نیروهای عراقی (1).jpg

نیروهای عراقی در محورهای غرب، جنوب غرب و شمال استان دیاله دهها منطقه آلوده را پاکسازی و امن کردند اما هسته های مخفی داعش برای ایجاد ناامنی در منطقه راهبردی «حوض الوقف» تجدید قوا کرده اند.

سرویس جهان مشرق؛ در روزهای گذشته عملیات نیروهای مسلح عراق در محورهای مختلف استان دیاله به ویژه مناطق غربی و جنوب غربی علیه عناصر مخفی گروهک تروریستی داعش افزایش یافته و ضربات مهلکی به آنان وارد شده است.

براساس اطلاعات به دست آمده، گروهی از نیروهای عراقی در جریان جست و جوی نقطه به نقطه و تامین امنیت مناطق غرب استان دیاله (محور شمال غرب بعقوبه) موفق شدند چندین روستا را در حومه منطقه «الزور» پاکسازی و امن کنند.

به گفته منابع میدانی، در جریان این عملیات، امنیت به مناطق «الدکات، ربع حبیب، ملا طیب، زور الکبیه، شیرک، تل منجل، القایه، علی ساهی و شیخ جراد» بازگشت و نیروهای عراقی موفق شدند چند مقر نظامی تروریست را به همراه تجهیزات نظامی شناسایی کنند.

مناطق تازه امن شده در این محور هم مرز با استان صلاح الدین و از محور جنوب و جنوب شرقی به نقاط مهمی از جمله «خالص، الغالبیه، بعقوبه و ...» و از محور غربی به بخش مهم و راهبردی «یثرب» متصل می شوند و همچنین جاده «طوزخورماتو_خالص» نیز از شرق این مناطق می گذرد.

به گزارش مشرق، نیروهای عراقی در محور جنوب غرب استان دیاله (جنوب بعقوبه) هم توانستند منطقه «الهاشمیات» از توابع بخش «خان بنی سعد» را به همراه روستاهای حومه (البردیه، الظابطیه و الحیله) پاکسازی و مقادیری تجهیزات نظامی کشف و ضبط کنند.

برای مشاهده اندازه اصلی روی نقشه کلیک کنید

این محور مهم و حساس از جنوب و جنوب غرب به محله های شمال شرقی استان بغداد (الحسینیه، الشعب، مدینه الصدر و ...) و از محور غربی به پایگاه «التاجی» وصل می شود و همچنین دروازه جنوبی شهر بعقوبه است و یکی از راه های اتصال شهر بعقوبه به بغداد محسوب می شود.

نیروهای عراقی در محور شمال استان دیاله نیز در جریان جست و جوی نقطه به نقطه در بخش «العظیم» موفق شدند دهها قبضه خمپاره متعلق به تروریست های داعش را در نزدیکی قبرستان «البومحمد» شناسایی و ضبط کنند.

این بخش راهبردی در نزدیکی مرزهای مشترک استان های صلاح الدین و اربیل واقع شده و قسمتی از رشته کوه های حمرین از این محور می گذرد؛ مناطق واقع در شمال استان دیاله از محور غربی به منطقه مرموز العبث و شهر سامراء، تکریت، مکیشیفیه و ... (شرق  استان صلاح الدین) متصل می شوند.

به گزارش مشرق، با وجود عملیات های موفق در محورهای غرب، جنوب غرب و شمال استان دیاله و برتری میدانی نیروهای عراقی در این محورها، خبرها از حومه منطقه «حوض الوقف» در ۲۵  کیلومتری شمال شرق بعقوبه حاکی از قدرت گرفتن هسته های مخفی داعش است.

براساس اطلاعات به دست آمده، تروریست های داعش در تلاش هستند قدرت و نفوذ خود را در حومه روستای  «ابوکرمه» افزایش دهند و همزمان حملات را علیه ایستگاه های نیروهای امنیتی و حتی ساکنان این روستا آغاز کرده اند،

برای مشاهده اندازه اصلی روی نقشه کلیک کنید

به گفته منابع میدانی، ابوکرمه یکی از بزرگترین روستاها در منطقه «حوض الوقف» به شمار می آید و همین مسئله بر اهمیتش افزوده است؛ تروریست های داعش درصدد هستند با افزایش حملات منطقه «ابوکرمه» را ناامن و در نهایت ساکنان را مجبور به تخلیه این بخش کنند.

از سویی دیگر منطقه «حوض الوقف» نیز بزرگترین منطقه کشاورزی استان دیاله به شمار می آید که شامل دهها هزار هکتار زمین زراعی است که در حدفاصل بخش های «ابی صیدا و العباره» واقع شده و تعداد بسیار زیادی روستا را در خود جای داده است.

به گزارش مشرق، عناصر مخفی داعش در تلاش هستند زمین های کشاورزی این منطقه مهم و راهبردی را به تله های انفجاری آلوده کنند تا ساکنان این روستا نتوانند محصول خود را برداشت کنند و از کسب درآمد محروم و در نهایت مجبور به ترک خانه های خود شوند.

منطقه حوض الوقف به پایگاه الزرقاوی (رهبر سابق القاعده) مشهور است و از سال ۲۰۰۵ یکی از نخستین و اصلی ترین پایگاه های القاعده بوده است؛ مزارع و باغ های این منطقه به محلی مناسب برای رشد و آموزش تروریست ها تبدیل شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • فرزند ایران IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    28 2
    و همچنان استان های عمدتا شیعه نشین وضعیت ارامی دارند
    • IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
      11 1
      فقط محور مقاومت....و مرگ بر دشمنش و ضدش....
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    15 0
    نکنه جالب بی تفاوتی ارتش و نیروی هوایی عراق زیر نظر کاظمی و آمریکا به این موضوع است . عراق با این وضع درست نمی شود
  • IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    17 0
    دشمنان عراق دنبال تجزیه عراق هستند
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    16 1
    سازمان اطلاعات عراق هیچ برخوردی با داعش ندارد . ؟؟ فقط حشد بیچاره باید با داعش درگیر بشه
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    7 1
    فقط محور مقاومت....و مرگ بر دشمنش و ضدش....
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    6 2
    افرین مشرق عزیز و امثالهم....
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    2 8
    ارمنستان غاصب و اشغالگر باید خاک قره باغ رو ترک منه
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    9 4
    حالا می فهمید اگر آلزایمر نداشته باشید و نگرفته باشید لمپن های روشنفکر نما و جیره خواران عبری و عربی و غربی یلان ایرانی به رهبری سرداردلها چه رشادتها و جانفشانی ها کردند در عراق که می رفتیم بدون دغدغه اربعین و لذت میبردیم انگار در شهر ودیار خودمان هستیم وقدم میزنیم چقدر این روزها دلمان همه شیعیان برایت تنگ است حاج قاسم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس