کد خبر 1120218
تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۵

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی مقابله با شایعات سایبری درباره حذف هند از پروژه ریلی ایران نوشت: اخیرا یک روزنامه هندی ادعایی را مبنی بر کنار گذاشتن هند توسط ایران در پروژه تکمیل راه‌آهن چابهار زاهدان، مطرح کرده است؛  اگرچه این ادعا با تکذیب مسئولان کشور همراه بوده اما سر و صدای زیادی به پا کرده است.

ماجرا وقتی پیچیده‌تر شده که این رسانه هندی مدعی جایگزینی چین با هند در تکمیل این پروژه مهم ریلی شده است، این در حالی‌ست که این روزها در ایران، خبر توافق ۲۵ ساله با چین نیز با حساسیت زیادی دنبال می‌شود.

سوالی که مطرح می‌شود این‌ است آیا واقعا پروژه قرارداد راه‌آهن چابهار به قرارداد ۲۵ ساله با چین مرتبط است؟! یا آن‌طور که مسئولان ایرانی می‌گویند، اساسا پای هند در میان نبوده است؟

 حقیقت ماجرا

برای درک حقیقت این ماجرا کافیست به اظهارت معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی ایران نگاهی بیاندازیم، این مقام مسئول گفته است: «ایران هیچگاه قراردادی با هندی‌ها برای هیچ پروژه ریلی نداشته است که حالا قصد داشته باشد آن‌ها را از پروژه خط آهن چابهار کنار بگذارد.»

فرهاد منتصر کوهساری در گفت وگو با مهر درباره ادعای رسانه هندی اظهار کرده است: «این خبر اساساً صحت ندارد و اشتباه است؛ ما هیچ قراردادی در بخش ریلی و ساخت خط آهن چابهار زاهدان با هندی‌ها نداشتیم.»

معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داده است: «البته قبلاً یک لیستی در خصوص سرمایه گذاری هندی‌ها در بندر چابهار داشتیم که در آن موضوع زیرساخت ریلی و خط آهن چابهار هم دیده شده بود، اما در زمان مذاکرات بر روی آن توافق حاصل نشد که هندی در بخش ریلی هم وارد شوند.»

همچنین بررسی‌ها حکایت از آن دارد قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء در سال‌های گذشته عملیات ساخت خط ریلی چابهار زاهدان را بر عهده گرفته است.

در همین خصوص سعید محمد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در نشست خبری سالروز تأسیس قرارگاه خاتم الانبیاء در آذر ماه 98 گفته است: وزارت راه و شهرسازی و ریاست جمهوری گزارشی درباره اجرای این پروژه آماده و به مقام معظم رهبری ارائه کردند و خوشبختانه مقام معظم رهبری هم با تخصیص ۳۰۰ میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی برای تکمیل این پروژه موافقت کردند.

محمد در ادامه افزوده است: این خط راه آهن حدود ۷۲۰ کیلومتر طول دارد و ۸ ایستگاه آن فعال شد و پیشرفت فیزیکی آن به ۵۰ درصد رسیده است به طوری که زیرسازی آن تکمیل شده و در حال اجرای روسازی آن هستیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء با تاکید بر اینکه امیدواریم با تأمین منابع مالی به موقع تا سال ۱۴۰۰ بتوانیم این پروژه را راه اندازی کنیم،

اذعان کرده است: با توجه به آن که زاهدان به خط سراسری متصل است بلافاصله بعد از تکمیل این پروژه وارد خط مدار می‌شود و می‌توانیم همزمان با تأمین منابع مالی از زاهدان به یونسی هم وصل شویم.

بنابر گفته این مقام مسئول، در ماه های پایانی سال 98 قرارگاه خاتم الانبیا برای تامین ریل خط‌ آهن ۷۲۰ کیلومتری چابهار  زاهدان با شرکت ذوب آهن قرارداد منعقد کرده است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الأنبیاء در این‌باره گفته است: قطعاً با موافقت مقام معظم رهبری به پرداخت 300 میلیون یورو برای این پروژه ریلی‌ از محل صندوق توسعه ملی، پروژه به خوبی پیش می‌رود.

بر اساس این گزارش خط‌ آهن چابهار ــ زاهدان  مشهد سرخس به طول 1350 کیلومتر و در راستای توسعه شرق ایران و اتصال بندر اقیانوسی چابهار به شبکه ریلی و سپس آسیای میانه و کشورهای مشترک المنافع CIS، تعریف شده است؛ این خط ریلی در دو قطعه چابهار به زاهدان به طول حدود 720 کیلومتر و زاهدان-بیرجند-یونسی به طول حدود 760 کیلومتر ساخته می‌شود.

با این همه، آنچه مشخص است برخلاف خبرهای منتشره ساخت و توسعه خط ریلی چابهار زاهدان توسط هند به هیچ عنوان  صحت نداشته و صرفا در حد حرف بوده است و  قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء در سال‌های گذشته و در زمانیکه که اساسا هیچ گمانه‌زنی در مورد قرارداد 25 ساله ایران و چین وجود نداشته، عملیات ساخت این خط ریلی را بر عهده گرفته است.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
    7 2
    هند نوکر تو غلط کردی. چطور تا قبل از قرارداد با چین سر و کلت پیدا نمی شد؟ حذفش کنید تا سزای نوکریش رو در عمل بهش بچشونین.
  • حسين DE ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
    7 1
    زمانيكه قرارگاه خاتم الانبياء توانائى و پتانسيل اجراى يك چنين پروژه هائى را دارد چرا پاى خارجى ها را بوسط ميكشيد؟
  • ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
    0 1
    چرا خبراتون با هم تناقض داره؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس