کد خبر 1126772
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۴

کمر درد دارای مجموعه ای از علائم مختلف است و مشخص کننده یک بیماری خاص نیست.

در واقع علل مختلفی وجود دارد که یک فرد دچار کمر درد می‌شود. ممکن است این بیماری به صورت حاد یا مزمن بروز کند. اصطلاح کمر درد به معنی درد ستون فقرات نیز به کار می رود. بسته به محل درد در امتداد ستون فقرات ممکن است علائم مختلفی در افرادی که دچار این بیماری می شوند بروز یابد.  برای مثال شایع ترین علائم این بیماری درد در ناحیه کمر و در سطح مهره های کمر است . یا ممکن است که درد در ناحیه فوقانی کمر باشد که مطمئناً نشان دهنده درد گردن است.

عوامل زیادی وجود دارند که ممکن است سبب بروز کمر درد در افراد مختلف شود. این عوامل  می تواند شامل تروما (شوک ، شکستگی ، رگ به رگ شدن ...)، حرکات مکرر، آرتروز،  بیماری‌های سرطانی، عفونی یا التهابی باشد. بنابراین باید علت اصلی درد کمر مشخص شود.

در بیشتر موارد درد کمر از ضایعات در سطح دیسک های بین مهره ای یا از آرتروز مهره ها ناشی می شود. یعنی درد در واقع از سایش غضروف مفاصل به وجود می آید.  به ویژه این که  درد گردن اغلب به  آرتروز مرتبط است. در 5 تا 10٪ موارد، کمردرد مربوط به یک بیماری زمینه‌ای بالقوه جدی مانند سرطان ، عفونت، مشکل قلبی عروقی یا ریوی است.

علائم کمر درد چیست؟

کمر درد می تواند در سراسر ناحیه کمر  گسترش یابد. هنگامی که درد در قسمت فوقانی کمر (ناحیه گردن) باشد، اغلب علائم و نشانه‌ها در شانه‌ها، بازوها و یا ناحیه پشت سر بروز می کند. کمر درد در وسط کمر (ناحیه قفسه سینه ستون فقرات) نسبتاً کم‌تر رخ می‌دهد. در مورد دردهای تحتانی کمر باید بگوییم که این درد تا حد زیادی شایع است.

در بسیاری از موارد، کمردرد نیز نتیجه تنش عضلانی است که با یک درد کششی با شدت خفیف تا متوسط ​​همره است. گاهی اوقات درد به سر یا پاها سرایت می کند. برخی از بیماران همچنین از سفتی ستون فقرات، به ویژه صبح‌ها و هنگام برخاستن از خواب شکایت دارند.

روش‌های خانگی درمان کمر درد

برای درمان کمر درد روش های درمانی مختلفی وجود دارد از روش های خانگی و جراحی درمان کمر درد می توان برای درمان درد کمر استفاده کرد که در ادامه با این روش ها آشنا می شویم.

کیسه یخ

یکی از روش های رایج برای کاهش درد در ناحیه کمر استفاده از کمپرس یخ است. برای کاهش تکانه‌های عصبی ناشی از درد کمر ماساژ با یخ بسیار مناسب خواهد بود. رگ‌ها با کمپرس سرد منقبض شده و با برداشتن کمپرس رگ‌هایی که در ناحیه دردناک وجود دارند دوباره پر از خون شده و به این وسیله شاهد کاهش درد خواهیم بود.

استفاده از مسکن

اگرچه استفاده از دارو بدون نسخه پزشک به هیچ وجه توصیه نمی‌شود اما اغلب موارد مصرف داروهایی مانند ناپروکسین و ایبوپروفن می‌تواند تا حدی موثر واقع شود. توصیه می شود که حتماً مصرف دارو را براساس دستور پزشک مربوطه انجام دهید.

شل کننده‌های عضلانی

داروهای شل کننده عضلانی برای درمان کمر درد برای مدت کوتاه می‌توانند مفید واقع شوند. برای مثال می توان به داروهایی مانند کلرزوکسازون، دانترولن، سیکلوبنزاپرین، باکلوفن و... اشاره کرد.

گرما درمانی

اگر چند روزی است که با مشکل درد کمر مواجه هستید توصیه می‌شود که از روش‌هایی مانند کیسه آب گرم، پد حرارتی و استفاده از حمام آب گرم استفاده کنید. این روش‌ها برای درمان گرفتگی‌های عضلانی بسیار مفید هستند. در واقع رگ‌ها با گرما اتساع پیدا کرده و بافت‌های نرم از این طریق کشیده شده و سیگنال‌های درد در ناحیه مربوطه کاهش پیدا خواهد کرد.

دقت در انجام حرکات مختلف 

شما باید هنگام ورزش کردن سعی کنید که فشار روی دیسک به حداقل ممکن برسد. بنابراین از کفش پاشنه بلند به هیچ وجه استفاده نکنید. نشستن و ایستادن طولانی مدت نیز توصیه نمی شود. در هنگام خوابیدن به هیچ وجه روی شکم نخوابید. خم نشدن به هنگام بلند کردن بارهای سنگین و استفاده از زانو و لگن برای برداشتن بار از روی زمین نکاتی است که باید به آن ها توجه کنید.

ورزش کردن

برای کاهش کمر درد توصیه می شود که حتما نرمش کنید و تمرین های مختلف کششی را انجام دهید. بهترین شیوه کاهش درد مراجعه به متخصص ارتوپد است. شاید برای شما سوال باشد که چرا برای کمر درد به متخصص ارتوپد مراجعه کنیم؟ در جواب باید بگوییم که یک متخصص ارتوپد می تواند روش های صحیح انجام حرکات مختلف ورزشی را به شما آموزش دهد بنابراین با این کار شما فشار وارد شده به دیسک را کاهش خواهید داد.

روش‌های جراحی درمان کمر درد

از دیگر روش‌های درمان کمر درد مراجعه به پزشک متخصص ارتوپدی برای انجام عمل جراحی است. عمل جراحی برای درمان درد کمر به روش های مختلفی انجام می شود در ادامه با انواع جراحی‌ها در این زمینه آشنا می‌شویم.

لامینوتومی و دیسککتومی

این روش از روش‌های قدیمی برای جراحی فتق دیسک است. در واقع در لامینای دیسک حفره‌ای توسط جراح ایجاد می شود و جراح با کنار زدن عضلات به مهره‌های پشت کمر دسترسی خواهد داشت.

میکرودیسککتومی

از دیگر روش‌های جراحی برای درمان کمر درد روش میکرودیسککتومی است. این روش مانند روش لامینوتومی و دیسککتومی است اما به لطف پیشرفتی که در ابزارهای جراحی به وجود آمده است برش و حفره‌ای که ایجاد می شود بسیار کوچک‌تر بوده و در نهایت آسیب کمتری به ستون فقرات وارد می‌شود.

دیسککتومی آندوسکوپی

در این روش جراحی به کمک دوربین‌های مخصوص جراح می‌تواند سطح مورد نظر را با برش بسیار کوچکی که انجام می دهد، در صفحه نمایش به صورت بزرگ شده ببیند. بنابراین قادر خواهد بود تا به راحتی داخل دیسک و کانال نخاعی را مشاهده کرده و اقدامات لازم را انجام دهد.

از دیگر روش‌های جراحی برای درمان کمردرد می توان به فورامینوتومی، نوکلئوپلاستی، رادیو فرکانسی، جراحی دیسک مصنوعی، فورامینوتومی و فیوژن ستون فقرات یا خشک کردن مهره‌ها اشاره کرد.

مرکز تهران ارتوپدی با بهره‌گیری از بهترین پزشکان متخصص ارتوپدی به بیماران کمک می‌کند تا هرچه سریع‌تر به زندگی عادی خود بازگردند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس