قدردانی آذربایجان از حمایت ترکیه در تنش «قره‌باغ»

رئیس‌جمهور آذربایجان از حمایت دولت ترکیه از «باکو» در قضیه‌ تنش‌های اخیر با ارمنستان در موضوع منطقه مورد مناقشه «قره‌باغ» قدردانی کرد.

به گزارش مشرق، «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور آذربایجان روز گذشته (دوشنبه) از حمایت دولت ترکیه از آذربایجان در موضوع منطقه مورد مناقشه «قره‌باغ» قدردانی کرد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه امروز (دوشنبه) با موضع‌گیری رسمی علیه ارمنستان و حمایت از آذربایجان در موضوع منطقه مورد مناقشه «قره‌باغ»، خواستار عقب‌نشینی نیروهای ارمنستان از این منطقه شد.

خبرگزاری «آناتولی» ترکیه در این خصوص گزارش کرد، «حکمت حاجی اف» دستیار رئیس‌جمهور و سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان تصریح کرد که باکو از درخواست اردوغان از ارمنستان برای  پایان دادن هرچه سریعتر به اشغال قلمرو آذربایجان استقبال می‌کند.

بیشتر بخوانید:

رئیس‌جمهور ترکیه طی سخنرانی در همایش قوانین دریایی بین‌المللی در استانبول با متهم کردن ارمنستان به اشغال بخشی از خاک آذربایجان، اظهار داشت: «ترکیه به ایستادن در کنار برادران آذربایجانی با تمام امکانات خود ادامه می‌دهد».

رئیس‌جمهور ترکیه افزود: «[فقط] با عقب‌نشینی فوری ارمنستان از مناطق اشغال شده آذربایجان است که منطقه روی صلح و ثبات را خواهد دید».

حاجی‌ اف تصریح کرد: «ترکیه به ویژه اردوغان به شدت حمله ارمنستان را محکوم کرد و حمایت قاطعانه‌ای (از آذربایجان) از خود نشان داد».

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه به نقل از علی اف گفت: «آذربایجان همواره بر اساس اصل "دو کشور، یک ملت" در کنار ترکیه قرار گرفته است».

از سرگیری درگیری‌های مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه مورد مناقشه قره‌باغ از بامداد یکشنبه آغاز شد.

«نیکل پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان در نشست اضطراری با نمایندگان پارلمان این کشور درباره درگیری نظامی با جمهوری آذربایجان اعلام کرد که ایروان ممکن است به طور رسمی استقلال جمهوری خودخوانده قره باغ کوهستانی(جمهوری آرتساخ) را به رسمیت بشناسد.

پیش از این، «حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه نیز با درخواست از ارمنستان برای عقب کشیدن نیروهای خود از منطقه قره‌باغ کوهستانی، گفت آنکارا در تنش‌های این منطقه، در کنار آذربایجان ایستاده است.

 جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان، دو جمهوری استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی از سال ۱۹۹۲ به دنبال تصرف منطقه قره‌باغ کوهستانی توسط ارمنستان و اعلام خودمختاری این منطقه وارد درگیری نظامی شدند و تلاش‌ها برای حل مناقشه قره‌باغ در قالب گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 38
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 26
  • mohammad DK ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    تا کور شود هرانکه نتواند دید
    • کریمان IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      18 31
      قفل کردن حسینه ها و دستگیری روحانیون و اخراج دانش آموزان بخاطر شرکت در عاشورا از دستاوردهای دولت وهابی و صهیونیستی الهام علی اوف است
  • IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    35 12
    یه جمله معروفی تو ترکی هست که میگه ترک غیر ترک هیچ رفیق واقعی نداره
    • ... IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      17 30
      برو بخواب. اون موقع که عثمانی ها آذری ها رو قتل عام کردن اینو میتونستی بگی؟ شهدای چالدران در شاه اسماعیل و شاه صهماسب یادتون رفته؟؟؟ متاسفم
    • ... IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      11 22
      به حق مظلومیت مردم فلسطین خواهی دید که سلاح های اسرائیلیِ ارتش علی اف دامان خودش رو هم خواهد گرفت.
    • پاپک آذری iran IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      10 25
      بعنوان یک ایرانی از خطه آذربایجان عزیز و طبق مستندات تاریخی عرض میکنم آذربایجان ترک نیست ، ترک زبان است ! تاریخ بخوانید جناب پانطورک ! تاریخ بخوانید تا بفهمید بدانید ترک های عثمانی در چند قرن گذشته چه جنایات و قتل عام ها و تجاوزها غارتگری ها وحشی گری ها علیه زنان و مردان و کودکان ایران و خصوصا" شهرهای مرزی و آذربایجان کردند ؟ ؟ ؟ آقا رجب رویای همان خلافت خونریز و، وحشی عثمانی رو در سر دارد دلش برای باکو نمیسوزه ! ٱذربایحان ترک نیست، ترک زبان شده همچون خیلی از کشورهای جهان که انگلیسی نیستند ولی به زبان انگلیسی تکلم و گفتگو می‌کنند، کشورهایی که اسپانیایی نیستند ولی به زبان اسپانیولی تکلم و گفتگو می‌کنند ! به جای کامنت گذاری غلط ! مطالعه و تحقیق کنید ! پاینده ایران، یاشاسین گوزل ایرانیمیز ..
  • حمید IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    23 34
    دو کشور یک ملت!!!! ما آذری ها هیچ گاه با عثمانی جماعت یک ملت نبوده، نیستیم و نخواهیم بود. شرم بر علی اف و حکومت لائیک و بی عرضه اش که جمهوری آذربایجام رو تبدیل به حیاط خلوت ترکیه کرده. خاک بر سرت، ۲۵ درصد خاک در تصرف ارمنستانه این همه پاچه خواری برای چیه؟؟؟؟
    • iran IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      3 18
      درود بر شما یاشاسین منیم قارداشیم ، یاشاسین گوزل ایرانیمیز ، ما ایرانی هستیم از خطه آذربایجان عزیز ، عثمانی ها در طول چند قرن اخیر بزرگترین دشمنان ایران و آذری ها بودند ، هرگز جنایات عثمانی ها علیه پدرانمان را فراموش نخواهیم کرد، اختلافات سرزمینی بادکوبه و ایروان هیچ ارتباطی با ایران و ایرانیان ندارد، الهام علیف مهره صهیونیست هاست و به شدت ایرانستیز الهام علیف به رژیم تروریست اسرائیل پایگاه داده برای شرارت در ایران .. سران بی کفایت بادکوبه عرضه ندارند از خاک بادکوبه آذربایجان دفاع کنند !
    • علی GB ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      18 3
      دیگه حناتون رنگ نداره آغزی ایری... ما تورک بودیم وتورک هستیم و تورک خواهیم بود شما همون آغزی ایری بمون... یاشاسین تورک میلتی
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    20 5
    ما تورکها خیلی هم خوبیم
    • IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      3 20
      ما تورک نیستیم عزیزم ، آذربایجان ترک نیست ما ترک زبان شدیم یه کم تاریخ مطالعه کن یاد بگیری !
  • علی IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    28 12
    یاشاسین آزربایجان یاشاسین ترکیه
    • پاپک آذری iran IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      2 7
      یاشاسین گوزل ایرانیمیز ،. ایرانیمیز وار اولسون صفح دوشمن لاری کور اولسون انشاالله ! پاینده ایران
  • قاسمی IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    24 9
    وظیفه مسلمانان حمایت از شیعیان آذربایجان و رفع تصرف و اشغال قره باغ است.
    • IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      9 17
      تو باکو دارن مسلمانا ن رو میگیرن در عوض گروههای بی اخلاق دارن ازادنه فعالیت میکنن اسم اسلام رو وسط نکش
    • IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      10 14
      اسلام؟جرات داری توی باکو هییت درست کن
    • قاسم IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      8 16
      شیعه!!!! هندوستان روز عاشورا رو تعطیل اعلام کرد، علی اف تاحالا یه قطره اشک برای امام حسین نریخته.شیعه!!!!!!!!
    • IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      11 1
      بله هندوستان روز عاشورا را تعطیل کرده تا بهتر بتونند شیعیان کشمیر رو تو روز عاشورا قتل عام کنند فیلمهای امساش تو اینترنت موجوده
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    12 22
    بازم دخالت بیجای پان ترکها
    • IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      1 12
      پانترکیسم معجونی است از بیسوادی
  • آرتساخ IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    6 18
    این گوی و این میدان. علی اف و اون حکومت بی عرضه اش نشون داد هیچی بارش نیست ، ترکیه که چه عرض کنم، از داعشی های سوریه هم قرض بگیرید حریف ارمنستان نیستید!!!! حکومت های لائیک تهی از ایمان هستند!! باز هم اعلام میکنم این گوی و این میدان، زمان همه چیز را مشخص خواهد کرد .
  • GB ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    6 1
    با توجه به همزمانی این جنگ با بسته شدن سفارت آمریکا تو بغداد و اینکه سفارت آمریکا دو روز قبل از جنگ به اتباعش گفته از مرز قره باغ فاصله بگیرن و البته اینکه هنوز معلوم نیست ارمنستان یا آذربایجان شروع کننده جنگ بودن ممکنه این یک تله برای کشوندن پای ایران به جنگ باشه. وضعیت عجیبیه. ارمنستان هیچ مقاومت جدی نداشته.
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    6 2
    عزیز هیچ گربه ای برای رضای خدا ماهی نمیگیره
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    7 11
    سگ زرد برادر شغاله.یکی سرزمین ایران و ارمنی را اشغال کرده.دیگری سرزمین این دو را به همراه سرزمین یونان را
    • IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      11 1
      تو ترکی مثلی هست که میگه اگر به مرده رو بدی پا میشه مرده شور رو هم میشوره حکایت شما ارمنی هاست که تا دیروز در شمال عراق و کردستان ترکیه بودید و توسط روسها به قفقاز اورده شدید حالا میگند خاک مارا هم اشغال کردین و تا باکو هم مال ماست
  • DE ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    3 17
    قدر دانی یک دیکتاتور از دیکتاتور دیگر
  • IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    11 2
    یک هنگ مرزی ارمنستان بطور کامل محاصره و بعد نابود شده
  • علی خدایی IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    3 17
    ترکیه غلط میکند که در قضیه مسایل منطقه دخالت میکند رزیم عردوغان نو عثمانی گر با خیالات خودش تصور میکند بس که این منطقه بی صاحب است اما نباید ایران در مرز های خودش قضیه ها را بر دیگر ان که ترکیه است بسپارد باید قاطعانه ورود کند ترکیه یک رزیم عردوغان سو استفاده گر است که اگر ببیند هیچ کاری نمیکنیم ضعیف خواهد دید
    • IR ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      18 1
      عرمنستان باید به مرزهای بین المللی باز گرده
  • iran IR ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    2 9
    سران بی کفایت، بی لیاقت بادکوبه نمی‌توانند از خاک بادکوبه محافظت کنند فقط می‌توانند برای نتانیاهو و اسرائیل دم تکان بدهند ! و ایرانستیزی کنند !
  • IR ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    8 2
    به دعای گربه کوره بارون نمیاد شما هر چه قدر هم بگید ما تورک نیستیم ما خودمون بهتر از تو میفهمیم که چه هستیم تورک بوده و خواهیم بود و خواهیم ماند و توهین هم نکنید
  • اذربایجان IR ۰۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    9 2
    خودتو ناراحت نکن برادر اینا نوعی مسلمان هستند که دوست دارند گوشواره زن مسلمان را ارمنی روس در بیاورد
    • iran IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
      2 9
      اختلافات ارضی ایروان و بادکوبه ارتباطی با اسلام و مسلمین و ایران ندارد ! الهام علی اوووف دوست و شریک تجاری نتانیاهو و رژیم غاصب و جعلی اسرائیل !
    • IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
      7 2
      خطاب به 11:34. این دیدگاه شما بسیار برای جهان اسلام خطرناک است. قاعده نفی سبیل (بستن راه تسلط غیرمسلمانان بر مسلمانان) گزینشی نیست. اینطوری هر کسی می تواند هرجایی خواست یک برچسب روی بخشی از مسلمانان بگذارد (دقیقا کاری که شما می کنید) و بین مسلمانان تفرقه بیندازد. در ضمن، سازمان کنفرانس اسلامی هم از آذربایجان حمایت کرد و نشان داد که این قضیه به مسلمانان ربط دارد، همانطور که نمایندگان رهبر انقلاب در 4 استان در حمایت از آذربایجان بیانیه دادند.
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    3 2
    یاشاسین مردم قهرمان آذربایجان ما با حاکمان آذرایجان کاری نداریم حمایت ما از مردم قهرمان و شریف آذربایجان است حاکمان آنان ناقص العقل و بی لیاقتند بفکر مردمشان نیستند حاکمان آنان به اسرائیل پناه برده اند
    • iran IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
      3 3
      یاشاسین ملت قهرمان ایران که هشت سال تمام یک تنه در برابر تمام دنیا جنگید مقاومت کرد ، یاشاسین ملت قهرمان و بزرگ ایران که چهل سال در برابر سخت ترین توطئه ها و تحریم های یهود بین المللی حاکم بر غرب مقاومت و ایستادگی کردند ... اختلافات ارضی ایروان و بادکوبه هیچ ارتباطی به ما ندارد ، حق گرفتنی است ، دادنی نیست ، باید برای خاک و سرزمین خون داد ..
    • IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
      3 0
      13:11 صد البته که یاشاسین ایران عزیز ما. اما این منافاتی با حمایت و دعای خیر برای مسلمانان دیگر کشورها ندارد. و حمایت (لااقل کلامی) از مظلوم که خاکش اشغال شده (ولو مسلمان هم نباشد که در این قضیه از قضا مسلمان هم هست) نشان از آزادگی گوینده دارد.
  • IR ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
    4 0
    مرگ بر اشغالگر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس