کد خبر 1126996
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۹
بورس نمایه

امروز در بورس سهام صادراتی و غیر صادراتی وزن‌کشی می‌شوند برخی امیدوارند کوچک‌ها امروز جور بزرگان را بکشند و شاخص را مثبت کنند.

به گزارش سرویس بورس مشرق، امروز بازار اگر از کف دره به دامنه بورس بازنگردد رکوردهای نزولی در بازار جابجا خواهد شد. اما اگر بتواند به کانال یک‌میلیون و 500 هزار واحد بازگردد امید سهامداران برای برگشت زنده می‌ماند. باید دید در جنگ نهنگ‌ها(شرکت‌های بزرگ) و ماهی‌ها(شرکت‌های کوچک و متوسط) چه کسی عقب می‌نشیند.

بیشتر بخوانید:

پیش بینی روند بازار بورس تا پایان سال

نهنگ‌های زخمی در اقیانوس بورس

در معاملات روز دوشنبه، 10 شرکت بزرگ بازار سرمایه که بیشترین ارزش بازار را دارند، همگی با کاهش قیمت مواجه بودند. در واقع در روزی که 62 درصد نمادهای بازار کاهش قیمت داشتند، افت قیمت بزرگان، بازار را به قعر یک‌میلیون و 490 هزار واحدی برد. این رقم پایین ترین رقم شاخص کل در 3 ماه گذشته است. ادامه روند خروج پول حقیقی از بازار و نوسانات شدید شاخص کل نشان می‌دهد که اعتماد به بازار برنگشته است. نوسانات و عدم تعادل بازارهای موازی نیز بر ترس و نااطمینانی‌های بورس افزوده است.

بوسه خداحافظی یا بازگشت از کف

گروهی از تحلیل‌گران تکنیکی نوسان شاخص کل در سه روز اخیر را پولبک شاخص می‌دانند. آن‌ها معتقدند شاخص کل برای آخرین بار به کانال یک‌میلیون و 500 هزاری رفت و بعد از زدن بوسه خداحافظی به کانال پایین‌تر برگشت. پولبک حالتی است که قیمت برای آخرین بار به محدوده‌ای که قبلا در آن بوده برمی‌گردد و آن را برای آخرین بار لمس می‌کند.

گروهی دیگر از تحلیل‌گران تکنیکی با اتکا به داده‌های تاریخی معتقدند که روند بازار باید تغییر کند. آن‌ها می‌گویند بعد از ریزش های شدید شاخص در نیمه دوم فصل تابستان، بازار در ابتدای پاییز به آرامش نسبی رسیده است و مطابق الگوهای پیشین بازار، شاخص باید با ایجاد کف حمایت جدید به سمت بالا تغییر میسر دهد، اما بازار با ریزش‌های شدیدتری مواجه شده است. شاخص کل روز دوشنبه 32 هزار واحد و روز یک شنبه 23 هزار واحد ریزش کرد. ریزش های چند روز اخیر شرایطی است که تا به حال تجربه نشده است. تکنیکالیست‌ها می‌گویند بازار به 3 روز صعودی نیاز دارد و اگر 3 روز صعودی شود روند تغییر می‌کند. آیا این 3 روز خوب از راه خواهد رسید؟ فعلا نشانه‌ای از این روزهای خوب دیده نمی‌شود.

دماسنج درست کار می کند؟

زمانی شاخص بورس دماسنج اقتصاد نشان داده می شد رشد آن به معنی رونق اقتصاد تعبیر می شد و نزول آن ترجمه رکود بود. اما زمان زیادی است این تعبیر از معنا تهی شده است. بورس این روزها نماد انتظارات تورمی شده است.

گروهی از تحلیل‌گران بنیادی با اتکا به گزارش‌های عملکرد شرکت‌ها و افزایش نرخ تورم معتقدند ارزش ذاتی سهام شرکت‌ها بیش از قیمت‌های فعلی است. آن‌ها معتقدند قیمت‌ها به پایین‌ترین سطح رسیده‌اند و به زودی از حجم فروش سهام در ب بورس کاسته خواهد شد و در نتیجه شاخص کل به زودی تغییر روند خواهد داد.

در مقابل، گروهی دیگر از تحلیل‌گران معتقدند بورس بیشتر از واقعیت اقتصاد ایران و ارزش شرکت‌های بورسی رشد کرده است و با توجه به نرخ رشد منفی اقتصاد ایران رقم واقعی شاخص کل سطوح پایین‌تری دارد. آن‌ها اعتقاددارند با تعدیل انتظارات و بازدهی در بورس به تعدیل بیشتر شاخص منجر خواهد شد.

اقتصاد سیاسی بورس

به‌طورکلی بازار سهام نسبت به اخبار سیاسی حساسیت بالایی دارد و واکنش نشان می‌دهد. معامله‌گران معتقدند انتخابات ریاست جمهوری ایالات‌متحده امریکا بر روند بازارهای ایران تأثیرگذار است. گفته می‌شود باقی ماندن ترامپ بر صندلی ریاست‌جمهوری به معنای افزایش فشار اقتصادی امریکا به ایران است. به نظر می‌رسد در یک ماه آینده تا مشخص شدن پیروز این انتخابات نوسانات بازار ادامه خواهد داشت و معامله‌گران بازار در بیم و امید تحولات سیاست خارجی خواهند بود.

پیش‌بینی بورس در روز سه‌شنبه 15 مهر

تحلیل گران سهام با اشاره به فعالیت بازار گردان ها و روند شاخص هم‌وزن امیدوارند شاخص کل این بار بر دوش   سهام غیر صادراتی و معطوف به تولید داخلی بالا رود با جدایی این شرکت‌ها از روند ریزشی، بازار سبز شود. چشم امید سهامداران به خودروسازان است که یکی از بالاترین جذب‌ها را در پول حقیقی‌ها داشتند.

اما برخی دیگر با اشاره به ریزش غول‌ها اعتقاددارند شاخص امکان حرکت پایدار به سمت بالا را ندارد و هر حمایتی با مقاومت در سطوح بالاتر پس‌زده می‌شود.

باید دید امروز در بورس برای سهامداران کوچک‌ها زیبا هستند یا غول‌های صادراتی برای سومین روز پیاپی مچ شاخص را می‌خوابانند.

منبع:اقتصادنیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس