اولین تصاویر از انتقال ترامپ

نخستین مناظره انتخاباتی ترامپ و بایدن را می‌توان دوئلی خشمناک و متشنج ازسوی طرفین دانست؛ مناظره‌ای که به جای مباحثه، به مجادله تبدیل شد.

به گزارش مشرق؛ در نخستین مناظره دو نامزد ریاست‌جمهوری، داغ‌ترین موضوعات مطرح‌شده که در آن دو رقیب یکدیگر را به چالش کشیدند، مختص به شیوه مقابله با بیماری کویید 19، نژادپرستی و اعتراضات مردمی به خشونت‌ پلیس و همچنین رای‌گیری پستی بود. دو نامزد انتخاباتی آمریکا پیش از این ‌بارها حملات گسترده و ادعاهای جنجال‌برانگیزی را در کمپین‌های انتخاباتی خود علیه رقیب استفاده کرده بودند که بر اهمیت نتایج مناظره اول می‌افزود. در مناظره پرهیاهوی انتخابات آمریکا که میلیون‌ها بیننده تلویزیونی در سراسر جهان شاهد فریادهای مجری مناظره که مکرراً ترامپ را به رعایت سکوت دعوت می‌کرد، بودند، دو نامزد دیدگاه‌های خود در مورد موضوعاتی همچون دادگاه دیوان عالی، بیمه خدمات درمانی و وضعیت شیوع کرونا، نظم و قانون و اعتراضات مردمی، تغییرات اقلیمی و رای‌گیری پستی را مطرح ‌کردند و دیدگاه‌های طرف مقابل را به شدت مورد حمله قرار دادند.

در این مناظره که به صورت هرج و مرج گونه و با بی‌نظمی جریان داشت، دو طرف بارها با الفاظ توهین‌آمیز رقیب را مورد خطاب قرار دادند، تا جایی که بایدن ترامپ را دلقک خطاب کرد و در اعتراض به پریدن در میانه صحبت‌هایش گفت «خفه میشی مرد؟» جامعه آمریکا در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری که به زودی و در 13 آبان برگزار می‌شود، به صورت غیرقابل انکار و کم‌سابقه‌ای چندپاره و قطبی شده است که کارشناسان، یکی از دلایل عمده آن را حضور ترامپ در کاخ سفید و سیاست‌های او عنوان می‌کنند. این امر بر اهمیت انتخابات پیش رو و در نتیجه مناظره‌های انتخاباتی دو نامزد که هر یک خواسته‌ها و دیدگاه‌های دو طیف عمده جامعه را نمایندگی می‌کنند، افزوده است.

بایدن که سعی کرد عملکرد دولت ترامپ را درمورد نحوه رویارویی با شیوه همه‌گیری کرونا، ناکافی اعلام کند، گفت: بسیاری از مردم جان خود را از دست دادند و بسیاری دیگر نیز قرار است بمیرند، مگر اینکه او بسیار باهوش‌تر و سریع‌تر شود. بایدن با حمله به ترامپ گفت که دولت او هیچ برنامه‌ای برای مقابله با بحران ندارد و حرف‌های اوایل امسال ترامپ را که به مردم گفته بود مواد ضدعفونی‌کننده برای پیشگیری از کووید۱۹ تزریق کنند، مورد تمسخر قرار داد و ترامپ هم گفت صحبت‌هایش کنایه‌آمیز بوده است! ترامپ با دفاع از عملکرد دولتش وعده داد که فقط چند هفته تا رسیدن به واکسن درمان بیماری فاصله دارد که با تردیدافکنی نامزد دموکرات‌ها روبه‌رو شد. بایدن با اشاره به مساله پنهان‌کاری دولت دونالد ترامپ در مورد وخامت همه‌گیری ویروس کرونا در ماه‌های ابتدایی شیوع گفت: «با همه دروغ‌هایی که توسط رییس‌جمهور ترامپ گفته شده است برای لحظه‌ای هم می‌توانید به او و حرف‌هایش اعتماد کنید؟ او اعتراف نمی‌کند که می‌دانست این اتفاق‌ها خواهد افتاد. او حتی در ماه فوریه از خطر این ویروس اطلاع داشت.

در ادامه مناظره در یک تقابل‌نظر، ترامپ به میزان تجمع‌های انتخاباتی خود که در اوج بحران کرونا تشکیل می‌شد، افتخار کرد و آن را مطابق با پروتکل‌های بهداشتی و دیدگاه کارشناسان دانست و سپس گفت که بایدن تجمع‌های کوچک‌تری برگزار کرد؛ به این دلیل که نمی‌توانست جمعیت بیشتری را به خود جلب کند. بحث در مورد انتخابات پستی، دیگر حوزه مجادله دو نامزد بود. ترامپ همچنان در ادامه مواضع پیشین خود به ادعاهایش در مورد امکان تقلب در آرای پستی ادامه داد و گفت: ما ممکن است تا ماه‌ها ندانیم نتیجه انتخابات چیست و چه کسی پیروز می‌شود. وی بار دیگر با خودداری از اعلام پذیرفتن نتایج انتخابات گفت که نمی‌تواند با نتیجه انتخابات مبتنی بر میلیون‌ها برگ رای‌گیری تقلبی همراه شود، به خصوص اگر بسیاری از آن برگه‌ها پس از روز انتخابات دریافت و شمارش شوند.

 
برگزاری مناظره بعدی با قوانینی جدید
مناظره 90 دقیقه‌ای سه‌شنبه پر از هرج و مرج و نامنظم بود و ترامپ در این مناظره بارها حرف‌های بایدن را قطع و سعی کرد نامزد حزب دموکرات را عصبی کند به‌طوری‌که کمیسیون مناظره‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از برگزاری دو مناظره آینده بین ترامپ و بایدن با قوانین جدید خبر داده است. کمیسیون انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا که از 1988 میلادی تاکنون برگزاری مناظره‌ها را سازماندهی می‌کند، اعلام کرده است که تغییراتی را برای جلوگیری از هرج و مرج در مناظره‌های بعدی اجرا می‌کند.
 
شرمساری ملی در آمریکا
جو بایدن نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: امیدوارم برگزارکنندگان مناظره‌های انتخاباتی میکروفن نامزدهایی را که در حال صحبت نیستند، قطع کنند. این مناظره و عملکرد ترامپ، یک شرمساری ملی است. نمی‌خواهم درباره دو مناظره بعدی گمانه‌زنی کنم.
 
مخالفت ترامپ با تغییر قوانین مناظره
 از سویی دیگر «دونالد ترامپ» رییس‌جمهور آمریکا به تغییراتی که «کمیسیون مناظره‌های انتخاباتی» برای مناظرات آتی وی با «جوبایدن» رقیب دموکراتش در نظر گرفته است، واکنش نشان داد. ترامپ با انتشار پیامی در توییتر نوشت: «چرا من به کمیسیون مناظره‌ها اجازه دهم که قوانین مناظرات دوم و سوم را تغییر دهد، در حالی که من به راحتی در دفعه پیش پیروز شدم؟»
 
ایزدی: انتخابات از هر مسیری بگذرد، به نفع ترامپ و دعواهایش برای ماندن است

 «فؤاد ایزدی» با اشاره به اینکه مناظره نخست نامزدهای انتخاباتی کاخ سفید از نشانه‌های افول آمریکاست، عنوان کرد: افراد فرهیخته در آمریکا از اینکه نامزدهای ریاست‌جمهوری این کشور از بدترین الفاظ نسبت به هم استفاده ‌کردند، ناراحت هستند و در فرهنگ آمریکایی این الفاظ پسندیده نیست. ایزدی با بیان اینکه جوبایدن در این مناظره بددهن‌تر از ترامپ بود، افزود: ترامپ متوجه شده است که به آسانی نمی‌تواند در انتخابات پیروز شود و بر این اساس، طراحی وی برای انتخابات، اعلام تقلب است؛ البته زیر سؤال بردن مشروعیت انتخابات آمریکا از طرف رییس‌جمهور این کشور عجیب است. ایزدی افزود: اکنون جمهوری‌خواهان رأی 26 ایالت از 50 ایالت آمریکا را در اختیار دارند و در هشت ایالت از 9 ایالتی که خاکستری و تعیین‌کننده سرنوشت انتخابات هستند، قوه مقننه ایالتی را در اختیار دارد؛ بنابراین طرح دعوای ترامپ برای ماندنش در کاخ سفید است. انتخابات از هر مسیری بگذرد به نفع ترامپ است و تقلبی که وی مطرح می‌کند، سبک پیروزی وی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکاست. ترامپ در یک ساعت مناظره با جوبایدن 120 بار صحبت‌های وی را قطع کرد.

بایدن و ترامپ هر دو به افول آمریکا اعتقاد دارند و این نشان می‌دهد اجماعی در این زمینه در آمریکا وجود دارد. وی با اشاره به اینکه مناظره یک ساعت و نیمه‌ترامپ و بایدن، دوره کامل آمریکاشناسی است و واقعیت‌های این کشور را نشان می‌دهد، تصریح کرد: آمریکا تاکنون میلیاردها دلار برای مثبت نشان دادن وجهه خود در سیاست خارجی هزینه کرده است. این مناظره به ضرر مردم آمریکا و هر دو نامزد بود زیرا ترامپ عملکرد و بایدن برنامه‌ای برای ارائه نداشتند. آمریکای امروز با گذشته متفاوت است زیرا مشکلات، درگیری‌ها و اتهاماتی که اکنون مقامات آمریکا به یکدیگر می‌زنند در این سطح نبوده است.  این کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه نخبگان آمریکا دل خوشی از ترامپ ندارند و مردم از نظام دوحزبی آمریکا منزجر شده‌اند، یادآور شد: وضع کنونی آمریکا اتفاقی نیست و تفکر لیبرال‌دموکراسی و نظام سرمایه‌داری، آمریکا را به اینجا رسانده است. بایدن، عصاره عرصه سیاسی و ترامپ، عصاره عرصه اقتصادی آمریکاست و این باید درسی باشد که چرا کشوری با آن وسعت، جمعیت و منابع به اینجا رسیده است.
 
بایدن؛ پیروز مناظره اول

خبرگزاری رویترز در تحلیلی درباره اولین مناظره انتخاباتی میان رییس‌جمهور آمریکا و نامزد حزب دموکرات عنوان کرد: نخستین مناظره تلویزیونی انتخابات ۲۰۲۰ می‌توانست نامزد دموکرات انتخابات آمریکا را وادار کند که توضیح دهد چگونه می‌تواند هم میانه‌روها و هم ترقی‌خواهان حوزه اقتصاد را راضی کند، اما رفتار آنارشیک رییس‌جمهور آمریکا این کار را غیرضروری کرد.

طبق این تحلیل، ترامپ می‌توانست با پیش کشیدن دیدگاه‌های بایدن به‌خصوص در زمینه اقتصادی او را در تنگنا قرار دهد زیرا همچنان بیش از نیمی از آمریکایی‌ها عملکرد وی را در این زمینه باوجود نرخ بالای ۸ درصد بیکاری قبول دارند اما تلاش‌های ضعیف رییس‌جمهور آمریکا برای انجام این کار از جمله اشاره به سوسیالیسم در ۱۵ دقیقه اول مناظره، مضحک بود. نخستین مناظره «جوبایدن» و «دونالد ترامپ» در فضایی خصمانه و پر از تنش‌های لفظی بود. حملات لفظی‌ای که از سوی ترامپ به بایدن صورت می‌گرفت و رسانه‌های غربی آن را غیرمنصفانه ارزیابی ‌کردند تا آنجا که نظرسنجی «سی‌بی‌اس نیوز»، جو بایدن را برنده اولین مناظره ۹۰ دقیقه‌ای بین نامزدها معرفی کرد. در نظرسنجی انجام‌شده در سطح ملی بعد از مناظره انتخاباتی اول در آمریکا، 54 درصد از بایدن و 41 درصد از ترامپ حمایت شد.

منبع: صبح نو

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • تاریخ نژاد IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    1 0
    خیلی از بایدن تعریف نکنید. یهو رییس جمهور میشه بعد همه تون دعا میکنید به روح کفن دزد قبلی ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس