کد خبر 1120931
تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۴
مذاکرات عادی سازی روابط خارطوم- تل آویو در ابوظبی

یک رسانه سودانی نوشت: گزارش‎های رسانه‌ای حاکیست مقامات بلندپایه سودانی آمریکایی و اماراتی در ابوظبی درباره عادی سازی روابط خارطوم - تل آویو با یکدیگر گفت وگو کرده‌اند.

به گزارش مشرق، روزنامه سودان تریبیون نوشت: ژنرال عبدالفتاح برهان رئیس شورای حاکمیتی سودان  در راس هیئتی بلندپایه از مقامات سودانی دیروز راهی امارات شد تا با مقامات این کشور و یک هیئت از دولت آمریکا که در امارات به سر می‌برد، گفت وگو کند.

بر اساس بیانیه شورای حاکمیتی، هیئت سودانی در این سفر دو روزه طی  دیدار با همتایان آمریکایی خود در ابوظبی درباره جذف نام سودان از فهرست کشورهای حامی گروه‌های تروریستی ، حمایت واشنگتن از دوره انتقالی در سودان و بخشش بدهی‌های خارطوم به آمریکا گفت وگو خواهد کرد.

به نوشته روزنامه سودان تریبون،  دولت خارطوم خواستار حمایت اقتصادی قوی در طول دوره انتقالی و حذاف نام سودان از فهرست حامیان تروریسم در مقابل عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی است.

سایت آمریکایی " اکسیوس " دراین زمینه نوشت: در صورتی که آمریکا و امارات با درخواست خارطوم برای دریافت کمک‌های اقتصادی موافقت کنند، سودان می‌تواند همچون امارات و بحرین  اقدام به عادی سازی با تل آویو کند.

در نشست ابوظبی، مشاور امنیت ملی امارات و مسئول تیم مذاکره کننده با تل آویو، رئیس دایره خلیج فارس و شمال آفریقا شورای امنیت ملی آمریکا و یکی از مهندسان توافق ابوظبی- تل آویو در کنار شخصیت‌های سیاسی و نظامی سودانی حضور داشتند.

به گفته مقامات آگاه سودانی، در این نشست خارطوم درخواست دریافت ۳ میلیارد دلار کمک‌های اقتصادی و انسانی برای مقابله با بحران اقتصادی و جبران خسارت‌های ناشی از سیل اخیر در سودان شد. همچنین از آمریکا و امارات خواست تا متعهد شوند، کمک‌های اقتصادی خود را به سودان طی سه سال آینده ادامه خواهند داد.

این روزنامه سودانی نوشت: تل آویو مذاکرات دیروز نشست ابوظبی را پیگیری می‌کند  و دولت آمریکا را تشویق می‌کند به مطالبات اقتصادی سودان پاسخ مثبت دهد چراکه آن، بخشی از روند عادی سازی روابط با اسرائیل  است.

موضوع عادی سازی روابط بین سودان و رژیم صهیونیستی سه شنبه گذشته در نشست نتانیاهو با مایک پامپئو وزیر خارخه آمریکا  در واشنگتن مطرح شد.

به گفته مقامات آمریکایی،  پامپئو با درخواست سودان برای حذف نام این کشور از فهرست حامیان تروریسم موافقت کرده و قرار است، این اقدام ( حذف نام سودان از فهرست مزبور ) در پایان ماه اکتبر ( نیمه اول آذر ماه ) رخ دهد.

ژنرال عبدالفتاح برهان در آبان ماه سال ۱۳۹۸  نشستی در اوگاندا با بنیامین نتانیاهو برگزار کرد و طی آن دو طرف توافق کردند، هواپیماهای مسافربری رژیم صهیونیستی از فراز آسمان سودان عبور کنند. این توافق با مخالفت شدید گروه‌های سیاسی سودانی روبروشد.

برهان  در پاسخ به این مخالفت‌ها مدعی شد، سودان  می‌توان از نفوذ تل آویو در آمریکا برای حذف نامش از فهرست حامیان تروریسم استفاده کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس