تنش میان آذربایجان و ارمنستان در قره باغ

منطقه قفقاز در طول قرن‌های متمادی زیر چتر وحدت بخش حوزه تمدن اسلامی ـ ایرانی، محل هم‌زیستی ادیان، مذاهب، زبان‌ها و هویت‌های فرهنگی و دینی گوناگون بود.

به گزارش مشرق، ارمنستان و جمهوری آذربایجان به فاصله کمتر از سه ماه برای دومین بار بر سر منطقه مورد نزاع قره‌باغ درگیری‌های خونینی را آغاز کردند.

جدال بر سر این منطقه کوهستانی با حدود ۴۴۰۰ کیلومتر مساحت که ساکنان آن مسیحیان ارمنی و آذری‎های مسلمان هستند دهه‌هاست که بر مناسبات دو کشور آذربایجان و ارمنستان و منطقه قفقاز سایه افکنده است.

بیشتر بخوانید:

ایروان: حل‌وفصل مناقشه فقط با مذاکره امکان‌پذیر است

منطقه قفقاز از لحاظ استراتژیک پل ارتباطی بین شرق و غرب و شمال و جنوب به حساب می‌آید و دریای خزر را به دریای سیاه متصل می‌کند. علاوه بر اهمیت ژئوپلتیک، این منطقه به لحاظ تاریخی نیز محل تلاقی تمدن‌ها و مذاهب گوناگون بوده است.

ببینید:

فیلم/ نظر سفیر جمهوری آذربایجان درباره جنگ با ارمنستان

وجود منابع طبیعی مانند انرژی در دریای خزر و همچنین مسیرهای انتقال آن به سمت اروپا نیز بر اهمیت استراتژیکی این منطقه افزوده و موجب شده تا قفقاز همواره در طول تاریخ محل رقابت قدرت‌های بزرگ منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای باشد.

مرزبندی‌های مصنوعی که در دوره شوروی به وجود آمد، یکی از مهمترین دلایل بروز مناقشه بر سر قره‌باغ است. در آن دوره با وجود اینکه منطقه قره‌باغ به صورت تاریخی آذری‌نشین بود ولی تقسیمات قومی که شوروی در دوره استالین دنبال می‌کرد منجر به ایجاد مرزبندی‌های مصنوعی شد قره‌باغ را تحت حاکمیت ارمنستان قرار داد.

با فروپاشی شوروی آذری‌ها تأکید دارند که این منطقه بر اساس پیشینه تاریخی باید زیر حاکمیت باکو قرار گیرد و ارمنی‌ها نیز با تأکید بر تغییرات در ترکیب جمعیتی منطقه آن را در حاکمیت ارمنستان یا دست کم خودمختار می‌دانند.

بیشتر بخوانید:

جزئیات تماس تلفنی روحانی با نخست وزیر ارمنستان

در درگیری اخیر نقش ترکیه و رژیم صهیونیستی کاملا برجسته است. تشدید درگیری در قره‌باغ می‌تواند تمرکز ایران و روسیه را از منطقه غرب آسیا کاهش دهد و آن‌ها را سرگرم مشکلات و چالش‌های منطقه قفقاز کند و صهیونیست‌ها در این زمینه تحرکات بسیار جدی را در ماه‌های گذشته انجام دادند. ترکیه نیز نقش بسیار مهمی ایفا و در دوره بعد از درگیری پیشین، مانور نظامی مشترک با جمهوری آذربایجان برگزار کرد و پس از مانور، نیروهای نظامی خود را از خاک آذربایجان خارج نکرد.

ببینید:

فیلم/ ماجرای انتقال تجهیزات نظامی به ارمنستان

این درگیری با وجود خط و نشان‌های مقامات دو طرف احتمالاً به طول نخواهد انجامید چون طرفین به دلایل مختلف کشش تداوم نبرد طولانی مدت را ندارند. در میان بازیگران خارجی ذی‌نفع هم، به جز ترکیه و رژیم صهیونیستی، دیگران مانند آمریکا، اروپا و روسیه تمایلی به تداوم بحران ندارند.

بر این اساس؛ چون طرفین حاضر به حل اساسی مسئله از مسیرهای حقوقی و دیپلماتیک نیستند و بازیگران خارجی هم نفع خود را در تداوم اختلافات می‌بینند، مهمترین چشم‌انداز پیش‌رو برای این مناقشه تداوم وضعیت به صورت «نه جنگ نه صلح» و درگیری‌های نوبه‌ای است.

نکته آنکه؛ منطقه قفقاز در طول قرن‌های متمادی زیر چتر وحدت بخش حوزه تمدن اسلامی ـ ایرانی، محل هم‌زیستی ادیان، مذاهب، زبان‌ها و هویت‌های فرهنگی و دینی گوناگون بود اما از زمانی که برجسته‌سازی استعماری اختلاف‌های هویتی عرصه را بر اشتراکات تمدنی تنگ کرد دچار مهندسی ترکیب جمعیتی و پاکسازی‌های قومیتی و تبعیدهای دسته‌جمعی شد.

این در حالی است که دو جمهوری آذربایجان و ارمنستان با الهام از عصر همزیستی تمدنی در قرون پیشااستعماری و با تکیه بر مشترکات فرهنگی خود می‌توانند راهی صلح آمیز برای حل مسئله پیدا کرده و صلحی پایدار را برای مردم خود به ارمغان بیاورند و جمهوری اسلامی ایران نیز آماده کمک به برقراری این صلح پایدار در منطقه است.

مواضع جمهوری اسلامی در خصوص ضرورت رعایت و به رسمیت شناختن تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان بسیار روشن است و دولت جمهوری اسلامی ایران تاکنون بارها بر این حق مشروع در چارچوب حقوق بین الملل و قطع‌نامه‌های سازمان ملل تاکید کرده است و بر این باور است که اختلاف دو کشور فقط راه حل صلح‌آمیز دارد و ایران و ترکیه و روسیه می‌توانند در جهت اجرایی‌سازی قطع‌نامه‌های سازمان ملل، آن دو همسایه را کمک کنند تا اختلافات خود را در اشکال مسالمت آمیز حل کنند.

منبع: نورنیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 42
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 65
  • IR ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    87 40
    هیچ راه حلی غیر از مذاکره و توافق میان اذربایجان و ارمنستان برای رفع این بحران کهنه ندارد
    • IR ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
      8 0
      امیدوارم
    • IR ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
      1 1
      جلفا ؟ همون جایی که پر از کلیساهای قدیمی است ؟؟؟؟؟
    • IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
      0 2
      اگه قرار باشه به پیشینه تاریخی مراجعه کرد کشور اذربایجان باید به مادرش ایران برگرده. ضمن اینکه حکومت الهام علی اف امروزه متحد صهیونیستها شده و در حال سرکوب شیعیانه
    • IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
      5 32
      ارسال کامیون های کاماز صادراتی روسیه به ارمنستان که بعنوان کالای ترانزیتی از ایران عبور می کنن و سلاح جنگی هم محسوب نمی شوند ، یعنی حمایت ! چرند نگید .
    • IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
      23 3
      اسراییل جعلی هم کنار آذربایجان جعلی هست ! پهپاد های اسراییلی رو ببینید تا متوجه شوید ! تازه یکیشون می خواست از تاسیسات هسته ای بناب جاسوسی کنه که تو ملکان منهدم شد ! یکیش هم که 94 نزدیک نطنز منهدم شده بود !
  • US ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    23 5
    اول بايد به خوانند گفته ميشد كى جنگ را شروع كرده وبعد محل ايستادن خود را اعلام ميكرديم تا خوانند ميفهميد وقصاوت ميكرد ما هم با رسانه هاى غربى طراين خصوص همسو هستيم انها هم نام شروع كننده جنگ را اعلام نكرده اند
    • IR ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
      48 24
      جنگ رو آذربایجان با حمله به جمهوری خودمختار قره باغ شروع کرد برای اشغالگری
  • ضد پانترک IR ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    آقایون و خانوما من که دارم نون و ماستمو میخورم...بعدشم قبل از این که ما طرفداری کنیم نکنیم..چند ماه قبل از این درگیری تو آذربایجان میگفتن روس فارس ارمنی ..دشمن دشمنه....من ایرانی حالا موندم از کدوم طرفداری کنم؟!؟! جمهوری اسلامی ایران در کجای مناقشه قره‌باغ ایستاده است؟ سر جام نشستم دارم نگاه میکنم ،فقط یه چیزی بگم ترکیه تروریست های سوریه رو فرستاده شمال ایران .حقیقت داره ؟
  • US ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    68 36
    من خودم فارس هستم اما متاسفانه برخی از فارس ها با توهین به قومیت های دیگه مخصوصا ترکها باعث ایجاد اختلاف بین قومیت ها شدن برخی ها توهم دشمن دارن
    • IR ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
      70 34
      بله ولی ایران ترک ندارد ! آذری دارد حتی زبان آذری های ایران با زبان ترکی استانبلی فرق دارد و حتی خطشون فرق دارد
    • IR ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
      2 1
      خود تو هم مشخصه نژاد پرست هستی گیریم آذربایجانی ترک نباشند ما در ایران ترک های قشقایی و ترکمن و ترک های خراسان رو داریم از نفرت قضاوت نکن
  • IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    26 29
    ارمنستان باید از جنگنده های سخو سی برای منهدم کردن پهپادهای اذزبایجان استفاده کندوباموشک رادار زن سامانه های راداری وجنگ الکترونیک را هدف قرار دهد
    • IR ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
      32 26
      تا الان سه تا جنگنده ارمنستان ساقط شده پانزده تا سامانه دفاعی برد متوسط و کوتاه منهدم شده پهپاد های آذربایجان حتی سامانه اس ۳۰۰ ارمنستان رو منهدم کردن فیلمش را ارتش آذربایجان منتشر کرد ارمنستان از کشورهای عربی ایران آمریکا و روسیه و.. درخواست کرده فشار بیارن آذربایجان آتش بس کنه
    • IR ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
      38 11
      بهتره از این به بعد به جای اس300از فسسسسسس300استفاده بشه!این پدافند تا حالا شکار تائید شده ای در تاریخ چندین دهه ای در کارنامه ثبت کرده؟یه چیزی مثل میگ29با هیچ شکار تائید شده در تاریخ خدمتی خود!!!!
    • IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
      2 0
      ارمنستان هرکاری که نیاز باشه کرد ولی زورش نمیرسه سوخو سی هم بیاره ساقط خواهد شد چاره کار فقط تسلیم و خروج از قره باغ است
  • IR ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    88 43
    اولا اینکه ترکیه و رزیم صهیونیستی دولت باکو را میدوشند هر کدام برای نفوذ و منافع منفعت خود دارند تحریک تشویق میکنند به عنوان مثال بیش از هفتاد هشتاد درصد از سلاح باکو منشع اسراییلی است یعنی از اسراییل خریده و ما میدانیم که رزیم صهیونیستی در باکو سیستم های کنترل و شنود بر علیه ایران مستقر کرده.به ترکیه که برسیم ترکیه در حیات خلوت ایران در مناطق همجوار ایران در قفقاز ها چه غلطی میکند و عین اسراییل میخواهد نفوذ کند ترکیه خودش هم به اسراییل در استان مالاتیا کوره جیک و استان کونیا پایگاه داده پایگاه رادرای اسراییلی ها میگن به خاطر ایران مستقر کرده ایم. عردوغان کلا شخصیت متوهم و گستاخی است هر موقع بر این جور قضیه ها حرف بزند با دهن کجی که دارد پر روی میکند باکو و ایروان مشگل شان را باید با گفتگو حل کنند با ابتکار عمل ایران نه اینکه ترکیه در منطقه ما ترکیه چه کفتی است که بیاد گردن کلفتی کند ایران اگر کم کاری های صورت دهد عردوغان جای خالی حس خواهد کرد و هر دایم ابزاری برای خود استفاده میکند و این به ضرر ایران و منطقه است
  • US ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    33 25
    ارتش آذربایجان سلاح های و کامیون های نظامی ارمنستان رو به غنیمت گرفت
  • IR ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    42 36
    خاکش رو دو دستی تقسیم ارمنستان کنه چرا خوزستان رو به عراق ندادیم تا صلح آمیز حل میشد قضیه؟؟؟
    • IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
      17 3
      کی گفته قره باغ خاک آذربایجان هست در همون سالی که شوروی تجزیه و آذربایجان تشکیل شده منطقه خودمختار قره باغ هم با برگذاری رفراندم اعلام استقلال کرده ! اگر آذربایجان به زور نمی خواست اشغال کنه قره باغ رو وارد جنگ با ارمنستان هم نمی شد و نصف خاکش رو هم از دست نمی داد
    • IR ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
      10 3
      مال پدر آذربایجان نیست. این منطقه مال ارمنستان هم هست. باید مثل انگلیس و فرانسه که اونها هم یه منطقه مشترک دارن، این منطقه رو منطقه آزاد متعلق به هردو اعلام کنن. این جنگها و خونریزیها از سخافت عقل هست.
    • IR ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
      12 3
      یعنی واقعا مغرض هستی. چه حالا خاکش خاکش میکنه!!!! . این خاک به همون نسبت که مال آذربایجانه متعلق به ارمنستان هم هست. اصلا چرا تاریخ نمیخوانی فقط به توهمات پان ترکیست خود گوش میدهی؟
    • IR ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
      2 0
      خیلی دلت میسوزه پاشو برو اونجا بجنگ خووو
  • 8754 IR ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    39 2
    قره باغ نه خاک باکوست نه خاک ایروان خاک ایران است
  • حقگو IR ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    0 1
    دعا برای پیروزی حکومت طاغوتی و جائر علیف در آذربایجان که حتی از تروریست های داعشی و سلاح های اسراییلی استفاده می کند ! مانند دعا کردن برای پیروزی لشکر بنی امیه در جنگ با روم و ایران است به به دلیل مسلمان بودن بنی امیه و کافر بودن روم و ایران ! یا دعا کردن برای پیروزی صدام و طالبان و القاعده در جنگ با امریکا به دلیل مسلمان بودن صدام و طالبان و القاعده و کافر و متجاوز و اشغالگر بودن امریکا .
  • US ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
    1 0
    تلفات ارمنستان تا اینجا ۱۵۰ عدد تانک و خودرو زرهی. / ۳۰ عدد پدافند های هوایی برد کوتاه و متوسط / ۲۰۰ عدد توپخانه و راکت انداز / شش اتاق مرکز فرماندهی / ۱ عدد اس ۳۰۰ / سه عدد جنگنده سوخو۲۵ / منهدم شده و حدود دوهزار سرباز ارمنی و پ ک ک کشته شدن ارمنستان تا الان تلفات سنگینی داده
  • IR ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
    0 1
    قره باغ میامد زیر نظر ایران مشکل حل میشد . از خود اهالی نظر سنجی شود
  • IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
    0 1
    باید حالا که ترامپ سرش به کمپینگ انتخاباتیش گرمه،یه حمله(پهبادی وموشکی...)به عربستان واسرائیل ...کنیم
  • IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
    1 0
    اقایون قره باغ حتی در دوره قاجار ازری نشین بود که با شکست قاجار از روسیه تبدیل به مستعمره ای ارمنی شد و بعد از استقلال از شورروی به همرا ه۷ رایون همسایه قره باغ توسط ارمنی های کافر اشغال گردید
  • IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
    0 1
    این جنجال آفرینی برای تحت الشعاع قرار دادن مانور سه ابر قدرت جهانی روسیه ،چین وایران و جلو گیری از انتقال پیام این اتحاد به کشورهای دیگر ایجاد شده!
  • مرصاد IR ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
    26 3
    اولا مردم آذربایجان و ارمنستان ، هردو قبلا ؛ هم وطن ما بودند و با ترفندهای استعماری ، از ما جدا شدند ! لذا ما با مردم شان مشکلی نداریم ! دولت ارمنستان هم همواره با ما روابط خوبی داشته است . اما دولت بی کفایت آذربایجان ، برای جبران حقارت خود ، با ترکیه متوهم فرصت طلب منافق و اسرائیل کثیف همکاری نزدیک دارد و در واقع مجری اوامر ترکیه و خباثت های اسرائیل است ! هرچند که سعی در مخفی نمودن این عملکرد خود دارد !!
    • IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
      2 31
      زمان قاجار کشوری با نام ایران نبود
    • IR ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
      31 2
      از زمان ساسانیان نام ایران بوده . از امثال شماها انتظار سواد نمیره . پس تا میتونی اظهار فضل کن
    • CH ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
      0 1
      نام ایران از 4000 سال قبل هزار سال قبل از ایجاد حکومت مادها بوده و اولین بار به ماوراء النهر نام ایران وئجه داده بودند.
    • AT ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
      0 1
      زمان قاجار ایران با نام ممالک محروسه ایران شناخته می شده است مثل حالا که به نام جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین المللی شناخته می شود.
  • احمدخواجوند US ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
    26 2
    آذربایجان دراصل پایگاه اسراییل هست
    • GB ۰۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
      1 0
      سازمان ملل ارمنستان را اشغالگر و متجاوز خوانده و هیچ کشوری در دنیا استقلال قر ه باغ را تایید نکرده ،
  • سید مهدی IR ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
    0 1
    الان بهترین فرصت برای از بین بردن آزمایشگاه های سطح چهار امریکا و اسرائیل که شایع هست در این منطقه واقع هست، می باشد . باید شناسایی و کاملا نابود بشن ، پیروزی آذربایجان در این جنگ باتوجه به کمک اسرائیل بسیار برای ما خطرناک هست باید مردم آذربایجان رو بر علیه رئیس جمهور این کشور به دلیل راه اندازی جنگ و ایجاد نا امنی در منطقه و عدم قدرت چانه زنی سیاسی ، به شورش وادار کرد
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
    0 1
    ایران باید دست میذاشت رو قره باغ چون حق ایرانه نه این در پیتها
  • IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
    0 0
    وقتی افرادی مثل ظریف سکاندار دستگاه دیپلماسی خارجی کشور باشن مثل رابطه با بقیه همسایه ها در ته صف هستیم ! این دیگه پرسیدن نداره که !
  • امیر NL ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
    1 0
    محض اطلاع آقایون و خانم های که نمی‌فهمن یا خودشونو به نفهمی زدن کلمه قره‌باغ یک کلمه ترکی است و اگه یک سری به نقشه ها بزنن قره‌باغ جزه خاک آذربایجان بوده هست و خواهد بود
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
    0 1
    جفتشون برگردند به مام میهن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس