کد خبر 1128788
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۳

هم‌اکنون برخی از سهامداران در شرایطی قرار گرفته اند که نمی دانند سهام خود را نگه دارند یا بفروشند. یا برخی دیگر در خرید یک سهم در شرایط کنونی مردد هستند.حالا پرسش این است که سهام همراه را بخریم یا نه؟

 شرکت ارتباطات سیار ایران (سهامی عام) بر اساس بند 3 مصوبه شماره 76016/1901 مورخ 24 تیرماه 1382 شورای عالی ادرای با انتزاع فعالیت های شبکه ارتباطات سیار از شرکت مخابرات ایران و انتقال آن به شرکت مزبور که با تغییر نام مرکز سنجش از راه دور ایران به شرکت ارتباطات سیار شکل گرفته، تاسیس گردید و از تاریخ 1 آبان ماه 1383 بر اساس مصوبه شماره 4 مورخ 20 مهرماه 1383 مجمع عمومی صاحبان سهام فعالیت خود را آغاز نمود. در تاریخ 4 اسفندماه 1386 بر اساس مصوبه شماره 49 مورخ 4 آبان ماه 1383 مجمع عمومی صاحبان سهام، نام شرکت به شرکت ارتباطات سیار ایران تغییر یافت و مورخ 14 اسفندماه 1386 در اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری تهران به ثبت رسید.

در حال حاضر شرکت از شرکت های فرعی شرکت محابرات ایران (سهامی عام) می باشد. به استناد مصوبه مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام مورخ 24 آبان ماه 1389 گه در تاریخ 21 آذر ماه 1389 در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسیده، شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل گردید. سپس بر اساس مصوبه جلسه مورخ 30 آبان ماه 1389 شرکت فرابروس ایران طی شماره ثبت 10812 از تاریخ 21 آذرماه 1389 به عنوان نهمین شرکت در فهرست نرخ های شرکت فرابورس ایران (بازار اول) پذیرفته و از تاریخ 29 مرداد ماه 1392 نام شرکت از فرابورس به تابلوی اصلی بورس منتقل شد.  

شرکت ارتباطات سیار ایران (MCI) تحت نام تجاری همراه اول، اولین و بزرگترین اپراتور شبکه تلفن همراه ایران با حدود 62 میلیون و 794 هزار و 728 سیم کارت فعال سهم حدودا 53 درصدی از بازار تلفن همراه کشور را در اختیار دارد. همچنین شرکت با دارا بودن میزان پوشش شبکه در 1252 شهر (تمامی شهرها)، بیش از 86.9 درصد از جمعیت روستایی و بیش از 82 هزار و 146 کیلومتر از راه های مواصلاتی کشور دارای بیشترین میزان پوشش در بین اپراتورهای تلفن همراه کشور می باشد.

ترکیب سهامداران عمده شرکت در تاریخ 29 اسفندماه به شرح زیر بوده است:

همراه را بخریم یا نخریم؟

سرمایه شرکت که در بدو تاسیس 200 میلیارد تومان بوده است طی چندین مرحله افزایش به یک هزار و 920 میلیارد تومان افزایش یافته است.

سهام همراه را بخریم یا نخریم؟

بررسی گزارش های ماهانه همراه اول حکایت از آن دارد که درآمدهای این شرکت، در شش ماهه نخست سال جاری با رشد رو به رو بوده است. در شش ماهه نخست سال جاری در مجموع همراه اول توانسته است 10 هزار و 991 میلیارد تومان درآمد کسب کند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 30 درصدی داشته است.

همراه را بخریم یا نخریم؟

نکته مهم در رشد درآمدهای همراه در سال جاری این بوده است که این رشد در هر ماه اتفاق افتاده است. در حالی که درآمدهای شرکت در فروردین ماه سال جاری حدود 1600 میلیارد تومان بوده است این درآمدها در شهریورماه سال جاری به حدود 2000 میلیارد تومان افزایش یافته است. با ادامه این روند، تحقق درآمد 22 هزار میلیارد تومانی در 12 ماهه سال 99 دور از انتظار نخواهد بود و این در حالی است که جمع درآمدهای شرکت در سال 98 حدود 17.3 هزار میلیارد تومان بوده است.

همراه را بخریم یا نخریم؟

بررسی منابع درآمدی شرکت ارتباطات سیار حکایت از آن دارد که همواره در این ماه ها بیش از 50 درصد از درآمدهای شرکت از محل "درآمد کارکرد مشترکین اعتباری" بوده است. رشد درآمدهای شرکت در ماه های اخیر نیز عمدتا از محل افزایش همین مورد درآمدی حاصل شده است. در این بین درآمد "کارکرد مشترکین دائمی" با حدود 40 درصد در رتبه دوم قرار داشته است. همچنین گسترده بودن امکانات شرکت باعث شده تا دیگر اپراتورها نیز از امکانات و تجیهزات همراه استفاده کرده که این امر درآمدی با عنوان اتصال متقابل برای این شرکت به همراه آورده است.

همراه را بخریم یا نخریم؟

شیوع ویروس کرونا از اواخر بهمن ماه سال گذشته و عدم موفقیت در پیشگیری از شیوع آن، موجب شده است تا ارتباطات از راه دور چه در قالب استفاده از اینترنت و چه در قالب استفاده از مکالمات روند رو به رشدی را داشته باشد که این مسئله می تواند به افزایش درآمدهای عملیاتی همراه در ماه های آینده کمک کند. همچنین احتمالا تجدید ارزیابی دارایی ها و درآمدهای غیرعملیاتی مانند احتمال عرضه سهام سرمایه گذاری نور دنا در بورس، می تواند شرکت همراه اول را به یکی از گزینه های سرمایه گذاری برای سهامداران با دید بلندمدت یا کوتاه مدت تبدیل کند.

شایان ذکر است در اصلاح اخیر بازار، قیمت سهام شرکت همراه به شدت با اُفت مواجه شد و در حالی که هدف این سهم قیمت ده هزار تومان به بالا بود، هم اکنون قیمت پایانی هر سهم آن در محدوده 3670 تومان می باشد. به لحاظ تکنیکالی این سهم در کف قیمتی خود قرار دارد و به نظر می رسد از مورخه 15 مهر 1399 استارت روند صعودی این سهم زده شد.

در مجموع به نظر می رسد که سهم همراه چه از لحاظ بنیادی و چه از لحاظ تکنیکالی مستعد رشد قیمت در ماه های آینده می باشد.

منبع: نبض بورس

* این محتوا تبلیغاتی است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس