کد خبر 1126963
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۶
کانادا

کانادا با اعلام تحقیق در مورد استفاده از فن آوری های نظامی این کشور در درگیری های ارمنستان و آذربایجان روز دوشنبه تعلیق صادرات تسلیحات به متحد ناتو ترکیه را اعلام کرد.

به گزارش مشرق از خبرگزاری فرانسه، فرانسوا فیلیپ شامپاین در بیانیه ای اعلام کرد که مطابق با کنترل صادرات کانادا و به دلیل درگیری های مداوم، من مجوزهای صادراتی مربوط به ترکیه را به حالت تعلیق درآورده ام تا فرصتی برای ارزیابی بیشتر وضعیت فراهم شود.

وزیر امور خارجه کانادا همچنین دستور تحقیق در مورد ادعاهای گزارش شده در رسانه های محلی مبنی بر استفاده سیستم های تصویربرداری و هدف گیری کانادایی در هواپیماهای بدون سرنشین بدون سرنشین توسط آذربایجان در درگیری با ارمنستان صادر کرد.

طرفداران کنترل سلاح به تازگی گزارشاتی در مورد فروش دوربین های تحقیقاتی به ترکیه متحد نزدیک آذربایجان منتشر کرده اند.

پیش از این کانادا در اکتبر (آبان) سال ۲۰۱۹ پس از حمله به کردها در شمال سوریه از مسدود کردن صدور مجوز صادرات برای محموله های نظامی به ترکیه خبر داد.

بامداد ششم مهرماه جاری درگیری میان نظامیان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مرزهای مشترک دو کشور از سرگرفته شد و وزارت دفاع جمهوری آذربایجان با صدور بیانیه‌ای نیروهای ارمنستان را آغاز کننده درگیری و نخست‌وزیر ارمنستان نیز جمهوری آذربایجان را آغاز کننده حمله دانست.

پس از درگیری‌های نظامی چند روزه ماه جولای (اواسط تیر) میان نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان که منجر به تلفات جانی از هر دو طرف شد، جنگ لفظی و برخی تحرکات دیپلماتیک به تنش در منطقه قفقاز دامن زده و بروز برخورد نظامی میان این دو کشور را قابل پیش‌بینی کرده بود.

در سال ۱۹۹۳ میلادی، به دنبال درگیری‌های چهارساله نظامی دو کشور، برخی دولت‌های اروپایی و منطقه برای پایان دادن به منازعات ارضی میان باکو و ایروان وارد عمل شدند و سرانجام با میانجیگری «گروه مینسک» سازمان امنیت و همکاری اروپا، آتش‌بس میان دوطرف مناقشه برقرار شد، اما تلاش‌های بین‌المللی برای حل مسالمت‌آمیز این مناقشه تا به امروز نتیجه‌ای نداشته است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • مهدی IR ۰۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    29 26
    کانادای مسیحی داره از هم کیش اشغالگرش حمایت میکنه ما چرا طرف مسلمانان مظلوم قره باغ نباشیم ! میگید دولت آذربایجان رو دوست نداریم خب دولت بحرینم دوست نداریم ما مردمش رو دوست داریم که مسلمان هستند همونطور که انتظار داشتیم در دفاع مقدس و آزادی خرمشهر طرف ما باشن کشورهای حق طلب الانم حق مشخصه هم خاک آذربایجانه هم که مسلمان هستند و حجت بر ما تمام هست البته نمیگم دخالت نظامی بکنیم اما حداقل حرف حق رو بزنیم
    • احمد IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
      2 2
      واقعا مطمینی مسلمانان مظلوم باکو با حمایت تکفیریهای ترکیه فردا مشکل امنیتی در مرز ایران نشوند من بعید میدانم چون انها به قومیت خود بیش از اسلام بها میدهند الا عده قلیل
    • IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
      1 2
      نظرت در مورد رابطه جمهوری آذربایجان با اسرائیل چیه؟نظرت در مورد تفکر پانترکیسم چیه؟مرزبندی خودت با اونا رو مشخص کردی؟اگر ایران به جمهوری اذربایجان هم کمک کنه آیا در جمهوری اذربایجان به نحو شایسته ای قدر ایران دونسته میشه؟آیا همه اون دسته از پانترکان تجزیه طلبی که بر ضد امنیت ملی ایران اقدام میکنند از رفتارهای نادرستشون علیه امنیت ملی ایران دست میکشند؟آیا سوء استفاده از واژه "ترک" عده ای علیه امنیت ملی ایران،تمام میشه؟تو مرزبندی خودتو با اون موارد مشخص کردی؟
  • IR ۰۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    21 12
    دستتون درد نکنه . سگ هاری شده این اتاتورک زمان
  • US ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    9 6
    کانادا فقط دوربین پهپاد به ترکیه می فروشه اونم تحریم کنه مشکل پیش نمیاد
  • IR ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    4 7
    زمان اشغالگری تمام شده.
  • IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    7 12
    اینم میخواد تبلیغ کنه که سلاح های ما ارمنستانو شکست داده
  • حق DE ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    7 11
    خخخخ کانادا. اون روسیه ابرقدرت نظامی هم دیگه تو لیبی پر و بالش چیده شده نمیتونه کاری کنه کانادا در نظامی گری کجای قضیه قرار داره. خخخخ
  • IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    1 1
    ترکیه اعلام کرده که هیچ نیازی به کانادا ندارد و تمام صنایع نظامی را بومی کرده
  • IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    1 0
    ۴ تا سنسور که این حرفهارو نداره. با چند دلار بیشتر و یه خرده دوندگی از بازار سیاه خریداری میشه. یا از نمونه مشابه اون استفاده میشه. اسرائیل و آمریکا سر خود پهپاد زیاد اذیت می کردن ترکیه رو الان ببین کجاست ترکیه.
  • IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    2 0
    ترکیه دیشب اعلام کرد که در یک سال گذشته هیچ واردات سلاحی از کانادا نداشته و نیازی به کاندا ندارد
  • بهزاد IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    1 0
    دوربین CATS ساخت آسلسان وارد خط تولید شد. ترشی دوربینهاتون رو بگیرید بعد از این کانادایی های کودن!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس