جو بایدن با کامالا هریس در نبرد با ترامپ

مقاله اخیر جو بایدن نه تنها نسبت به ایران مثبت نیست بلکه جنبه‌های تازه‌ای از خصومت با ایران را روشن می‌کند.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: وبسایت Responsible Statecraft وابسته به اندیشکده «کوئینسی» نوشت: نامزد دموکرات‌ها برای اولین بار مجموعه‌ای منسجم از دیدگاه‌های خود را که احتمالاً سیاست‌های او در قبال ایران را هم شامل می‌شود، بیان کرد. نقطه‌نظراتی که بایدن در مقاله‌ای پیرامون سیاستش در قبال ایران در صورت پیروزی در انتخابات آمریکا مطرح کرده، کسانی را که امیدی به نجات روابط تهران و واشنگتن داشتند، ناامید کرد. برعکس، این مقاله حتی جنبه‌هایی تازه از روابط خصمانه با ایران را روشن می‌سازد.

به گزارش انتخاب، در ادامه این تحلیل آمده است: پیش از هر چیز اساسا صورت‌بندی مقاله بایدن خود مشکل‌ساز است. بایدن با ادعای ارائه «راهی هوشمندانه‌تر برای سختگیری بر ایران»، تلویحاً نشان می‌دهد که با اصل اهداف کارزار فشار حداکثری ترامپ مخالف نیست، بلکه او فقط به سیاست‌ها و روش‌های شکست‌خورده رئیس‌جمهور برای دستیابی به این اهداف اعتراض دارد.

بر این اساس، نامزد حزب دموکرات اگرچه از خروج ترامپ از برجام که باعث دوری واشنگتن از متحدان اروپایی‌اش شد، انتقاد می‌کند، اما شکی نیست که او بازگشت به برجام را به مثابه ابزاری برای فشار علیه ایران می‌بیند تا مبنایی برای روابط پرثمرتر در آینده.

بایدن آشکارا برجام را دارای نقص دانسته و وعده همکاری با متحدان اروپایی برای تقویت و تمدید محدودیت‌های این توافق و فشار بر ایران در موضوعات دیگر می‌دهد و در هیچ جایی، مشوقی برای مذاکرات فرضی در نظر نمی‌گیرد تا ایران در مذاکره حاضر شود. در صورتی که بایدن درباره بازگشت به برجام جدی است، باید صریحا به رفع تحریم‌های واشنگتن علیه ایران‌ اشاره کند که شرط بازگشت تهران به پایبندی کامل است.

از طرف دیگر وعده پشتیبانی بی‌قید و شرط بایدن از متحدان واشنگتن در خاورمیانه، از جمله اسرائیل، عربستان و امارات متحده عربی، در تناقض با برخی منافع و ارزش‌های واشنگتن و فاقد واکنشی علیه سیاست‌های بی‌ثبات‌کننده دولت بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل در قبال فلسطینیان است.

وعده بایدن برای کاهش تنش در یمن فاقد تاثیر لازم برای پاسخگو نگه داشتن عربستان و امارات متحده عربی است، کشورهایی که عملا مرتکب جنایات جنگی در یمن شده‌اند. این موضوع استانداردی دوگانه در رفتار با ایران و کشورهای دیکتاتور حاشیه خلیج‌فارس به‌شمار می‌رود.

مقاله نسبتاً فریبکارانه بایدن ممکن است ناشی از نیازی باشد که دموکرات‌ها برای متقاعد کردن رای‌دهندگان احساس می‌کنند. آنها می‌خواهند همه بدانند که دموکرات‌ها نسبت به جمهوری‌خواهان سختگیری کمتری در حوزه امنیت ملی ندارند. در صورت انتخاب بایدن ممکن است سیاست مهار، جنبه‌های پیچیده‌تری به خود بگیرد با این وجود خود این نشانه‌ای از درگیری عمیقی است که آمریکا را به درگیری بیش از حد در خاورمیانه سوق می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 10
  • احسان صادقی IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    30 3
    سلام علیکم سیاست فشار حداکثری ترامپ همان سیاست تحریم های فلج کننده اوباما است.
    • IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
      4 4
      افرین مشرق عزیز و امثالهم....
  • IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    21 4
    اگر این بایدن انتخاب شد هرگروهی که دوباره راهش بده تو برجام و شروع به مذاکره کنه خائنه!! اگر اینکاررو بکنین این دفعه دیگه قانونأ میتونه مکانیزم ماشه رو بکار بندازه که حتمأ و حتمأ همین کار رو خواهد کرد. آقا دندون طمع این مذاکره و برجام رو بکنین خواهشاً و دوباره 8 سال مملکتو لنگ در هوا نگه ندارین!!
  • زیبا IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    19 11
    خدا لعنت کنه آمریکای جنایتکار رو. داغ سردار عزیزمان تا ابد مثل داغ عظیم امام حسین(ع) و یاران باوفایشان به دلمون خواهد ماند
    • IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
      3 3
      دشمن از این داغها کم به ملت نزدید
  • ali IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    15 5
    طبق نظر سنجیها ترامپ بیشترین رای را داره تیتر میزنید اگر ترامپ رای بیاره برای ما خوبه.نظرسنجیها تغیر می کنه بایدن میره بالا ،اگر بایدن رای بیاره به نفع ایرانه و همینطور کار خودتون را رها کرده اید چسبیده اید به انتخابات امریکا.قرار نبود و نبوده رییس جمهوری رییس جمهور امریکا بشه که با ایران کنار بیاد و ایران را کشور دوست و همکار بدونه عزیز.امریکا دنبال سلطه گری و نفوذ بوده و هست مگه اینکه جلوش وایسی.
  • اصغر IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    5 20
    تا کی می خواهی با دنیا دشمنی کنی که منجر به جنگ بشد و خون تمام مردم به گردنت بیفتد دیگه بسسسسسسسسسسسسسس کن یک سری به شناسنامه ات بزن و از خودت و مردم خجالت بکش
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    3 3
    مشرق یک مقدار واقع بین باش در دشمنی بایدن و دموکرات ها با جمهوری اسلامی شکی نیست و شاید در دراز مدت ضرر دموکرات ها برای ما بیشتر هم باشد ولی پیروزی بایدن در حال حاضر صد در صد به نفع جمهوری اسلامی است و یک فرصت تنفسی برای جامعه بوجود خواهد آمد و میطلبد مسئولین دانا و کاربلد راس کار بیایند و اقتصاد جمهوری اسلامی را در شرایط عادی پایدار و برنامه محور کنند که در تنگناها اینطور به مردم فشار نیاید باشعار و طرح های عجولانه در زمان بحران هیچ کاری پیش نمیرود باید برنامه داشت و پایه های اقتصاد را قوی کرد و اقتصاد مقاومتی را در عمل اجرا کرد نه در شعار هنوز که هنوزه بعضی ها نمیفهمند در زمان عادی اگر تورم وجود داشت باید نرخ دلار را مطابق تورم بالا ببریم تا کالای خارجی بصرفه نباشد و سیل واردات زیاد نشود و سفر خارجی ارزان تر از سفر داخلی نشود و ارز کشور را خارج نکنند و ملک و ویلا در اروپا و ترکیه بخرند و در کل ارز کشور به فنا رود و آنوقت در شرایط فشار اینهمه دستمان خالی باشد و فنر دلار آنقدر رها شود که کل اقتصاد در بهم بریزد
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    2 5
    افرین مشرق عزیز و امثالهم....
  • امیرعلی IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    4 4
    حسن‌روحانی‌یک‌سنگی‌به‌چاه‌انداخت‌که‌صدتاعاقل‌هم‌نمیتونن‌انرادراورند.......
  • IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    2 2
    حتی اگر بایدن یا خود ترامپ و مجموعه حاکمیت ایالات امریکا هفت آب خود را شسته و از پیشگاه ملت ستمدیده ایران عذر خواهی و حاضر به پرداخت تمام خسارات شوند ما نباید رویکرد شرقی خود را که تازه میخواهد شکل بگیرد تغییر دهیم، شرق گذشته از اینکه با تمدن و فرهنگ ما آشناتر و سازگارتر است بزودی مهد علم و تکتولوژی خواهد بود، ایران نباید جایگاه خود را در میان کشورهای آینده دار شرق با روابط پرچالش با غرب معطل نگه دارد، غرب تمام شد.
  • US ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    0 0
    سگ زرد و برادرش شغال!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس