تجام

یک اندیشکده آمریکایی با اذعان به تبعات افزایش نفوذ و توسعه روابط تجاری چین با کشورهای منطقه به کاخ سفید هشدار داد که خروج آمریکا از منطقه عملاً به نفع چین تمام خواهد شد.

سرویس جنگ نرم مشرق -  بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها در گزارشی نوشت: نفوذ چین در منطقه خلیج فارس بطور چشمگیری رو به افزایش است. در ماه جولای ۲۰۲۰، رسانه‌های غربی خبر دادند که چین و جمهوری اسلامی ایران پیش‌نویس یک توافقنامه احتمالی را تهیه کرده‌اند که شراکت اقتصادی و امنیتی میان دو کشور را به نحو قابل توجهی تقویت خواهد کرد. در ضمن، در ماه آگوست، گزارشات حکایت از آن داشتند که عربستان به کمک چین یک کارخانه هسته‌ای افشا نشده جهت استخراج کیک زرد اورانیوم تأسیس کرده است.


مخاطبان گرامی، محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش، صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی منتشر شده است و ادعاها و القائات احتمالی این مطالب هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


این اندیشکده می‌نویسد: اقدامات پکن با افزایش تجارت و سرمایه‌گذاری در دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس، از جمله عربستان، همزمان شده است. در حقیقت، بررسی دقیق‌تر داده‌ها نشان می‌دهد که تجارت میان چین و متحدان واشنگتن در خلیج فارس، به ویژه در حوزه نفت، بسیار فراتر از تجارت میان چین و ایران است. پکن با تقویت نفوذ اقتصادی خود در خلیج فارس امیدوار است بر اعتبار و قدرت سیاسی خود بیفزاید و بدین طریق نقش رهبری جهانی آمریکا را کنار بزند.

پیش افتادن ارزش مبادلات تجاری چین از آمریکا

طی دهه‌های اخیر، تجارت میان چین و اکثر کشورهای حوزه خلیج فارس بطور چشمگیری رشد کرده و از سطح تجارت میان آمریکا و متحدانش در منطقه به مراتب فراتر رفته است. برای مثال، در سال ۲۰۱۸، ارزش تجارت میان آمریکا و امارات ۵/۲۴ میلیارد دلار بود، حال آنکه ارزش تجارت میان چین و امارات ۱/۴۶ میلیارد دلار بود. به همین منوال، در سال ۲۰۱۸، ارزش مبادلات تجاری میان آمریکا و عربستان ۷/۳۷ میلیارد دلار و میان چین و عربستان ۶۳ میلیارد دلار بود. برعکس، در سال ۲۰۰۳، ارزش مبادلات تجاری میان آمریکا و عربستان ۶/۲۲ میلیارد دلار و میان چین و عربستان ۳/۷ میلیارد دلار بود. به عبارت دیگر، بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۸، مبادلات تجاری میان آمریکا و عربستان ۶۶ درصد و میان چین و عربستان ۷۶۳ درصد رشد داشته است.

در چنین شرایطی، واردات نفت چین از منطقه یکی از مؤلفه‌های کلیدی روابط میان چین، آمریکا، و منطقه خلیج فارس به شمار می‌رود. آمریکا نقش حیاتی و مهمی در بازار انرژی ایفا می‌کند ــ این کشور اولین تولیدکننده نفت، دومین واردکننده بزرگ نفت، و یک صادرکننده مهم به شمار می‌رود. از سوی دیگر، چین یک واردکننده خالص نفت است و در سال ۲۰۱۹ واردات حدود یک چهارم کل نفت صادراتی در سطح دنیا را به خود اختصاص داد.

بازگشت بایدن به برجام و آینده صادرات نفت ایران

در ادامه این گزارش آمده است: طبق داده‌های نرم‌افزار موسوم به «راه‌حل یکپارچه تجارت جهانی» و همچنین اداره گمرکات چین، ارزش واردات نفت چین طی ۲۵ سال گذشته به صورت تصاعدی رشد کرده و از ۴/۳ میلیارد دلار در سال ۱۹۹۶ به ۴/۲۴۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ رسیده است. همزمان، واردات نفت چین از خلیج فارس نه تنها به لحاظ ارزش مطلق بلکه همچنین به لحاظ سهم واردات از خلیج فارس افزایش یافته است. در سال ۱۹۹۶، چین ۲/۱ میلیارد دلار نفت از خلیج فارس وارد کرد که برابر با ۶/۳۴ درصد مجموع واردات نفت این کشور بود. حدود ربع قرن بعد، یعنی در سال ۲۰۱۹، چین ۵/۱۰۶ میلیارد دلار نفت از خلیج فارس وارد کرد که ۹/۴۳ درصد مجموع واردات نفت این کشور را تشکیل می‌داد. بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹، کشورهای منطقه خلیج فارس بطور میانگین ۴۸ درصد نفت وارداتی چین را تأمین کردند.

در سال ۲۰۱۹، عربستان، عراق، و عمان سه صادرکننده برتر نفت به چین در منطقه بودند. برعکس، تهران که در سال ۲۰۱۲ دومین صادرکننده نفت به چین بود جایگاه خود را از دست داد و هیچگاه نتوانست این جایگاه را پس بگیرد. این امر به احتمال بسیار زیاد به دلیل تحریم‌های آمریکا قبل از حصول توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ و همچنین تحریم‌های وضع‌شده در پی خروج آمریکا از توافق در سال ۲۰۱۸ بود. حتی اگر دولت بایدن به توافق هسته‌ای موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک بازگردد، احتمالاً سال‌ها طول خواهد کشید تا تهران بتواند سهم خود از بازار را بازپس گیرد.

چین به دنبال پر کردن خلأ ناشی از خروج آمریکا از منطقه

بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها در پایان گزارش خود نوشت: وابستگی چین به نفت خلیج فارس بدان معناست که اعمال نفوذ این کشور در منطقه یک مصلحت حیاتی قلمداد می‌شود. منطقه خلیج فارس طی یک دهه گذشته تقریباً نیمی از نفت مصرفی چین را تأمین کرده است. متحدان اصلی آمریکا در منطقه ــ عربستان، امارات، و کویت ــ یک چهارم نفت مورد نیاز چین را در سال ۲۰۱۹ تأمین کردند. با افزودن مبادلات نفتی با عمان، قطر، و عراق که میزبان پایگاه‌های نظامی آمریکا هستند، چین ۴۱ درصد نفت مورد نیاز خود را در سال ۲۰۱۹ از منطقه خلیج فارس وارد کرده است.

درخواست‌های فراحزبی جهت کاستن از حضور و تعهدات آمریکا در خلیج فارس اغلب از تمایل اعلام‌شده مبنی بر چرخش به سمت چین ناشی می‌شود. اما خروج آمریکا از منطقه عملاً به نفع چین تمام خواهد شد. با رشد مبادلات تجاری میان چین و متحدان آمریکا در منطقه، طرفین نسبت به تعمیق پیوندهای سیاسی و نظامی میان خود علاقمند شده‌اند. اگر واشنگتن از میزان تعهدات بلند مدت خود در قبال متحدانش در منطقه خلیج فارس بکاهد یا این تعهدات را کنار بگذارد، چین از ابزار و انگیزه لازم جهت پر کردن خلأ برخوردار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 48
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 22
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    15 4
    مشرق خدا خیرت بده خیلی خوشکل بود موهاشم هم براش رنگ کردی! همین که همه را رنگ کرده کافیست این دونالد الاغ---
    • IR ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
      7 2
      شیر الاغ نایاب است این مردک لیاقت تشبیه به الاغ را هم ندارد.
  • IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    47 4
    نفتی که نیاد سر سفره ایرانیان، بهتره از زمین استخراج هم نشه.
    • IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
      6 0
      احسنت.نفت بفروشیم که چی بشه.حضرات رانتخوار ملیارد ملیارد بکشن بالا؟؟؟
  • IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    11 1
    برجام شد مس... رامپ
    • IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
      11 4
      برجام یک دروغ بزرگ و یک زمین شوره زار بی حاصل بود.
  • IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    16 7
    «صد در صد بلکه هزار در صد» مطمئن باشید آمریکا به «سند خیانت بار برجام بر خواهد گشت» تا دست دولت انقلابی بعد رو برای پیشرفت و تعالی این مملکت ببنده، هوشیار باشید از خیانت و مکر و همکاری دوبارررررررره
  • ممقانی IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    6 2
    بازگشت بایدن به برجام و آینده صادرات نفت ایران: چرا بایدن در این بحبوحه ضعف ایران و... استعفای روحانی ، وعده برگشت به پوسته برجام می دهد مگر در انتخابات داخلی آمریکا برای مردم و صهیونیستها مهم هست اصلاح چی ها جواب دهند
  • علی IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    15 2
    بایدن و ترامپ فرق ندارن
  • NL ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    17 4
    ما باید با ساخت پتروپالایشگاه به جای خام فروشی مواد اولیه بفروشیم و ثروتمند بشویم
    • کارگر IR ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
      5 6
      شما اول فرق خام فروشی و مواد اولیه فروشی را بگو
    • سرکارگر IR ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
      7 1
      آقا شما برو سر کارت به این آقا کاری نداشته باش، حرفشون درسته!!
    • IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
      2 1
      افرین بر این جوان خوش فکر
  • علی IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    6 1
    ظاهرا در امریکا برخی قوانینی که روسای جمهور وضع میکنند براحتی توسط روسای جمهور بعدی قابل حذف میستند و نیاز به رای کنگره و سنا را دارد لذا این پیش فرض که بایدن به برجام برخواهد گشت و تحریمهای اجرا شده توسط ترامپ را لغو خواهد کرده کمی ساده انگارانه است
    • IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
      3 0
      در باطن آمریکا یک نظام منسجم است که خطوط اصلی اقدامات خود را در قالب گانت چارت و با برنامه ریزی پیش می برد. مثل مسابقه دوی امدادی.
  • IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    20 14
    داریم نابود میشیم قبلا فکر خرید خونه بودم بعدش شد ماشین اونم نشد حالا موتور هم نمیشه خرید
  • رهام حسامی IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    16 1
    همه اش شعار تبلیغاتی اونها هست حتی اون اوباما هم میدونست امریکا از برجام خارج میشه .اینها قبلا تصمیم گرفتند . تازه از اولش حضرت اقا گفتند من به امریکا خوش بین نیستم .سیاستهای امریکا همیشه همینطوره .باید کمر به همت خودمان ببندیم .مگر ژاپن بعد جنگ جهانی دوم چکار کرد والمان و کره جنوبی چکار کردند .حتی امریکا چطور پیشرفته شده .تا زمانی که به امید این کشور یا نفت باشیم همینه .اگر سرعت پیشرفت تو سایر زمینه ها مانند موشک و ادبات نظامی بکنیم دیگه تمومه .چنان سریع پیشرفت کنیم که تا دهه اینده هم تراز انها شویم .رهام حسامی دانشجوی هوافضا ترم سوم
    • DE ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
      4 4
      دوست عزیز شما تفاوت آلمان غربی و آلمان شرقی را که ورشکسته شد در نظر بگیر.بعد در مورد برنامه های اقتصادی و سرمایه گذاری که به کمک غرب در آلمان غربی به اجرا درآمد قدری اطلاعات تهیه کن. بعد متوجه میشوی که کار ایران در مقایسه با آلمان غربی بعد از جنگم از نظر مشکلات پیش رو، صدها بار سختر بلکه غیر قابل مقایسه است.
    • IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
      4 0
      آقای پرچم آلمان . مشکل اروپای شرقی هم وابستگی بود. البته آلمان غربی خودش بلحاظ مستقل شد، اما کل کشورش را بلحاظ سیاسی تسلیم آمریکا کرده. البته که کار ما چندان ساده نیست، اما کاملا شدنی است. همیشه کار درست، دراز کشیدن زیر لحاف نیست. لااقل تا دم سماور سینه خیز برو یه چایی برای خودت بریز!
    • محمد DE ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
      4 6
      واقعیت اینه که اقتصاد کشور ما دست چنتا دلاله که هر بلایی بخوان سر مردم در میارن و از اونجایی که دستشون با حکومتیا تو یه کاسه هستش ،هیچ کسیم کاری باهاشون نداره،پس هیچ امیدی به پیشرفت این مملکت نداشته باشین
  • کارشناس IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    7 3
    بایدن رای نمیاره دلخوش نباشید
    • IR ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
      6 1
      بایدن خودش هم به ترامپ رای میده! شما دلت خوشه!
    • IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
      5 7
      فقط عشق ترامپ
    • IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
      0 0
      انتخابات مگه هست یا شو فریب؟ بازی خوردید؟
    • IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
      1 0
      میترسی ترامپ بره دلارهات رو دستت باد کنه؟
  • علی IR ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    2 2
    دوستان، احتمال بالای 99 درصد ترامپ میبره ولی اگه بایدن ببره، شرایطی رو ایجاد میکنه با برگشت به برجام و ... که باعث انتخاب فردی در انتخابات 1400 ایران میشه که باز عاشق مذاکره با آمریکا باشه
    • ناشناس IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
      17 3
      یعنی بنظر شما اگر قاتل شهید قاسم سلیمانی بیاد خیلی بهتر از بایدن است ؟؟
    • IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
      2 5
      بنظر شما قاتل پاسدار شهید حاج قاسم سلیمانی ترامپه یا حکومت آمریکا ؟ چقدر جاهل شدیدم جدیدا! داره فکم می افته !
  • رضا IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    20 7
    در هر شرایط تابع رهبری معظم هستیم و وفا دار به ایشان
    • IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
      3 3
      جانمان فدای رهبر خدا رهبرمان را حفظ کنه
  • IR ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
    5 1
    حاج قاسم همیشه زندست
  • نیک IR ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
    1 0
    برجام خوب بود چرا تحریم اوضاع رو خراب کرد! الان هم پاسخگونیستن؟؟
  • IR ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
    5 0
    سگ زرد برادرشغاله
  • تیرداد CA ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
    3 1
    به قول اهل بیت(ع):دل ظالم هم دست خداست از خدا بخواهیم تحریمها برداشته شوند به دست ترامپ یا غیر ترامپ نه مثل کرونا: ما کرونا را شکست می دهیم! مردم مردند وبیچاره شدند و ما هنوز این میکروبو شکست ندادیم. بیماری های سابق واگیر مثل کرونا یعنی سارس وانفلانزای اسپانیایی به امر خدا جهش یافتند وضعیف شدند نه واکسن ونه دارو ان الله علی کل شیء قدیر وامره اذا اراد شیء ان یقول له کن فیکون
  • علی IR ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
    3 1
    مذاکره با آمریکا یعنی خون شهدا پایمال جز تمام خسارت ایران را بدهد و تمام شروط ایران را قبول کند
  • IR ۰۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
    2 0
    درمرحله نخست ورود ترامپ بعنوان رییس جمهور به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس قراردادیکهزارمیلیارد دلارتجهیزات نظامی وجنگنده هارابا امریکا منعقدنمودند
  • ناشناس IR ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
    1 1
    اقای دانشجوی کارسناس اول کلمه ادوات صحیح هست نه ادبات......در ثانی یکی از زمینه های پیشرفت تولید و صادرات و برگشتن پول و طلا به کشور هست وقتی مالی تحریم باشی چه می کنی الان تحریم تسلیحاتی برداشته شده ولی نمیشه صادر کرد چون پولش چطور وارد بشه مهم هست
  • علی IR ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
    4 0
    سلام برجاحیله ومکر انگلیس بود برای نجات اقتصاداروپا امریکاهم موقتاً وارد شد تا به موقع خارج بشه وازتما رمز راز ایران اطلاع پیدا کنه وخدا رحمت کند پدرومادر رهبر انقلاب را که خطوط قرمز تعیین کردند مانع شدند وگرنه الان سر تاسیسات نظامیمونم درخطربود حالا هم کفگیرشون به ته دیگ بخوره دباره میاند فرقی نمی کنه ترامپ باشه یا جو بایدن مرگ ونفرین خدا برمنافقین داخلی که اینهارا حمایت کردند
  • مهدی رنجبر IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
    1 1
    ورودچین به خلیج فارس وخروج آمریکا وقتی خوب که مامنفعتی ازتون ببریم وگرنه میشه همون آش وهمون کاسه یعنی چین بیاد در ایران سرمایه گذاری بکنه وماواسطه تولید کالا در ایران برای چین باشیم مثلاً کارخانه در ایران بزنه تولید در ایران صورت بگیره وازاایران کالا به خلیج فارس صادرشودکه هم ماوهم چین منفعت ببردیک بازی بردبرد
  • مهدی DE ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
    2 1
    امیدوارم تحریم ها برداشته بشه و قیمت ها بیاد پایین حداقل یک دهم بشه
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
    2 1
    جامعه بینلملل وامریکاه ملت ایران رامیبینن بمب اتم وموشکو همه بهانس اینا از ایران زانو زدن می خوان و فقط گور خود را می بینند
  • منوچهر IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
    1 1
    عالی
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
    0 0
    مشکل در عدم وفا داری به مردم است !؟ وگر نه پدر برجام که هیچ کل دنیا اموالشان را رایگان به ایران بدهند !!!؟ وفا دار به مردم نباشند وضع تغییر نمی کند !؟ مگر دوران شروع برجام باز گشت اموال بلوکه شده ها با سود تاًدیه شان (برد اول روحانی) نبود و ندیدیم ؟! چه شد . . . ؟ آیا چیزی تغییر کرد که انتظار ادامه برجام را داشته باشیم ... !؟ باید وفا دار به مردم تعهد ما باشد
  • سید محمد معینی IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
    0 1
    نه سازش نه تسلیم نبرد باامریکا
  • بیژن IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
    0 1
    ساده لوحی است اگر تصور کنیم با امدن رئیس جمهور جدید در آمریکا سیاست خارجی اش تغییر خواهد کرد
  • IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
    0 0
    قیمت گندم رو که همین شیرمردان تعین میکنند که ازکشاورز کمتر از یک سوم قیمت واقعی میخرند انشاالله که جواب بدهید دنیا بی صاحب نیست
  • محمد IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
    0 1
    به نظر من باید به شعار مرگ بر امریکا پایبند باشیم.تا مبادا بیگانگان چشم طمع بر این مرز و بوم نداشته باشند.خدا با ماست
  • جلیل IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
    1 0
    خدا پدر و مادر ترامپ رو بیامرزه همون بهتر که تحریم نفتی شدیم حداقل پول نفت تو جیب حضرات رانت خوار نشه که خرج توله هاشون تو کانادا و آمریکا بشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس