کد خبر 1127735
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۸
پالایشگاه

پرونده واگذاری پالایشگاه کرمانشاه حدود چهار سال پس از مزایده بحث‌برانگیز آن دوباره باز شده و آغازگر آن هم رییس قوه قضائیه بوده که دستور تعیین تکلیف خصوصی‌سازی پالایشگاه را صادر کرده است.

به گزارش مشرق، قدیمی ترین پالایشگاه کشور بعد از پالایشگاه آبادان، ۲۰ دی ۱۳۹۵ در یک مزایده سوال برانگیز واگذار شد؛ مزایده‌ای که بلوک حدود ۶۰ درصدی سهام «شرکت پالایش نفت کرمانشاه» را نصیب یک شرکت خصوصی ثروتمند کرد.

سند پالایشگاه ۹۲ هکتاری کرمانشاه به نام «شرکت پخش تجارت گستر بیستون» خورد که تا پیش از آن در زمینه لبنیات فعالیت می‌کرد.

بیشتر بخوانید:

سعید محمد: دومین پتروپالایشگاه ایران را در کرمانشاه می‌سازیم

قیمت پایه سازمان خصوصی سازی برای شرکت پالایش نفت کرمانشاه، ۱۷۹ میلیارد تومان بود اما شرکت لبنیات بیستون برای تصاحب آن «۲۱۰ میلیارد تومان» پیشنهاد کرد و برنده مزایده شد.

خریدار خوش‌شانس، شرایط خوبی هم برای پرداخت بهای پالایشگاه داشت؛ او فقط ۱۰ درصد قیمت را به صورت نقدی پرداخت کرد. پس از ۲ سال تنفس، هشت سال دیگر وقت دارد تا بقیه پول را در اقساط ۶ ماهه تسویه کند. یعنی طی چهار سال گذشته کمتر از یک سوم قیمت را به دولت پرداخت کرده و هنوز دوسوم مبلغ باقی مانده است.

آغاز انتقادات از واگذاری

از همان زمانی که خبر واگذاری پالایشگاه رسانه‌ای شد، موجی از انتقادات در استان به راه افتاد و مخالفت‌ها حتی به خانه ملت و نامه نگاری به رهبر معظم انقلاب هم کشیده شد؛ در مقابل اما سازمان خصوصی سازی و تعدادی از مسئولان روند واگذاری را قانونی دانستند و از آن دفاع کردند.

احمد صفری، نماینده‌ مردم کرمانشاه در مجلس دهم چند روز پس از اعلام نتیجه مزایده پالایشگاه کرمانشاه گفت: این پالایشگاه با ۹۲.۵ هکتار زمین در مرکز شهر کرمانشاه قرار دارد که ۴۲ هکتار آن دارای کاربری مسکونی است. با این وجود آنها قیمت ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان را برای هر متر مربع تعیین کردند حال اینکه هیچ اطلاعی از ارزش واقعی زمین‌های پالایشگاه نداشته و حتی از کارشناسان رسمی کرمانشاه نیز نظراتی را جویا نشدند.

سیدقاسم جاسمی، دیگر نماینده مردم کرمانشاه در مجلس دهم نیز اظهار کرد: جدا از تجهیزات موجود در پالایشگاه، ۲۰۰ میلیارد تومان نیز تجهیزات دیگر در آن قرار دارد، بنابراین رقم پیشنهادی بسیار ناچیز و فروش آن نیز غیرعاقلانه است.

ترس از تکرار سرنوشت تلخ برای پالایشگاه

بخش دیگری از انتقادات به «اهلیت نداشتن خریدار» به عنوان یکی از شروط واگذاری بر می‌گشت. منتقدان تاکید کردند که خریدار بیشتر از اینکه به فکر توسعه و تقویت پالایشگاه باشد، به زمین های مرغوب و گرانقیمت آن در مرکز شهر چشم دوخته و در آینده به فکر تبدیل آن به بُرج و کسب درآمد نجومی از این راه خواهد بود.

یکی از مطرح کنندگان این موضوع، عبدالرضا مصری نایب رییس مجلس دهم و نماینده کرمانشاه در مجلس یازدهم شورای اسلامی است. او دی ۱۳۹۵ گفت که متأسفانه در سال های گذشته ما شاهد واگذاری‌هایی همچون کارخانه کشمیر و نساجی غرب در استان کرمانشاه بوده ایم که الان اثری از آنها وجود ندارد و به تلی از خاک تبدیل شده اند. به همین دلیل انتظار داریم مسئولان اجرایی استان جلوی واگذاری پالایشگاه کرمانشاه را بگیرند پیش از آنکه سرنوشت مشابهی پیدا کند.

نامه به رهبر معظم انقلاب

انتقادات آنقدر ادامه دار شد که حتی به نامه نگاری به رهبر معظم انقلاب هم کشیده شد. هشت عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه اسفند ۹۵ به رهبر معظم انقلاب نامه نوشتند و خواستار توقف واگذاری پالایشگاه کرمانشاه شدند.

آنان در این نامه نوشتند: پالایشگاه بزرگ کرمانشاه دومین پالایشگاه کشور بعد از پالایشگاه آبادان است که در سال ۱۳۹۳ به مبلغ ۱۱۰۰ میلیارد تومان قیمت گذاری شده بود اما در سال ۱۳۹۵ به مبلغ ۱۷۹ میلیارد تومان قیمت گذاری و به ۲۱۰ میلیارد تومان به بخش خصوصی فروخته شد که یک سوم قیمت کارشناسی است.

«عدم اهلیت خریدار با توجه به سوابق بدهی ایشان به بانک‌ها و عدم سابقه مدیریت یا سهامداری در پالایشگاه‌های کشور و عدم قیمت‌گذاری صدها قلم از اموال منقول و غیرمنقول پالایشگاه» دیگر انتقادات مجمع نمایندگان استان در نامه به رهبر انقلاب بود.

تشکل‌های دانشجویی، نماینده ولی فقیه در استان کرمانشاه، فعالان رسانه‌ای و اساتید دانشگاه دیگر کسانی بودند که از واگذاری شرکت پالایش نفت کرمانشاه به قیمت پایین انتقاد کردند.

گزارش دیوان محاسبات

یکی از مواردی که رئیس دیوان محاسبات کشور در گزارش تفریغ بودجه سال ۹۶ به آن اشاره کرد، همین موضوع واگذاری پالایشگاه کرمانشاه بود.

«عادل آذر» گفت: واگذاری شرکت‌هایی همچون پالایش نفت کرمانشاه، نیشکر هفت‌ تپه، هپکو اراک و ماشین‌سازی تبریز، ریخته‌گری ماشین‌سازی تبریز و املاک ائل‌گلی به دلیل فقدان اهلیت و تخصص کافی توسط خریدار، باعث بروز ضرر و زیان به بیت‌المال شده است.

آنچنان که او بیان کرد: قیمت کارشناسی شرکت پالایش نفت کرمانشاه (پالایشگاه کرمانشاه)، حدود ۶۱۷ میلیارد تومان بوده که با تصویب هیات واگذاری با کاهش ۷۰ درصدی به مبلغ ۱۹۹ میلیارد تومان واگذار شده است.

ارجاع پرونده پالایشگاه به دستگاه قضا

۲۷ فروردین ۱۳۹۸ کمیسیون انرژی مجلس هم در گزارشی پیشنهاد «فسخ قرارداد واگذاری پالایشگاه و تحت پیگرد قرار دادنِ متخلفان» را ارائه کرد.

۲ هفته بعد براساس ماده ۲۳۴ آیین‌نامه‌ داخلی مجلس شورای اسلامی(درباره عدم اجرای ماده ۲۱ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و عدم رعایت شئونات در ماده ۴ آیین‌نامه‌ اجرایی شیوه قیمت‌گذاری بنگاه‌ها در واگذاری شرکت پالایشگاه نفت کرمانشاه) پرونده واگذاری این پالایشگاه با امضای علی لاریجانی، رئیس ‌وقت مجلس به قوه قضائیه ارجاع شد تا رای نهایی در آنجا صادر شود.

استدلال حامیان واگذاری

در مقابل منتقدان، حامیان واگذاری پالایشگاه هم استدلال خودشان را داشتند. سیدجعفر سبحانی، مشاور رییس وقت سازمان خصوصی سازی بهمن ماه ۹۵ در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: مزایده واگذاری پالایشگاه نفت کرمانشاه در کمال صحت،‌ سلامت، ‌شفافیت و به صورت کاملا قانونی برگزار شده است.

او همچنین در باره انتقاد از پایین بودن قیمت واگذاری شرکت پالایش نفت کرمانشاه اظهار داشت: قیمت‌گذاری سهام این شرکت مانند سایر واگذاری‌ها بر مبنای نظر کارشناس‌های رسمی دادگستری بوده که شامل کارشناس زمین، ماشین آلات و سایر بوده است.

افزایش و رونق تولید در پالایشگاه

مدیر روابط عمومی شرکت پالایش نفت کرمانشاه هم در توضیحاتی که مهرماه ۹۹ برای رسانه‌های استان ارسال کرده، گفته است: افزایش و رونق تولید، اشتغال و رضایتمندی پرسنل تنها بخشی از موفقیت‌های پالایشگاه کرمانشاه و نشانگر اهلیت مدیریتی است.

«محمدرضا امامی‌نیا» افزوده است: واگذاری موفق شرکت پالایش نفت کرمانشاه مانع ورشکستگی و تعطیلی آن شد.

او گفت: افزایش و رونق تولید، تنوع تولید در انواع فرآورده‌های ویژه، تبدیل وضعیت نیروهای پیمانکاری به قراردادی مستقیم و از بین بردن واسطه‌ای بنام پیمانکار، پیگیری مجدانه در پیشرفت و توسعه کمی و کیفی شرکت، افزایش و پرداخت به موقع حقوق و مزایا، پرداخت وام قرض الحسنه به همه کارگران شرکت، جذب و بکارگیری تعداد قابل توجهی از جوانان متخصص و جویای کار استان از جمله دستاوردهای مثبت خصوصی سازی در پالایشگاه کرمانشاه است.

مدیر روابط عمومی پالایشگاه کرمانشاه گفت: پرسنل شرکت با ارسال نامه‌ای به رییس قوه قضاییه رضایت و حمایت قاطع خود را از مدیریت بخش خصوصی شرکت اعلام داشته‌اند.

امامی‌نیا، یادآورد شد: با توجه به آمار و مستندات در مجموع می‌توان گفت هر آنچه بعد از واگذاری شرکت پالایش نفت کرمانشاه انجام شده سیر صعودی و افزایشی داشته و تاکنون روند کاهشی در هیچ زمینه‌ای وجود نداشته است که این مهم دال بر وجود اهلیت و توانایی مدیریتی بخش خصوصی پس از چهار سال از واگذاری موفق شرکت است. 

ورود رییس دستگاه قضا

در ادامه پیگیری های خانه ملت بود که «میر علی‌اشرف پوری حسینی» رئیس وقت سازمان خصوصی‌سازی در ۲۳ مرداد ۹۸ بازداشت و به انجام تخلف در جریان واگذاری شرکت ها متهم شد.

بررسی پرونده ارجاعی مجلس درباره پالایشگاه کرمانشاه یک نتیجه دیگر هم داشت؛ اینکه به دستور علنی رئیس قوه قضائیه در شهریور امسال منجر شد.

آیت‌الله سید «ابراهیم رئیسی» ۱۰ شهریور ۹۹ درباره برخی واگذاری‌های مساله‌دار در خصوصی‌سازی، دستور داد «ضمن تسریع در رسیدگی به پرونده رئیس سابق سازمان خصوصی سازی و مدیران متخلف برخی شرکت‌ها، سازمان بازرسی، موضوع تعیین تکلیف خصوصی‌سازی‌های مساله‌دار و خلاف ضوابط و مقررات مانند شرکت‌های هفت تپه و پالایشگاه کرمانشاه را از سازمان خصوصی‌سازی و وزارتخانه‌های ذیربط پیگیری کند.»

رییسی گفت: در موضوع واگذاری‌ها باید دو نکته مورد توجه قرار گیرد؛ یک جنبه تخلف افرادی است که این واحدها را مورد تملک قرار داده‌اند و دیگری بررسی نحوه واگذاری این واحدهاست که آیا شرایط مندرج در قانون برای واگذاری و صلاحیت افراد مورد توجه سازمان خصوصی‌سازی قرار گرفته یا نه؟ در واقع تمام قضیه فقط برخورد با مدیران متخلف نیست و باید نحوه واگذاری‌ها نیز مورد بررسی قرار گیرد.

آغاز مجدد درخواست‌ها از قوه قضاییه

اظهارات رییس دستگاه قضا بازتاب گسترده‌ای در استان کرمانشاه داشته، به ویژه اینکه خبرهای غیررسمی حاکی از سفر استانی او در هفته‌های آینده به این استان است.

اکنون بخشی از رسانه‌ها و تشکل‌های دانشگاهی در نامه‌هایی از رییسی خواسته‌اند که واگذاری پالایشگاه کرمانشاه را لغو کند زیرا این کار خلاف قانون و ضایع حقوق مردم استان بوده است.

به عنوان نمونه، سازمان بسیج اساتید دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان کرمانشاه هشتم مهرماه با صدور بیانیه‌ای خطاب به رییس دستگاه قضا نسبت به واگذاری پالایشگاه کرمانشاه اعتراض و ابراز امیدواری کرده که «با صدور حکم ابطال واگذاری، برگ زرین دیگری به افتخارات نهاد فسادستیز و عدالتخواه قوه قضاییه افزوده و موجبات سرور و امیدواری هر چه بیشتر مردم مقاوم و شریف ایران اسلامی بالاخص مردم مقاوم و شهید پرور خطه سینه ستبر کشور، کرمانشاه قهرمان فراهم گردد

اکنون با توجه به دستور رییس دستگاه قضا، باید دید که سرنوشت واگذاری پالایشگاه کرمانشاه به کجا می انجامد؛ تایید واگذاری یا برگشت آن به بیت المال؟

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    2 0
    اصلاح طلبان واقعا نصداق ایه شریفه.واذاقیل لهم لاتفسدوا فی الارض قالو انما نحن مصلحون .الا انهم هم المفسدون.....................هرکجا دستشون برسه اونجارو غارت میکنن=اختلاس طلبان واقعی
  • کرمانشاهی IR ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    7 0
    امتحان بزرگ نظام در این پالایشگاه مشهوده انشاالله که نظام مثل همیشه سربلند باشه
    • بینام IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۷
      0 1
      اینم دست دولت بود تا اوا برشکست شده بود وهمه نیروهاشم اخراج شده بودن
  • IR ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۷
    0 0
    خوبه حساب و کتاب این سالها و برگشت ارز و سود ان هم محاسبه شود
  • سلام IR ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۷
    1 0
    محل پارتی بازی جهت استخدام فرزندان افراد صاحب نفوذ که واقعا اگر آزمون استخدامی برگزار شود به هیچ عنوان این افراد شایسته استخدام نیستند شده است. و محلی شده برای دریافت حقوقهای نجومی برای تعدادی از افراد بدون تخصص و صاحب نفوذ .و در پایان آقای رئیسی ریشه این ظلم به مردم بدبخت کرمانشاه را بخشکانید که واقعا مردم کرمانشاه همه منتظر این اقدام ظلم ستیز شما هستند.
  • IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۷
    0 0
    سلامتی قوه قضاییه با رای صحیح در این قضیه مشخص می شود با رای صحیح جلو این حق الناس را بگیرید
  • عدالتخواه NL ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۷
    1 0
    واگذاری پالایشگاه که مفت و مجانی بوده به کنار، اینا پتروشیمی بیستون رو هم به چنگال آورده اند. بیت المال مفت و مجانی به یه عده که معلوم نیس به کجا وصلن واگذاری صورت گرفته.پرسنل پیمانکاری پالایشگاه مثلا قراردادمستقیم شدن بدون هیچ مزایایی، اگه پیمانکاری می ماندند بهتر بود.الکی شعار دادن.غارت کردن بیت المال رو .متاسفم برای دولت مردان .نمابندگان مجلس کرمانشاه دوره قبل هم دستشان تو یه کاسه بود با دولت.الکی مردم رو گول نزنید. تاریخ یه صنعت رو مفت و مجانی دادن رفت.
  • میثم IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
    0 0
    سرمایه های کشور را نباید مفتی رها کرد به جیب سود جویان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس