کد خبر 1125673
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۲
مقتدی صدر

رهبر جریان صدر در نخستین سالگرد اعتراضات و تظاهرات‌های مردمی عراق با انتشار یک پست در توئیتر بر ضرورت تحقق چهار مطالبه اصلی و اولیه معترضان تاکید کرد و به معترضان نیز هفت توصیه مهم ارائه کرد.

به گزارش مشرق، «مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر عراق، امروز (شنبه - 3 اکتبر)، طی پستی در توئیتر، چهار مطالبه اصلی تظاهرات‌کنندگان و معترضان عراق را یادآور شد و به دولت درباره عدم تحقق این مطالبات هشدار داد. وی همچنین، هفت توصیه برای تظاهرات‌کنندگان عراقی ارائه کرد و بر ضرورت پایبندی به این توصیه‌ها تاکید کرد.

بیشتر بخوانید:

وی در این پست با اشاره به فرا رسیدن نخستین سالگرد موسوم به «انتفاضه اکتبر»، برای «شهدای» تظاهرات‌های مردمی که از اکتبر گذشته بر ضرورت تحقق مطالبات قانونی خود از دولت، به خیابان‌ها آمدند، مغفرت و رضوان الهی و برای زخمی‌ها، سلامتی و شفا و برای بازداشت‌شدگان آزادی و رهایی از زندان آرزو کرد.

وی نوشت: این سالگرد فرا رسید و بسیاری از مطالبات «تظاهرات‌کنندگان» و ما تا اکنون محقق نشده است. مقصود من مطالبات ثانویه یا جزئی نیست، بلکه:

۱- انتخابات زودهنگام تحت نظارت سازمان ملل و با سازوکاری که به احزاب فاسد اجازه ندهد بار دیگر به تخت حکومت و کنترل بر امور دست یابند.

۲- بازگرداندن خدمات به ملت عراق در اسرع وقت ممکن.

۳- بازخواست فاسدان بزرگ، خرابکاران و قانون‌شکنان به واسطه یک نهاد قضایی پاک‌دست و بی‌طرف.

۴- بازخواست کلیه افرادی که به تظاهرات‌کنندگان عراقی از سال ۲۰۱۶ تاکنون تعدی کرده‌اند.

وی افزود: از اینجا ما به تمام انقلابیون با همه رویکردهایشان، توصیه می‌کنیم که منتظر تعیین زمان برگزاری انتخابات زودهنگام بر اساس یک قانون انتخابات عادلانه بمانند و عراق را وارد کوره‌ای از خشونت و هرج و مرج بی‌پروا و اقدامات نابهنجار کودکانه نکنند.

رهبر جریان صدر در ادامه هشدار داد: اگر دولت به وعده‌های انتخاباتی خود عمل نکند..این به معنای از دست دادن عراق است.

مقتدی الصدر در ادامه هفت توصیه به کسانی که می‌خواهند تظاهرات کنند، ارائه کرد.

۱- مسالمت‌جویی در بالاترین درجه

۲- پایبندی به شرع و عرف معمول وموجود

۳- حفظ صلح مدنی و بهداشت عمومی

۴- عدم درخواست کمک از کشورهای خارجی زیرا این امر با عشق به میهن در تضاد است..درخواست کمک از ظالم حتی علیه ظالم حرام است. 

۵- آراسته شدن به خرد و عشق به میهن..‌آینده عراق نامعلوم است و احتمال دارد که میان دشمنان در داخل و خارج محصور شود.

۶- به هیچ‌وجه به نیروهای امنیتی تعدی نکنید و هرکس که به طرف راست گونه شما ضربه زد، سمت چپ آن را هم در اختیارش بگذارید.

۷- مطلقا از  چسباندن القاب انقلابی و خطاب کردن فعالان به عناوین سیاسی علنی یا پنهانی خودداری کنید..هدف انقلابی رسیدن به قدرت و کنترل امور نیست بلکه نجات میهن است.

استان‌های مرکزی و جنوبی عراق از اول اکتبر ۲۰۱۹ شاهد اعتراض مردمی علیه به فساد، بیکاری و نقصان خدمات عمومی به شکل تظاهرات، راه‌پیمایی، تحصن و اعتصاب بود و همین تظاهرات‌ها موجب شد تا «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر برای مهار اعتراضات و منافع ملی استعفا کند و در نهایت پس از کش‌وقوس‌های متعدد، «مصطفی الکاظمی» به عنوان نخست‌وزیر جدید سوگند یاد کرد.

با گذشت چند ماه از تشکیل دولت جدید، هنوز ساکنان برخی استانهای عراق از جمله بغداد، نجف اشرف، کربلا، واسط و ذی‌قار، در اعتراض به وضعیت بد خدمات‌رسانی به ویژه توزیع ناعادلانه برق و اوضاع معیشتی نامساعد بار دیگر به خیابان‌ها آمدند و خواستار برکناری شماری از مسئولان و یافتن راهکارهایی برای حل مشکلات انبار شده طی چندین سال  اخیر در کشور هستند.

دولت الکاظمی هم با وجود دادن وعده پیگیری عاملان تعدی به تظاهرات‌کنندگان مسالمت جو، هنوز نتوانسته اقدام چشمگیری برای جلب رضایت معترضان و مهار خشونت حاصل برخی درگیری‌های خیابانی از خود نشان دهد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • عبدالله مومن IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    6 1
    ای اَبله. سازمان ملل فاسدی که زیرنظر آمریکاست. چه وقت می تواند انتخابات آزاد برای عراق. برپاکند؟!
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    1 5
    عراق الگویی برای ایران
  • IR ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
    0 0
    جناب مقتدی الصدر که نمایش و ژست میهن دوستی به خودت میگیری باید متوجه شده باشی چند سال که کشور شما تحت اشغال نظامی یک کشور بیگانه است ( آمریکا ) است ، چرا احساسات ملی گرایانه پانعربیسم جنابعالی و دوستان میهن پرست شما نسبت به این موضوع بر انگیخته نشده و نمی‌شود ؟ !!! آقای مقتدی الصدر خودش ی پای مشکلات عراق ! یک روز تو ریاض در آغوش بن سلمان روز دیگر در آغوش اشغالگران آمریکایی و .... یک روز حامی تظاهرات و روز دیگر منتقد ... نان به نرخ روز خور !!! بی شخصیت ترین سیاستمدار عراقی است ..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس