سازمان منع سلاح‌های شیمیایی حاضر به تأیید حمله تروریست‌ها به حلب نشد

سازمان منع سلاح‌های شیمیایی جمعه زیر فشار کشورهای غربی به ویژه آمریکا در گزارشی از هرگونه تأیید حمله شیمیایی نوامبر ۲۰۱۸ تروریست‌ها به شهر حلب در مرکز سوریه خودداری کرد.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری فرانسه، سازمان منع سلاح های شیمیایی (OPCW) روز جمعه اعلام کرد که نمی تواند اثبات کند که آیا در حمله نوامبر ۲۰۱۸ به حلب که دمشق بر این باور است که توسط گروه‌های مخالف [تروریست] صورت گرفته است، از سلاح شیمیایی استفاده شده است یا خیر.

این ادعا درحالی مطرح می‌شود که بشار الجعفری نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد سه روز پیش نسبت به فشار مجدد کشورهای غربی علیه نمایندگان سازمان ملل و سازمان منع سلاح‌های شیمیایی با هدف سیاسی کردن پرونده شیمیایی سوریه هشدار داده و آن را محکوم کرده بود.

دولت سوریه رسماً از سازمان منع سلاح‌های شیمیایی که مرکز آن در لاهه هلند قرار دارد، خواسته بود تحقیقات در مورد این حادثه را که منجر به خفگی حدود صد نفر شد، آغاز کند.

سازمان منع سلاح‌های شیمیایی مدعی شد:اطلاعات به دست آمده و تجزیه و تحلیل شده، خلاصه مصاحبه‌ها و نتایج تجزیه و تحلیل‌های آزمایشگاهی هیأت حقیقت‌یاب (تیم تحقیقاتی سازمان ملل متحد) ثابت نکرده است که آیا در حمله ۲۴ نوامبر ۲۰۱۸ از مواد شیمیایی استفاده شده است یا خیر.

در گزارش دیگری که روز جمعه منتشر شد سازمان منع سلاح‌های شیمیایی اعلام کرد که قادر به تشخیص اینکه آیا سلاح‌های شیمیایی در حمله با کلور به شهر سراقب از توابع استان ادلب در آگوست ۲۰۱۶ روی داده است یا خیر.

این دو گزارش سازمان منع سلاح‌های شیمیایی چند روز پس از سخنرانی نماینده روسیه در سازمان ملل متحد روی داده است که در آن مسکو نسبت به تحقیقات شیمیایی این سازمان در سوریه ابراز تردید کرده بود.

همچنین وزارت دفاع روسیه هشتم مهرماه بار دیگر تاکید کرد که نیروهای تروریستی " جبهه النصره " در حال آماده سازی برای انجام حملات شیمیایی دیگر علیه غیر نظامیان و شهروندان سوری در حومه جنوب ادلب هستند تا ارتش سوریه را به استفاده از این نوع سلاح ممنوعه متهم کنند.

در همین ارتباط، وزارت امورخارجه روسیه بارها اعلام کرده است که ما مجدداً تأکید می کنیم که دبیرخانه فنی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی همچنان به بهانه‌های بسیار دور از ذهن، تحقیقات درباره حمله شیمیایی ۲۴ نوامبر ۲۰۱۸ در شهر حلب سوریه توسط مخالفان مسلح سوری را به تأخیر می اندازد، در حالی‌که مقامات رسمی دمشق به طور مرتب چنین درخواستی را به این سازمان و به شورای امنیت سازمان ملل ارائه داده‌اند.

همچنین وزارت امور خارجه و مهاجران سوریه نیز ۲۳ سپتامبر سال جاری تایید کرد که تروریست‌های جبهه النصره، با همکاری گروه تروریستی "کلاه سفید" و با پشتیبانی از اپراتورهای خود، در حال برنامه ریزی برای هماهنگی با سرویس‌های اطلاعاتی رژیم ترکیه برای ساخت یک سناریو هستند که در آن سلاح‌های شیمیایی علیه غیر نظامیان در ادلب استفاده شود.  

پیشتر وزارت دفاع روسیه برای چندین بار از وجود آزمایشگاه‌هایی برای تهیه مواد شیمیایی برای سازمان‌های تروریستی در ادلب توسط متخصصان و کارشناسانی که در اروپا آموزش دیده‌اند جهت انجام حملات شیمیایی علیه غیر نظامیان با هدف متهم کردن دولت سوریه خبر داده بود.  

هشدار اخیر مقامات وزارت دفاع روسیه و دولت سوریه برای آماده‌سازی تروریست‌ها جهت انجام حملات شیمیایی مجدد با هدف متهم کردن ارتش سوریه  در حالی انجام می‌شود که تاکنون بیش از ۱۰ مورد گزارش در ۱۰ سال گذشته در ارتباط با استفاده از سلاح‌های شیمیایی حاوی گازهای 'کلر، خردل، سارین، فسفر سفید' و مواد نامشخص در جریان درگیری‌ها بین ارتش سوریه و تروریست‌ها در رسانه‌های منتشر شده که مهم‌ترین آن‌ها منطقه 'غوطه' در حومه دمشق و استان ریف دمشق، درعا در جنوب، خان العسل در شمال، دوما در غوطه شرقی، حلب در شمال، حماء در مرکز، دیرالزور در شرق، خان شیخون در ادلب، حسکه و رقه در شمال و شرق این کشور بوده است.  
شهر حلب مرکز استانی به همین نام که پیش از بحران ۲۰۱۱ به عنوان 'پایتخت تجاری سوریه شناخته می شد، از نیمه سال ۲۰۱۲ میلادی به جبهه اصلی جنگ داخلی در این کشور تبدیل و به مناطق تحت کنترل نیروهای دولتی و تحت اشغال تروریست‌ها تقسیم شد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس