کتاب مربع های قرمز - حاج حسین یکتا - کراپ‌شده

تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب مربع‌های قرمز منتشر و همزمان در مراسم نهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت، رونمایی شد.

به گزارش مشرق، تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب مربع‌های قرمز منتشر و همزمان در مراسم نهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت، رونمایی شد.

متن تقریظ مقام معظم رهبری:

تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «مربع‌های قرمز» +عکس

مراسم نهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت با حضور سردار سرلشکر رحیم صفوی دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری شامگاه شنبه ۲۹ شهریور در قطعه ۴۰ -مزار شهدای گمنام- بهشت زهرا برگزار شد.

قلم زنان می‌تواند متنی خواندنی‌تر در خاطره‌نگاری از نبرد ارائه دهد

زینب عرفانیان پس از مراسم مداحی که توسط مهدی رسولی اجرا شد، ضمن اشاره به نگارش کتاب مربع‌های قرمز، نگارش کتاب دفاع مقدس از سوی زنان را به زرگری با ظرافت تشبیه و اشاره و عنوان کرد: در روزگاری نه چندان دور، جوانان این خاک حماسه‌هایی آفریدند که هنوز گوش‌ها سیر نشده‌اند و از شنیدنشان و قلم‌ها خسته نمی‌شوند از نوشتنشان، جوانانی که هنوز بسیاریشان پشت خاکریزها سنگر گرفته‌اند تا پرچم ایران از همه بالاتر باشد. جوانانی که در جنگ مرد شدند و قد کشیدند. جوانانی که حالا غبار میانسال موهایشان را سپید کرده.

شاهدین و عاملین این جنگ، گنج‌هایی هستند فانی. گنج‌هایی در دسترس و از دست دادنی اگر دیر بجنبیم. گنج‌هایی با سینه‌هایی پر از خاطرات ناگفته که متعلق به یک شخص نیست و تاریخ شفاهی یک کشور را شکل می دهد. خاطراتی که تا ثبت و ضبط نشوند، نبرد یک رزمنده کامل نخواهد شد. نبردی که از رزمنده تا من نویسنده و ناشر و سیاستگذاران و مدیران فرهنگی در کامل شدنش نقش داریم. نبردی که، چه در معرکه آتشش و چه این روزهای آرامش بعد از آتش، نقش زنان کم از مردان در آن نبوده و حتی این روزها می‌توانند نقش موثرتری در خاطره نگاری این نبرد داشته باشند. می‌توانند نقش موثرتری ایفا کنند در به تحریر درآوردن خاطراتی که حکم طلای خام را دارد و قرار است چون زرگری ماهر این طلا را فرم و شکل دهند، تا خواندنی شود. و این زرگر اگر زن باشد قطعا متنی خواندنی‌تر به مخاطب ارائه می‌کند.

متنی آمیخته به احساس و عواطفی لطیف. چرا که یک زن می‌فهمد معنای با صورت زمین خوردن سرباز را. یک زن می فهمد، طعم أخرین وداع مادر و فرزند را، و یک زن می‌فهمد تلخی ۳۰ سال انتظار همسری را برای برگشتن پیکر پدر بچه‌هایش. با تمام احترام برای همه عزیزانی که بی‌چشم داشت و توقع تلاش می‌کنند برای ماندگار کردن این خاطرات، چه با قلمی مردانه و پرصلابت چه با قلمی زنانه و پر احساس، گذر زمان واقعی است و عرصه میدان خاطره نگاری خالی از تمام پتانسیلش، پتانسیلی که باید جهت ثبت و ضبط تاریخ شفاهی جنگ برای نسل‌های بعد به کار گرفته شود. و چه تند و بی‌رحمانه می‌گذرند این روزهای آرامش بعد از آتش. و چه غافلگیرانه می‌گذرد فرصت‌هایی طلایی که باید غنیمت شمرد برای دستیابی به خاطرات رزمندگانی که دیده‌ها و شنیده‌هایشان هر روز بیشتر رنگ فراموشی به خود می‌گیرد. خاطراتی که باید ثبت شوند قبل از انگشت حسرت به دندان گزیدن و از دست دادنشان.

در ادامه حسین یکتا که اثر مربع‌های قرمز به خاطرات او که فرمانده قرارگاه فرهنگی خاتم الاوصیاء (ص) از دوران کودکی تا پایان دفاع مقدس پرداخته سخنانی ایراد کرد و برهه حضور وی در دفاع مقدس در این کتاب برجسته شده است.

همچنین سردار سرلشکر رحیم صفوی نیز ضمن بیان سخنانی به اهمیت خاطره نگاری دوران دفاع مقدس پرداخت و ضمن رونمایی هدایای رهبر انقلاب به نویسنده و راوی کتاب از سوی سردار رحیم صفوی تقدیم شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس