روز به روز شاهد گسترش سیستم‌های مدیریت اطلاعات تحت شبکه در سازمان‌ها و ادارات هستیم؛ این سیستم‌ها این امکان را فراهم می‌کنند که کاربران به بهترین نحو به اطلاعات مورد نیاز خود در کمترین زمان ممکن دسترسی پیدا کنند. با توجه به گسترش روز افزون این دسته از سیستم‌های اطلاعاتی، می‌بایست در کنار آن به فکر امنیت اطلاعات نیز باشیم.

برای حفظ امنیت اطلاعات نباید از روش‌های پیچیده استفاده کنیم زیرا کاربران ارشد سازمان‌ها از آنجا که به کار بردن روش‌های پیچیده‌ی امنیتی موجب کند شدن زمان دسترسی به اطلاعات می‌شود از آن استقبال چندانی نخواهند کرد ، این کاربران تمایل دارند در هر لحظه به اطلاعات خود در رایانه‌هایشان دسترسی داشته باشند، و همانگونه که می‌دانید، اطلاعات، تنها هنگامی می‌تواند مفید واقع شود که در زمان مطلوب در دسترس کاربر قرار گیرد. از این رو شرکت مهندسی مفتاح رایانه افزار به منظور جلوگیری از ورود نفوذگرها و هکرها، دپارتمان تخصصی امنیت اطلاعات در سیستم‌های تحت شبکه را تشکیل داده است. امنیت اطلاعات در شبکه‌های اینترنتی موضوعی است که برای تمامی کسب‌وکارهای تحت شبکه دارای اهمیت زیادی است، استفاده از فایروال برای تامین امنیت شبکه یکی از راهکارهای شرکت مهندسی مفتاح است.

شرکت مفتاح رایانه افزار در این مقاله قصد دارد شما را با مفهوم فایروال و امنیت شبکه بیشتر آشنا کند.

فایروال چیست و چه نقشی در تامین امنیت شبکه دارد؟

فایروال Firewall یا دیواره آتش نوعی ابزار امنیتی است که ترافیک ورود و خروج در سیستم های تحت شبکه را کنترل می‌کند و آن را با معیارهای تعیین شده مقایسه می‌کند و از این طریق از دسترسی غیرقانونی به شبکه ممانعت می‌کند. فایروال می‌تواند هم به صورت نرم‌افزاری و هم به صورت سخت‌افزاری برای تامین امنیت شبکه مورد استفاده قرار گیرد.

فایروال نرم‌افزاری در واقع برنامه‌ای است که برای تامین امنیت و کنترل ورود و خروج داده‌ها بر روی سیستم عامل مانند سایر نرم‌افزارها نصب و راه اندازی می‌شود، راه اندازه ای اولیه این‌گونه نرم‌افزارها ساده بوده و به مهارت و فن خاصی نیاز ندارد.

 فایروال سخت‎افزاری که به آن فایروال شبکه نیز می‌گویند شامل الگوریتم‌های خاصیست که توسط شرکت‌های سازنده به صورت یک قطعه و یا ابزار ساخته و بر روی روتر نصب می‌شود. فایروال‌های سخت افزاری در سازمان‌های اداری و تجاری بزرگ کاربرد دارند و از سرعت و کارایی بالایی برای تامین امنیت شبکه برخوردار می‌باشند.

هدف استفاده از فایروال

هدف اصلی در استفاده از فایروال حفاظت از داده‌ها در یک محیط ناامن است؛ همچنین کنترل ارتباط میان داده‌ها و محیطی که در آن قرار دارد یکی دیگر از اهداف فایروال می باشد.

فایروال در واقع یک دیوار مجازی برای حفظ امنیت اطلاعات شبکه و جلوگیری از دسترسی غیرمجاز می‌سازد.

فایروال

چگونگی عملکرد فایروال در تامین امنیت شبکه

همان‌گونه که گفتیم فایروال یک دیوار امنیتی برای حفاظت از اطلاعات می‌سازد؛ این دیوار، در واقع مجموعه‌ای از کدها هستند که موجب جداسازی سیستم از اینترنت می‌شوند. هر داده‌ای که قصد ورود و یا خروج از رایانه شما را داشته باشد توسط فایروال کنترل و مورد بررسی قرار می‌گیرد و اگر این داده‌ها ناامن تشخیص داده شوند توسط فایروال مسدود می‌شوند.

فایروال را می‌توان در زمره مهم ترین لایه‌های امنیتی شبکه‌های کامپیوتری به شمار آورد که در صورت نادیده گرفته شدن و عدم استفاده از آن، هکرها و بزهکاران سایبری به سادگی و بدون هیچگونه محدودیتی می‌توانند به اطلاعات سیستمیِ تحت شبکه‌ی شما دسترسی پیدا کنند.

فایروال ها اگر چه در حفاظت از اطلاعات سیستم‌های تحت شبکه بسیار قوی می باشند اما نصب و راه اندازی آنها برای تمامی کاربران ساده می‌باشد.

انواع فایروال ها

  • Packet Filtering
  • Circuit Level Gateways
  • Application-level gateways
  • Stateful Inspection Firewalls

ویژگی های فایروال برای تأمین امنیت شبکه

فایروال از قابلیت‌ها و ویژگی‌های مختلفی برای برقراری امنیت شبکه برخوردار است که مهم‌ترین این ویژگی‌ها عبارتند از:

  • کاربر می‌تواند برای ورود و خروج داده‌ها به شبکه قانون‌هایی را تعیین نماید که فایروال بر اساس این قانون‌های مشخص شده شبکه را فیلتر می‌کند. (Inbound and Outbound Packet Filtering)
  • یکی از مهم‌ترین ویژگی‌‎های فایروال در تامین امنیت شبکه پنهان کردن اطلاعاتی است که نفوذگران می‌‎توانند از طریق آن به سیستم نفوذ کنند. (Stealth Mode)
  • مسدود کردن انواع تبلیغات که ممکن است در زمان مراجعه‌ی کاربر به مرورگر، بر روی صفحه ظاهر شوند یکی دیگر از قابلیت های فایروال است. (Ad Blocking)
  • برخی کدهای موجود در صفحات وب این توانایی را دارند که اطلاعاتی مانند رمزهای عبور و یا برخی فایل‌ها را کپی و به سرقت ببرند -مانند پلاگین‌ها و جاوا اپلت- فایروال از اجرای این کدها نیز جلوگیری می کند. (Mobile Code Protection)

مفتاح رایانه افزار

  • برخی ویروس‌ها و یا کدهای مخرب که ممکن است در امنیت شبکه اختلال ایجاد کنند می‌توانند از طریق فایل‌هایی که با ایمیل ارسال می‌شوند به رایانه وارد شوند؛ این کدهای مخرب معمولاً در پیوست یا ضمیمه‌ی نامه‌های الکترونیک پنهان هستند و کاربر به راحتی قادر به شناسایی و تشخیص آن‌ها نیست؛ ولی فایروال به محض ورود این فایل‌ها آن ها را شناسایی کرده و پس از اعلام هشدار برای کاربر آن‌ها را قرنطینه می‌کند. (Email Checking)

چگونه می‌توان امینت شبکه را مدیریت کرد؟

  • حتما قبل از این که برای اجرای شبکه اقدام کنید تدابیر امنیتی آن را طراحی و پیاده سازی کنید، به عبارتی دیگر ابتدا می‌بایست امنیت شبکه را تامین کنید سپس برای راه اندازی شبکه اقدام کنید.
  • برای تامین امنیت شبکه حتما از فایروال سخت افزاری و نرم افزاری به صورت همزمان استفاده کنید.
  • از سیستم تعویض رمز و آپدیت شده استفاده کنید، سامانه تعویض رمز داینامیک برای این منظور می تواند انتخاب مناسبی باشد.
  • اگر برای راه اندازی شبکه قصد دارید که از شبکه‌های بی‌‎سیم استفاده نمایید حتما تمهیدات امنیتی لازم را برای انتخاب رمز و تغییر دادنِ متناوب و مکرر آن برقرار کنید.
  • اطلاعات و دانش خود را در مورد ایجاد و مدیریتِ امنیتِ درون شبکه افزایش دهید؛ کارشناسان شرکت مفتاح رایانه افزار همواره آماده‌ی مشاوره و پاسخگویی به سوالات شما هستند.

**این محتوا تبلیغاتی است**

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علی حریرساز IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
    1 0
    مقاله بسیار مفیدی در رابطه با فایروال و امنیت شبکه بود ممنون از شما
  • سیاوش IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    1 0
    یکی از بهترین انواع فایروال هستش من قبلا از این مدل استفاده کردم و خییلی خوب بوده و در شبکه بسیار خوب جواب داده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس