سخنرانی رهبر انقلاب در اجلاس سالیانه آموزش‌وپرورش

دوران ظهور حضرت بقیةاللَّه، اوّلِ دنیاست؛ اوّلِ شروع حرکت انسان در صراط مستقیم الهی است؛ با مانع کمتر یا بدون مانع؛ با سرعت بیشتر؛ با فراهم بودن همه امکانات برای این حرکت.

به گزارش مشرق، ایام اربعین حسینی(ع) یادآور اقدامات روشنگرانه حضرت زینب (س) طی این ۴۰ روز طاقت فرساست. در راستای روشنگری و تبیین قیام عاشورا مشرق مجموعه ای از سخنرانی های رهبر انقلاب در تحلیل این واقعه را بازنشر می دهد.

کامل‌ترین تمدن اسلامی

ازنظر اسلام و بینش اسلامی، جریان عالم به سمت حاکمیت حق و به سمت صلاح‏ است؛ این بروبرگرد هم ندارد... همه‏ ی انبیا و اولیا آمده‏ اند تا انسان را به آن بزرگ‏راه اصلی سوق دهند که وقتی وارد آن شد، بدون هیچ‏ گونه مانعی تمام استعدادهایش می ‏تواند بُروز کند. انبیا و اولیا این مردم گم‌گشته را مرتّب از این کوه و کمر و دشت‌ها و کویرها و جنگل‌ها به سمت این راه اصلی سوق دادند و هدایت کردند. هنوز بشریت به نقطه‏ ی شروع آن صراط مستقیم نرسیده است؛ آن در زمان ولییعصر أرواحنا فداه محقّق خواهد شد. (۱۳۷۹/۹/۱۲)

آری؛ بیشک تمدّن اسلامی می‌تواند وارد میدان شود و با همان شیوه‌ای که تمدّنهای بزرگ تاریخ توانسته‌اند وارد میدان زندگی بشر شوند و منطقه‌ای را - بزرگ یا کوچک - تصرّف کنند و برکات خود یا صدمات خود را به آنها برسانند، این فرآیند پیچیده و طولانی و پُرکار را بپیماید و به آن نقطه برسد.

البته تمدّن اسلامی به صورت کامل در دوران ظهور حضرت بقیةاللَّه ارواحنافداه است. در دوران ظهور، تمدّن حقیقی اسلامی و دنیای حقیقی اسلامی به وجود خواهد آمد. بعضی کسان خیال می‌کنند دوران ظهور حضرت بقیةاللَّه، آخرِ دنیاست! من عرض می‌کنم دوران ظهور حضرت بقیةاللَّه، اوّلِ دنیاست؛ اوّلِ شروع حرکت انسان در صراط مستقیم الهی است؛ با مانع کمتر یا بدون مانع؛ با سرعت بیشتر؛ با فراهم بودن همه امکانات برای این حرکت.

اگر صراط مستقیم الهی را مثل یک جاده وسیع، مستقیم و همواری فرض کنیم، همه انبیا در این چند هزار سال گذشته آمده‌اند تا بشر را از کوره‌راهها به این جاده برسانند. وقتی به این جاده رسید، سیر تندتر، همه‌جانبه‌تر، عمومی‌تر، موفق‌تر و بی ضایعات یا کم‌ضایعات‌تر خواهد بود.

دوره ظهور، دوره‌ای است که بشریّت می‌تواند نفس راحتی بکشد؛ می‌تواند راه خدا را طی کند؛ می‌تواند از همه استعدادهای موجود در عالم طبیعت و در وجود انسان به شکل بهینه استفاده کند. امروز از امکانات بشر استفاده بهینه نمی‌شود؛ استعدادها ضایع و نابود می‌شود؛ استعدادهای طبیعی هم همین‌طور. همه این پدیده‌هایی که شما می‌بینید علیه محیط زیست و در آلوده‌سازی محیط زیست وجود دارد، ناشی از بد استفاده کردن از امکانات طبیعی است. بشر در این راه افتاده است و پیش می‌رود؛ اما این راه درستی نیست؛ راه منحصری نیست. راه دانش، راههای فراوانی است. بشر می‌تواند در سایه نظام الهی آن راه را بیابد و طی کند. فعلاً نمی‌خواهیم وارد این بحث شویم؛ این بحث مجال وسیع‌تری می‌طلبد. به‌هرحال خطّی که نظام اسلامی ترسیم می‌کند، خطّ رسیدن به تمدّن اسلامی است. (۱۳۷۹/۷/۱۴)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    8 0
    خداوند نگهدارت رهبر عزیزمان خداوند عمر طولانی به شما عطاء بفرماید .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس