نهج البلاغه

خطبه شماره ۱9۴ حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام با موضوع " وصف منافقان " که به ترجمه مرحوم دشتی نگارش شده است.

مشرق_ از شرح خوئی بر می آید که حضرت امیرالمومنین علیه السلام این خطبه را در شهر کوفه ایراد فرمودند:

1.مشکلات رسالت
و شهادت می دهیم که محمّد (صلّی اللّه علیه و آله و سلّم ) بنده و فرستاده اوست، که در راه رضایت حق در کام هر گونه سختی و ناراحتی فرو رفت، و جام مشکلات و ناگواریها را سر کشید، روزگاری خویشاوندان او به دو رویی و دشمنی پرداختند، و بیگانگان در کینه توزی و دشمنی با او متّحد شدند.

اعراب برای نبرد با پیامبر عنان گسیخته، و با تازیانه بر مرکب ها نواخته و از هر سو گرد می آمدند، و از دورترین سرزمین، و فراموش شده ترین نقطه ها، دشمنی خود را بر پیامبر (صلّی اللّه علیه و آله و سلّم ) فرود آوردند.


2.سیمای منافقان
ای بندگان خدا شما را به ترس از خدا سفارش می کنم، و شما را از منافقان می ترسانم، زیرا آنها گمراه و گمراه کننده اند، خطاکار و به خطاکاری تشویق کننده اند، به رنگ های گوناگون ظاهر می شوند، از ترفندهای گوناگون استفاده می کنند، برای شکستن شما از هر پناهگاهی استفاده می کنند، و در هر کمینگاهی به شکار شما می نشینند، قلب هایشان بیمار، و ظاهرشان آراسته است، در پنهانی راه می روند، و از بیراهه ها حرکت می کنند.

وصفشان دارو، و گفتارشان درمان امّا کردارشان دردی است بی درمان، بر رفاه و آسایش مردم حسد می ورزند، و بر بلاء و گرفتاری مردم می افزایند، و امیدواران را نا امید می کنند.


آنها در هر راهی کشته ای، و در هر دلی راهی، و بر هر اندوهی اشکها  می ریزند، مدح و ستایش را به یکدیگر قرض می دهند، و انتظار پاداش می کشند، اگر چیزی را بخواهند اصرار می کنند و اگر ملامت شوند، پرده دری می کنند، و اگر داوری کنند اسراف می ورزند.

آنها برابر هر حقّی باطلی، و برابر هر دلیلی شبهه ای، و برای هر زنده ای قاتلی، و برای هر دری کلیدی، و برای هر شبی چراغی تهیّه کرده اند. با اظهار یأس می خواهند به مطامع خویش برسند، و بازار خود را گرم سازند، و کالای خود را بفروشند، سخن می گویند اما به اشتباه و تردید می اندازند، وصف می کنند امّا فریب می دهند، در آغاز، راه را آسان و سپس در تنگناها به بن بست می کشانند، آنها یاوران شیطان و زبانه های آتش جهنّم می باشند: «آنان پیروان شیطانند، و بدانید که پیروان شیطان زیانکارانند».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    6 0
    عجب صفات آشنایی
    • IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
      2 0
      منافق نام آشنا !!!!!!
    • IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
      0 0
      افرین مشرق عزیز و امثالهم....
  • امانی IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    3 0
    به راستی بعد از کلام حق تعالی هیچ انسانی از ازل تا به ابد اینچنین کلماتی را به یادگار از خود گذاشته است امیر مومنان مولای متقیان پیشوای پرهیزکاران مقتدای مصلین یدالله اسدالله عین الله همو که خداوند حی قادر برای زاده شدنش خانه خود را که حریم امن کبریایی در جهان هستی است را دراختیار مادرش قرارداد بقول شاعر در بسته بدو داد خدا خانه خویش -=یعنی که علیست خانه زاد معبود
  • کمالیان IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    6 0
    الهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم *** السلام علیک یا امیرالمومنین
  • IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    1 0
    افرین مشرق عزیز و امثالهم....
  • IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    1 0
    چقدر تشبیهات مولا علی علیه السلام شبیه عده زیادی از اصلاح طلبان است
  • IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    1 0
    نمی‌دونم چرا یاد اصلاح طلب ها افتادم
  • ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    0 0
    صلوات

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس