تجام

یک اندیشکده آمریکایی با اشاره به انزوای دیپلماتیک آمریکا به ترامپ پیشنهاد داد که در صورت پیروزی مجدد در انتخابات رویکرد ناکام خود مبنی بر تسلیم ایران یا تغییر رژیم را بازنگری کند.

سرویس جنگ نرم مشرق - شورای آتلانتیک در گزارشی به قلم باربارا اسلاوین مدیر ابتکار آینده ایران در این اندیشکده آمریکایی نوشت: سیاست آمریکا در قبال ایران طی روزهای منتهی به انتخابات ماه نوامبر ترکیبی زیانبخش، متناقض، و شرم‌آور از تحریم‌های سیاسی، دیپلماسی سرهم‌بندی شده، و لفاظی‌های تند به همراه طرح‌های اعلامی مبنی بر خروج هزاران نظامی آمریکا از عراق و افغانستان را شامل می‌شود.


مخاطبان گرامی، محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش، صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی منتشر شده است و ادعاها و القائات احتمالی این مطالب هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


اسلاوین می‌نویسد: هدف واقعی پیکار «فشار حداکثری» دولت ترامپ همواره تا حدودی اسرارآمیز بوده است. درخواست‌ها مبنی بر چشم‌پوشی ایران از کل برنامه هسته‌ای خود و توقف حمایت از عوامل نیابتی که جزو شروط مورد اشاره در سخنرانی مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در سال ۲۰۱۸ هستند، بدون از میان برداشتن حکومت ایران به آسانی قابل تحقق نخواهند بود. احتمال آنکه رویکرد سیاستی کنونی به مذاکره مجدد و معنادار بر سر توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ بینجامد، عملاً صفر است. همزمان، دنیا منتظر است ببیند آیا ریاست جمهوری دونالد ترامپ به همین یک دوره ختم می‌شود یا نه.

نیاز به تغییر رویکرد ناموفق ترامپ در قبال ایران

ترامپ ادعا کرده که در صورت انتخاب مجدد می‌تواند «ظرف چهار هفته» به یک توافق جدید با ایران برسد. اما ایران هرگونه مذاکره را در صورت عدم بازگشت آمریکا به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مردود شمرده و گفته تنها در یک بستر چندجانبه با آمریکایی‌ها به گفتگو می‌نشیند. در همین حال، تهران ذخیره اورانیوم با غنای پایین خود را افزایش داده و مدت زمان مورد نیاز جهت تولید مواد کافی برای ساخت سلاح هسته‌ای را به چند ماه کاهش داده است. ایران در عین حال می‌گوید در صورت بازگشت آمریکا به برجام، این اقدامات را معکوس می‌سازد. بعلاوه، آمریکا به لحاظ دیپلماتیک منزوی شده است که این امر در قالب اقدام اخیر دولت ترامپ در خصوص فعال‌سازی «مکانیزم ماشه» و بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل در روز ۱۹ سپتامبر نمود پیدا کرد ــ شورای امنیت سازمان ملل و متحدان اروپاییِ آمریکا این اقدام را مردود شمردند.

ترامپ در صورت پیروزی مجدد در انتخابات فرصت پیدا می‌کند تا رویکرد ناموفق و شکست‌خورده خود در قبال ایران را بازنگری کند و کسانی را در دولت منصوب کند که از تغییر حکومت در ایران چندان حمایت نمی‌کنند. در صورتی که وی واقعاً علاقمند به یک توافق جدید با ایران است، باید مشوق‌های اقتصادی ملموسی در ازای اهداف واقع‌بینانه ارائه دهد؛ فرصت عکس انداختن ــ که در مورد گفتگوها با کره شمالی مصداق داشت ــ کفایت نمی‌کند و توسط رهبران ایران مردود شمرده شده است. حتی در آن صورت نیز، با توجه به بی‌اعتمادی ایران آنهم پس از خروج شوکه‌آور و یکجانبه ترامپ از برجام در سال ۲۰۱۸ و اعمال مجدد تحریم‌های سختگیرانه، هیچ تضمینی در خصوص موفقیت وجود ندارد. شاید لازم باشد که هرگونه توافق جدید توسط کنگره تصویب شود تا یک رئیس‌جمهور جدید نتواند از طریق دستورات اجرایی بطور ناگهانی از آن خارج شود.

گفتگوهای امنیتی جایگزین برجام

آمریکا اگر به برجام بازنگردد، هیچگونه کانال حاضر و آماده‌ای جهت تعامل با ایران حتی در یک بستر چندجانبه در اختیار ندارد. یک راه‌حل جایگزین، ترویج یک رویکرد منطقه‌ای در قبال امنیت و عدم اشاعه تسلیحاتی است که از کانال‌های موجود میان ایران و همسایگان عربش بهره می‌گیرد. ایران بارها گفته که به دنبال سلاح هسته‌ای نیست و شاید از یک منطقه عاری از تسلیحات کشتار جمعی در میان کشورهای حوزه خلیج فارس حمایت کند تا بدین طریق اطمینان باید که عربستان و امارات نیز فعالیت‌های هسته‌ای در حال گسترش خود را به اهداف غیرنظامی محدود می‌سازند. سال گذشته، حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران «ابتکار صلح هرمز» را با الگوگیری از سازمان صلح و امنیت اروپا پیشنهاد کرد. این ابتکار هدفش گردهم آوردن هشت کشور حاشیه خلیج فارس در راستای گفتگوهای امنیتی بود.

پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل ــ کشورهای دارای تسلیحات هسته‌ای ــ و اتحادیه اروپا می‌توانند چنین گفتگوهایی را ترویج دهند و از همان مدلی بهره بگیرند که انعقاد موفقیت‌آمیز برجام را تسهیل نمود. این گفتگوها را می‌توان در وین یا ژنو یا در عمان، قطر، یا کویت برگزار نمود. در این راستا می‌توان به دنبال انعقاد توافقی بود که در قالب آن محدودیت‌های هسته‌ای پذیرفته‌شده توسط ایران ذیل برجام نظیر پروتکل الحاقی پیمان عدم اشاعه هسته‌ای، کنوانسیون‌های بین‌المللی در خصوص ایمنی هسته‌ای، محدودیت غنی‌سازی اورانیوم، و ممنوعیت فرآوری پلوتونیوم ماهیت منطقه‌ای می‌یابند. این دستورکار را در نهایت می‌توان بسط و گسترش داد تا امنیت دریایی و اطلاع‌رسانی قبلی در خصوص آزمایشات موشکی را شامل شود.

لزوم دسترسی ایران به درآمدهای نفتی خود

جهت تسهیل این نوع گفتگو، دولت ترامپ باید سیاست تحریمی خود در قبال ایران را ملایم سازد و حداقل به این کشور امکان دهد تا به درآمدهای نفتی خود که در بانک‌های خارجی مسدود شده‌اند، دسترسی پیدا کند. این امر به ویژه در صورتی مصداق پیدا می‌کند که آمریکا بخواهد زمینه را برای کاهش مداوم نیروهای خود مستقر در همسایگی ایران مهیا سازد. تحریم‌های آمریکا موجب شده‌اند تا پیشرفت اقتصادی در عراق و افغانستان سخت و دشوار گردد و این مردم عادی ایران و این کشورها هستند که تاوان تحریم‌ها را پس می‌دهند.

با توجه به صدمات اقتصادی دیگر ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا و دورنمای مبهم صنعت نفت در بلند مدت، همه کشورهای منطقه باید بر روی متنوع‌سازی اقتصادهای خود متمرکز شوند و از ولخرجی‌های دولتی از جمله در قالب خرید سیستم‌های تسلیحاتی پیشرفته و به ویژه هزینه‌کرد در جنگ پنج ساله یمن که به بروز بحران انسانی انجامیده است، بکاهند. آنها باید تجارت با یکدیگر را به حداکثر برسانند و به تحریم‌های زیانبخش از جمله تحریمی که عربستان و امارات طی سه سال گذشته ضد قطر وضع کرده‌اند، پایان دهند.

البته، بازگشت آمریکا به عرصه دیپلماسی در صورت روی کار آمدن جو بایدن بیشتر قابل تصور است، زیرا وی نسبت به بازگشت به برجام در صورت تبعیت مجدد ایران از مفاد آن ابراز تمایل کرده است. توافق هسته‌ای همواره قرار بود بستری برای گفتگوهای فراگیرتر در خصوص مسائل منطقه‌ای و روابط میان آمریکا و ایران باشد، اما پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ به این روند لطمه زد.

این اندیشکده در پایان توصیه کرد: هر کسی که رئیس‌جمهور آمریکا می‌شود باید این واقعیت را مدنظر قرار دهد که جمهوری اسلامی هر چقدر هم که بواسطه تحریم‌ها و نارضایتی‌های داخلی تضعیف شده باشد، باز هم میدان را خالی نمی‌کند. هرگونه سیاست مبتنی بر خواسته‌های اسرائیل و عربستان ناگزیر به «مقاومت» از طرف ایران و متحدانش دامن می‌زند و بیش از پیش به منافع آمریکا و دوستانش و جامعه بین‌المللی لطمه وارد می‌کند.

         

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 75
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 59
  • IR ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    74 42
    با قاتل حاج قاسم هر کی مذاکره کنه دروغگوی خائنه هرکی
    • IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
      31 20
      رئیس جمهوری بعدی ایران باید یک نظامی باشد. یک نظامی باشرف هیچ وقت یک وجب از خاک این مملکت را مورد معامله قرار نخواهد داد.
    • IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
      31 9
      برجام یک دروغ بزرگ و یک زمین شوره زار بی حاصل بود.
    • علي FI ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
      23 30
      هيج كس حق نداره با قاتل شهيد سليماني گفتگو كنه
    • IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
      8 8
      اینها حسن بعضیها رو دیدن فکر کردن همه ایرانی‌ها همین‌طوریان! خودشون همیشه اذعان کردن شواهدی مبنی‌بر تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای وجود نداره و هدف اصلی موشک‌ها و حضور منطقه‌ای و درنهایت گرفتن اهرم‌های قدرت کشورمون هستش. حالا دارن با این نسخه‌پیچی براش زمینه‌سازی میکنن، بماند که حرفی از کلاهک‌های رژیم صهیونیستی و لزوم خلع سلاحشون نزده! انگار حریف ما عربستون استان جلفاه‌ـه! تازه مگه به امارات F35 دادن که باور کنیم جلوی هسته‌ای شدن اون دو تا گاو شیرده رو ایران با عقب‌نشینی هسته‌ای باید بگیره؟! نکشیمون زرنگ! نکشیمون حرفه‌ای!
  • US ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    23 11
    اگر در آینده مذاکره‌ای باشد، به هیچ عنوان نباید توان دفاعی، موشکی، منطقه‌ای یا هسته‌ای ایران معامله شود. به قول یک آمریکایی‌ فقط یک احمق قدرت خود را کم می‌کند. تنها مذاکره باید عدم تعرض، چه نظامی چه اقتصادی که شامل برداشتن همه تحریمها و برچسبها مانند "تروریسم" است، بین ایران و حزبالله از یک سؤ و آمریکا و اسراییل از سوی دیگر باشد. به این ترتیب ایران و مقاومت به تولید قدرت بدون هیچ مانع میپردازند و اسراییل در آن منطقه حبس و خود به خود مضمهل میشود. هر گونه تجاوز نظامی و اقتصادی هم ابطال تفاهم است. البته بعید میدانم نظام سلطه بپذیرد چون قصد آنها نابودی مقاومت است ولی‌ تنها مذاکره عقلانی همین است نه به باد دادن توانمندیها. تنها قدرت است که بازدارندگی در مقابل نظام سلطه میاورد نه کم کردن آن در مقابل دریافت کاغذ. اگر هم خواهان سلاح هسته‌ای نیستیم (که به نظر بنده باید باشیم برای بازدارندگی)، نباید این بزرگترین اهرم فشار را با دست خودمان کنار بگزاریم، بلکه به عنوان بهترین کارت در مذاکره از آن استفاده کنیم: خوب اگر می‌خواهید ما بمب اتمی‌ نداشته باشیم، در مقابل چه میدهید؟
    • IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
      16 12
      امریکا و اروپا در مذاکره بدنبال تحقق اهداف خودشان هستن و بدنبال تامین منافع ایران و لغو تحریمها نیستن لذا هرگونه مذاکره بجز خسران چیزی در پی ندارد.
  • CA ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    30 4
    بایدن موذی اهل جنگ مستقیم نیست و دنبال جنگ داخلی راه انداختن در ایرانه!
    • احمد IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
      12 4
      اتفاقا این دموکرات خیلی جنگ افروزتر و تروریست تر هستن. مگه اوباما و کلینتون النصره و داعش راه ننداختن؟ مگه به لیبی حمله نکردن؟ اگر سپاه قدس تو سوریه نبود و بعدش هم روسها نمیومدن به سوریه هم حمله می کردن. ترامپ یکم هارت و پورت کرد بعد با تحت فشار صهیونیستها به اونا اجازه داد یه غلطهایی بکنن. بعد ده تا موشک خورد تا الان دیگه جرات نکرده غلطی بکنه. کاروانهای نظامی آمریکا رو هر روز دارن تو عراق آتش می زنن اونا جرات هیج عکس العملی ندارن.
  • IR ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    36 13
    خدا کنه ترامپ فعلا زنده باشه، بعدش توی انتخابات رای نیاره وجنگ داخلی در آمریکا راه بیفته، بعدش کشته بشه بره جهنم.
    • IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
      6 3
      خوش خیال
    • IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
      2 3
      تحلیل خوب بود اتشاالله
    • متین IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
      3 1
      چی میزنی ؟؟
    • مهسا IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
      4 1
      چی داری میگی ؟؟ تو باغ نیستی انگار
  • IR ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    28 4
    دولت بفهمد چگونه در برجام فریب خورده با پر رویی نگه برجام خیلی خوب بود وضع افتضاح اقتصادی نتیجه خنده های آقای ظریف با طراحان داعش است با طراحان نابودی اقتصاد ایران است امضای کری تضمین است حالا دولت گند کاری هایش در برجام را به ترامپ نسبت میدهد
  • ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    7 3
    مطلب مفیدی بود.
  • احمد IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    16 10
    خدمتی که ترامپ به ایران کرد با پاره کردن سند خیانت برجام تو تاریخ ثبت میشه. البته دست خدا بود. اصلاحطلبهای خائن، اسلام و انقلاب رو با برجام معامله کردن. می خواستن اقتصاد و فرهنگ و همه ساختارهای کشور رو زیر پوستی وابسته کنن به غرب که نشد. الان هم دارن با دلار 32 هزار تومنی دست و پا می زنن جام زهر جور کنن که تا حالا نشده و نمیشه. خدا بدست ترامپ مارو از این اصلاح طلبها نجات داد.
    • IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
      2 2
      انشاالله
    • IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
      2 2
      احسنت
  • علی صفاریی IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    9 5
    تا زمانی که سرمایه داران صهینوست میانداران انتخابات امریکا هستن قطعا" هروز بیشتر در گرداب خود بزرگ بینی فرو میروند و گوش شنوایی هو یه نظرات اندیشکده های از این دست بدهکار نیست تنها راه چاره محو کامل صحونیست است
  • مهرناز IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    9 2
    اندیشکده امریکائی شورای اتلانتیک " ترامپ امد تا عامل به انجام رساندن تفکر صیهونیست ها باشد "سرمایه داران صیهونیست می خواهند اسرائیل قطب جهان جایگزین امریکا کنند " متوجه شده اند انقدردر اروپا وکشورهای عربی نفوذ پیداکرده اند " که چنین تفکری را پیاده کنند.
  • محمد علی تبریزی IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    5 4
    تحریم فقط رنج مردم و نفرت بیشتر از سیاست های نقض حقوق بشری
  • سهراب IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    11 6
    کله زرد شاغال توهنوز باید زنده بمونی و تقاص قتل حاج قاسم عزیز مارو بدی!!! مثل ... میکشمیت .این شعار نیست مطمئن باش سرنوشتی خفت بارتر از سلمان رشدی در انتظار توست.
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    9 3
    تحریمهای آمریکا همه حکم پاس دادن رو داشت . اما اونایی که این پاسها رو همه تبدیل به گل کردن اشراف اصلاح طلبی هستن که سر کارن و نوکری آمریکا بزرگترین افتخار زندگیشونه
  • امیرمسعود IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    4 1
    گفتگوی امنیتی منطقه ای. این بازی جدید پس از برجام است؟ ترامپ باشد یا برود. هر کس بیاید. انتقام خون حاج قاسم سلیمانی سر جایش است.
  • شاه.محمود IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    3 3
    اندیشکده ، ترور ناجوانمردانه سردارسلیمانی توسط ترامپ رایافراموش کرده یاخودش را به فراموشی زده وتاثیراین ترور را برروابط اینده نادیده گرفته . بنابراین نظرات این اندیشکده بیخوده
  • ف م DE ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    1 3
    این دیدگاه عمدٱ فیل وموجود در اطاق(اسراییل ) را نادیده گرفته و از قلم انداخته.
  • دیپلمات نیروی مقاومت اسلامی پیروز IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    4 3
    بگذار صاف و صادق بشما تروریستهای رزل امریکایی بگویم تا وجود نحس صهیونیستها در اراضی اشغال شده فلسطینیان ماندگار است از مقاومت اسلامی ایران انتظاری نداشته باشید ترامپ جنایتکار و یا بایدن جنایتکار چه به برجام برگردند و چه بر نگردند هدف مقاومت اسلامی منطقه تغییر رژیم امریکا و تخلیه اراضی اشغال شده فلسطینیان و در نتیجه استقلال سازمان ملل متحد و پرداخت خسارات وارده به ایران اسلامی و یمن و سوریه و عراق و افغانستان از کیسه ال سعود و ال زاید و ال خلیفه می تواند تا حدودی نظرات نیروهای مقاومت اسلامی را تامین نماید لذا بهتر است بفکر تغییرات خواسته شده باشید چرا که حرف اول و اخر را در منطقه ابر قدرت مقاومت اسلامی می زند.
  • امیرحسین IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    2 1
    به نظر ترامپ ما شبیه لیبی هستیم !؟
  • مردم IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    2 2
    سلام.وضع الان واقعا مردم بهشون فشار نیونده بلکه زیر فشار ناشی از اقتصاد و بیماری کرونا دارن جونشونو میدن.ترامپ دنبال خود نمایی داخل جهان اگه مسولین ما همه دست در دست هم بدن یک دل یک صدا اتحاد نه بر پایه حرف. بلکه اتحاد بر اساس مایع گذاشتن از دل جان مطمن باشید با دو تا راهکار درست و به جا ترامپو راحت میتونن خلع صلاح کنن بزار اون ترامپ هم به خد نمایی خودش ادامه بدع .برای پیروزی و رسیدن به هدف باید اتحاد داشت تا قله های موفقیعت فتح بشه
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    3 1
    اگه منظور صلح هرمز هستش باید گفت اونم یه خیانت هستش،اگه بعد از صلح نیروهای آمریکایی و اسرائیلی تابعیت کشورهای همسایه بگیرند چه میشه بخصوص در نقش نیروهای لجستیکی یا پشتیبانی و جنگال برای عملیات نظامی استفاده بشن
  • IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    1 4
    ترامپ زیاد گویی می کند، انشالله با کرونا به اعماق جهنم در اسفل سافلین به درک واصل شوی ، آمین یا رب العالمین
    • بنده ی خدا JP ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
      3 6
      به نام خدا سلام ترامپ که از کرونا جان سالم بدر برد مواظب خودت باش فقط خدا می داند که چه کسی راست می گوید!!! علی برکت الله
  • ناشناس IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    6 0
    نتیجه چندین و چند سال دشمن تراشی را دارن مردم مظلوم و نسلهای سوخته تر از قبل میدهند
  • جلیل IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    0 4
    اگرسربه‌سر‌تن‌به‌تن‌به‌کشتن‌دهیم‌به‌از‌انست‌که‌کشور‌به‌دشمن‌بدیم‌سردار‌ملی‌را‌به‌نامردی‌ترر‌کردن‌مذاکره‌باقاتل‌کسی‌که‌عشق‌امیدایران‌اسلام‌بود‌معنی‌ندارد
    • IR ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
      0 0
      آیا کشور دست دشمنه؟
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    2 3
    همینطور که رهبر گفتند وثابت شدکه امریکایها قابل اعتماد نیستند ما هیچ حرفی با امریکایها نداشته ونداریم اینها مرد نیستند وشرف ندارند سگ شرفش از اینها بیشتره
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    0 2
    بخدا ماهم هنوز ازشهادت حاج قاسم عزیز ناراحتیم چون دلسوز ملت بود ،ولی حرف ما اینه سه سال از کار بخاطر بهانه تحریمها وفشار به شرکت اخراج شدیم تعدیل نیرو هرجا میری اول سفته میخاد میگیم این چیه اول بسم الله میگن ضمانت کارمیگیم خوب ما کار کردیم حقوق مارو ندادی یا بموقع ندادی وبه اندازه قرارداد تنظیم شده پول ندادی تکلیف چیه بخوایم بری اول حقوقتو ندادن دوم سفته رو با وکیل شرکت یا کارگاه میذارن اجرا اونم باید پرداخت کنی عملا استثمار داریم میشیم بیکار بی پول هیچکسم نیست بدادمون برسه بعد هجده سال بیمه سه سال بیکاریم خداوکیلی کیه بداد مردم برسه ،هیچکس بعد خودمون جهنم خانواده رو چطور حفظ کنیم زن بچه هر روز دعوا سرشکستگی خجالت چیکار کنیم درد اینه والا همه ما میدونیم وطن دوستی اولین شرط وطن پرستیه مشکلمون چیز دیگست مشکل اقتصادی
  • ناشناس IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    0 3
    یکی نیست بگه دادا ترامپ وخی خودا جمع کن درسته ما جونای ایرانی از دست بعضی کله گنده های مملکتمون خسته شدیم و نا امید ولی فکر کن یه کمی از اب فاضلاب شهریمونو با یه دلار تو عوض کنیم اصلا و ابدا ایران و ایرانی اریایی و اریایی ما نسل کوروش های کبیریم بترس از روزی که خشم ما گریبانگیرت بشه هی حالا ما مدارا میکنیم و آ تو هی قپی بیا لقمه نون پنیرتو بخور وقتی خون به مغزت رسید دهنیدا وا کن و ذرت پرت کن یختم برو این موهاتو مشی چیزی کن صورتت خیلی رنگ پریدس سگی جلو خونه ما والله قیافش بعض توس باکنک ماهی و بدون ما جا پای سردارمون میزاریم حاج اقا سلیمانی که با نامردی بردیش اما اما چشادا وا کن ببین چندتا حاج سلیمانی از بغلش در اومد خطا کردی جفا کردی چقدی تو بدبخت بیچاره ای واقعا دلم به حالت میسوزه
  • محمد IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    2 2
    بنده یک باز نشسته هستم با حقوق بخور و نمیر میخواستم عرض کنم حاضرم از گرسنگی بمیرم ولی دست گدایی به سوی قاتل حاج قاسم سردار رشید اسلام دراز نکنم.این نظر شخصی منه هرکسی عقیده ای داره.درود بر شرف همه ایرانیان.
  • IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    1 2
    مداکره ای درکار نخواهد بود فقط این روحانی خبیث برود همه چی درست میشه امریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند این نادانان وغربگرای داخلی هستند که سناریوی ترامپ دارن اجرا می کنند ۶۸۵۲
  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    0 2
    ..آمریکا منزوی شده
  • وحید IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    0 2
    ما ایرانیها در طول تاریخ در یه مورد همیشه باهم اتحاد داشتیم و اون دفاع از خاک وطن عزیزمون هست حتی اگه مجبور شیم زنان ماهم اسلحه به دست بگیرن ، ما ایرانیها رو با کشورهای حاشیه ما اشتباه نگیرید سرزمین ایران جای حضور آمریکاییها و هم پبمانانشان نیست، اگه قرار باشه مثل کشورهای اطراف ما پای آمریکاییها به سرزمینمون باز شه، قطعا گردن اونها رو میشکنیم، شک نکنین
  • محمد IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    0 1
    احسن به دیدگاههای سیاسی ودشمن شناسی ملت ایران.پایان شب سبه سپید است و ملت غیور ایران تحریمها را با اطاعت از فرمایشات حضرت آقا پشت سر خواهد گذاشت ودشمنان ما روسیا خواهند شد.زیرا این جمله سردار ماست که ما ملت شهادتیم .پس پیروزی از آن ماست
  • IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    0 1
    اصلاح طلب ها جلو ما میگن مرگ بر امریکا پشت پرده... سیاست پدر و مادر نداره
  • بینام IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    0 1
    ببخشید این حرف رو میزنم ،ترامپ ...میخوره درباره ایران نظر بده و کسانی که مثل اون فکر میکنن ،،،
  • محمد حسین IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    0 1
    ان شاءالله به حول قوه الهی این پیچ سخت رو پشت سر می‌گذاریم وبه یاری خدا و دست خداوند متعال ایمان داریم که خداوند با صابران است و چند روز پیش آقا فرمودند مسئولین ما نگاهشان را از خارج از ایران بردارند و تمام تمرکز خود رو بر داخل معطوف کنند واینک که راهبرد رو آقا اعلام فرمودند پس مسولین کشور به توصیه های آقا توجه کنند تا از این امتحان سربلند بیرون بیایم ودراخر هیچ وقت یک وجب خاک کشور رو به اجنبی نمیدیم وبا خون گلو این مملکت امام زمان عج رو به جلو میبریم و پشت آقا وگوش به فرمان آقا هستیم و تحت تاثیر تحریم و زور هیچ وقت دست از ارمانهایمان بر نمیداریم چون ما ملت امام حسینیم
  • IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    0 2
    هدف ترامپ رساندن قیمت دلار به پنجاه هزار تومان قبل از انتخابات ماه نوامبر است که قطعا این آرزو را به گور خواهد برد
  • IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    0 1
    ایران مستقل است ومستقل به منافع وهویت خود می اندیشد طرحهای شیطانی برای ایران مردود و اعتنایی ندارد این آمریکاست که با مشکلات داخلی وخارجی روبروست وخود را با کشورهای جزیره ای پیوند می زند
  • محسن IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    0 0
    مطمئن باشید سیاست کلی یک کشور با آمدن و رفتن رئیس جمهور تغییر میکند.آنها الان دارن برای ۱۰۰سال آینده برنامه ریزی میکنند.
  • دیده بان IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    0 1
    با احترام به سردار رشید ک شهید ایران اسلامی .امام حسن (ع) در زمان خودش صلح کرد .و سالارشهیدان هم در زمان خودش نبردی که تا دنیا دنیاست از خاطره ها محو نمیشه که هر دو بخاطر پایداری اسلام و دین جدشان بود .
  • اف IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    3 2
    این ابن ابلیس امریکایی چون ایرانی رانمی شناخت وقمارباز بودتحریم کرد. گرسنه می مانیم ولی غرورمان رانمیشکنیم البته اگر زالوها انگلهای اقتصادی داخلی بگذارند. بولتون با ان حماقتش دانست و گفت ایرانی ها فقط زبان زور میفهمند یعنی ایرانیها مبارزند تا سازشکار.
  • محمد IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    0 1
    امریکا دیگرهرگز قابل اعتمادومذاکره نیست چه ترامپ باشد چه بایدن بیاید فقط دشمنی وبیشرفی جزوی جدانشدنی دروجود سیاستمداران امریکایی
  • IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    0 1
    بر شرف کسی لعنت که بعد از ترور سردار سلیمانی حرف از برجام ویا مذاکره با امریکا بزند این افراد خائن به ایران وخون شهیدان هستند ما تابع رهبری هستیم
  • امیر رحیمی IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    3 1
    ب نظر شخص من با کشوری مثل امریکا اصلا و دوباره اصلا و اصلا نباید مذاکره کرد.چون ریالی ارزش نداره و از طرفی چگونه میشود خون حاج قاسم را که نامردانه و با وحشیگری شهید شد ازش گذشت.شدیدا شخص من مخالف مذاکره با امریکا هستم با وجود اینکه تو تحریم شدید هستیم.غیرت اجازه نمیده اصلا بهش فکر کرد
    • مهدی IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
      1 1
      با سلام خدمت تمامی هموطنان عزیزم. به والله . که این سختیا دوام نمیاره. امریکا دشمن درجه یک مالت اسلامه. بعد از هر سختی. اسانی هست. این کلام کلام خداست. ومطمعن باشید ک ترامپ و کلفت تر از ترامپ هم بیاین. هیچ غلطی نمتونن بکنن. اگه اعتقاد ما هم مثل امام خمینی بود ک فرمودند اگه تمام دنیا بر علیه. من باشند من ذره ای از اعتقادتم. کناره گیری نمیکنم. اگه. ارزش خودمونو بدونیم هیچوقت به دشمن باج نمیدیم. مثل حاج قاسم عزیز. و شهید یوسف اللهی ک. یادشونم ادمو یاد خدا میندازه. ادم باید پشت رهبرش باشه. و در سختیها هم خدا رو فراموش نکنه. همانطور ک. شهدای ما. از فرمان خدا و رهبرشون. یه ذره عقب نشینی نکردن. و. از تمام وجود مایه گذاشتن. و در سختیها. خدا رو فراموش نکردند. من به شما قول میدم. که. دوام نمیاره. نفسهای اخر ترامپه. وخار وذلیل شدن امریکارو میبینید به برکت شهدایی مث حاج قاسم عزیز. صلوات بر روح پاک شهدا بفرستیم. یا علی
  • محمد IR ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    0 1
    به هیچ وجه اصلاح طلبان نباید با ترامپ مذاکره کنند چون هردو از یک جبهه اند و هردو یک نظر،مطمئنن امریکا اولین خواسته اش قدرت موشکی ایرانه که موافقت میکنن،باید ریاست جمهوری بعدی کسی باشه که اصلاح طلب نباشه و اونوقت نذاکره کنن
  • اسماعیل IR ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    0 1
    باباجانم دلار همون ۴هزارتومان ارزش جهانی اینها خودشون کاسبی راه انداختن یک تیکه کاغذ ۴میخرن۳۰تومان میفروشن چه کاسبی بهتر ازاین
  • رمضانسرشت GB ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    2 2
    سلام چنانچه به دقت رهنمودهای رهبری مورد توجه قرار گیرد بهترین راه برای رسیدن به نتیجه مطلوب است در این خصوص باید مردم را از مسایلی که امنیتی نیست مطلع کرد. باید عدالت اجتماعی در کشور محقق شود تا مردم انگیزه مقاومت را مجددا افزایش دهند.. اقتصاد داخل را باید بدور از دعواهای جناحی رونق داد . مردم نباید سپر بلای جناح ها قرار گیرند. با مفاسد وتبعیض به شدت باید برخورو نمود و اموال مصادره شده را به سرعت باید به نحوی به سفره مردم برگرداند. دولت الکترونیک به سرعت باید اجرایی وموانع ان برطرف شود.تا افرا د نتوانند اختلاس کنن دیپلماسی فعال با کشورهای هم جوار باید فعال شود.و ایران هراسی باید با دیپلماسی فعال خنثی شود. قرازدادهای دو وچند جانبه باید مد نظر قرار گیرد.و..
  • IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    0 0
    سلام میگم وافور ت را پیر مرد بکش ..
  • IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    0 0
    این ترامپ نیست بدلش.!!! ترامپ مرده.!!!
  • حسین IR ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    0 0
    لعنت بر قاتل حاج قاسم لعنت بر ترامپ سگ زرد هیچی نیستی سگ زرد ال سعود
  • DE ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    0 0
    سلام ترامپ میگه گیاه تریاک خدرو است ..خاش خاش میگه اگر خدرو است .. خو من هم میگوین انسان خدرو است .. این به اون بدر.
  • mohsentaghizadeh IR ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    0 0
    اگر بخواهیم قدرتمند شویم باید با کشورهای جنوب خلیج فارس وبا آمریکا و اروپا تعامل داشته باشیم
    • IR ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
      1 1
      توبرو کشکت رو بساب...!!!!!
  • محمد IR ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    0 0
    هر‌توافقی‌باغرب‌بایدتعهدات‌ایران‌شامل‌قدرت‌دفاعی‌ ایران‌نگردددیگرتعهدات‌هم‌بایدتدریجی‌ومتناسب‌با انجام ‌تعهدات‌دیگرطرفهاانجام‌شود
  • IR ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    1 0
    انشاالله ترامپ راجوری بزنید که تکه بزرگش گوشش باشه
  • وطن دوست IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    2 0
    پایان سلطه غربگرایان وطن فروش بر ایران عزیز وروی کار امدن دولتی متکی به داخل باغیرت ووطن پرست واقعی که عدالت خواه ومردم دوست باشد تنها راه پیشرفت این سرزمین کهن است
  • IR ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    0 0
    رژیم صهیونیستی و آمریکا دشمنان جهان اسلام هستند
  • هعغغف IR ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    0 0
    اخ باز ترامپ رای بیاره.حداقل بفهمیم ای دولت هس یا رفته.تکلیفمون مشخص شه.ما ک به اخر رسیدیم.
  • IR ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    0 0
    ننگ بر ترامپ
  • IR ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    0 0
    مرگ بر آمریکا و اسرائیل وهمه دشمنان اسلام و مسلمین.
  • سید سرباز حاج قاسم IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
    0 0
    انتقام خون حاج قاسم چی میشه ما انتقاممان را از ترامپ و هم دستانش میگیریم
  • سمیرا IR ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
    0 0
    تاآن زمان که همه مسلمانان دنیا باهم متحدبودند اسلام تاقلب اروپارفته بود ا وقتیکه مسلمانان باهم اختلاف دارند این شیاد وشیطانها خاورمیانه را ملعبه خودشان کردند
  • DE ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
    0 0
    تلاش‌ها برای تسلیم کردن یا تغییر رژیم ایران شکست خورده است // ما بایستی قدر شناس و قدر دان ندانم کاریها و سوء مدیریت ها و بیعرزگی های.... اصلا طلبکاران باشیم که نه تنها بودجه های میلیاردی امریکا را خوردند و براش نتونستند کاری کنند بلکه امریکا با شرط بندی روی اسب لنگ اصلاحات همه چیز را باخت. اصلاحات مچکریم شما از آخر نفر اول شدید تبریک

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس