کد خبر 1126317
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۱
بورس نمایه

رفیعی معتقد است: بازار روزشنبه نشان داد که شاخص پایین تر از ۱۵۰۰ واکنش نشان می دهد و شاید بتوان گفت که شاخص بر ۱۵۰۰ کف سازی کرده و کمتر از این رقم را برنمی تابد.

به گزارش سرویس بورس مشرق، افت ۱۶ هزار واحدی شاخص بورس در روز یکشنبه درحالی است که در پایان معاملات روز شنبه شاخص کل و هم‌وزن به ترتیب ۴۲ هزار واحد و ۰/۷۸ درصد رشد کردند و بیش از ۲۷۰ نماد در معاملات روز جاری بازار، سبزپوش شدند. بنابراین نوسانات و اصلاحات فعلی بازار می تواند تاثیر بسزایی بر عادی شدن هیجانات بازار داشته باشد و طبق پیش بینی کارشناسان روند اصلاحی فعلی بازار سرمایه مانند شهریورماه سال گذشته، آغاز شده و اگر تصمیمات لحظه ای اتخاذ نشود، روزهای سبز یا عادی بورس در راه است.

بیشتر بخوانید:

برترین گروه‌های بورسی +جدول

ریزش و اصلاح بازار انجام شده و شاخص به ۱۵۰۰ رسیده است و اکنون باید تثبیت شود. اکنون قیمت ها به مرز مطلوب رسیده است و می توان سرمایه گذاری خوبی انجام داد

*لیدرهای بازار سرمایه؛ چراغ سبز بازار هستند

محمدعلی رفیعی، کارشناس و فعال بازار سرمایه درمورد بازار روز شنبه و سبز شدن نمادها با اشاره به منفی بودن بازار بورس جهانی گفت: «بازار ما همواره برعکس بورس جهانی عمل می کند. به طورمثال درزمان کرونا تمام بازارها منفی بود اما بازار ما با قدرت به روند مثبت ادامه می داد. بنابراین بازار سهام کشور ما با بازار جهانی تفاوت دارد. درحال حاضر اما اصلاح بازار کمی طولانی شد و غیرواقعی بود.

وی افزود: برخی نمادها مانند «برکت» و «وپترول» تحلیل های قوی داشتند و زمانی که به یکباره منفی شدند تعجب برانگیز بود که چطور چنین روندی را طی کردند؟ به طورمثال کسانی که وپترول را در مردادماه خریدند بالای ۴۰ درصد در ضرر هستند یا کسانی که برکت را خریدند ابتدا ۳۰ الی ۴۰ درصد سود کردند. اما اکنون بیش از ۵۰ درصد منفی شده اند.»

رفیعی ضمن تشریح طولانی شدن روند اصلاحی بازار بورس، گفت که برخی مسائل سیاسی را در طولانی شدن این اصلاح دخیل و عده ای دیگر روش های حقیقی ها و حقوقی ها را دخیل می دانستند. اما واقعیت این است که ما در بازار سرمایه لیدر داریم و این لیدرها برای کسانی که کار تحلیل انجام می دهند چراغ سبزی برای روبراه شدن بازار هستند. به طور مثال پالایشی ها، پتروشیمی ها، خودرویی ها و از بین بانکی ها بانک ملت، لیدرهای بازار هستند و اگر به نمایه پایانی بازار روز شنبه بنگریم مشخص می شود که تمام لیدرهای بازار سبز و مثبت بودند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: سهام های خودرو، وبملت، پترول، صنایع، فولاد و شپنا روز شنبه مثبت بود و می توان گفت که این ها چراغ سبزشان را از روز چهارشنبه نشان داده بودند اما باتوجه به اینکه هنوز هم نزدیک به ۲۰۰ نماد دیگر در بازار منفی بودند و صف فروش داشتند و حتی نمادهایی که مثبت بودند صف فروش دارند و هنوز صف فروش جمع نشده است این نیز به علت نگرانی سهام داران از منفی شدن دوباره است.

*افزایش ۱۰ هزار واحدی روز چهارشنبه و بیش از ۴۲ هزارواحدی روز شنبه، سیگنال بازگشت بازار بورس 

او علت ادامه دار بودن صف های فروش را نگرانی برخی از سهامداران بابت کاهش شاخص بازار بورس از ۱۴۰۰ واحد دانست و تصریح کرد که بازار روزشنبه نشان داد که شاخص پایین تر از ۱۵۰۰ واکنش نشان می دهد و شاید بتوان گفت که شاخص بر ۱۵۰۰ کف سازی کرده و کمتر از این رقم را برنمی تابد. بنابراین شاید اکنون حقوقی ها این فرکانس را دریافت کردند که باید کمی پرقدرت وارد بازار شوند.

رفیعی یادآورد شد که حقوقی ها روز چهارشنبه بازار را با ۱۰ هزار افزایش بازگرداندند و شنبه نیز بالای ۴۲ هزار واحد افزایش داشتیم و شاید این مسئله سیگنالی برای بازگشت باشد. در فصل بهار نیز چنین سیگنالی را دریافت کردیم. آن زمان بازار کمی ضعیف شده بود اما پالایشی ها سیگنال مثبت گرفتند و برگشتند. به هرحال این بازگشت باید طولانی مدت باشد. زیرا آن هایی که از اوایل مردادماه وارد بازار شدند دست کم ۲۰ روز نیاز دارند تا به شرایط مثبت و باثبات بازگردند و ضررهایشان جبران شود.

این فعال بازار سرمایه در واکنش به این که قرار بود از شنبه بازارگردانی انجام شود، آیا می توان این اقدام را یکی از دلایل رشد شاخص بورس دانست؟ تاکید کرد: بی شک. حتی کوچکترین تصمیماتی که دولت درمورد بازار سرمایه می گیرد، تاثیر گذار است. به طورمثال به یکباره تصمیم گرفتند حجم مبنا را بالا و پایین کنند یا ۵ درصد بازه نوسان را به ۲ درصد برسانند. یک بار دیگر هم تصمیم گرفتند بازار پایه فرابورس را بهم بریزند. اگر دقت کنیم در تمام این بازه های زمانی بازار سرمایه طوری متاثر شد که عجیب بود. حتی ممکن است این اخبار یک شایعه باشد. اما متاسفانه برخی سایت ها و جریانات نقش بسیار پررنگی در شایعات دارند و از عمد شایعه پراکنی می کنند.

وی افزود: کسانی که تازه واردهستند و با هیجان وارد شدند و می خواهند با هیجان هم خارج شوند ازاین شایعات تاثیر می گیرند و اقداامات سریع آن ها بر بازار تاثیر می گذارد. به طورمثال یک ماه بود که همه می گفتند از صف های فروش خارج شوید، مگر نمی خواهید از ضرر جلوگیری کنید؟ اما هیچکس خارج نمی شد.

*ادامه دار بودن صف های فروش به دلیل تحلیل های ناشیانه فروش در قرمزی بازار است

رفیعی درپاسخ به این که یکی از دلایل ایجاد صف های فروش تحلیل های موجود در فضای مجازی است. به طورمثال برخی می گویند سهامتان را در منفی بفروشید و سهم دیگری که درصد ضررش از سهم قبلیتان کمتر است را بخرید. گفت: این تحلیل ناشیانه است. همواره می گویند که برای خودتان یک حد سود و ضرری مشخص کنید. درشرایط فعلی هم ما به قدری سایت خبری و تحلیلی داریم که هیچکس نمی تواند ادعا کند به تحلیل و اخبار دسترسی ندارم. زمانی که از ۲ روز قبل تحلیل منفی ارائه می شود مطمئن باشید طی ۷۲ ساعت تاثیر کوچکی بر بازار می گذارد و این سینگنالی است که به شما می گوید بفروشید.

این کارشناس اظهارکرد: به طورمثال تحلیلی وجود دارد که به شما می گوید در قرمزی بفروش. اما من پیشنهاد می کنم سهم بیمه میهن را قبل از قرمزی بازار نگاه کنید. این سهام قبل از سرخی، حالت و الگوی جالبی داشت و هر ۱۷ روز مثبت، ۳ روز منفی می شد و مجدد ۱۷ روز مثبت و ۳ روز منفی می شد. بنابراین شاید برخی با این مدل تحلیل می کنند اما این تحلیل ها در بسیاری از مواقع با شکست های بدی مواجه می شود.

رفیعی ادامه داد که تحلیل را باید همراه با دانش ارائه کرد. زمانی که فردی وارد بازار سرمایه می شود و دانش این کار را ندارد باید به صندوق های سرمایه گذاری اعتماد کند. متاسفانه اکنون کسانی را داریم که وقتی سهامشان ۲۰ یا ۳۰ درصد منفی می شود ممکن است سکته کنند و این اشتباه است. بارها تاکید شده است که سرمایه زندگی تان را وارد بازار بورس نکنید.

* بزرگ ترین تحلیلگران نیز فکر نمی کردند بازار با این حجم از سقوط و قرمزی روبرو شود

فعال بازار سرمایه تصریح کرد: کارمندی که ماهانه ۳ میلیون تومان حقوق می گیرد می تواند هرماه ۵۰۰ هزارتومان برای بازار بورس کنار بگذارد و با تازه واردهای این بازار مانند عرضه اولیه ها شروع کند. برخی از ابتدا می خواهند به سراغ شپنا، پترول، خودرو بروند! اما زمانی که دانش تحلیل را ندارند نباید چنین ورودی داشته باشند. زیرا بزرگ ترین تحلیلگران بازار سرمایه نیز فکر نمی کردند بازار با این حجم از سقوط و قرمزی روبرو شود. درنتیجه این همان همان بازاری است که از ۲ میلیون واحد عبور کرده بود و اکنون به مرز ۱۴۰۰ رسیده است.

او همچنین ضمن پیش بینی این که آیا روند مثبت بازار ادامه دار است یا باز هم با ریزش همراه خواهد بود؟ تاکید کرد: خوش بینانه ترین پیش بینی این است که بگوییم چهارشنبه صف های فروش بسیار زیادی برچیده می شود و اگر اتفاق خاصی نیفتد، شایعه ای در بازار نپیچد و تصمیمات لحظه ای اتخاذ نشود، می توان گفت که اکنون روزهای مثبت بازار آغاز شده است و همانطور که یک دفعه سقوط کرد یک دفعه صعود می کند. اما تمام این ها گمانه است.

رفیعی معتقد است که آنچه به نظر می رسد این است که ریزش و اصلاح بازار انجام شده و شاخص به ۱۵۰۰ رسیده است و اکنون باید تثبیت شود. اکنون قیمت ها به مرز مطلوب رسیده است و می توان سرمایه گذاری خوبی انجام داد.

این کارشناس ضمن تاکید مجدد بر رفتار و تصمیمات سنجیده سرمایه گذاران یادآور شد که اواخر شهریورماه سال گذشته بود که بازار سرمایه به شدت افت کرد و به شاخص ۶۰۰ الی ۷۰۰ هزارواحد رسید. اما پیش بینی این بود که در اواخر آبان و اوایل آذرماه دوباره رشد داشته باشیم و همین اتفاق هم افتاد. اواخر آبان بود که اصلاح بازار به حد خودش رسید و در دی ماه دوباره شاخص بازار ۹۵۰ هزارواحد شد.

رفیعی درانتها گفت که درمورد وضعیت فعلی بازار سرمایه نیز همین منوال پیش بینی می شود. البته که هنوز برخی سهم ها به اصلاح نرسیدند اما اصلاح آن ها به شدت یک ماه یا دوماه اخیر نخواهد بود.

منبع:سایت خبری بازار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
    7 0
    مگه علتم داره؟
  • IR ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
    1 0
    بهترین توصیه برای مبتدی و از جمله خود من این است که با سرمایه های مازاد وارد بورس شوید. پول فروش خانه ای که در آن ساکن هستید یا ماشین سرمایه مازاد نیست.
  • پسر IR ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
    1 0
    نه تنها بورس ایران برعکس عمل میکنه کل اقتصاد ایران برعکس اقتصاد جهانی
  • IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
    0 0
    تو بورس 3 چیز مهم هست:اول اموزش،دوم ورود با سرمایه مازاد و غیر ضرور و سوم صبر و تحمل
  • IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    0 0
    به نظر من از اعتماد مردم سوء استفاده شد مردم را دعوت کردن به بورس واز مرداد تا به این ساعت منفی منفی....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس