روغن حیوانی چیست

روغن حیوانی یکی از بهترین و سالم ترین انواع روغن خوراکی در بین ملل مختلف جهان است. این روغن در زبان انگلیسی Clarified butter یا Ghee نامیده می‌شود.

روغن خوراکی حیوانی از شیر گاو، گاومیش، بز، گوسفند و در خارج از ایران از شیر بوفالو نیز ساخته می‌شود. اما به طور معمول در اکثر نقاط دنیا از شیر گاو، گوسفند یا مخلوط شیر گاو و گوسفند تهیه می‌شود.

با عنایت به نیاز و استقبال مردم به استفاده از روغن حیوانی و با توجه به وجود انواع آلودگی و ناخالصی در تولید سنتی روغن حیوانی بر آن شدیم تا یکی از بهترین و با سابقه‌ترین تولیدکنندگان روغن حیوانی و کرمانشاهی اصل را که در تولید روغن حیوانی درجه یک موفق به کسب نشان استاندارد، سیب سبز سلامت و پروانه بهداشت شده و شرایط کاملا بهداشتی و سالم را سرلوحه کار خود قرار داده معرفی کنیم.

محصولات غذایی ۱۱۰

محصولات غذایی ۱۱۰ در سال ۱۳۴۵ با بسته بندی و فروش انواع روغن حیوانی و کرمانشاهی به صورت سنتی آغاز به کار نموده و در سال ۱۳۶۰ فعالیت خود را با بسته بندی برنج ایرانی و زعفران سرگل ممتاز و عسل گسترش داده است. این مجموعه که دفتر اصلی آن در بازار هرندی تهران واقع در چهارراه مولوی، خیابان صاحب جمع می‌باشد، در سال ۱۳۸۲ موفق به اخذ علامت استاندارد از سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران گردیده است.

روغن حیوانی کرمانشاهی ۱۱۰

محصولات غذایی ۱۱۰ برندی است که با نام ابراهیمی و حیدری هم شناخته می‌شود و در حال حاضر با چهار نوع مختلف روغن حیوانی و روغن کرمانشاهی در وزن‌های۴۵۰ و ۹۰۰ گرمی + ۳ و ۱۷ کیلویی به شکل کاملا بهداشتی و مکانیزه بخش مهمی از بازار فروش روغن حیوانی را به خود اختصاص داده است.

محصولات غذایی ۱۱۰ با بیش از نیم قرن تجربه و با بهره گیری از پرسنل مجرب و آزمایشگاه مواد غذایی همواره جهت ارتقای کیفی محصولات خود تلاش نموده است. این مجموعه به طور مستمر مواد اولیه و مسیر تولید را تا به دست آمدن محصول نهایی، تحت کنترل بهداشتی و آزمایشگاهی دارد.

با توجه به لزوم کنترل کیفیت مطلوب از نظر بهداشتی و سلامت کامل محصول، آزمایشگاه این شرکت دارای جدیدترین تکنولوژی و تجهیزات مدرن می‌باشد که همواره زیر نظر کارشناس متخصص صنایع غذایی است.

تفاوت روغن حیوانی با روغن کرمانشاهی

روغن حیوانی با روغن کرمانشاهی تفاوتی ندارد، یعنی روغن حیوانی همان روغن کرمانشاهی است. اما به دلیل آب و هوا، مراتع سرسبز و شرایط خاص منطقه کرمانشاه، روغن حیوانی که در این منطقه تولید می‌شود، بسیار معروف شده است.

روغن کرمانشاهی در کرمانشاه از شیر گاو و گوسفند به دست می‌آید و به عنوان بهترین نوع روغن زرد در ایران شهرت پیدا کرده، روغن حیوانی کرمانشاهی یکبار در میانه فصل بهار و یکبار در اواسط فصل پاییز توسط دامداران تولید می‌شود. روغنی که در فصل بهار تهیه شده به دلیل اینکه دام از مراتع سرسبز بهاری تغذیه کرده است، طعم و عطر بهتری دارد.

تمامی این عوامل باعث شده تا کرمانشاه از گذشته به عنوان قطب‌ تولید روغن حیوانی مطرح شود. پس روغن کرمانشاهی در حقیقت همان روغن حیوانی است و صرفا چرا کردن دام‌ها در دامنه‌های زاگرس و عطر و طعم شیر دام‌های این منطقه باعث این نام گذاری و تبدیل شدن روغن کرمانشاهی به برندی معروف شده است.

تشخیص روغن حیوانی اصل

تشخیص روغن حیوانی اصل مهارت می‌خواهد، از طریق رنگ و عطر و طعم روغن حیوانی می‌توان به اصل بودن آن پی برد. به کمک حس بویایی و بینایی و با قدری آزمون خطا می‌توانید روغن حیوانی اصل را از روغن حیوانی تقلبی تشخیص دهید.

روغن حیوانی یا روغن کرمانشاهی اصل باید عطر و طعم مطبوعی داشته باشد و در دهان خیلی زود آب شود. همچنین باید روی حرارت دست، سریع به حالت مایع درآید و خیلی سریع جذب پوست شود.  

راه دیگری برای تشخیص روغن حیوانی اصل این است که چنانچه مقداری از آن را روی آجر خشک و یا دیوار بمالید، روغن باید به خورد آن رفته و زود پخش شود. علاوه بر موارد ذکرشده امروزه با آزمایش اسیدهای موجود در روغن کیفیت آن به خوبی قابل تشخیص است.

اگر قصد خرید روغن حیوانی را دارید می‌توانید رنگ آن را نیز ملاک قرار دهید. رنگ‌ روغن حیوانی اصل زرد است البته این رنگ بر اساس منشا شیری که از آن تولید می‌شود تا حدی متغیر است. مثلا روغن گوسفند و بز زردی کمتری دارند و زرد مایل به سفید هستند. اما روغن حیوانی گاوی رنگ زردتری دارد.

بهترین روغن حیوانی کرمانشاهی

روغن را در زبان عربی سَمن می‌گویند. سمن چربی‌ای است که از شیر حیوانات و یا ماست و دوغ به عمل می‌آورند. از نظر طبیبان طب سنتی بهترین روغن حیوانی کرمانشاهی، روغن زرد گاو و گوسفند و بز جوان است.

تفاوت روغن حیوانی گوسفندی و گاوی زیاد نیست چراکه روغن گاو و گوسفند از همه چربی‌ها بهتر و لطیف تر هستند طبع و خواص‌شان بهم نزدیک است.

برای همین یکی از راه‌های بهره‌مندی از خواص روغن زرد گاوی و روغن زرد گوسفندی، استفاده همزمان از این دو روغن است. به عبارت دیگر به جای استفاده از روغن گاوی یا روغن گوسفندی، بهتر است که از ترکیب روغن حیوانی گاوی و گوسفندی استفاده کرد.

درضمن مزاج یا طبع همه انواع روغن حیوانی یا کرمانشاهی از نظر طب سنتی گرم و تر است. به عبارت دقیق‌تر انواع روغن حیوانی اعم از روغن گاوی اصل، روغن گوسفندی اصل یا روغن بز طبع گرم و تر دارند.

خواص روغن حیوانی کرمانشاهی

خواص روغن گاو یا گوسفند قوی‌تر و بیشتر از «کره» است. روغن حیوانی نرم کننده پوست، پاک کننده چهره و تقویت کننده قوای بدن است. همچنین روغن گوسفند و گاو رفع کننده خشکی بینی و حلق و برای سرفه‌های خشک و بیماری یرقان و طحال و سنگ‌ کلیه نفع بسیاری دارد.

این روغن ورم‌ها و آماسها را نرم کرده و پادزهر تمام زهرهاست. روغن کرمانشاهی محتوی مقادیر بالایی از ویتامین‌ A، ویتامین E و ویتامین D است. کلیه و مثانه را گرم می‌کند و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن هم می‌شود.

در طب سنتی به مصرف روغن های حیوانی بسیار تأکید می‌شود. اما در حجم کم و کیفیت خوب، همچنین توصیه به استفاده از روغن های اصل، مثل روغن حیوانی گاوی یا گوسفندی شده چراکه این روغن ها می‌توانند انرژی زیادی را به وجود بیاورند. اما باید از زیاده‌روی در مصرف آن‌ها پرهیز کرد.

افرادی که از چربی حیوانی استفاده می‌کنند، باید دقت داشته باشند که مصرف روزانه آن‌ها از ۳۰ گرم چربی در روز بیشتر نشود. با رعایت این اصل، مصرف این نوع روغن برای بدن هیچ گونه ضرر و زیانی نخواهد داشت.

خرید روغن حیوانی

اگر قصد خرید روغن حیوانی اصل را دارید پیشنهاد ما نارمُشک است. این فروشگاه اینترنتی روغن حیوانی (naarmoshk.ir) که دارای نماد دو ستاره از وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌باشد، بهترین مارک های روغن حیوانی و کرمانشاهی از جمله روغن های حیوانی کرمانشاهی تولید شده محصولات غذایی ۱۱۰ را که دارای نشان استاندارد، پروانه بهداشت و نشان سیب سبز سلامت است را با بهترین قیمت و تخفیف ویژه به شما عزیزان تقدیم می‌کند.

برای خرید بهترین مارک روغن حیوانی کرمانشاهی از هر کجای ایران به نارمشک مراجعه کنید، اینترنتی سفارش داده و به راحتی درب منزل تحویل بگیرید.


** این محتوا تبلیغاتی است.

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس