کد خبر 1127953
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۶
تکیملی| بشار اسد: مطلقا مذاکراتی با اسرائیل در کار نیست

رئیس جمهور سوریه در مصاحبه با یک خبرگزاری روسی تأکید کرد هیچ گونه مذاکراتی با تل‌آویو در کار نیست.

به گزارش مشرق،‌ «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه در گفت‌وگو با خبرگزاری «اسپوتنیک» در ارتباط با موضوعات مختلفی از جمله نامزدی «دونالد ترامپ»‌ رئیس جمهور آمریکا برای جایزه صلح نوبل صحبت کرد.

نامزدی دونالد ترامپ برای دریافت جایزه صلح

بشار اسد در واکنش به نامزد شدن دونالد ترامپ برای دریافت جایزه صلح گفت که ترامپ کاری انجام نداده است تا استحقاق دریافت این جایزه را داشته باشد.

رئیس جمهور سوریه در ادامه گفت که «باراک اوباما» رئیس جمهور پیشین آمریکا این جایزه را در سال‌های اول ریاست جمهوری خود دریافت کرد در حالی که کاری انجام نداده بود

بشار اسد ادامه داد، شاید تنها دستاورد اوباما رفتن از خانه به کاخ سفید باشد در نتیجه شاید این جایزه را به ترامپ نیز بدهند آن هم به خاطر انجام اقدامی مشابه «ماهیت این اقدام را نمی‌دانم؛ اما مطمئنا صلح نیست».

اسد در ادامه با تأکید بر اینکه صلح در واقع پایبندی به قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل متحد است، در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا نتیجه انتخابات آمریکا منجر به بازبینی سیاست‌های واشنگتن در قبال سوریه خواهد شد یا خیر، گفت:‌ «ما معمولا حضور رئیس جمهور را در انتخابات آمریکا انتظار داریم بلکه تنها [حضور] مدیران اجرایی [مورد انتظار ماست] زیرا پارلمانی وجود دارد و این پارلمان متشکل از گروه‌های فشار، شرکت‌های بزرگ مثل بانک‌ها، صنایع تسلیحاتی، نفت و... است در نتیجه یک مدیر اجرایی وجود دارد؛ مدیری که حق و قدرت بازبینی ندارد و تنها کارش محدود به اجراست. این همان چیزی است که در ارتباط با ترامپ هم اتفاق افتاد هنگامی که رئیس جمهور شد». 

تکیه ارتش سوریه به تسلیحات روسی

رئیس جمهور سوریه در ادامه با تأکید بر اینکه ارتش این کشور بر تسلیحات روسی تکیه کرده است،‌ گفت که قرار است ارتش سوریه با همکاری وزارت دفاع روسیه نو سازی شود.

اسد در این خصوص گفت: «دو سال است که طرحی را برای نو سازی ارتش‌مان آغاز کرده‌ایم و واضح است که ما این به‌روز رسانی را با همکاری وزارت دفاع روسیه انجام خواهیم داد زیرا ارتش ما چندین دهه است که کاملا متکی بر تسلیحات روسی است».

بشار اسد همچنین در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا دمشق تمایل به دست یابی به سامانه‌های اس-۳۰۰ و اس-۴۰۰ دارد یا خیر، گفت: «ما اولویت‌هایی داریم. لزوما درباره موشک‌ها صحبت نمی‌کنیم. در حال حاضر ممکن است اولویت‌های دیگری در ارتباط با جنگ بر روی زمین وجود داشته باشد. ما یک طرح کامل داریم؛ اما باید مطابق اولویت‌ها اقدام کنیم».

جنگ در سوریه تمام نشده است!

اسد در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا می‌توان گفت جنگ در سوریه پایان یافته است، گفت: «مطمئنا نه! تا زمانی که تروریست‌ها هستند و برخی مناطق کشور ما را اشغال می‌کنند و [از طرفی دیگر] مرتکب انواع جنایت‌ها، ترورها و دیگر  جنایت‌ها می‌شوند، جنگ به پایان نرسیده است! بر این باورم کسانی که تروریست‌ها را به میدان آورده‌اند بر ادامه طولانی مدت جنگ پافشاری دارند..ما بر این باوریم».

بشار اسد ادامه داد: «نقطه‌های عطف بسیاری وجود دارد که می‌توانم ذکر کنم نه یک نقطه! نقطه عطف نخست در سال ۲۰۱۳ بود هنگامی که بسیاری از مناطق را، به‌ویژه در مرکز سوریه، از چنگ "جبهه النصره" آزاد کردیم سپس در سال ۲۰۱۴، نقطه عطف دیگری بود، هنگامی که داعش ناگهان ظهور کرد -آن هم با حمایت آمریکا- و بخش‌ بسیار مهمی از سوریه و عراق را در یک زمان به اشغال خود در آورد».

رئیس جمهور سوریه همچنین افزود که نقطه تحول دیگر حضور نیروهای روسیه بود که در سال ۲۰۱۵ به کمک نیروهای سوریه شتافتد و همراه با آنها بخش‌های زیادی از خاک سوریه را آزاد کردند.

«کلاه سفیدها» ابزار هستند و حامیان آنها باید محاکمه شوند

بشار اسد در بخشی از اظهارات خود تأکید کرد که مسئله محاکمه «کلاه سفیدها» با محاکمه‌ طرف‌های حامی آن‌ها آغاز می‌شود و این سازمان تنها ابزاری است در دست چند کشور.

اسد در این خصوص گفت: «هنگامی که جنایتی در کار باشد، شما برای محاکمه با خود سلاح و چاقو نمی‌آورید بلکه جنایت‌کار را به دادگاه می‌فرستید. در آن مورد، کلاه سفیدها تنها یک ابزار یا وسیله بودند. آنها تنها یک سلاح هستند که تروریسم از آنها استفاده کرد. بریتانیا آنها را تأسیس کرد و آمریکا از آنها حمایت کرد و البته فرانسه و دیگر کشورهای غربی. ترکیه هم به‌صورت مستقیم از آنها استفاده کرد. تمام این رژیم‌ها پدر و مادر واقعی کلاه سفیدها هستند».

رئیس جمهور سوریه ادامه داد:‌ «در نتیجه، این، آنها هستند که باید پیش از کلاه‌ سفیدها مورد بازجویی قرار گیرند. اکنون سؤال اینجاست که ما برای پیگری چنین اقداماتی یک حقوق بین‌الملل داریم؟! نه! چنین چیزی وجود ندارد در غیر این صورت،‌ آمریکا، به عنوان مثال، از جنایت‌های خود در عراق نمی‌گریخت یا در یمن و دیگر مناطق».

بشار اسد افزود: «نه‌تنها آمریکا بلکه فرانسه و بریتانیا و دیگر کشورها از جمله حضور آمریکا در سوریه، نمی‌توانستند از زیر جنایت‌های خود شانه خالی کنند. این نهادهایی که قابلیت اجرای قانون را دارند، همانطور که پیشتر گفتم وجود ندارند در نتیجه ما باید بیشتر بر عاملان و ناظران حقیقی متمرکز شویم که همان کشورهای غربی هستند و عروسک‌هایی که این کشورها آن‌ها را در منطقه به حرکت در میاورند».

مذاکره‌ با تل‌آویو

طبق گزارش اسپوتنیک، بشار اسد در ارتباط با توافق با تل‌آویو گفت: «موضع ما از زمان آغاز گفت‌وگوهای صلح در دهه نَوَد  واضح است یعنی قبل از سه دهه پیش آنگاه که گفتیم صلح برای سوریه مرتبط با حقوق است و حق ما سرزمین‌مان است. می‌توان با اسرائیل روابط عادی برقرار کرد تنها زمانی که سرزمین‌مان را پس بگیریم. این مسئله بسیار ساده است».

طبق این گزارش، بشار اسد در ادامه گفت که برگزاری گفت‌وگو با تل آویو امکان پذیر است «هنگامی که اسرائیل برای بازگرداندن خاک اشغالی سوریه آماده باشد-در حالی که اینگونه نیست و [تل‌آویو] ابدا آماده نبوده.هیچ مقامی را در رژیم اسرائیل ندیده‌ایم که آماده باشد یک گام به سمت صلح بردارد در نتیجه از نظری تئوری بله؛ اما عملا پاسخ تا به این لحظه نه است».

بشار اسد همچنین تأکید کرد که در حال حاضر هیچ گونه مذاکره‌ای با تل‌آویو در کار نیست. او در این خصوص گفت: «نه، مطلقا مذاکره‌ای در کار نیست. مطلقا هیچ چیز».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • FR ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۷
    0 1
    آره گفته که اگر ازمزارع شبعا خارج بشه هم صلح میکنیم وهم اقدام به عادیسازی روابطمان میکنیم فقط مشکل اینجاست که لبنان و سوریه هردو ادعای مالکیت این سرزمینها را دارند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس