ایران عربستان ایران

نماینده ایران در دفتر سازمان ملل ضمن رد ادعاهای بی اساس سفیر عربستان سعودی در این سازمان، خواستار اجرای کامل موافقتنامه جامع پادمان توسط این کشور شد و بر توقف کمک‌های هسته‌ای به ریاض تأکید کرد.

به گزارش مشرق، روز گذشته (دوشنبه) «عبدالله المعلمی» نماینده عربستان در سازمان ملل در اظهاراتی مدعی حمایت ایران از گروه‌های مسلح در منطقه شد و آن را نقض قوانین بین‌المللی برشمرد.

وی که در نشست خلع سلاح و امنیت بین‌المللی در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی می‌کرد، با بیان اینکه «عربستان سعودی از عدم پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای خود بسیار نگران است.»، اضافه کرد: «عربستان سعودی بار دیگر بر اهمیت دستیابی به یک توافق بین‌المللی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران در راستای کنترل و نظارت بر آن تاکید دارد که بر اساس این توافق از هرگونه اقدامات بی ثبات کننده ایران در منطقه یا حمایت از تروریسم جلوگیری شود.»

*پاسخ نماینده ایران به اتهامات بی اساس سفیر سعودی

در همین خصوص «حیدرعلی بلوجی» نماینده ایران در دفتر سازمان ملل در اظهاراتی در کمیته اول مجمع عمومی سازمان ملل متحد ضمن رد اتهامات بی اساس سفیر سعودی علیه ایران، اظهار داشت: دیدن این درجه از خصومت از سوی کشورهایی همچون عربستان سعودی تاسف‌آور است، در حالی که ایران همواره طرح‌های صلح را برای تامین ثبات منطقه ارائه کرده است.

وی با اشاره به اینکه سعودی‌ها این طرح‌ها را نپذیرفته‌اند، یادآور شد: عربستان سعودی بر عکس به سیاست‌های ناموفق خود و تلاش برای اتهام‌زنی به ایران ادامه داده است.

نماینده ایران فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را کاملا شفاف خواند و با اشاره به همکاری کامل ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به گزارش‌های آژانس مبنی در تأیید همکاری ایران با این سازمان پرداخت.

بیشتر بخوانید:

عربستان ایران را به عدم پایبندی به تعهداتش در برجام متهم کرد

بلوجی خطاب به نماینده عربستان خاطرنشان کرد: مرجع صالح برای نظارت بر فعالیت‌های کشورهای عضو، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. اگر قرار باشد موضوعات به شکلی منصفانه مورد بحث و بررسی قرار گیرد، موارد زیادی وجود دارد که سعودی‌ها باید آنها را روشن و شفاف کنند.

وی به عدم اجرای توافقنامه جامع پادمان توسط عربستان اشاره کرد و افزود: این کشور توافقنامه جامع پادمانی را به طور کامل اجرا نمی‌کند و حتی همین مقدار برنامه اندک فعلی خود را علیرغم درخواست آژانس، برای تایید در اختیار این سازمان قرار نمی‌دهد.

نماینده جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: جامعه بین‌الملل باید از ریاض بخواهد که فورا توافقنامه جامع پادمانی را به طور کامل اجرا کند.

به گفته وی توقف کمک‌های هسته‌ای به عربستان سعودی تنها راهی است که می‌تواند این نگرانی‌ها را کاهش دهد. 

 «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه سعودی نیز اخیرا در اظهاراتی از جامعه بین‌المللی خواسته بود که با نقض برجام از سوی ایران مقابله کند.

اظهارات وزیر خارجه سعودی واکنش سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران را به همراه داشت. وی در این باره گفت: عربستان سعودی و رژیم اشغالگر قدس آخرین‌هایی هستند که حق دارند درباره برجام اظهارنظر کنند. این دو رژیم از ابتدا با هرگونه حل و فصل مسئله هسته‌ای مخالفت داشتند و پنهان نکرده و نمی‌کنند و این اظهارات خنده‌دارتر از آن است که پاسخ داده شود. عربستان در چارچوب ان.پی.تی موظف است به تعهداتش پایبند باشد. به دقت در حال بررسی تحولات منطقه هستیم و به ریاض هم تذکر می‌دهیم که توجه داشته باشد و به تعهدات بین‌المللی خود پایبند باشد و اجازه دهد مسیرهای بین‌المللی و حقوقی درباره فعالیت‌های بعضا پنهان و غیرآشکار عربستان سعودی با دقت پیگیری شود. 

بیشتر بخوانید:

روزنامه سعودی: ۲۰۲۱ با ایران مذاکره نکنید

کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد دفتر سازمان ملل و سایر سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین ۲۸ شهریور ماه نیز طی سخنرانی در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ضمن ابراز نگرانی از عدم اجرای کامل موافقتنامه جامع پادمان توسط عربستان سعودی و سکوت برخی کشورهای مدعی، با اشاره به افشای برخی فعالیت‌های هسته‌ای مخفی عربستان، از آژانس و شورای حکام خواست تا اطمینان حاصل کنند که عربستان به تعهدات خود ذیل موافقتنامه جامع پادمان پایبند باشد.

غریب‌آبادی در این نشست با اعلام نگرانی از عدم اجرای کامل موافقتنامه جامع پادمان توسط عربستان سعودی و سکوت کسانی که همیشه در مورد حفظ یکپارچگی رژیم پادمان ابراز نگرانی می‌کنند، افزود: علیرغم درخواست‌های مکرر آژانس، تا زمانی که ریاض "پروتکل مقادیر کوچک" فعلی خود را لغو نکند، ابزارهای ضروری راستی آزمایی برای اجرای ماموریت آژانس فراهم نمی شود. 

 سفیر و نماینده دائم کشورمان با هشدار در این خصوص که عدم اجرای پادمان آژانس در زمانی که عربستان به طور فعال به دنبال برنامه هسته‌ای است، می‌تواند منجر به پنهان کردن برخی فعالیت‌های هسته‌ای، بدون قرار گرفتن ذیل بازرسی‌های آژانس شود، افزود: طبق فعالیت‌های هسته‌ای افشا شده عربستان، کشف ساخت تاسیسات هسته‌ای بدون اطلاع آژانس، باعث نگرانی جدی است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    2 2
    هم هسته ایتونو دادید هم افتصادتون پاشید عربستان هم اقتصادش روز به روز قویتر میشه هم‌ به راحتی کشور همسایشو داره شخم میزنه هم هسته ای شد
  • IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    1 1
    افرین باریک اله
  • avdt IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    0 0
    بگذارید تا عربستان به سرنوشت لیبی دچارشود واین سیاست آمریکا تا زمان دوشیدن کامل عربستان ادامه خواهد داشت !.تادر وقت معین به بهانه داشتن سلاح اتمی آنرا به ویرانه ای تبدیل کنند!.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس