برنامه زاویه مهدی نصیری مناظره حجاب

پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت ارشاد با انتشار آماری از پیمایش وزارت ارشاد درباره حجاب، به مناظره جنجالی شبکه چهار درباره حجاب و اظهارات مهدی نصیری واکنش نشان داد.

به گزارش مشرق، به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت ارشاد، اخیرا آقای مهدی نصیری، مدیر مسئول سابق روزنامه کیهان در برنامه تلویزیونی شبکه ۴ به یافته­‌ای از نتایج موج سوم پیمایش ملی ارزش­ها و نگرش­های ایرانیان اشاره کرده­ است که در تعارض جدی با یافته‌­های واقعی این پیمایش است. وی گفته است «براساس آمار وزارت ارشاد ۷۰ درصد مردم ایران مخالف الزام به حجاب هستند.»

 در پیمایش ارزش­ها و نگرش­های ایرانیان (پژوهشی که در سال ۱۳۹۴ و در سطح شهری و روستایی کشور انجام شده است) سوال شده «تا چه اندازه با این جمله که "همه خانم­ها باید حجاب داشته باشند حتی اگر به آن اعتقاد نداشته باشند" موافق یا مخالف هستید؟».

براساس نتایج به دست آمده از این پیمایش ۵۳.۱ درصد موافق این گزینه بوده و تنها ۲۲.۲ درصد با آن مخالفت کرده­‌اند. ۲۴.۸ درصد نیز گزینه نه موافق نه مخالف را انتخاب کرده ­اند. لذا برداشت و اظهارنظر آقای نصیری با یافته‌های این پژوهش کاملا ناهمخوان است.


نمودار ۱: توزیع فراوانی نظر پاسخگویان در خصوص حجاب
 

 توزیع استانی نظر پاسخگویان در این سوال نیز در نمودار ۲ آوررده شده است.

لازم به یادآوری است ستون آبی رنگ نمودار ۲ از تجمیع درصد افراد "مخالف حجاب اجباری" با افراد بیطرف (کسانی که گفته‌­اند "نه موافق اند و نه مخالف") شکل گرفته است. هرچند افرادی که نظر خود را در قالب " نه موافق و نه مخالف" اظهار کرده­اند را نمی­توان الزاما مخالف حجاب اجباری در نظر گرفت.

  در دو استان نامبرده آقای نصیری (قم و خراسان جنوبی)، درصد موافقان با این گویه، از مخالفان بیشتر است. لذا در هر دو مورد اعلامی آقای نصیری، یافته های مستخرج از این طرح، با اظهارات ایشان در تضاد است.



نمودار ۲: توزیع فراوانی نظر پاسخگویان در خصوص حجاب در استان­های کشور
 

پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ضمن استقبال از تحلیل علمی داده­های برآمده از پیمایش‌های ملی پژوهشگاه، انتظار دارد که تحلیل و استفاده از این داده‌ها همراه با رعایت اصول علمی باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 9
  • دانشجو IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    39 6
    چرا لفظ حجاب اجباری را جا میاندازید؟ بگویید حجاب قانونی. آقای نصیری روشن کنند اگر نبود روسری را پذیرفتیم آنگاه مرز بعدی چیست؟ برای پوشیده بودن دستها قانون بگذاریم یا خیر؟ برای پوشیده بودن پاها قانون بگذاریم یا خیر؟ و سایر مصادیق اینچنینی. هر چه را بخواهیم قانونمند کنیم در صورت مخالفت عده ای همین آش و همین کاسه خواهد بود. چرا فروپاشی خانواده ها، بردگی مدرن زنان و این همه ناهنجاری را که از ثمرات بی حجابی است ندیدند و به چند کلام شعاری بسنده کردند.
  • میثم IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    15 5
    همون موقع مشخص بود که آمار آقای نصیری سلیقه ای بوده است. دمتون گرم که روشنگری می کنید
  • وطن پرست DE ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    28 7
    یورو شده ۳۲ هزارتومن اون وقت اینا دارن امار حجاب رو می دن. دولت اگه عرضه داره اول اقتصاد رو درست کنه بعد هرکاری دوست داشت بره تو حوزه فرهنگ انجام بده.بجای پاسخگویی در مورد سفره مردم افتادن دنبال اصلاح ظاهر مردم اونم بر اساس مدل برجام.
  • امیر IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    9 18
    حجاب اجباری هیچ وقت مورد قبول عموم قرار نمیگیره حجاب فقط باید در حد متعارف باشه نه اون طور باشه که فقط نوک دماغ بزنه بیرون و نه اون طور دیگه . روزی چند میلیون بار از فرهنگ سازی حرف زده میشه ولی عمل نمیشه صدا سیما بازیگران رو یه جور نشون میده اینستاگرام یه جور دیگه اعتدال وجود نداره با زور یا فیلتر هم چیزی درست نمیشه
    • IR ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      14 4
      حجاب کامل هرکس هرجور دوست داره داشته باشه. آزادی یعنی داشتن حجاب کامل.
  • یک پیشنهاد یک راه حل IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    1 2
    این آمارها تا دیروز کجا بودند الان کجا هستند اصلا چرا جامعه آماری ایران همیشه مدعی فراوان دارد! اصلا چرا سال 94 فقط انجام شده است دقیقا در سالهایی که بیشترین حجمه حجاب بر علیه ایران بوده است!! یا بهتره بگوییم مستندات این آمایش یا پرسش و پاسخ از افراد باید به صورت مکتوب یا در دسترس عموم یا خبرگزاری ها قرار بگیرد. شفافیت یعنی چه ؟ اصلا شفافیت برای پرسنلدولت یعنی چی؟ والا الان هم سایت این مجموعه رو بررسی کردیم برای سالهای بعدش رو هم جستجو کردیم چیزی در این مورد ندیدیم نکنه چشم بصیرتی چشم انچنانی چشم شیطانی چیزی می خواهد. راستی این پژوهشگاه چرا تا الان در مورد اینکه این وضعیت رقم خورده هیچ پژوهشی انجام نداده است؟
  • IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    19 4
    جناب نصیری مگه مجبور بودی آمار سازی کنی ؟!
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    19 3
    حجاب بازیچه‌ای شده تا هر کس می‌خواهد عوامفریبی کند مخصوصاً نزدیک به انتخابات ها و جذب فالور کند در شبکه‌های اجتماعی که عمدتا تحت تأثیر مخالفان هستند و صدا و سیما هم بصورت جاهلانه ایی به بخشی از این بازی تبدیل شده و فکر می کنند اگر حجاب حذف شود منکر تمام خواهد شد اما تازه دعوا به حوزه‌های دیگر کشیده می‌شود؛ که چرا مشروب ممنوع شده؟ چرا ربا قانون نشود؟ چرا زنا جرم است؟ چرا قصاص اجرا می‌شود؟ چرا هرزه‌نگاری آزاد نیست؟ ساده‌لوحی جز با نقض غرض تمام نمی‌شود.
    • IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
      1 2
      مگر الان ربا قانونی نیست ؟؟؟؟؟
    • IR ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
      0 0
      ربا مخفی است و با پوشش اسلامی و بهانه عقود اسلامی انجام می شود. هر چند در جای خودش بسیر بد است اما بدتر از کسی که علنا و بی پرده گناه می کند نیست.
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    13 2
    آمار را کنار بگذارید. وقتی با آمار در مورد علاقه مردم به حجاب حرف می زنیدد معنیش این است که اگر احتمالا فردا آمار بگوید مردم خواستار بی حجابی هستند مشکلی با حدف آن نخواهید داشت. اما لطفا قبل از چنین کاری تکلیف ما را با اسم جمهوری اسلامی مشخص کنید و بگوید دیگر حکومت سکولار و لیبرال بر اساس رای مردم داریم که می تواند گناه را آزاد اعلام کند!. آن وقت ما می دانیم و شما.
  • سیدمحمد IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    9 2
    تجربه ۴۰ ساله من میگویدکه هرکس تندروی کندآخرش به انحراف کشیده میشود یکی ازمصادیقش آقای نصیری است ، طرف مناظره آقای نصیری خیلی ضعیف ومنفعل بودوخوب ومنطقی وقوی جواب نمیداد . آنچیزی که بایدمحوربحث قرارمی گرفت یکی براساس تعالیم دینی بود،دیگری ازمنظرعقلانی بایدبررسی میشد،وسوم آثاراجتماعی حجاب وبی حجابی بایدبررسی میشد استدلالهای آقای نصیری بسیارضعیف وغیرقابل دفاع بود ، وبه مواردشاژواستثنایی متوسل میشدکه منطقی نبود امانکته ای که من بارهادیده ام که مخالفین حجاب به آن استنادمیکنند ، کشورترکیه است که بایدبه آنان گفت ،چراتاقبل ازوقوع انقلاب اسلامی درترکیه بحث حجاب مطرح نبوده است ؟ اصلاغیرازاین است که مردم مسلمان ترکیه ازایران وانقلاب اسلام ملهم والگوبرداری کرده اند، ؟ حالابایدماازآنان یادبگیریم ؟
  • IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    4 9
    چرا کامنت های ان یک عده به نظر قلیل را هم نمیگذارید؟ نصیری حرف بدی نزد که دارید نابودش می کنید
    • IR ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      5 1
      تیتر حرفاش رو بخوان بعد نظر بده.
  • سید مسیر میرزایی IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    9 3
    سلام آن چه دستور اسلام قرآن باید حجاب کامل انجام گردد باید جلوی بیبده باری گرفت یک عهده داخل جامع با وضع غربی می چرخند با آن بی حجابی نه روسریش درست و نه پوشش بدنش این انقلاب با خون جوانان آب یاری شده پسرشان تقدیم کردند ولی عهدی به ریش همه می خندم کشور اسلامی باید قانون داشته باشد در انظار عمومی با وضع مناسب ظاهر شوند ۸۰ درصد مردم ازاین وضع بی حجابی ناراحتند
    • IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
      1 0
      شما از کی تاحالا شدی نظر هشتاد درصد مردم ایران اتفاقا باید ازاد بشه هرکسی دوست داره هر جور پوششی داشته باشه
    • تینا IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
      0 0
      تنها بخشی از غلط‌های شما در چندخط نوشته: بیبده باری: بی بند و باری جامع: جامعه عهدی: عده‌ای از غلط‌های نگارشی هم که می‌گذریم. شما احتمالا سیکل هم نداشته باشی و با این وضعیت نگارش، میشه حدس قوی زد که تو عمرت یک کتاب هم نخوندی. با این‌همه خودتو صاحب‌نظر هم می‌دونی! دقیقا سنبل جامعه‌ی امروز ما هستی: بدون سواد و دانش، اما پرمدعا...
  • سعید NL ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    0 0
    دوستان خواهشمندم به عرائصم دقت کنید،من بیشتر از نصف عمرم رو در اروپا بودم،به عنوان یک نفر از قم که هم مذهب رو دیده و لا مذهبی رو،خدا رو شاهد میگیرم هر چه مشکلات اخلاقی و فرهنگی و خانوادگی در جامعه ما هست ریشه در لامذهبی و عدم رعایت مذهب داره
  • IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    0 0
    از کجا معلوم آمار پژوهشگاه ساختگی نباشد؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس