نخبه سعودی

منابع آگاه از صدور حکم ۱۵ سال زندان برای «عصام الزامل» تحلیلگر و نخبه اقتصادی سعودی به دلیل انتقاد از سیاست‌های اقتصادی ولی‌عهد عربستان سعودی خبر دادند.

به گزارش مشرق، منابع آگاه اعلام کردند که دادگاه ریاض، روز گذشته (۵ اکتبر)، «عصام الزامل» تحلیلگر و نخبه اقتصادی منتقد سیاست رژیم سعودی را به ۱۵ سال حبس محکوم کرد.

پایگاه خبری روزنامه «القدس العربی» در خبری نوشت: حساب توییتری «معتقلی الرأی» که اخبار مربوط به افراد بازداشتی در این کشور را پیگیری می‌کند، طی پستی اعلام کرد: یک دادگاه کیفری ویژه، عصام الزامل، اقتصاددان را طی حکمی ظالمانه به ۱۵ سال حبس محکوم کرد و این حکم پس از گذشت سه سال از بازداشت خودسرانه او صادر شده است.

بیشتر بخوانید:

در ادامه این پست آمده است: الزامل شایستگی آن را داشت که پست وزارتی در وزارت اقتصاد داشته باشد اما مقامات سرکوب‌گر وی را از سال ۲۰۱۷ بازداشت کردند و اکنون این نقض حقوق بشری، با صدور حکم ۱۵ سال زندان علیه او تکمیل شد. ما کاملا این حکم را رد می‌کنیم و خواستار آزادی فوری او هستیم.

بنا بر این گزارش، الزامل یک تحلیل‌گر اقتصادی و کارآفرین بود که مجله فوربس او را یکی از شخصیت‌های برجسته اقتصادی توصیف می‌کند و موسس شرکتی پیشرو در فنآوری اطلاعات است.

تا به این لحظه، رسما خبر محکومیت الزامل به ۱۵ سال حبس اعلام نشده است.

گفته می‌شود که عصام الزامل که پیش‌تر به  عنوان  نماینده  هیأت اقتصادی عربستان معرفی شده بود، به دلیل انتقادش از چشم انداز ۲۰۳۰ بازداشت شد و دستگاه امنیتی عربستان پس از این بازداشت به تحلیلگران و کارشناسان اقتصادی  هشدار داد تا  به  سند چشم انداز ۲۰۳۰ انتقاد نکنند در غیر این صورت سرنوشتی  مشابه  عصام الزامل  خواهند داشت.  

وی که زمانی به عنوان یک نخبه اقتصادی سعودی، از سوی ملک سلمان مورد تمجید واقع شده بود و حتی فعالیت در شرکت آرامکوی عربستان و توسعه آن را در کارنامه خود دارد، سه سال پیش به دلیل انتقاد طرح محمد بن سلمان برای پذیره نویسی عمومی سهام‌های شرکت آرامکو بازداشت شد.

رژیم سعودی همچنین وی را به ارتباط با قطر، تحریک جوانان علیه دولت، تشکیک در شفافیت سرویس قضایی عربستان و وابستگی به گروه اخوان المسلمین متهم می‌کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس