کد خبر 1129649
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۵
توضیحات وزیر بهداشت درباره تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها در پاییز

وزیر بهداشت گفت: از تمام کشورهای عضو، سازمان جهانی بهداشت، سایر سازمان های منطقه ای و جهانی درخواست دارم تا به طور موثر همکاری کنند و به تحریم هایی غیر قانونی یکجانبه پایان دهند.

به گزارش مشرق، سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در شصت و هفتمین اجلاس کمیته منطقه‌ای گفت: فرصت را مغتنم شمرده و صمیمانه ­ترین تبریکات خود را به سرکار خانم هلا زاید برای انتصاب ایشان به عنوان رئیس شصت و هفتمین اجلاس کمیته منطقه ای اعلام می­دارم و از برادر عزیزم جناب آقای دکتر احمد المنظری، مدیر منطقه و همکاران در دفتر منطقه مدیترانه شرقی برای تلاش بی وقفه در برگزاری شصت و هفتمین کمیته منطقه مدیترانه شرقی دربحبوحه این همه گیری در سراسر جهان از جمله منطقه ما، قدردانی می‌کنم.

وزیر بهداشت: اکثر کشور­ها علاوه بر حصول اطمینان از ارائه خدمات ضروری سلامت در چارچوب مراقبت‌های اولیه بهداشتی، تمام تلاش خود را برای کنترل بیماری همه گیر کووید-19 بر اساس زیرساخت ها و ظرفیت‌هاینظان سلامت خود انجام می دهند. با این حال، اطلاعات اولیه نشان می دهد همه گیری کووید-19 به پوشش ایمنی سازی، تشخیص سل و HIV/AIDS و مراقبت های بیماری های غیر­واگیر، بهداشت دهان و دندان، سلامت مادر و کودک را شدیداً متأثر ساخته است.

بیشتر بخوانید:

نمکی: آزمایش واکسن کرونای ایرانی روی میمون

وی ادامه داد: دلیل این امر بیشتر به دلیل اختلالات در ارائه و اجرای واکسیناسیون، ترس مردم و حتی ساعت نا­مناسب ارائه خدمات در مراکز ارائه مراقبت­های اولیه بهداشتی است. در صورت ادامه این روند، دستاورد­ها و شاخص های سلامت در زمینه پوشش واکسیناسیون، مراقبت های خانواده، بیماری های واگیر و غیر­واگیر و سایر موارد را که به سختی بدست آمده مسیری معکوس طی خواهد نمود. فراخوان مدیر منطقه را یادآور می شوم و از کشورهای عضو درخواست دارم ظرفیت نظام سلامت خود را با اولویت مراقبت های اولیه بهداشتی، رویکرد یکپارچه، ارتقای مشارکت بخش خصوصی و عمومی، توانمند­سازی جامعه و موضوع سلامت در تمام سیاست­گذاری ها را تقویت کند.

نمکی گفت: ما باید رویکرد "کل دولت، کل جامعه" را به عنوان مهم ترین راهبرد برای پاسخگویی به کووید-19 و رویکرد " همبستگی" را در سطح محلی، ملی، منطقه‌­ای و جهانی ادامه دهیم. ج.ا.ایران از ظرفیت فعال خدمات اولیه بهداشتی در غربالگری کل جمعیت 80 میلیون نفری در مدت زمان کوتاه، براساس پرونده الکترونیک سلامت، شناسایی جمعیت پرخطر، موارد مشکوک و انجام آزمایشات در مراکز ارائه خدمات مراقبت های اولیه بهداشتی برای کاهش بار کار بیمارستان ها بهره مند شده است.

وزیر بهداشت ادامه داد: پیگیری موارد تشخیص داده شده از طریق مراقبت های اولیه بهداشتی و مشارکت جامعه یک مداخله اصلی بود که با موفقیت در حوزه تحت پوشش هر مرکز ارائه دهنده ی مراقبت های اولیه بهداشتی با موفقیت انجام گرفت.

وی افزود: دور دوم غربالگری برای گروه های پرخطر مانند دیابت، چاقی، بیماران قلبی و عروقی، افراد مسن و زنان باردار بود. در دور سوم غربالگری طی ماه گذشته کلیه خدمات ضروری بهداشتی جامانده ارائه گردید و بیش از سی میلیون نفر تحت پوشش قرار گرفتند.

نمکی خاطرنشان کرد: ما از گزارش سالیانه مدیر منطقه در خصوص پیشرفت های مربوط به چارچوب راهبردی تقویت خدمات آزمایشگاهی مرجع سلامت 2016 الی 2020 که منطبق با مقررات بین المللی بهداشت می باشد، قدردانی می‌کنم. در طول بیماری همه گیر کووید-19، همه کشور ها به نقش حیاتی آزمایشگاه های مرجع در حوزه بهداشت عمومی پی بردند، بویژه زمانی که افزایش ظرفیت شبکه آزمایشگاه ها را برای پاسخگویی به نیازهای رو به رشد آزمایش ضروری شد.

وی عنوان کرد: با تجربه بیش از 100 سال تولید واکسن در ایران، بیش از صدها شرکت دانش بنیان در چندسال اخیر در کشور ایجاد شده اند که تعدادی برای تولید واکسن از جمله تولید واکسن  پاپیلومای انسانی  (HPV) در هفته گذشته رونمایی شده اند.بر اساس دستورالعمل های سازمان جهانی بهداشت، پلتفرم های متعددی در کشور کارآزمایی های بالینی را برای تولید واکسن پشت سر گذاشته اند.  ما مفتخریم که تجربیات و تولیدات خود را با کشورهای عضو منطقه به اشتراک بگذاریم.

وی افزود: در ارتباط با برنامه پزشک خانواده، مایلم به استحضار برسانم که این برنامه به عنوان یک راهبرد کلی برای ارائه خدمات، در هنگام همه گیری مانند کووید-19 دارای ظرفیت موثری می باشد. بنابراین، ما گسترش چنین راهبرد مفیدی را در 8 استان کشور در اسرع وقت شروع کرده ایم.

به گفته نمکی، در خصوص ایمنی خون، به اطلاع می رساند به دنبال شیوع کووید-19 سازمان انتقال خون ایران اقدامات فوق العاده ای برای حفظ خون سالم و کافی، فرآورده های خونی و پلاسمای افراد بهبود یافته از کووید-19 (کانوالسنت پلاسما) برای کمک به بیماران مبتلا به کووید-19 انجام داده است.

نمکی افزود: در پایان آخرین جلسه ما در تاریخ 1 مرداد 1399، مدیر محترم منطقه از "گروه وزرای پاسخگویی به کووید-19" برای بررسی وضعیت مدیریت کووید-19 در 9 پیلار(حوزه) از برنامه آمادگی راهبردی و پاسخگویی پرده برداشتند. من واقعا از چنین ابتکاری برای شناسایی شکاف ها و برنامه ­ریزی برای پاسخگویی بهتر به بیماری همه گیر کووید-19 و دوران پسا کرونا قدردانی می کنم. نتیجه کار این گروه با ارائه مجموعه­ای از دستورالعمل ها می تواند به کشورهای عضو کمک کند که به طور موثری با این همه گیری در منطقه مواجه شوند.

وی خاطرنشان کرد: ما باید تجربیات، دانش و ظرفیت های فنی را به اشتراک بگذاریم. ما به همبستگی و ابتکارات واحد تحت رهبری و پشتیبانی فنی سازمان جهانی بهداشت نیاز داریم. دسترسی عادلانه و به موقع داروها، فرآورده های بهداشتی و به ویژه واکسن موثر بدون محدودیت، تبعیض و تحریم های غیر قانونی بسیار مهم است. اقدامات قهرآمیز، به ویژه در هنگامی که همه گیری بر تمام جنبه های زندگی تاثیر منفی داشته، نشانه ای از نسل کشی است که عمدا مردم عادی و آسیب پذیرترین افراد را مورد هدف قرار می دهد.

نمکی افزود: بنابراین از تمام کشورهای عضو، سازمان جهانی بهداشت، سایر سازمان های منطقه ای و جهانی درخواست دارم تا به طور موثر همکاری کنند و به چنین تحریم هایی غیر قانونی یکجانبه پایان داده  و اتمام سریع بیماری همه گیر کووید-19 را تضمین کنند. من برای شصت و هفتمین اجلاس مجازی کمیته منطقه ای آرزوی موفقیت را داشته و امیدوارم پس از بهبود اوضاع، شخصا همه همکاران را ملاقات کنم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    7 3
    کرونا ربطی به تحریم نداره. تا مردم رعایت نکنن برطرف نمیشه. الان خود امریکا و اروپا اوضاعشون داغونه . با این حرفها نباید به غرب امیدواری داد برای تحریم
  • IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    7 1
    آقای نمکی فعلاو الحمدلله انشاالله خوبی، بر خلاف مدیرت لطفا از کفار...تقاضای کمک و صله مکن و مثل زریف پالس ناتوانی نفرست. عزت این کشور بی نیازی از خارج است. زریف را هم مخصوصا این طور نوشتم تا سکه های گند کاری برجام را به خزانه بیت المال برگرداند.
  • ج IR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    4 1
    WHOیعنی رژیم صهیونیستی که دشمن ترین مردم نسبت به مسلمانان هستند چه رازی در میان هست که به اونها التماس کنیم
  • احمد IR ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    6 0
    سلام. امار مبتلایان جدید ایران در دنیا رتبه 12 رو داره اما در مرگ و میر روزانه رتبه دوم دنیا! با ثبت 272فوتی جدید. هند با +53,769 تعداد فوتی708 نفر حدود 1درصد فوتی ایران حدود 6.5 درصد فوتی؛ ایالات متحده 221 فوتی و 29059 بیمار جدید کمتر از 1درصد فوتی!! علی رغم وجود تجربه 8 ماهه مقابله کادر درمان ،بنظر در شیوه درمانی خیلی فوری باید بازنگری بشه. از یک جایی داریم مسیر رو بد میریم. یا علی مدد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس