کد خبر 1130092
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۳
نتانیاهو بن سلمان نتانیاهو

عادی‌سازی روابط اعراب و رژیم صهیونیستی وارد فاز تازه‌ای شده است. خیانت کشورهای عربی به آرمان فلسطین، محدود به امارات و بحرین نمی‌شود. در این معادله، ریاض در کسوت بازیگری اساسی وارد صحنه شده است.

به گزارش مشرق، روزنامه رسالت در گزارشی به عادی‌سازی روابط اعراب و رژیم صهیونیستی و آغوش باز نتانیاهو برای ولیعهد سعودی پرداخته است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

بیشتر بخوانید:

بندر بن سلطان؛ پیش قراول سازش سعودی ها

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایندیپندنت، پس از اعلام عادی‌سازی روابط دو کشور امارات و بحرین با اسرائیل، دور از ذهن نبود که عربستان نیز به دنبال آن‌ها دست به چنین اقدام مشابهی زند. چندی پیش دونالد ترامپ به‌عنوان واسطه در این میان بر عادی‌سازی مناسبات میان ریاض و تل‌آویو تأکید کرد اما فیصل بن فرحان وزیر خارجه سعودی علنا این امر را بعید دانست مگر آنکه توافق صلح فراگیری موردتوافق فلسطینیان شکل گیرد اما هم‌اکنون شرایط و دیدگاه‌ها تغییر یافته و آنچه که در گذشته یک تصور به شمار می‌رفت هم‌اکنون دیگر یک تصور صرف نیست!

سعودی‌ها شروط حداقلی خود برای به رسمیت شناختن اسرائیل را زیر پا گذاشته‌اند

به عبارت بهتر، سعودی‌ها حتی شروط حداقلی و ظاهری خود را نیز برای به رسمیت شناختن رژیم اشغالگر قدس زیر پا گذاشته‌اند. « بل ترو» مقاله‌نویس ایندیپندنت اعتقاد دارد که یکی از نشانه‌های روشن شکل‌گیری چنین تغییر و تحولی مصاحبه‌ای است که شاهزاده بندر بن سلطان رئیس پیشین دستگاه اطلاعات سعودی و سفیر سابق عربستان در واشنگتن اخیرا با شبکه تلویزیونی  العربیه  انجام داد و طی آن از رهبران فلسطین به دلیل مخالفتشان با عادی‌سازی مناسبات از سوی امارات و بحرین با اسرائیل به‌شدت انتقاد کرد.

بیشتر بخوانید:

چالش‌ها و فرصت‌های ریاض در روند عادی‌سازی

وی معتقد است که مصاحبه شاهزاده بندر اولین و تنها نشانه این تغییر و تحول به شمار نمی‌رود بلکه امام‌جمعه مسجدالحرام در شهر مکه در ماه گذشته میلادی نیز در خطبه‌های نماز جمعه که توسط تلویزیون رسمی عربستان پخش شد، خواستار عدم اتخاذ موضع علیه ملت یهود شد. بر اساس این گزارش، شاهزاده بندر در مصاحبه خود با العربیه مدعی شد که شرایط و اوضاع تغییر کرده و بر همین اساس ممکن است عربستان در آینده نزدیک چنین اقدامی اتخاذ کند.

بازی مستقیم سعودی‌ها در زمین صهیونیست‌ها

محمد بن سلمان و دیگر مقامات سعودی، اکنون حکم مهره بازی صهیونیست‌ها در منطقه را پیدا کرده‌اند. خبرگزاری ایرنا در این خصوص گزارش داده که رژیم آل سعود برای برقراری رابطه مستقیم و سازش با رژیم صهیونیستی به دنبال زمینه‌سازی است و در این مسیر از طریق رسانه‌های داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی سعی در موجه نشان دادن خود با ارائه دروغ‌ها و اتهامات فراوان به فلسطینیان و دیگر کشورها دارد، به‌طوری‌که بعد از حملات تند بندر بن سلطان به فلسطینی‌ها، حالا یک نویسنده سعودی به‌صراحت می‌گوید: «فلسطینی‌ها دشمنان سعودی هستند.»

از زمان انعقاد قرارداد سازش میان امارات متحده عربی و بحرین با رژیم صهیونیستی که در حضور دونالد ترامپ رئیس‌جمهور  آمریکا در شامگاه سه‌شنبه (۲۵ شهریور ۱۳۹۹) به‌صورت رسمی امضا شد و این دو کشور کوچک عرب حاشیه خلیج‌فارس رابطه چندین ساله غیرعلنی خود را با صهیونیست‌ها آشکار و رسمی کردند، رژیم سعودی نیز دست به‌کار شده و برای رسیدن به آرزوی خود که همانا سازش علنی با رژیم صهیونیستی می‌باشد، یک پروژه تبلیغاتی - رسانه‌ای را در دستور کار قرار داده است. ازجمله اقدامات آل سعود و توجیه این رژیم برای برقراری رابطه و سازش با رژیم صهیونیستی، زدن اتهام به فلسطینیان و برخی کشورهای اسلامی است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس