تجام

یک اندیشکده صهیونیستی مدعی شد باکو مجبور است روابط خود با اسرائیل را به دقت متوازن سازد تا مبادا در معرض فشارهای سنگین از طرف تهران، مسکو، و حتی آنکارا قرار گیرد.

سرویس جنگ نرم مشرق - مرکز مطالعات راهبردی بگین سادات در گزارشی نوشت: نبرد جاری میان ارمنستان و آذربایجان نقش اسرائیل را به‌عنوان یک بازیگر مهم در منطقه برملا کرد. آذربایجان و اسرائیل اگرچه به لحاظ جغرافیایی از هم فاصله دارند، اما به دنبال برقراری روابط راهبردی با یکدیگر هستند. مشکلی که این وسط وجود دارد این است که چگونه می‌توان در منطقه‌ای که منافع روسیه، ایران، و ترکیه غالب هستند چنین کاری را صورت داد، زیرا هیچکدام از این کشورها خواهان یک رقیب دیگر نیستند.


مخاطبان گرامی، محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش، صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی منتشر شده است و ادعاها و القائات احتمالی این مطالب هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


این اندیشکده می‌نویسد: نبرد میان ارمنستان و آذربایجان در ماه جولای تلفات فراوانی را در مرز به جای گذاشت و دولت‌های منطقه بیم آن دارند که تنش میان دو کشور بالا بگیرد و به سطح جنگ چهار روزه‌ای برسد که در سال ۲۰۱۶ میان آنها در گرفت. اسرائیل در منازعه میان ارمنستان و آذربایجان بر سر منطقه ناگورنو ـ قره‌باغ بر سر یک دوراهی قرار دارد. اسرائیل مستقیماً در این منازعه شرکت ندارد، اما روابط نزدیکی با طرفین منازعه دارد (برای مثال، ارمنستان به‌تازگی اولین سفیر خود را به اسرائیل فرستاد). اسرائیل تا به اینجای کار خودش را بطور کامل از منازعه دور نگه داشته است که البته یک رویکرد منطقی محسوب می‌شود. وزارت امور خارجه اسرائیل در یکی از جدیدترین بیانیه‌های خود در خصوص خشونت‌های اخیر نگرانی خود را ابراز نموده و نسبت به برقراری فوری آتش‌بس ابراز امیدواری کرده است.

منافع راهبردی اسرائیل در قفقاز جنوبی

اسرائیل اگرچه به دور از منطقه محل وقوع منازعه است، اما منافع راهبردی مهمی در قفقاز جنوبی دارد. روابط آذربایجان با اسرائیل موجب شده تا روابط میان اسرائیل و ارمنستان کم‌اهمیت جلوه کنند.

اسرائیل و آذربایجان در ماه آوریل ۱۹۹۲ روابط دیپلماتیک با یکدیگر برقرار نمودند و اسرائیل در سال ۱۹۹۳ سفارت‌خانه خود را در باکو افتتاح کرد. از آن زمان تاکنون، روابط میان این دو گسترش یافته و عمیق‌تر شده است. روابط این دو بر پایه شماری از عوامل ژئواستراتژیک استوار است. عامل اول از دست رفتن کنترل سیاسی آذربایجان بر منطقه ناگورنو ـ قره‌باغ و نیاز فزاینده به اصلاح اوضاع از طریق یک برنامه نظامی توسعه‌طلبانه است. این امر موجب شده تا آذربایجان به واردکننده عمده فناوری‌های دفاعی از اسرائیل تبدیل شود. شرکت‌های دفاعی اسرائیلی نیروهای ویژه و محافظان شخصی آذربایجانی را تعلیم داده‌اند، سیستم‌های امنیتی برای فرودگاه باکو طراحی کرده‌اند، و تجهیزات نظامی مربوط به دوران شوروی (تانک‌ها) را ارتقا داده‌اند.

روابط تجاری و نظامی گسترده میان آذربایجان و اسرائیل

معاملات میان این دو از مقیاس گسترده‌ای برخوردار است. در سال ۲۰۱۲، گزارشاتی منتشر شدند مبنی بر اینکه آذربایجان ۶/۱ میلیارد دلار تسلیحات تولید صنایع هوافضای اسرائیل خریداری کرده است. در سال ۲۰۱۶، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل اظهار داشت آذربایجان تسلیحاتی به ارزش ۵ میلیارد دلار از اسرائیل خریداری کرده است (هواپیماهای بدون سرنشین و سیستم‌های ماهواره‌ای). در سال ۲۰۱۷، مؤسسه تحقیقات بین‌المللی صلح استکهلم گزارش داد باکو فناوری‌های نظامی به ارزش ۱۲۷ میلیون دلار از اسرائیل خریداری کرده است.

این بدان معنا نیست که همه چیز راحت و بی‌دردسر پیش رفته است. همکاری میان آنها گهگاه با وقفه نیز همراه بوده است. در سال ۲۰۱۷، ادعاهایی مبنی بر اینکه یک شرکت اسرائیلی سازنده پهپاد در جریان نمایش یکی از پهپادهای «انتحاری» خود تلاش کرده ارتش ارمنستان را از طرف آذربایجان بمباران کند، مطرح شدند. وزارت دفاع اسرائیل در اقدامی نادر مجوز صادرات را به حالت تعلیق درآورد.

بنابراین، جای تعجب ندارد که روز ۲۱ جولای، در پی شعله‌ور شدن اخیر تنش‌های مرزی، ارمنستان پهپادهای به‌ظاهر ساخت اسرائیل را به نمایش گذاشت که در جریان نبرد سرنگون کرده بود. هیچگونه جزئیاتی در این خصوص ارائه نشد، اما شرکت اسرائیل آئروناتیکز دیفنس سیستمز چند نوع پهپاد اوربیتر از جمله سیستم‌های سبک را جهت انجام عملیات‌های شناسایی و حملات هوایی تولید می‌کند.

با این حال، بطور کلی همکاری‌های نظامی دوجانبه از زمان استقلال آذربایجان در سال ۱۹۹۱ ادامه داشته‌اند. اسرائیل مایل بوده فناوری‌های پیشرفته را در اختیار باکو بگذارد، آنهم در سطحی که ایروان و حتی مسکو از آن بی‌بهره‌اند.

همکاری‌های تاکتیکی علیه ایران؟

اما حوزه تجارت به تنهایی نمی‌تواند بستر کافی برای روابط ژئوپلیتیکی بلند مدت را رقم بزند. آذربایجان و اسرائیل از منافع اساسی مشترک دیگری نیز برخوردارند که مسئله ایران یکی از مهم‌ترین آنهاست.

ایران در جنوب آذربایجان واقع شده و دشمن اصلی اسرائیل به شمار می‌رود، حال آنکه باکو و تهران نیز روابط آشفته‌ای دارند. البته روابط دیپلماتیک میان دو کشور برقرار است و تماس‌های اقتصادی گسترده‌ای نیز میان آنها صورت می‌گیرد (عمدتاً از طریق کریدور اقتصادی جدید شمال ـ جنوب که از آذربایجان می‌گذرد، هرچند در قالب این کریدور می‌توان دستاوردهای بیشتری را رقم زد). با این وجود، باکو نگران اقدامات ایران است که می‌توانند جایگاه آذربایجان را در قفقاز جنوبی و دریای خزر دچار مشکل کنند.

این اندیشکده در بخش دیگری از گزارش خود آورده است: نگرانی‌های تهران در خصوص جاه‌طلبی‌های سیاسی تجزیه‌طلبان ایران نیز به این مسئله دامن زده است. تهران تصور می‌کند اظهارات تجزیه‌طلبانه ممکن است در فرصت مناسب مطرح شوند و ایده یک «آذربایجان بزرگ» مطرح شود. اینها همه فرض و گمان هستند، اما سطح بالایی از بی‌اعتمادی میان دو کشور وجود دارد. برای مثال، آذربایجان اخیراً مدعی شد که ایران کامیون‌هایی را روانه به منطقه ناگورنو ـ قره‌باغ کرده است. باکو دیپلمات‌های ایرانی را فرا خواند و تهران را به دامن زدن به نزاع بر سر قلمرو مذکور متهم نمود.

این وضعیت طبیعتاً موجب می‌شود اسرائیل به یک شریک مناسب برای آذربایجان تبدیل شود. وضعیت جغرافیایی آذربایجان در مرز ایران موجب شده تا این کشور مکان ایده‌آلی برای جمع‌آوری اطلاعات راهبردی باشد. منابع رسانه‌ای مدعی‌اند که اسرائیل در دهه ۱۹۹۰ به باکو کمک کرده تا ایستگاه‌های الکترونیکی جمع‌آوری اطلاعات در امتداد مرز با ایران ایجاد کند.

گهگاه ادعا می‌شود که اسرائیل و آذربایجان مشغول همکاری‌های تاکتیکی علیه ایران هستند. برای مثال، در سال ۲۰۱۲، نشریه فارین پالیسی گزارش داد اسرائیل دارای سازوکاری با آذربایجان است که به اسرائیل امکان می‌دهد تا پروازهای احتمالی به خارج مرزهای آذربایجان به اجرا بگذارد. همکاری در زمینه جنگ علیه تروریسم نیز میان دو کشور وجود دارد.

 فشارهای ژئوپلیتیکی از طرف روسیه و ایران

روابط نزدیک میان اسرائیل و آذربایجان همچنین در چارچوب چشم‌انداز گسترده‌تری می‌گنجد که آمریکا برای منطقه در نظر گرفته است. در اوایل دهه ۱۹۹۰، واشنگتن روابط مثلثی میان ترکیه، آذربایجان، و اسرائیل را تشویق می‌کرد. گرجستان نیز بعدها به این کشورها اضافه شد، هرچند حمله روسیه به گرجستان در سال ۲۰۰۸ احتمال حضور گرجستان در این روابط را از بین برد و بحران در روابط میان اسرائیل و ترکیه نیز به این سازوکار لطمه زد.

مدل ژئوپلیتیکی علیرغم برخی ناکامی‌ها کارساز بوده است. آذربایجان و اسرائیل همچنان منافع ژئوپلیتیکی خود را در راستای حفظ امنیت در منطقه مهم و حیاتی می‌دانند و گرجستان نیز از یک نقش ترانزیتی در این خصوص برخوردار است. باکو ۴۰ درصد نیازهای نفتی اسرائیل را تأمین می‌کند و نفت این کشور از طریق خط لوله باکو ـ تفلیس ـ جیحان به اسرائیل صادر می‌شود.

مرکز بگین سادات در پایان عنوان کرد: روابط دوجانبه میان این اسرائیل و آذربایجان نقاط ضعفی نیز دارد. آذربایجان با فشارهای ژئوپلیتیکی از طرف روسیه و ایران مواجه است و جنگ گاهاً سرد و گرم با ارمنستان نیز یک مشکل پایدار محسوب می‌شود. در چنین شرایط ژئوپلیتیکی سخت و دشواری، باکو مجبور است روابط با اسرائیل را به دقت متوازن سازد تا مبادا در معرض فشارهای سنگین از طرف تهران، مسکو، و حتی آنکارا قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 59
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 75
  • IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    ترکیه منشا شرارت های اخیر بوده
    • IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
      ترکان عثمانی همیشه منشا شر بودن یک زمان به اسم اسلام در بالکان قتل و غارت می کرد یک زمان به اسم سنی گری شیعه و ایرانی کشی راه انداخته بود یک زکان با پان ترکیسم نسل کشی ارامنه و آشوریان و یونانی ها را رقم زدن و حالا هم دارن به اسم پان ترکسیم نوعثمانی و خلیفه گری ادامه می دن با کشتار کردها
    • IR ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
      20 4
      لعنت بر فتنه گر تروریست
  • US ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    62 25
    مشرق با محتوای گزارش شما موافقم . منتها نمی دانم روسیه با اون دستگاه عظیم اطلاعاتی FSB(کا گ ب سابق) با چه توجیهی چشمش را بسته و خودشو به خواب زده و جولان مامور های موساد در آذربایجان را نمی بینه. دودش به چشم روسها هم میره فقط ایران نیست .
    • IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
      67 71
      دست به دامنهای ارباب پوتین
    • IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
      25 35
      در مک فارلین ما بخاطر غربی و امریکایی بودن تمام تجهیزاتمون دربرابر آزادی گروگانهای لبنانی از امریکا قطعات یدکی و.. وارد کردیم ! ولی این چه ربطی به رابطه اسراییل و آذربایجان دارد ؟! اولا امریکا یک کشور واقعی هست ولی اسراییل یک رژیم جعلی امریکا یک کشور اسلامی را اشغال و پاکسازی نژادی نکرد ! دوما مگه آذربایجان مجبور به رابطه با اسراییل بود ؟ از امریکا سلاح می خرید شرف داشت به اسراییل کودک کش اشغالگر ضداسلام آپارتاید ! البته ترکیه عثمانی هم همجوری که اسراییل با فلسطینی ها برخورد کرد بدتر از اون ارمنی ها رو در شرق ترکیه ارمنستان صغیر پاکسازی کرد
    • سروش IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
      1 7
      توافق در سوریه و لیبی و عراق با ترکیه و تعهد به کنترل ایران در مرزهای رژیم اشغالگر قدس توسط روسها و خارج کردن منطقه کردستان از تفکر ایران و درگیر کردن سپاه قدس در چند جبهه و اینکه این رژیم جعلی اشغالگر قدس که همکاری دیرینه و آبریزکاهی با رو سها داره قصدش اینه که ایران رو از مرزهای خودش دور کنه و ما رو در مرزهای ارمنستان و آذربایجان مشغول یا زمینگیر کنه و منطقه عراق و سوریه و لیبی و یمن رو از ذهن ایران پاک کنه اگر ایران خودش مستقیما درگیر بشه قطعا توان سپاه قدس رو هم تقسیم میکنه
    • US ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
      6 8
      اسرائیل رژیم جعلی هست؟؟؟؟ سازمان ملل و جدیدا اعراب چیز دیگه ای میگن. در ضمن لابی ارمنی و یونانی تو اروپا و آمریکا برعلیه ترکیه و آذربایجان فعالیت میکنن. اونها مجبورن. درضمن عربها به عثمانی در مورد فلسطین خیانت کردن حالا بکشن.
  • آذربایجانی IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    64 97
    واقعا خیلی عجیبه کشوری یک پنجم خاکش اشغال شده و علی رغم 30 سال و 4 قطعنامه سازمان ملل سرزمینهاش داده نشده و زمانی اقدام نظامی میکنه برای باز پسگیری خاک خودش از طرف برخی مسلمان کشها محکوم هم میشه مگه در جنگ تحمیلی ماجرای مک فارلین پیش نیومد؟
    • IR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
      38 56
      تمام این جنگ ها به خاطر توسل به زور باکو برای تسلت به منطقه خودمختار قره باغ با اکثریت ارمنی هست که قبل از سرنگونی جمهاهیر شوروی مردمش رای به استقلال داده بودن اگر به حق قره باغی ها احترام می زاشتن نه جنگ می شد نه بخشی از کشورشون اشغال
    • در جواب ناشناس IR ۰۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
      19 6
      پس طبق معیار تو هر کشوری که چند قومیتی هست باید اجازه بده خاکش تجزیه بشه اره ؟! این چه استدلال ساده گرایانه ای هست
    • IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
      17 5
      این چه نوع همه پرسی و اعلام استقلال منطقه قره باغ بود که یک میلیون کشته و آواره آذربایجانی به همراه داشت ؟!؟؟؟
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    69 23
    آنکارا چرا عردوغان که خودش خائنانه از پشت نتانیابو بسته و برخلاف منافع رژیم کودک کش اسرائیل کاری نمی کنه
  • avdt IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    22 56
    در اینگونه موارد میگن" زرت پرت "نکن.!
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    23 45
    ما نفهمیدیم باید بگیم یا نگیم-یاشاسین آذربایجانا!؟
  • IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    82 74
    علی اف خائن !!!! همش شگرده . هم منطقه رو پس گرفتی هم داری نسل کشی میکنی . از اول هم تحریک و فتنه از تو بود.
    • مظلوم US ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
      70 72
      لعنت بر پان ترک های عثمانی که با قتل عام ارامنه و نفرت پراکنی تا امروز موجب کشت و کشتار انسان های بی گناه فراوانی شدن ! همون گونه که زمانی با پان سنی گری کشتاری فراوان از شیعیان می کردن
  • IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    59 75
    فقط اذر بایجان. مرگ بر اشغالگر
    • یاشا ایران US ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
      82 58
      فقط ایران یاشاسین ایرانیم ، ایرانی که شاه اسماعیل در مجلس گنجه وعده احیا ایران و رسانئنش به مرزهای ساسانیان را داد . و مرگ بر اسراییل و شرکایش (لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَالَّذِينَ أَشْرَكُوا)
  • IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    74 66
    هر کشوری منافع خودش را دنبال می کند و امروز اذربایجان میوه دوراندیشی خود را می چیند
    • جاوید اسلام ناب US ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
      51 32
      این میوه نیست النار هست کسی که آتش بکارد آتش درو می کند ، دو روز جولون دادن با پهبادهای اسراییلی انگار زیادی برا پان ترکا مزه کرده ! درضمن پس انقدر زر زر نکنین که ایران باید از آذربایجان جعلی حمایت کند و دم از اسلام بزنید با اینکه چشمتون رو رو فلسطین بستین ، ایران منفعتش رو دنبال باید کند
  • IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    76 50
    تکلیفتونو مشخص کنین زمان شاه مردم ایران بد و فاسد بودند مثل حاکمشون آگه نه مردم ازربایجان امروزی هم بد نیستند پس بهشون لا اقل از نظر روانی کمک کنین تا بتونن خاکشونو پس بگیرن
    • محسن US ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
      65 29
      اون فسادهایی که علیف می کنه شاه نکرد ! زمان شاه همجنس بازها تو تهران رژه رفتن ! زمان شاه مساجد رو خراب می کردن ! زمان شاه اسراییلی ها جرئت داشن علنا تو ایران جولون بدن ! زمان شاه 15درصد جمعیت ایران حرامزاده بود ! زمان شاه عزاداری ممنوع بود حجاب ممنوع بود !
    • حقگو US ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
      29 41
      اگر کمونیست های آذربایجان جعلی به قره باغ چشم طمع نداشتن و حق مردم قره باع رو برای تعیین سرنوشت می پذیرفتن و به انتخابشون برای تغییر مرزهای تحمیلی استالینی احترام می زاشتن هیچ وقت جنگی در نمی گرفت و نصف خاکشون رو هم از دست نمی دادن
    • IR ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
      1 6
      مشکل اینجاست که دولت آذربایجان الان با اسراییل و داعش همدست شده
  • یک ایرانی IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    85 69
    قره باغ سرزمین آذربایجان هست و هرطور که باشه حق داره تو آزادسازی اونجا تلاش کنه، قره باغ باید هرطور که شده آزاد شود والسلام
    • ایران دوست US ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
      60 56
      قره باغ رو کی به آذربایجان جعلی داده ؟ استالین ! اکثریت مردم قره باغ ارمنی بودن از زمان ماقبل ترکمنچای تا الان و یکسال قبل از فروپاشی شوروی در یک همه پرسی رای به استقلال دادن ! آذربایجان یعنی کشور قوم آذری ارمنستان یعنی کشور قوم ارمنی ! قره باغ با اکثریت ارمنی جاش تو کدوم هست !
    • US ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
      54 66
      زنده باد ارمنستان
    • IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
      14 6
      با پرچم آمریکا بالا میایی و اسمت گذاشتی ایران دوست دوما از اسم قره باغ پیداست که ترکی هست نه ارمنی مال الان هم نیست میتونی تو همون عهدنامه گلستان هم اسمشو ببینی سوما علاوه بر قره باغ 7 رایون بغلی که سه برابر قره باغ مساحت داره و یک میلیون آواره شیعه آذری را ارمنستان اشغال کرده و اوایل راضی بود در ازای استقلال این منطقه ارمنستان اونجا رو برگردونه چهارم کل اوارگان اگر برگردند یک رفراندوم بشه آون وقت معلوم میشه جمعیتش ارمنی یا مسلمان آذری
    • مهدی IR ۰۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
      10 9
      قره باغ خاک اسلام و آذربایجان بوده و خواهد بود
  • تبریزی ، گنجه ای تبار DE ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    19 2
    برخی ها از روی تعصب اذربایجانی بودن بدون اطلاعات کافی از پشت پرده این نزاع که چه سرانجامی خواهد داشت اظهار نظر میکنند ! حیدر علی اف در زمان اتحاد جمهوری شوروی در رده بالای حکومت قرار داشت و از تمامی جریانات جاری در مورد قره باغ که ارامنه در ان اسکان داده میشدند اطلاع کافی داشت ولی اقدامی نکرد و امروز هم فرزندش خود را صاحب اذربایجان میداند و هر گونه مخالفت با زمام خود را در نطفه خفه میکند و برای تداوم حکومت خود ااز حربه نژاد پرستانه عثمانی اردوغان و اخوان المسلمی وی که از تروریست های مزدور خود از ضعف کشور ها ی منطقه مانند سوریه و عراق و لیبی برای رسیدن اهداف نامشروع خود بهره میگیرد استفاده میکند
  • محمد ازتهران US ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    13 6
    استالین بافت جمعیتی قره باغ به نفع تغییر داد ..قره باغ باید از لوث اشغالگران پاک شود
  • US ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    16 4
    یاشاسین اذربایحان ...یاشاسین ایران...
  • IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    12 12
    جنگ قره باغ یک بهانه شد، تا مثلا اسرائیل با دست پنهان اردوغان، تروریستهای تکفیری سوریه را به شمالی ایران بیاورد.شمال اسرائیل در محاصره ایران و شمال ایران در اختیار پراکسی های اسرائیلی! ولی زهی خیال باطل که این زمان نابودی همه گوساله هایی که به ایران چشم بد دارند را نزدیک تر میکند.
  • علی خدایی IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    48 58
    پای نو عثمانی هم باز شده به باکو و صهیونیستی نو عثمانی شده باکو و در صدد ایجاد تنش و درگیری ها هتند هم ترکیه و. هم صهیونیست ها که در منطقه قفقاز منطقه را بی ثبات کنند و ایجاد اختلافان کنند و اینرا هم بگیم باکو کلا سیاست و رفتار های نابجای دارد در خود و بر منطقه
  • US ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    33 24
    ارتش آذربایجان یک روستا دیگه رو آزاد کرد ارمنستان شکست می خورد
  • هادی CA ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    11 3
    خدایا آنهایی را که مردم را ناچار کردند که بر علیه یکدیگر بجنگند و برادر را با برادر دشمن نمودند، ناچار بگردان و انتقام نسل انسان را از اولیاء شیطان بگیر.
  • حسین IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    45 28
    یاشاسین ترکیه و آذربایجان.
    • IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
      9 2
      لعنت بر اشغالگر
    • IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
      6 4
      یاشاسین گوزل ایرانیمیز ، فقط یاشاسین ایران ، ایرانیمیز وار اولسون .. .. ترکیه یک کشور تازه تاسیس !
  • IR ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    7 3
    هر دو کشور زمانی جزو ایران بودن و به نوعی هموطن ما هستند، نباید به دامان شیاطین برن و خون هر جوانی از هر طرف نباید به زمین بریزه و جان شیرینش رو از دست بده.
  • IR ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    40 18
    شهر مداقیز آزاد شدآن شاله بزودی آزادی کل قره باغ
  • IR ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    11 45
    هموطنان عزیزم من از تبریز براتون مینویسم یاشاسین ایران خدا شاهده اگه لازم بشه گوش علی اف و اردوغانو میکنیم میذاریم کف دست پانترکها و خاک قدیمی ایران(آران و نصف ترکیه تا قزل ایرماق)رو ضمیمه خاک وطن میکنیم
  • IR ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    17 51
    در موقع فتنه نباید سواری داد
  • IR ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    52 31
    اسراییل بانفوذ در آذربایجان منابع خاویارایران رانابودکرد
  • IR ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    17 30
    آذربایجان و ارمنستان و گرجستان هر سه مال ایران هستن تموم شد رفت
  • تاجر شهرآشوب IR ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    41 9
    چرا ایران مانند چین که بصورت قانونی هنگ کنگ را به خاک خود برگرداند، از طریق سازمان های ذیصلاح منطقه قفقاز را که قانونا و طبق معاهده جزو خاک ایران محسوب می شود،به وطن برنمی گرداند؟ این خیمه شب بازی ترکیه و آمریکا و آذربایجان و ارمنستان برای گول زدن مخاطب ایرانی نخ نماست. بنده نه نژاد پرستم و نه توقع بیجا دارم و نه گول این گل آلوده کردنا را می خورم. «ارمنستان و آذربایجان مال ماست»
  • علی IR ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    8 8
    سرور و سالار خاورمیانه و اقای خاورمیانه کشور بزرگ مقتدر یعنی ایران اسلامی است و این کشورک های کوچولو باید بیایند دستبوسی رهبر ما بجای پا لیسی اسراعیل. ان وقت مطمعن باشد قره باغ را برایش پس میگیرم. همانطور که سوریه را از چنگ گرگهای جهانی نجات دادم.
  • کیان ایرانی IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    10 10
    مسئولین آذربایجان خیلی نمک نشناس و بی چشم ورو هستند.اگر کمک ایران نبود الان نخجوان هم جزو ارمنستان بود ولی مشتی خائن در دولت آذربایجان جواب خوبیها و حمایتهای موثر وحیاتی ایران در آن زمان را با پست فطرتی تمام با غلطیدن به دامان نو عثمانیهای آدمکش و رژیم جعلی اسرائیل و جاسوسی برای آنها دادند.وکلی خیانت ریزو درشت دیگر در طی این سالها.من نمیدونم چرا بعضی هموطنهای آذری من بدون مطالعه و آگاهی لازم صرفا بحکم همزبان بودن با همسایه شمالی خائن چشمشون را بروی این حقایق بستن و فقط تکرار میکنن اشغالگر اشغالگر....
  • h US ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
    6 10
    باکو و آنکارا باید در قفقاز مهار شوند .
  • مهدی IR ۰۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
    13 0
    صلح در دنیا و در روابط با کشورها بهترین چیز هست در دنیای سیاست دوست و دشمن همیشگی نیست مثل ما و عراق که روزی حمله کرد و الان دوست هستیم
  • آنلاین IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
    4 11
    مرگ بر رئیس جمهورخودفروخته ی آذربایجان ، مرگ بر اردوغان خبیث و صهیونیستهای جنایتکار و مرگ بر فتنه گران داخلی که از آب گل آلود ماهی می گیرند.
  • یاسر IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    1 2
    همه ما فرزندانه ایرانیم.صلح و زندگیه اروم و راحت حق همه ی انسانهاست.اما نباید سنگ کساییکه خودشونو باخیانتهاشون ثابت کردند به سینه بزنیم.من میگم یاشاسین ایران.هرکسی هرفکری که اشوب درایرانو تقویت بکنه محکومه.درسته زیرشدیدترین فشارها داریم جوانیمونو ازدست میدیم امااین دلیل نمیشه دیوارهایه خونه خودمونو بکوبیم زمین.
  • یاسر IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    10 15
    من خودم اذریم.زمان جنگ۸۰ کشور به دشمنمون کمک میکردند.ایناییکه میگن باید بریم کمک اذربایجان یا بهشون ملحق بشیم پس زمان جنگ کشور اذربایجان یا ترکیه کدوم گوری بود.بجز اینکه هرکاری کردنکه ماشکست بخوریم.پس لطفا بفکر زنو بچه خودتون باشین تا عشقو حاله علیوف با اسراییلو امریکا که کوچکترین فرصتی پیدا بکنن مطمعن باشین درهمین میدان ازتدیه تهران بازار برده فروشی از زنو بچه هایه ما درست خواهند کرد......عقل واقعا گوهر گرانبهایی است
  • یک ایرانی IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
    0 1
    روسیه سایه نداشته و ندارد و خودش هم متجاوز است. ترکیه هم عامل بی ثباتی در منطقه است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس