طرح دفاع مقدس

حالا سال‌ها از آن دوران می‌گذرد. من پا به سن گذاشته‌ام. آوینی از فکه راه آسمان را پیدا کرد و رفت. رادیو چندین کانال و صدها برنامه‌ساز دارد ولی مدت‌هاست دیگر شنونده‌اش نیستم.

به گزارش مشرق، حمید بناء، نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس در یادداشتی نوشت:

دوران کودکی‌ام پر از خاطرات جنگی است. اعزام دارد؛ شهادت دارد؛ جمع آوری کمک‌های مردمی دارد؛ موشک باران دارد؛ علی کوچولو این مرد کوچک دارد ؛ پنجشنبه‌هایش آوینی دارد؛ حاتمی کیا و رسول ملاقلی پور دارد ... اما ترس ندارد.

من متعلق به دوران اجناس کوپنی و صف نفت و چراغ گردسوز و ظروف ملامین هستم. مال نسلی که منتظر بود سنش به اعزام برسد. همان شنوندگان عزیزی هستیم که توجه می‌فرمودیم به اخبار جبهه!

نقاشی‌های نسلمان تانک و تفنگ و پرچم ایران داشت. شعر کجایید ای شهیدان خدایی و ای لشگر صاحب زمان (عج) را از بَر بودیم. سخنرانی امام (ره) پخش می شد، حق حرف زدن نداشتیم از بس که حرفهایش برای بزرگترهایمان مهم بود. 

حالا سال‌ها از آن دوران می‌گذرد. من پا به سن گذاشته‌ام. آوینی از فکه راه آسمان را پیدا کرد و رفت. رادیو چندین کانال و صدها برنامه‌ساز دارد ولی مدت‌هاست دیگر شنونده‌اش نیستم. فقط بیت اول کجایید ای شهیدان خدایی در خاطرم مانده و از بابای علی کوچولو که رفته بود با دشمنای اسلام بجنگه خبری ندارم. 

از سال شصت و هفت به این‌طرف بارها در یادوارۀ شهدا شرکت کردم. نشریات را تندتند ورق زدم برای رسیدن به ستون ایثار و شهادت. کتاب خواندم. هر هفته با رفقای بسیجی رفتیم گلزار شهدا. خودم را چسباندم به بچه رزمنده‌ها. راهیان نور که راه افتاد لباس خاکی پوشیدیم و زدم به چاک جاده. به هر یادمانی که رسیدم خاکش را ریختیم روی سرم. در شلمچه برای حسین خرازی روضه خواندم و در طلائیه برای ابراهیم همت. چفیه شد مهمترین سرمایۀ زندگی‌م. دردسرتان ندهم به هر دری زدیم تا شاید اسممان را در فهرست شهدا بنویسند اما نشد که نشد.

به گمانم شهادت را به اسم و عنوان و شهرت نمی‌دهند. کاش یکی پیدا شود و راه رفتن را نشانم دهد. راهی که دهۀ هفتادیها پیدا کردند و من مدعی هنوز اندر خم یک کوچه‌ام.

به قول شاعر:
شهادت اتفاقی نیست مردم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • بهزاد IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    14 6
    خدا خیرت دهد . دقیقا حال و روز من را نوشته ای برادر .
    • IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      8 5
      09:36 من هم یکی دیگه مثل شما! بعضی وقتها تعجب می‌کنم که بعضی‌ها بخاطر دو روز زندگی بیشتر، خونهٔ بزرگتر یا ماشین مدل بالاتر چه کارهایی که نمیکنن. من هنوز بوی جبهه تو مشاممه و چراغ خاموش زندگی میکنم و منتظرم تا برم پیش بقیهٔ بچه ها.
    • IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      4 0
      برای ما هم دعا کن به دوستان اسمانی بپیوندیم
    • الف IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      4 0
      دوستانی که این نظرات رو نوشتن خوشبحال همتون کاش من جای شما بودم
    • IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      2 0
      خدا به همهٔ شما دوستان خیر بده، من هم دوسال جبهه بودم و نمیخوام ادعا کنم که به هر دری زدم شهید بشم و فقط بعنوان سرباز وظیفهٔ خودمو انجام دادم منتهی هر چند وقت یبار که میرم قطعهٔ شهدا برای تجدید دیدار با دوستان همرزمم، می‌بینم واقعأ اونها بودن که شانس آوردن نه من که همه بهم میگفتن دوسال جبهه بودی شانس آوردی صحیح و سالم برگشتی خونه!! به خدا سر خاک پدر و مادرم میرم اونقدر منقلب نمیشم که تا پامو میزارم تو قطعهٔ شهداء شروع میکنم بی اختیار به اشک ریختن تا ازش بیام بیرون، واقعأ نمیدونم چرا!!
    • IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      1 0
      شهادت الکی نیست، باید خدا بخواهد، من هم نمیدونمشهدا چیکار کردن که شهید شدن. من یه دهه هفتادی هستم که بارها خطرات زیادی رو در طول ماموریت از سر گذروندیم، حتی شده قوانین فیزیک نقض شده ولی شهید نشدم. شهادت یه راز داره که باید پیدا کرد. یکی رو می بینی که بهش نمیاد ولی شهید میشه، یکی دیگه خودش رو به آب و آتش میزنه، یه خراش هم برنمیداره، نهایتش گلوله آستین لباس رو سوراخ می کنه ولی خراش رو دست نمی افته. خدا حکمتت رو شکر.
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    3 3
    احسنت
  • حجت ایمانی IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    1 0
    حاج حمید خیلی با صفایی شما خودت شهید زنده ای و بقیه الشهدایی خدا برای مایی که شهدا رو ندیدیم یه نمونه زنده نگه داشته خیلی سالاری
  • محسن اصغری IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    1 0
    سلام به همه اونهایی که با این نوع ادبیات زنده هستند.خوب بودن و خوب ماندن تنها واژه دوست داشتنی من و شماست .در روزگار غربت فضیلت ها و آرزوهای قشنگ شهدا دلهامون برای یک پرواز بلند تا دورترین جا از این دنیای ... پر میکشه .خدا کنه خوب بمونیم. چیزی تا صبح نمونده . خدا کنه خوب بمونیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس