کد خبر 1126934
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۰۶:۳۰
هادی حق شناس استاندار گلستان شد

استاندار گلستان با رد مقایسه اقتصاد ایران و آلمان از سوی رئیس‌جمهور گفت اقتصاد ما مشکلات عدیده دارد.

به گزارش مشرق، کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: رئیس‌جمهور اخیراً گفته بود رشد اقتصادی ایران از آلمان هم بالاتر است و تا پایان سال شاهد رشد اقتصادی مثبت خواهیم بود. این سخن رئیس‌جمهور وقتی بسیاری از مردم با مشکلات شدید اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و تقریباً سفره بسیاری از ایرانیان خالی است، عجیب به نظر می‌رسد.

هادی حق‌شناس، درباره این اظهارات به «نامه‌نیوز» گفت: «این سخن آقای روحانی به لحاظ عدد صحت دارد و تردیدی نیست و حتی من بیش از این می‌گویم که در همین دو سه هفته گذشته نرخ بیکاری آمریکا هم دو رقمی شد و علاوه بر آلمان کشورهایی مانند اسپانیا و انگلیس هم رشد منفی اقتصادی را تجربه کرده‌اند که همه این‌ها متأثر از کرونا بوده است. در حقیقت نه فقط آلمان که کل کشورهای جهان به دلیل پیامدهای منفی اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا با مشکلات اقتصادی روبه‌رو شده‌اند.» او خاطرنشان کرد: «اما این موضوع یک تبصره مهم دارد؛ آنکه اقتصاد ایران گرچه در حوزه رشد اقتصادی نسبت به مثلاً آلمان کمتر آسیب دیده است اما در بسیاری از زمینه‌ها مشکلات اساسی دارد. مثل آن است که بگوییم اقتصاد آلمان فقط سرما خورده است و اقتصاد ایران گرچه سرمایه‌خوردگی کمتری دارد- نه آنکه نداشته باشد- اما فشارخون و تب هم دارد. اقتصاد ایران به دلیل تکانه‌های مختلفی که تحریم و کرونا وارد کرد بخشی از توان خود را از دست داده است اما اقتصاد آلمان فقط در مقطعی با رشد منفی اقتصادی همراه بوده است. علاوه بر این آلمان فقط در امسال چنین شرایطی را تجربه کرده آن هم به دلیل شیوع بیماری کرونا اما ایران چند سال پی‌درپی است که رشد منفی دارد و علاوه بر رشد منفی تورم و رکود هم دارد. حق‌شناس درباره افت ارزش پول ملی هم تصریح کرد: ارزش پول ملی به پایین‌ترین حد خود در سال‌های اخیر رسیده است و دلیل آن هم چندان پیچیده نیست و جزو الفبای اقتصاد است. یک سمت عرضه وجود دارد و یک سمت تقاضا. وقتی در عرضه مشکل ایجاد شود و در تقاضا هم اتفاقی رخ ندهد، به عدم تعادل می‌رسیم. در شرایط عدم تعادل دیگر قیمت واقعی نیست. عرضه به هر دلیلی اعم از تحریم یا کرونا دچار اخلال شود و تقاضا فرقی نکند قیمت غیر واقعی شکل می‌گیرد و در این میان دیگر مهم نیست قیمت دلار 30 هزار تومان باشد یا 100 هزار تومان. در چنین حالتی مراودات اقتصادی دچار مشکل می‌شود. در بازار سرمایه هم عدم تعادل قیمت‌ها مشکل ایجاد کرده است. مگر می‌شود ارزش سهام یک کارخانه 10 برابر شود؟ مگر تولید آن کارخانه در یک سال گذشته 10 برابر شده است که ارزش سهامش 10 برابر افزایش یافته باشد؟ بنابراین در اینجا هم عدم تعادل قیمت‌ها مشکل ایجاد می‌کند.»

وی می‌گوید: دولت باید از ابتدا سیاست‌هایی در پیش می‌گرفت، یعنی باید در رشد نقدینگی و تقویت واقعی بخش‌های اقتصادی به جدیت تلاش می‌کرد که متأسفانه نکرد. نتایج اقتصادی، ماحصل یک روز و دو روز نیست و اگر ما انتظار اقتصادی خوب را داریم باید از سال‌های پیش برنامه‌ریزی و تلاش می‌کردیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس