کد خبر 1129265
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۲
کشتی

وزیر امور خارجه امارات متحده عربی گفت، حضور ارتش ترکیه در قطر باعث ورود منطقه به شرایط اضطراری شود.

به گزارش مشرق، «انور قرقاش» وزیر امور خارجه امارات متحده عربی روز یکشنبه گفت، حضور نیروهای نظامی ترکیه در قطر، اوضاع خلیج فارس را وارد مرحله اضطراری کرده است.

بیشتر بخوانید:

شناور آموزشی جدید برای ارتش قطر+عکس

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، قرقاش در حساب توئیتری خود نوشت، حضور ارتش ترکیه در خلیج فارس یک وضعیت اضطراری است و «موجب تشکیل دوقطبی شده و حق حاکمیت کشورها و منافع کشورهای حاشیه خلیج [فارس] و مردم آن را نادیده می‌گیرد».

بیشتر بخوانید:

قطر کشتی جنگی «دوحه» را از ترکیه تحویل گرفت

این دیپلمات اماراتی سخنان «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه درخصوص نقش آنکارا در ثبات منطقه را رد کرد.

قرقاش شب گذشته نیز اظهار داشت که حضور نظامیان ترکیه در قطر عنصری جهت بی‌ثباتی در منطقه به حساب می آید.

قطر از سال ۲۰۱۷ که چهار کشور عربی (عربستان، مصر، بحرین و امارات) روابط دیپلماتیک خود با این کشور را قطع کرده‌اند، به تقویت روابط با ترکیه روی آورده است. دوحه همچنین قرارداد دفاعی مشترک با ترکیه امضا کرده که بر اساس آن نیروهای ترکیه وارد قطر شده‌اند. ترکیه نیز طبق توافقی که با قطر کرده در این کشور حضور نظامی خواهد داشت. این امر موجب نگرانی امارات و رژیم آل سعود شده است. ابوظبی از این توافق و نزدیکی قطری-ترکی خصوصا در زمینه نظامی واهمه دارد زیرا آن را خدمتی به «اخوان» می‌داند.

قطر پنجشنبه گذشته یک کشتی جنگی به نام «دوحه» از  ترکیه‌ تحویل گرفت. طبق گزارش وزارت دفاع قطر، این کشتی ویژه اهداف آموزشی و تمرینات است و در گشتی‌ها و عملیات پشتیبانی دریایی نیز می‌توان از آن استفاده کرد و یکی از دو کشتی است که قرارداد آن در سال ۲۰۱۸ بین قطر و ترکیه امضا شده است.

 اردوغان روز (پنجشنبه) گفت: «ترکیه با حضور نظامی [در خلیج فارس] تنها در حفظ ثبات و صلح قطر سهیم نیست بلکه [به حفظ ثبات و صلح] در تمام خلیج [فارس] مشارکت دارد».

رجب طیب اردوغان در ادامه گفت: «به استثنای طرف‌هایی که به دنبال هرج‌ومرج افکنی هستند، کسی نباید از حضور ترکیه و سربازان آن در خلیج [فارس] ناراحت شود».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • علی IR ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
    2 12
    الکی نگرانی امارات تا زمانیکه ایران حضور دارد در خلیج فارس ترکیه دست به عصا هستند مدیترانه سوریه و عراق و آذربایجان نیست اینجا خلیج همیشه فارسه دشمنان ترکیه از رفقای قطری بیشتر هستند
  • IR ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
    11 7
    سلام. غریبه! چه فرقی است بین حضور غریبه هایی چون آمریکا، انگلیس، فرانسه، دانمارک، و ... با ترکیه. چطور آنها را میپرستید و ترکیه را نه؟ چرا؟
  • IR ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
    10 6
    امارات فکر کنم تنش میخاره. فعلا در حال ویزیت پاشینیان هستیم وایسا تو نوبت.
  • IR ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
    14 8
    عمرا. کلمه خلیج فارس از دهان این عثمانی بدخواه دربیاد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس