به گزارش مشرق،   اسناد بانکی محرمانه که به تازگی در قالب پروژه فینسن منتشر شده حاکی از آن است که بانک‌های بزرگ جهان در بازه زمانی ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۷ حدود دو هزار میلیارد دلار برای گانگسترها، جنایتکاران و کارتل‌های مواد مخدر به صورت کاملاً آگاهانه پول جابه جا کرده اند. آن هم در حالی که گفته می شود مقامات آمریکایی از آن آگاه بوده اند، اما به دلیل منافع اقتصادی گردش این پول ها برای آمریکا، در قبال آن سکوت کرده اند.

به گزارش راشاتودی، اسناد عظیم بانکی که به تازگی در قالب یک همکاری به وسیله صدها خبرنگار و چند خبرگزاری به دست آمده، حاکی از آن است که بزرگ ترین مؤسسات مالی و بانک‌های جهان به صورت آگاهانه بیش از دو هزار میلیارد دلار پول کثیف را برای جنایتکاران، گانگسترها و باندهای مواد مخدر جابه جا کرده‌اند.

این اسناد حاکی از آن است که این بانک‌ها به جنایتکاران اجازه پول‌شویی داده و از محل این اقدامات اتفاقاً سود هم کرده‌اند. این اسناد مربوط به گزارش های اقدامات مشکوک است که از سوی کارمندان بانک‌ها در زمان تشخیص نقل و انتقالات دلاری مشکوک به مقامات آمریکایی ارائه شده است.

بر این اساس، مرکز شبکه تحقیقات جرایم مالی آمریکا، موسوم به فینسن، زمانی که این مدارک را دریافت می‌کرد باید درباره آن ها تحقیقات انجام می‌داد اما گزارش های رسیده حاکی از آن است که مقامات آمریکایی اغلب به این گزارش ها توجهی نداشتند و بانک‌ها هم حتی به نقل و انتقال این پول‌ها پس از ارسال این گزارش ها ادامه دادند.

این گونه گزارش ها البته کاملاً محرمانه باقی مانده است و حتی بر اساس قانون آزادی اطلاعات هم قابل دسترسی نیستند. رسانه‌هایی هم که این اطلاعات را به دست آورده اند اعلام کرده اند که آن ها را منتشر نمی‌کنند چرا که برخی از آن ها حاوی نام شرکت‌ها و افراد بی گناهی هستند که در این زمینه نقشی نداشته‌اند. بانک آمریکا مریلینچ، سی‌تی بانک، جی‌پی مورگان و امریکن اکسپرس، همگی در نقل و انتقال میلیون‌ها دلار پول برای ویکتور خراپانوف، جنایتکار قزاق، حتی پس از آن که اینترپل برای وی حکم تعقیب صادر کرد، دست داشته‌اند.

راه باز پول‌شویی وقتی پای منافع اقتصادی آمریکا در میان است

رابرت مازور، بازرس سابق آمریکایی، می‌گوید یکی از دلایل جلوگیری نکردن از نقل و انتقال پول کثیف و پول‌شویی در این زمینه این است که به این پول‌ها اجازه نقل و انتقال داده شده چرا که می‌توانست به رشد اقتصادی آمریکا منجر شود. وی ادامه داد حتی اگر این پول‌ها کثیف باشد می‌تواند به خرید دارایی‌ها منجر شود و در صورتی که در حساب بانکی قرار بگیرد به افزایش ثروت آمریکا منجر می‌شود. مرکز شبکه تحقیقات جرایم مالی آمریکا اعلام کرده است انتشار بدون مجوز اسناد مربوط به گزارش های فعالیت‌های مالی مشکوک جرم بوده و می‌تواند امنیت ملی آمریکا را به خطر بیندازد و به همین دلیل رسانه‌ها و خبرنگاران می‌گویند نمی‌توانند این اسناد را منتشر کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۱
    3 0
    این یعنی نظام بانکی فشل جهانی... یعنی زور...! و لبخند زورکی و نمایشی جهان! اون وقت بعضیا اومدن از ایران اسلامی، سیاهنمایی میکنن! سبحان خدا...
  • مهدی IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۱
    2 0
    FATF چی شد پس! اونا که همه عضوش بودن! از قرار معلوم اجرای تعهدات پیمان های بین المللی فقط برای کشورهای دیگر است!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس