کد خبر 1124501
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۰
رکوردی که در دوومیدانی ایران حدود نیم قرن شکسته نشده‌ است

قدیمی‌ترین رکورد فضای باز دوومیدانی ایران که هنوز جابه‌جا نشده است به دهه ۵۰ شمسی برمی‌گردد.

به گزارش مشرق، دوومیدانی به عنوان ورزش پایه یک رشته رکوردی است که در آن جابه جا کردن ثانیه‌ها و سانتی مترها نیاز به تمرین و ممارست زیادی دارد. گاه این رکوردشکنی‌ها سال‌ها به طول می انجامد، همانگونه که ۴۴ سال طول کشید تا ریحانه مبینی رکورد پرش طول زنان ایران را سه سانتی متر ارتقا دهد و یا ۲۱ سال گذشت تا فاطمه محیطی زاده  رکورد پرش ارتفاع نوجوانان را یک سانتی متر جابه جا کند اما قدیمی‌ترین رکورد ملی فضای باز دوومیدانی ایران کدام است؟

 تیم ملی ایران با ترکیب توران شادرو، زری حسینی، سهیلا لمبانی و ناهید آچاک در بازی‌های آسیایی ۱۳۵۳ تهران (۱۹۷۴ میلادی) و در ماده ۴ در ۱۰۰ امدادی زمان ۴۷.۵۰ را ثبت کردند که تا امروز شکسته نشده است.  شاید این ورزشکاران هیچگاه فکر نمی‌کردند که رکوردشان ۴۶ سال پا برجا بماند.  

پس از آن قدیمی‌ترین رکورد مطابق با جدول منتشر شده در سایت فدراسیون دوومیدانی ایران به بخش مردان مربوط می‌شود؛ سیدحمید سجادی ۲۵ سال پیش و در مسابقات گوتنبرگ در ماده ۵۰۰۰ هزار متر زمان ۱۳:۵۳.۴۰ را ثبت کرد. او سال بعد در ۱۰۰۰۰ متر حد نصاب ۲۹:۲۲.۶۵ را از خود به جای گذاشت که این رکوردها تاکنون شکسته نشده‌اند.  

فاصله دوومیدانی کاران تا رکوردهای تاریخی

مبنای مقایسه در این بخش رکوردی است که دوومیدانی کاران ایران در آخرین مرحله مسابقات قهرمانی باشگاه‌ها که اواخر شهریور ۹۹ برگزار شد، ثبت کرده‌اند. بر این اساس در ماده ۴ در ۱۰۰ متر امدادی زنان تیم دانشگاه آزاد زمان ۴۸.۵۳ ثانیه را ثبت کرد، یعنی نزدیک به یک دقیقه اختلاف تا رکورد تاریخی این ماده!  

در ماده ۵۰۰۰ هزار متر مردان نیز  همایون همتی زمان ۱۵:۰۴.۵۵ دقیقه را ثبت کرد که فاصله زیادی با رکورد این ماده دارد. در ۱۰۰۰ متر جلیل ناصری زمان ۳۴:۱۴.۴۷ را ثبت کرد که این رکورد هم فاصله زیادی تا حدنصاب سجادی دارد و شاید سال‌ها نام این پیشکسوت دوومیدانی به عنوان رکورددار این ماده باقی بماند.  

بسیاری از ورزشکاران این رشته متعقدند دوومیدانی روزهای سختی را پشت سرمی‌گذارد اما باید دید که در آینده چگونه کار می‌کنند و آیا با حمایت و توجه مسئولان شاهد رکودشکنی‌های بیشتر و روزهای درخشان برای این ورزش می‌شویم؟

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
    0 0
    دو میدانی ما به خودشم نمی تونه رقابت بکنه
  • IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
    1 0
    وقتی پول توی فوتبال است کمتر کسی به ورزش های دیگر توجه میکنند.اگر به دو میدانی توجه میشد هر فردی با کمترین امکانات میتوانست به این ورزش مادر بپردازد و سلامتی جامعه افزایش می یافت.
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
    1 0
    همین ماده که ۴۴ سال پا برجاست دو هفته قبل شکسته میشد متاسفانه در چند متر آخر الهام کاکلی آسیب دید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس