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    0 0
    سود بانک ها باید افزایش یابد تا متقاضی سکه و دلار کاهش یابد.
  • یاسر IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    0 0
    در این وضعیت حداقل نرخ سود سپرده سی درصد قابل تحمل است.نه هیجده درصد.خجالت بکشید.دلار که سه تومان بود.حداقل سود نرخ سپرده بیست درصد بود حالا دلار ده برابر است .نرخ سود هیجده درصد است.در هر و وضعیت به نفع دولت و به راست ضرر مردم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس