کد خبر 1130361
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۶
قره باغ ارمنستان آذربایجان

گسیل تروریست های تکفیری به منطقه قره باغ تهدیدی جدی است که باید با آن مقابله شود.

به گزارش مشرق، حضور تکفیری‌ها در منطقه قره باغ در جنگ میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان،‌ یک تهدید است.

شواهد نشان می‌دهد که گروه‌هایی از نیروهای تکفیری در قالب چند گروهان که جمع آنها به بیش از ۳ هزار نفر می‌رسد، در کنار نیروهای جمهوری آذربایجان در حال جنگ با ارمنستان هستند.

نیروهای تکفیری وهابی از سوریه و لیبی به این منطقه گسیل شده‌اند که عامل آن ترکیه است.

بیشتر بخوانید:

وزیران خارجه ترکیه و جمهوری آذربایجان گفت‌وگو کردند

ایران و روسیه در جنگ سوریه مانع قدرت گرفتن تکفیری‌ها در این کشور شدند اما ترکیه یکی از حامیان تروریست‌های تکفیری بود.

اینکه جمهوری آذربایجان چگونه اجازه داده تکفیری‌های تروریست در کنار آنها قرار بگیرند خود مسئله‌ای است مبهم، چرا که تکفیری‌ها دشمنان شیعیان هستند.

بیشتر بخوانید:

ادامه تنش‌ها میان ایروان و باکو علیرغم آتش بس

همواره این نگرانی وجود داشته است که تروریست‌های تکفیری وهابی وارد کشورهای آسیای میانه و قفقاز شوند، چرا که این کشورها تحت آموزش تفکر وهابیت سعودی قرار دارند.

آتش بسی که روسیه با میانجیگری خود بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان ایجاد کرده بود، نقض شد و هر دو کشور یکدیگر را متهم به نقض آتش بس می‌کنند.

اما گزارش‌های موثقی وجود دارد که تروریست‌های تکفیری وهابی آتش بس را نقض کرده‌اند.

حضور تکفیری‌ها در قفقاز با عاملیت ترکیه می‌تواند شرایط را برای این کشور وخیم کند.

منافع آنکارا در منطقه قفقاز هر اندازه هم که ارزشمند باشد به ارزش روابط ترکیه با ایران و روسیه نیست.

اردوغان با اقدامات چالش برانگیز خود در منطقه باعش خواهد شد تا روسیه و ایران واکنش نشان دهند.

در صورتی که تکفیری‌های حاضر در جمهوری آذربایجان دست از پا خطا کنند، ایران و روسیه هر گونه اتفاقی را از چشم ترکیه خواهند دید.

البته باید به این نکته که به آن اشاره شد توجه ویژه کرد، مردم جمهوری آذربایجان خطر حضور تکفیری‌های وهابی در کشورشان را درک می‌کنند.

اگر دولتمردان جمهوری آذربایجان از این بابت احساس خطر نمی‌کنند، برای آن است که خطر را در جای دیگر می‌بینند.

در واقع دولتمردان جمهوری آذربایجان با دستان خود نیروهایی را به کار گرفته‌اند که باعث برانگیخته شدن اعتراضات مردمی نسبت به این اقدام می‌شود.

روسیه به دقت تحولات قره باغ را زیر نظر دارد، مسکو می‌خواهد مناقشه این منطقه حل شود و به مرحله نهایی برسد.

روسیه قدرت آن را دارد تا هر دو کشور را وادار به ترک مخاصمه و حل اختلافات کند؛ چون می‌داند اگر جنگ قره باغ گسترش یابد و طولانی شود، پای کشورهای دیگر به منطقه باز خواهد شد و هر طرف از درگیری، حامیان خود را خواهد داشت.

در این میان دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان قربانی‌های اصلی این جنگ خواهند بود.

دو کشور کوچک با ظرفیت‌های پایین و زیر ساخت‌های ضعیف، ویرانه‌ای از آنها باقی خواهد ماند که بازسازی آنها در توان دولت‌هایشان نیست.

تهران و مسکو باید در این زمینه هشدارهای جدی و لازم را به دو کشور بدهند و در طرف دیگر نیز باید به ترکیه یادآور شوند که هر گونه گسترش جنگ در منطقه که منافع ملی آنها را تهدید کند، ترکیه باید پاسخگو باشد و تبعات آن را بپذیرد.

ترکیه اکنون خود را در چند جبهه درگیر کرده اس؛  در سوریه، لیبی، عراق، یونان و اکنون در قره باغ؛ این کشور قطعا توانایی آن را نخواهد داشت که در دراز مدت بتواند به دخالت‌های خود ادامه دهد.

مناسبات و روابط دوستانه روسیه و ایران با ترکیه بجای خود، اما این کشور همسایه به گونه‌ای رفتار می‌کند که منافع ملی روسیه و ایران به خطر بیفتد.

روشن است که اقدامات ترکیه در منطقه یک سیاست داخلی مستقل نیست بلکه نشأت گرفته از دستورات و برنامه‌هایی است که آمریکا به آن دیکته کرده و در واقع نقش نیابتی خود را بازی می‌کند.

ترکیه تاکنون به خاطر اقداماتی که در منطقه انجام داده است با مخالفت‌های آمریکا روبرو نشده و حتی یک موضع مخالفت ساده نیز از سوی ترامپ علیه اردوغان دیده نشده است.

قدر مسلم در ماجرای تازه‌ای که نشان می‌دهد با تحریکات آمریکا و رژیم صهیونیستی و تقش آفرینی ترکیه در قره باغ شکل گرفته است، بار دیگر ایران و روسیه باید در کنار هم قرار بگیرند و تجربه موفق خود را در سوریه پیاده کنند.

منبع: میزان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 62
  • سورن IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    36 27
    گروههای تروریستی بویژه جبهه تروریستی ترکستان شرقی (اویغورستان) در مرزهای شمالی ایران با دسیسه آژانس جهانی یهود و اندیشه های استعماری نوعثمانی مستقر شده اند و برخی از هموطنان و مسئولین ما مورد توهم قوم گرایی قرار گرفته اند ایران و مرزهاییش خط سرخ خون ماست
    • وحید IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
      12 15
      پ ک ک و تعدادی سوری در جنگ آذربایجان و ارمنستان حضور دارند. ولی نه تعدادشان زیاد است و نه تهدید آن چنانی محسوب می شوند. در واقع اگر خوب فکر کنیم به نفع ماست.
    • بهزاد AM ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
      8 4
      آره باو تو هم رفتی همشون رو دیدی!
    • IR ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
      2 0
      وجد مثل اینکه رد دادی الان این پژاک ها تو ازربایجان غربی فقط هفته قبل 2 تا از سربازان استان ازربایجان شرقی را شهید کردند حالا شما از طرف تروریستهای وکیل وصی شده که آمدنشان خوبه خدایان به بی عقلان ما عقل عنایت بفرما
    • ایرانی IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
      1 4
      رونمایی از سامانه جدید زمین به هوای ترکیه در قره باغ تحت عنوان النصره داعش را به طرفداران تبریک عرض میکنیم بااین توضیح که این سامانه خودی غریبه حالیش نیست
    • IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
      2 4
      به دلیل احساس هم بستگی آذری های ایران و جمهوری آذربایجان، متاسفانه ایران توانایی رویارویی با تکفیری های دست آموز ترکیه را ندارد. به علاوه، حکومت علی اف ها نه تنها به شیعه علاقمند نیستند که حتی قبل از این قضیه در وهابی شدن قسمتی از جمعیت جمهوری آذربایجان نقش داشته اند، بنا بر این آن ها ته دلشان از این که تکفیری ها وارد کشورشان شده اند خوشحال هم هستند. باید به سرعت آذری های ایران توجیه شوند و تا حد ممکن زیرا فردا ممکن است بسیار دیر باشد. البته موضع اعلامی رسمی بی طرفی ایران در عین محکومیت اشغالگری ازمنستان در این بحران موضع مناسبی بوده است.
    • آذری IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
      4 0
      من به عنوان یه تبریزی میگم ایران برای ما قبل از زبان آذریمون هست ایران مادر ماست و ترکی آذری دایه ی ما و برای ما ننگه که بخوایم مادرمون رو بدیم به پای علیف بی شرفی که غیرت ترک ها رو به باد داد که هیچ همجنسگرایی و وهابیت رو هم آزاد کرد مرگ بر نادان وطن فروش
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    23 0
    ضعف عمیق دیپلماسی مشهوده
  • حسن IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    18 19
    اردوغان اگه بخواد با توهمات نژاد پرستانه، ایران رو به عنوان پرچمدار جبهه ی مقاومت به چالش بکشه کاری میکنیم که از کرده ی خود پشیمان بشه. اردوغان بدونه که مال 40 ساله که خودمون رو برای نبرد با آمریکا به عنوان قدرتمند ترین نیروی نظامی دنیا آماده میکنیم.ترکیه با صنایع نظامی که خیلی از اون مونتاژ و با کمک غرب فعالیت دارن هرگز نمیتونه امنیت ملی ما رو به چالش بکشه.
  • حسين DE ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    18 18
    من پيشنهاد ميكنم ايران با همكارى روسيه تلاش كند تا يك نشست چهار جانبه در سطح وزراى امور خارجه،آذربايجان ،ارمنستان،روسيه و ايران در تهران و يا مسكو برگزار كند،و يك ديپلماسى فعال را پيش ببرد،صرف نظر از تمامى علل بروز اين جنگ بايد توجه كرد كه اين جنگ بغل گوش رخ ميدهد و تبعات آنهم دامنگير ما هم خواهد بود،ابتكار ايران ميتواند موئثر واقع شود اگر پيگيرى گردد،روسها يك پاى اصلى ماجرا هستند و در صورت گسترش اين چنگ،ايران و روسيه هر دو به چالش كشيده خواهند شد،و آمريكا،رژيم صهيونيستى،عرعرستان،تركيه عثمانى،در حال حاضر دارند در آذربايجان جولان ميدهند،فراموش نكنيم كه آنها در سوريه در برابر جبهه مقاومت شكست خوردند و حالا فرصتى بدست آمده هم ايران و روسيه را در كنار مرزهاى خود دچار دردسر كنند كه كرده اند،در صورت بر گزارى يك نشست چهار جانبه اولين اثر مثبت آن آچمز شدن آمريكا،رژيم صهيونيستى،عرعرستان و تركيه زياده طلب عثمانى خواهد بود، فرستادن بيش از سه و يا چهار هزار تروريست داعشى كه احتمالًا از اهالى منطقه قفقاز خواهند بود خطر بزرگى است البته در وهله اول براى روسها و ما هم بايد آنرا جدى بگيريم و اين خطر براى ماهم وجود دارد،اينكه دستگاه ديپلماسى ما ميتواند چنين ابتكارى را عملى كند ،نميدانم؟
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    21 28
    بزنید این ترکهای تروریست رو شل و شیت کنید
    • حسین IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
      26 3
      این نظر ، کاملا دیگر ستیزانه و حاکی از نژاد پرستی است. آنهایی که در خوجالی جنایت کردند و صدها زن و کودک شیعه را کشتند نیز همین گونه می اندیشیدند. اردوغان و تروریست هایش به کنار، کسی در عدم صداقت او شکی ندارد، ولی فراموش نکنید به استناد چهار قطعنامه سازمان ملل، بیست درصد خاک آذربایجان در اشغال ارامنه است. چه اینکه خدای متعال در آیه ۵۱ سوره مائده میفرماید«یا أیها الذین آمنوا لاتتخذوا الیهود و النصاری أولیاء، بعضهم أولیاء بعض و من یتولهم منکم فإنه منهم، إن الله لایهدی القوم الظالمین» ای مؤمنان! یهود و نصاری را به دوستی مگیرید. بعضی از آن ها دوستان بعضی دیگرند. هر کس از شما با ایشان دوستی کند خود از ایشان است. همانا خداوند مردم ستمگر را هدایت نمی کند. بااینحال به حق قرآن از جاده انصاف در خصوص مردم شیعه آذربایجان خارج نشوید و میدان را برای باستان گرایان و غیر مسلمانان باز نکنید تا برادران و خواهران آذربایجانی را در امالقرای شیعه آماج توهین قرار داده و در ارتباط شیعیان و تعامل آنان با یکدیگر شکاف ایجاد کنند.
    • IR ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
      3 0
      با وارد کردن این تکفیری های لیبیایی در آذربایجان دولت علی اف به دست خودش فاجعه های صدها بار بدتر از خوجالی را در آذربایجان رقم خواهد زد. چنان که در سوریه نیز همین تکفیری ها به اسم جهاد نکاح به نوامیس سوریه ای ها تجاوز گروهی می کردند. مردم جمهوری آذربایجان نمی دانند که چه جانورانی را به سرزمین خود دعوت کرده اند.
  • IR ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    5 1
    با کدوم پول؟
  • Mansouri IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    30 9
    خواهشاً به همه ترکها توهین نکنید خیلی از آنها برادران هموطن ما هستند ،اردوغان 1دنبال امپراتوری ذهنی خودشه 2کسب درآمد (حتی خودفروشی)3ناامن کردن منطقه(خوش رقصی)جمعا بیماربیمارهاست
    • GB ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
      15 17
      درست میگید ولی‌ منظور ما از ترک‌ها همون اردوغان و توهماتش هستش نه برادران و خواهران آذری ما. ما حتی مردم کشور آذربایجان رو هم دوست داریم چونکه ایرانی هستند.
    • IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
      9 11
      دوست عزیز غرض از ترک هم وطن های خودمون نیست حساب آذری های ما از این مردک جاه طلب که در رویای احیای امپراطوری عثمانی گرفتار شده و اعوان و انصارش جداست کی هست که ندونه آذری های ما همیشه در دفاع از کشور و اسلام پیشتاز و پیشرو بوده اند اردوغان با این اوهام آشفته در آتشی که به کشورهای غرب آسیا افتاده و زندگی هایی که از مردم بی گناه این منطقه گرفته شده شریک و سهیم هست
  • GB ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    9 10
    باید حواسمون به مناطق دریای خزر هم باشه چونکه ممکنه ترروریست‌ها قصد گمراه کردن ما رو داشته باشند و توجه همه رو به طرف قره باغ جلب کنند تا از راه دریا وارد ایران بشن.
  • حسین IR ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    2 1
    فقط میشه گفت پیوند مجدد رفقا خیلی مبارکه!!!!
  • رضا IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
    3 2
    با سلام ،چرا ایران و روسیه اقدامی جهت بازپس گیری مناطق اشغالی آذربایجان نمی کنند تا جلوی حضور ادعایی تروریستها در آذربایجان گرفته شود .
  • مهدی IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
    5 1
    زمان سفسطه نیست پایان اشغال و صلح پایدار راه حل ماندگار است والسلام
  • جعفر IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
    5 0
    حس ایرانی بودن وبرای این خاک مقدس جان هدیه کردن بسیار شیرین است .سال65درمنطقه دشت آزادگان باتعدادی از هموطنان ترکمان دریک سنگربودیم برروی سینهایمان تصورحضرت امام وپیشانی بندمان اسامی ایمه .برادران آذری برای شناساندن به دیگر همزبانانشان از نام مقدس ایران که باخط درشت ودرسمت راست بلوز نظامیشان نقش بسته بود استفاده میکردن.بدین مظمون مایک ایرانی آذری هستیم .
  • حسین IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
    10 4
    ترکهای آذربابجان میخان زمیناشونو پس بگیرن خب. اگه ذره ای به خدا ایمان داشته باشید اینجا یقه ارمنستانو میگیرید
    • majid IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
      2 3
      کاملا درسته . و همچنین درسته که این منطقه ارمنی نشین بوده ولی جزیی از اذربایجان هست . ولی کلا باید ایران بدون درنگ اینجا را اشغال کند و ختم جنگ را اعلام نماید چراکه این نقطه زمانی ملک ایران بوده .
    • IR ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
      5 2
      این لشگر مومنین چرا با صهیونیست های اسراییل هم پیمان شده اند؟!!! خدا به آنان فرمان داده است؟ یا خدا به تازگی از اسراییل رضایت حاصل نموده است؟
  • جمال IR ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
    5 2
    همش زیر سر این ترکیه هست اینا میخوان تکفیری ها را بفرستن مرزهای کشورمون رو نا امن کنند و متاسفانه هموطنان ترک زبانمان یه عده ایشون گول اینا رو خوردن من بعنوان یک ایرانی کرد،حاضرم جونمون رو فدای خاک کشورمون کنیم جمهوری اسلامی ایران بر سر امنیتش با کسی شوخی نداره حالا هر کی میخواد باشه
  • IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
    7 4
    منظور از به خطر افتادن منافع ایران به وسیله اقدامات تورکیه جیست.یعنی منافع ایران در اشغال قره باغ توسط ارمنستان اشغالگر هست واگر تورکیه بخواد برای پایان اشغال کمک کنه منافع ایران به خطر میفته!؟
  • جمال RO ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
    4 2
    هموطنان ترک ما، با اینا فرق دارن، گول ترکیه و تکفیری های وابسته به عربستان ناسعودی رو نخواهند خورد. در ضمن من به عنوان یک کرد، همانطور که اکثریت ایرانی ها و مراجع محترم تقلید گفتن، قره باغ را متعلق به آذربایجان می دانم ولی راهش کشت و کشتار نیست
  • علی IR ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
    3 0
    باعدل ونیکی میان خود رفتا رکنید نقل به مضمون ازقران کریم نویسنده مطلب ما امیدواریم کشورهای اسلامی دریکجبهه وواحدمشکلات راحل کنند ولی واقعیت چیزدیگریست
  • ایرانی IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    0 2
    آیا قره باغ خاک آذربایجان نیست ؟ و ارمنستان اشغال نکرده اینجا نه دیپلماسی لازم هست نه رایزنی اینجا جز اینکه به حق کمک کنیم دیگر حرفی وجود ندارد
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
    1 0
    شما بیشتر از هر کسی می دانید که ملت آذربایجان برای بازپس گیری خاک خود از اشغال جنایتکاران و تروریست های ارمنی به سرباز و یا مزدور خارجی نیازی ندارند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس